Aprilia RSV1000 motor i vad för ram?

Millen är väll i princip skottsäker, så jag tor det lir snorsvårt att hitta en skuren/havererad Mille.
Jag relaterade mitt resonemang enbart till förslagen att ta en ram ifrån en alternativ twin - SP1 är ju inte direkt lättare att hitta skurna och Ducatin är exklusivare (finns färre, är dyrare etc.) Relativt det så kan en Mille ram vara mer lättfunnen. Någon klant har väl wheel:at för länge med för lite olja :)
Med tanke på hur lite som krävs för inlösen på en några år gammal sporthoj, så måste den inte varit skuren för att gå till skroten. Räcker ju att den repats vid en parkeringskada :näsblod

Passformen är inte sämre från dem som tillverkar ramar, typ Spondon, etc, :hej
Specialramar lär vara svårslaget, både i finish och pris. Det var inte det mitt förslag vände sig emot :hej :hej :hej

använder jag en aprilia-ram så är det ju bara en aprilia med andra kåpor... ska vara annorlunda.

Jag relaterade mitt resonemang enbart till förslagen att ta en ram ifrån en alternativ twin - SP1 är ju inte direkt lättare att hitta skurna och Ducatin är exklusivare (finns färre, är dyrare etc.) Relativt det så kan en Mille ram vara mer lättfunnen. Någon klant har väl wheel:at för länge med för lite olja :)
Med tanke på hur lite som krävs för inlösen på en några år gammal sporthoj, så måste den inte varit skuren för att gå till skroten. Räcker ju att den repats vid en parkeringskada :näsblod

Jo, vi fick ju se en 1 månad "gammal" Ducati 999a bytas in förra året pga en mindre skrapning på asfalt... :näsblod

Tänkte faktiskt inte på att kolla hos f-bolagen. Visste inte att en privat person kunde köpa loss saker från dem i Sverige.
Eller menar du att man kanske skulle kunna hitta en ram på skroten. Det var ju en idé faktiskt.
Inte så att jag har dålig erfarenhet av MC skroten här eller så... :rolleyes:

:hej

Det är ju ingen direkt brådis, som sagt är det någon som bjuder ett vettigt pris på den för ett eget bygge så lär jag sälja den. Jag vill inte lägga ner en massa pengar på att bygga en hoj som inte går att sälja i slutändan... typ.

Jo, vi fick ju se en 1 månad "gammal" Ducati 999a bytas in förra året pga en mindre skrapning på asfalt... :näsblod

Tänkte faktiskt inte på att kolla hos f-bolagen. Visste inte att en privat person kunde köpa loss saker från dem i Sverige.
Eller menar du att man kanske skulle kunna hitta en ram på skroten. Det var ju en idé faktiskt.
Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, någonstans tar ramen vägen. Vet inte om de säljer till privatpersoner i Sverige, men varför inte? Om de skrotas, så får man köpa av skroten då. Kan inte tänka mig att bra ramar destrueras eller förseglas i urberget utanför Oskarshamn...

En gammal klasskamrat har iaf. som privatperson köpt av försäkringsbolag i Tyskland.

använder jag en aprilia-ram så är det ju bara en aprilia med andra kåpor... ska vara annorlunda.
Specialramar känns dyrt, men det är bara pengar...
Att bygga eget är coolt, men värt besväret?

Jag kan däremot inte se att Mille-motor i en Ducce-ram, SP1-ram, TL-R ram eller så skulle tillföra särskillt mycket. Millens ram är redan anpassad för motorn, säkert fult att trycka in 65-graderstwinnen i en Ducceram - men överbevisa mig gärna :)

Så om du vill bygga street-fighter eller race hoj på motorn måste ändå Apriliaram vara att föredra. Men ok, ska du bygga en OCC-style chopper eller så visst ;)

slängde ihop ett förslag, köpa loss swedie?

Bifogat

• mmm.jpg
    mmm.jpg
    40.9 KB · Visningar: 214
Last edited:

Solid Works? Eller finns det fler program med Solid i namnet..? :)

Är det lättarbetat med såna här grejjer? Var hittar du måtten till allt eller höftar du?

Har själv tänkt mig ett litet byggprojekt till nästa år och Solid Works har jag från skoltiden så det hade ju vart kanon om det funkade.

Borde ju annars gå att göra sig en peng om man plockar i den i en havererad mille och säljer iväg.

Impad av din skiss R2:tummenupp

Solid Works? Eller finns det fler program med Solid i namnet..? :)

Är det lättarbetat med såna här grejjer? Var hittar du måtten till allt eller höftar du?

Har själv tänkt mig ett litet byggprojekt till nästa år och Solid Works har jag från skoltiden så det hade ju vart kanon om det funkade.

ska strax svara, måste bara skruva ihop prototypen.

Bifogat

• 26sep.jpg
    26sep.jpg
    31.5 KB · Visningar: 191
Vet inte om de håller på fortfarande, men ESW (Eksjö Special Welding) gjorde en del kompetenta MC ramar tidigare.

så där, nu va den provkörd också

edit, nej men seriöst, Soild kan jag bara för 5öre men vet att det är ett utmärkt program och det skulle fixa att göra nått sånt här.

Bifogat

• test.jpg
    test.jpg
    6.7 KB · Visningar: 122
Last edited:
så där, nu va den provkörd också

edit, nej men seriöst, Soild kan jag bara för 5öre men vet att det är ett utmärkt program och det skulle fixa att göra nått sånt här.

Attans oxå. Här trodde jag det hade kommigt ett enkelt och snabbjobbat program.

Själv sitter jag och försöker lära mig Catia v5. Går hyfsat, men min tid är lite begränsad till detta ändamålet.

:hej

Specialramar känns dyrt, men det är bara pengar...
Att bygga eget är coolt, men värt besväret?

Japp, om man vill skapa något unikt. Vill du bara ha något att köra runt med är det enklare och billigare att köpa färdig fabrikshoj, ska du bräscha vid korvkiosken finns det massor av customfirmor här i landet som sätter ihop en julgranskula med en massa kromade tillbehör till dig, kostar bara några hundra papp.

Det är svårt att bygga bättre än fabrikerna, de har en något större budget för utvecklingsarbetet. Det man kan åstadkomma är en mer kompromisslös cykel, den ska ju inte vara anpassad för så stor kundkrets som möjligt...

Vad gäller CAD-program är Solid Works ett bra och lättanvänt program, själv jobbar jag med Pro/Engineer vilket då används till hemmaprojekten också.

Back