Aprilia SXV

Tjena! Då var det dags för oljebyte på sxv:n och jag har läst i tråden men blir inte klok.
Vad är det för olja jag ska ha i motor respektive låda?
I 06:an instruktionsbok står det : Motor 4T racing 10W-60, Växellåda SAE 75W-90.
I min instruktionsbok för årsmodell 2010 står det 4T racing 10W-60 i både motor och i växellåda?
Verkar vara svårt att hitta 4T racing 10W-60.. Någon som kan tipsa vart man kan köpa hem det?
Fungerar Castrol EDGE 10W-60 FST dock för bilar? Helt förvirrad när det gäller oljor.

Till R1an och tjejens raptor 700R är det lättare vart rekommenderad denna på Yamaha Castrol Power 1 4T 10W-40 o den får man ju tag på överallt.. O den verkar ju inte passa SXV:n..
 
Tjena! Då var det dags för oljebyte på sxv:n och jag har läst i tråden men blir inte klok.
Vad är det för olja jag ska ha i motor respektive låda?
I 06:an instruktionsbok står det : Motor 4T racing 10W-60, Växellåda SAE 75W-90.
I min instruktionsbok för årsmodell 2010 står det 4T racing 10W-60 i både motor och i växellåda?
Verkar vara svårt att hitta 4T racing 10W-60.. Någon som kan tipsa vart man kan köpa hem det?
Fungerar Castrol EDGE 10W-60 FST dock för bilar? Helt förvirrad när det gäller oljor.

Till R1an och tjejens raptor 700R är det lättare vart rekommenderad denna på Yamaha Castrol Power 1 4T 10W-40 o den får man ju tag på överallt.. O den verkar ju inte passa SXV:n..
Eftersom det är skiljda oljor till motor och låda på denna så ska man inte använda MC-oljor som är gjorda för cyklar med kombinerad olja till motor och låda. Då får man gå på biloljor, eller ja, det går att köra MC-oljor också. En del har kört med samma olja i både låda och motor, med blandade resultat.

Personligen köpte jag olja på biltema, dom klarar gott och väl kraven. Men det går så klart att använda andra tillverkares oljor oljor också, bara dom har rätt viskositet och spec.

Till motorn: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o...syntetisk/Helsyntetisk-motorolja-10W60-36677/
Till lådan: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o.../Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/

-edit-
Med brasklapp för om dom ändrade något på cyklarna 2010 som jag inte har koll på
 
Last edited:
Tack så mycket!

Någon som vet varför de har gått över från 75W 90 växellådsolja till 10W 60 motorolja i växellådan?
Eller är det felskrivet i min manual som kom med en 2010 årsmodell
 
Körde på OKQ8 SBK 10w-50 i både motor och låda först, men efter att ha monterat silmoto+filter och map till det så orkade kopplingen inte med längre trotts att den var väl inom slitagegränsen.

Letade då länge efter en 75w90 olja med LS tillsats (limited slip, för bakaxlar med lamelldiff, dvs lämplig även till våtkopplingar av mc-typ). Fanns tyvärr bara i 1L-flaskor, och därav dyrt per liter.

Då hittade jag på lantmännen en hypoidolja "Hypoid LS 90 API", en mineralbaserad GL5-klassad 80w90LS hemma på hyllan i 4L som hamnade på knappa 70 kr litern så det fick bli en sådan. Den har jag kört på utan problem sedan dess, och den biter bra utan att "fastna".

Enl rykten på nätet är det OkQ8 som gör Agrols oljor, sen kan märkesfanatikerna skrika bonnolja om dom vill. Den är ju ändå GL5-klassad.
 
Jag har jobbat 7 år med Agrols oljor, kan verifiera att de kommer från samma raffinaderi som OKQ8, men ibland är det olika formula, tillsatser osv.
Agrol har ruggigt bra kvalité, men en bonnig stämpel tyvärr.
Jag körde med Agrols produkter både i motor och låda när jag hade SXV, funkar finfint. Jag körde dem även i andra hojar och överladdade bilmotorer med bra resultat.
 
Hej

Har i veckan köpt en 07:as SXV 550. Den har dock lite grann att åtgärda, bland annat är den svårstatad som så många andra skriver och dessutom händer det att motorn stänger av vid körning på låga varv. Det blir en avgassmäll och sen är det dött, men går alltid att starta den med startmotorn igen direkt efter det

Packningsmassan, som så många skrivit om i den här tråden, är svart så det indikerar ju att någon ändå haft isär motor tidigare. Dock var fg ärare osäker på om den någonsin fått en uppdaterad mappning. Den har gått ca 320 mil nu.

Jag har testat att koppla ett laddat bilbatteri till hojen också men den startar inge lättare för det. Får alltid köra med kallstarten "aktiverad" (även om den är varm) och det tar oftast ett par försök att få igång den. Jag tycker inte att det verkar vara startmotorn som är problemet, utan snarare att hojen inte är rätt inställd.

