Aprilia RSV MILLE-R Erfarenheter???

Hehe, du får det att låta som att t,ex en R1a skulle vara totalt omöjlig att ens kunna kasta ner i en kurva, kunde lika gärna vara spårgående(?) :pannkyss

"Millen är gjord för att gå så snabbt runt en kurvig bana som möjligt rad fyrorna är gjord för att gå fort rakt fram...visst i kurvorna också men v-twinarna går lite fortare där men tapar på rakorna istället. "

Sry om du missade det... ska skriva med störe bokstäver nästa gång..jag säger ej att rad4or är helt värdelösa i kurvorna men en v-twin har det lättare där pågrund av att de är smalare m.m. Rad4or har sina för och nackdelar samma med v-twinarna. Sandis anser att V-twinar går för sakta på rakorna jag anser att v-twinarna klarar sig bra ändå genom att gå fortare genom kurvorna.

Har du läst DQ:s tråd om Jimmy Lindström i racingforumet? Om inte så ta och gör det så kanske du förstår att tiden runt en bana inte har så mycket med hojen att göra om man som förare ligger på helt olika nivåer.
Den brukar tas med i twin vs radfyra diskussioner eftersom den har en uppgiven effekt på 150 Hk och är på runt 1000 kubik. Nattmössan verkar passa bättre på dig ;)
Oj då, här har vi någon med mindervärdeskomplex som försöker övertyga sig själv om ett bra köp :rofl
Det kan säkert stämma men problemet är att det knappt finns några 1000-kubiks twinnar med 160 bakhjulshästar, därav att jag tog den exklusiva Ducati 999R som exempel.

K du anser alltså V-twinarna är helt kassa på bana? och du vill säga att det va mest skit bakom styret som gjorde att DQ körde ifrån dig och det hade inget med att hans hoj gick lättare att köra fort i kurvorna med.. jaja du fick ju se en v-twin :arsele ivarjefall :näsblod

Sen att du tar en 999R som top of the line v-twin är ju din ensak..visst är den under 1000cc men det är väll inte det som gäller längre?(visst kanske det ser lite lustig ut att v-twinar får ha mer cc men de har ju två mindre burkar)

Men en sak är att en v-twin kommer alltid ha mindre effekt än en rad4a men den kommer också alltid vara smalare :)
 





Men en sak är att en v-twin kommer alltid ha mindre effekt än en rad4a men den kommer också alltid vara smalare :)

Är det verkligen det enda som gör tvinnarna svängbarare att de är smalare så
har du just löst motogp:s problem forever:D
 
Aprilia's motor sitter ovanligt högt upp i chassit för att ge snabbare styrning och "lättare" för föraren att kasta hojen från ena sidan till andra. Den känsla som fås är samma som man får när man svänger med en motard, fast inte såå utstuderad. En motard har hög tyngdpunkt bla beroende på att föraren sitter högt och att motorn är högt över marken. Samma känsla, fast lite mindre, skapas på en RSV. Denna teknik med (V2 Superbike),V4 och V5 högt upp i ramen för just dom egenskaperna används idag av de främsta MotoGP teamen.

En motor som sitter lågt hör hemma på strippen.........tror minsann att Suzuki RF900 har en just sådan konstruktion. Den är väl en av de snabbaste rakt fram "direkt från bandet" i standard utförande. Lågt,framåtmonterad motor ger bra acc men den blev aldrig någon kurvmaskin......undrar varför....?:tummenupp

/J
 
"Millen är gjord för att gå så snabbt runt en kurvig bana som möjligt rad fyrorna är gjord för att gå fort rakt fram...visst i kurvorna också men v-twinarna går lite fortare där men tapar på rakorna istället.

Sry om du missade det... ska skriva med störe bokstäver nästa gång..jag säger ej att rad4or är helt värdelösa i kurvorna men en v-twin har det lättare där pågrund av att de är smalare m.m. Rad4or har sina för och nackdelar samma med v-twinarna. Sandis anser att V-twinar går för sakta på rakorna jag anser att v-twinarna klarar sig bra ändå genom att gå fortare genom kurvorna.
Tack, jag har både god syn och är läskunnig så jag vet precis vad du skrev och det var i alla fall inte det du skrivit ovan, har svårt att tolka det annorlunda än vad jag gjorde, sry, jag får väl jobba hårdare på klärvoajansen :D

Vill man ligga i 250km/h rakt fram på raka vägar så köper man en rad4 vill man köra fort på roliga kurviga vägar köper man en Mille.
 
Last edited:
Sandis anser att V-twinar går för sakta på rakorna jag anser att v-twinarna klarar sig bra ändå genom att gå fortare genom kurvorna.
Se till att följa Pro Superbike i år så får du se om dina teorier stämmer. Jag tror inte att grabbarna som ska köra Aprilia kommer att ha en chans mot radfyrorna.
K du anser alltså V-twinarna är helt kassa på bana? och du vill säga att det va mest skit bakom styret som gjorde att DQ körde ifrån dig och det hade inget med att hans hoj gick lättare att köra fort i kurvorna med.. jaja du fick ju se en v-twin :arsele ivarjefall :näsblod
Nej, jag anser inte att twinnar är sämre än radfyror på banan, det har väl Bayliss visat rätt tydligt om vi ser på resultatet från WSBK 2006. Däremot anser jag att en standardtwin med samma motorstorlek som en standardradfyra inte riktigt räcker till på bana.
 
Se till att följa Pro Superbike i år så får du se om dina teorier stämmer. Jag tror inte att grabbarna som ska köra Aprilia kommer att ha en chans mot radfyrorna.
Nej, jag anser inte att twinnar är sämre än radfyror på banan, det har väl Bayliss visat rätt tydligt om vi ser på resultatet från WSBK 2006. Däremot anser jag att en standardtwin med samma motorstorlek som en standardradfyra inte riktigt räcker till på bana.

Det beror nog lite på vad det är för bana också.... vi såg ju hur det gick i Masterbike föra året...snart trilar det ju ner v4or också på marknaden som troligen kommer hamna i bra pris klass m.m ska bli kul att se hur rad4orna står sig mot dem.

Fortfarande anser jag det finns mycket att göra i V-twin motorerna för att kunna få ur mer effekt.. Millens motor är fortfarnade i grund och botten från 1998..Men i nu lägget värkar det som aprilia kommer läga tyngden på en egen motor nu som blir en V4a istället för att rotax motor ska göra en ny v-twin.
 
Aprilia's motor sitter ovanligt högt upp i chassit för att ge snabbare styrning och "lättare" för föraren att kasta hojen från ena sidan till andra. Den känsla som fås är samma som man får när man svänger med en motard, fast inte såå utstuderad. En motard har hög tyngdpunkt bla beroende på att föraren sitter högt och att motorn är högt över marken. Samma känsla, fast lite mindre, skapas på en RSV. Denna teknik med (V2 Superbike),V4 och V5 högt upp i ramen för just dom egenskaperna används idag av de främsta MotoGP teamen.

En motor som sitter lågt hör hemma på strippen.........tror minsann att Suzuki RF900 har en just sådan konstruktion. Den är väl en av de snabbaste rakt fram "direkt från bandet" i standard utförande. Lågt,framåtmonterad motor ger bra acc men den blev aldrig någon kurvmaskin......undrar varför....?:tummenupp

/J

Nu måste du väll skrivit fel:rolleyes:

En låg tyngdpunkt måste ju göra motorcykeln mer lättstyrd än en hög tyngspunkt.
 
Nu måste du väll skrivit fel:rolleyes:

En låg tyngdpunkt måste ju göra motorcykeln mer lättstyrd än en hög tyngspunkt.

Nope....skrev rätt. En högre COG (center of gravity) ger en snabbare växling mellan höger och vänster nerlägg. Faktum är att Öhlins gjort förlängda gafflar,stötar till MotoGP cirkusen ett par år nu, just för detta faktum. Kolla Pedrosa nästa gång på griden......varför skulle Honda envisas med att ha en så hög hoj så att han nästan inte når ner till marken? Han skulle ju behöva en låg hoj om nån... Jo för att hög COG gör att kraften som det går åt att flytta hojen från sida till sida blir mindre. Hastigheten på "sidbytet" blir oxå snabbare.

/J
 
Nope....skrev rätt. En högre COG (center of gravity) ger en snabbare växling mellan höger och vänster nerlägg. Faktum är att Öhlins gjort förlängda gafflar,stötar till MotoGP cirkusen ett par år nu, just för detta faktum. Kolla Pedrosa nästa gång på griden......varför skulle Honda envisas med att ha en så hög hoj så att han nästan inte når ner till marken? Han skulle ju behöva en låg hoj om nån... Jo för att hög COG gör att kraften som det går åt att flytta hojen från sida till sida blir mindre. Hastigheten på "sidbytet" blir oxå snabbare.
Jag tror på det du skriver men har ändå lite svårt att förstå det. Ett rör som är 10 meter högt är ju svårare att flytta i sidled än ett som är 1 meter. Har det att göra med att förarna sitter nästan högst upp på "röret"? Utbilda mig! :)
 
Jag tror på det du skriver men har ändå lite svårt att förstå det. Ett rör som är 10 meter högt är ju svårare att flytta i sidled än ett som är 1 meter. Har det att göra med att förarna sitter nästan högst upp på "röret"? Utbilda mig! :)

Eftersom du använder dig av motstyrning när du ändrar färdriktning så blir kraften du behöver för att "flippa" hojen från ena sidan till den andra mindre om du har högre COG, inom rimliga gränser. Mindre kraft ger bättre uthållighet och ger oxå högre "flippfart" då du kan öka kraften om du vill för att "flippa" fortare.

Prova med 10mm högre sadel nästa gång du åker på bana och tänk på kraften det kräver för att motstyra hojen åt ett annat håll. Lägg brickor mellan sadel och ram eller "tejpa" fast en bit liggunderlag. Förarens COG ihop med hojen bildar ett dynamiskt COG som flyttas runt över hojen efter de förutsättningar som banan har.