Vad är nästa steg att kolla? Är det att mappa om den? Finns det isf någon i Skellefteåområdet som har utrustning att göra det och kan tänka sig att hjälpa till? Eller är det Umeå som gäller?

Något annat jag kan kolla upp i väntan på mappning?

Sist men inte minst, tack för en bra sida och en bra tråd! Mycket mattnyttigt här :-)

/ Marcus
 
Hej

Har i veckan köpt en 07:as SXV 550. Den har dock lite grann att åtgärda, bland annat är den svårstatad som så många andra skriver och dessutom händer det att motorn stänger av vid körning på låga varv. Det blir en avgassmäll och sen är det dött, men går alltid att starta den med startmotorn igen direkt efter det

Packningsmassan, som så många skrivit om i den här tråden, är svart så det indikerar ju att någon ändå haft isär motor tidigare. Dock var fg ärare osäker på om den någonsin fått en uppdaterad mappning. Den har gått ca 320 mil nu.

Jag har testat att koppla ett laddat bilbatteri till hojen också men den startar inge lättare för det. Får alltid köra med kallstarten "aktiverad" (även om den är varm) och det tar oftast ett par försök att få igång den. Jag tycker inte att det verkar vara startmotorn som är problemet, utan snarare att hojen inte är rätt inställd.

Vad är nästa steg att kolla? Är det att mappa om den? Finns det isf någon i Skellefteåområdet som har utrustning att göra det och kan tänka sig att hjälpa till? Eller är det Umeå som gäller?

Något annat jag kan kolla upp i väntan på mappning?

Sist men inte minst, tack för en bra sida och en bra tråd! Mycket mattnyttigt här :-)

/ Marcus


Tja! Låter lite så som min betedde sig... Jag inhandlade ett lithium batteri och bytte kablaget (plus och minuskablar från batteriet ner till motorn) till fetare flertrådiga 16mm ... Jag slaktade ett par vanliga startkablar och köpte kabelskor på järnhandeln... Galen skillnad! Hoppar igång nästan direkt varje gång! :):yoparty
 
Tackar för snabbt svar! Hade du problem med att den dog på tomgången ibland med eller var det bara det att din var svårstartad? Klart värt att kolla upp även detta, bra tips!

Har även i denna tråd läst att många haft problem med glappande kontakt mot tändspolen. Känns som att det också kan vara en möjlig felorsak på min
 
Prova med kablarna för att det är enkelt, men första jag skulle rekommendera är att kolla så TPS är korrekt injusterad samt synka spjällen och att mappen som ligger i är anpassad för din setup (avgassystem, luftfilter etc). För det behöver du ju läsa på en del samt lite utrustning, om du inte har någon erkänt bra XV-meck i närheten. Andra göre sig icke besvär, tyvärr... Kan man inte dessa hojar blir det lätt mindre bra resultat.
 
Tack! Det var ungefär det jag var inne på efter att ha läst den här tråden, men bra att få tips om vilken ordning man ska kolla saker. Det där med att byta ut kablaget från batteriet till motorn hade jag inte läst tidigare iaf

Jag återkommer med feedback senare om hur det gått. Skulle nån ha mer tips och komma med så är jag givetvis tacksam! :tummenupp
 
Hej, Någon som kan hjälpa till att lägga in en ny mapp i min SXV550 -08a i Sthlm mot mindre ersättning? Skulle funka i Västervikstrakten också.

Tack, Marcus
 
Räknar du Oskarshamn till Västervikstrakten? I så fall har jag KWest kabel om du kan ta dig hit.
 
Räknar du Oskarshamn till Västervikstrakten? I så fall har jag KWest kabel om du kan ta dig hit.

Kalas, tack för tipset! Kommer sälja den troligen i helgen till en i Västervik och då ska jag ge honom tipset. Lägger upp en bild på ett specialsystem jag knåpat ihop av Akrapovis headers och Zard ljuddämpare. Lite annorlunda och låter gött! :yoparty Det var tänkt till ett bygge som aldrig blev av. :huvet

sport1.jpg
 
Tjenare. Läste tidigare i denna tråd om bensinslangar som pajar o läcker pga att de ligger emot avgassystemet. Är detta vanligt?
Skulle idag dra igång min sxv -08:a då den stått ett par veckor. Lite trögstartad som vanligt men annars gick den igång bra. Efter några minuter på tomgång och lite gaspådrag så fick jag bensin på låret(stod still bredvid mc:n). Plötsligt började det brinna på byxorna och i hojen. Fick släckt ganska snabbt men kåpor och kablage e kört... Har på ett silmotosystem. Kan det vara så simpelt som att slangen spruckit?

Nån som kanske kan ha en aning om vad detta beror på? Nu blir det till att bråka med försäkringsbolaget...
MYCKET tacksam för svar..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top