/J
 

Lägg brickor mellan sadel och ram eller "tejpa" fast en bit liggunderlag. Förarens COG ihop med hojen bildar ett dynamiskt COG som flyttas runt över hojen efter de förutsättningar som banan har.

/J

En inte ovanlig modifiering på TLR om man har orginal dämparen bak är at skimsa up den 2-3mm. Ger mkt märkbar förändring av styregenskaperna till det bättre. Och hade inte Suzuki lagt ner utvecklingen av modellen efter första året hade detta säkerligen gjorts från fabrik vid den bi-årliga uppgraderingen de gör på sina sporthojar.

2-3 mm skims räcker för märkbar förändring. Motsvarar ungefär att sänka kronan fram 7-10mm. (På TLR)

:)
 
En inte ovanlig modifiering på TLR om man har orginal dämparen bak är at skimsa up den 2-3mm. Ger mkt märkbar förändring av styregenskaperna till det bättre. Och hade inte Suzuki lagt ner utvecklingen av modellen efter första året hade detta säkerligen gjorts från fabrik vid den bi-årliga uppgraderingen de gör på sina sporthojar.

2-3 mm skims räcker för märkbar förändring. Motsvarar ungefär att sänka kronan fram 7-10mm. (På TLR)

:)


Brantare gaffelvinkel. Kan lika gärna sänka den där framme, samma effekt. Men förstår inte hur en högt placerad tyngdpunkt på motorcykeln skulle ha samma effekt.

Förstår faktiskt inte, går inte ihop med det jag lärt mig.

Eftersom du använder dig av motstyrning när du ändrar färdriktning så blir kraften du behöver för att "flippa" hojen från ena sidan till den andra mindre om du har högre COG, inom rimliga gränser. Mindre kraft ger bättre uthållighet och ger oxå högre "flippfart" då du kan öka kraften om du vill för att "flippa" fortare.

Prova med 10mm högre sadel nästa gång du åker på bana och tänk på kraften det kräver för att motstyra hojen åt ett annat håll. Lägg brickor mellan sadel och ram eller "tejpa" fast en bit liggunderlag. Förarens COG ihop med hojen bildar ett dynamiskt COG som flyttas runt över hojen efter de förutsättningar som banan har.

/J



edit:
Är det såhär du tänker?
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    11.9 KB · Visningar: 73
Last edited:
Ta bilden som Mr Helmut la in. Sväng nu staven fram och tillbaka runt mitten. Flytta sedan in vikterna mot mitten och sväng igen. Vilket går lättast? Tänk nu att staven är hojen framifrån...

Tänk dig att du motstyr för att lägga ner hojen i en kurva. Då kommer överdelen på hojen samt föraren att gå åt ett håll och nederdelen åt det andra, dvs cykeln rollar kring ett centrum någonstans mellan styrhuvud och svinglager. Det man då vill åstadkomma är att lägga viktcentret så nära denna roll (pivot)-punkt som möjligt.
Principen är densamma i en racerbil, fast i horisontalplanet. Du vill ha all vikt samlad i mitten eftersom det är runt mitten som bilen svänger. Därför är mittmotorer att föredra eftersom de ger lägre polärt tröghetsmoment. (Porsches svansmotorbilar är bara kvar av kundernas nostalgiska krav och eftersom porsches ingenjörer är bra nog på att kompensera för det. Så fort det blir lite press i racingsammanhang åker motorn in i mitten igen på allt från 917 till GT1).
 
Förresten, back to topic, så är jag mycket nöjd med min Mille R -01. Öhlinarna har inte läckt hittills (2000 mil), och ventilerna behövde inte justeras när jag kollade.
Det enda jag har behövt fixa är att byta packning till kopplingens slavcylinder, samt byta startrelä, vilka båda verkar vara någorlunda vanliga fel.
Andra saker som jag hört är att kopplingen lätt började slira på hojar till -00. Reservdelar lär tidvis ha varit svåra att få fram, men jag har då inte haft några problem. Men, som nån skrev, eftersom den håller är det ju inte ofta man behöver reservdelar.
Lycka till med ditt val!
 
Börjar den slira kan man sätta in Barnett fjädrar som är lite styvare. Brukar lösa problemet. :)

Brantare gaffelvinkel. Kan lika gärna sänka den där framme, samma effekt. Men förstår inte hur en högt placerad tyngdpunkt på motorcykeln skulle ha samma effekt.

Stämmer
Jag blandade ihop två moddar :rodnar
Det är även vanligt att man höjer baken 2-3 cm för att flytta upp föraren. Påverkar inte gaffelvinklen som den första modden jag skrev om. Och påverkar inte i lika stor utsträckning heller för den delen. (Jag har inte provat denna så jag kan bara återge vad andra anser om detta)

Ang. att sänka gaffelkronan så är effekten densamma, men det är ett sämre alternativ då man försämrar markfrigången och om man sänker förmycket (13mm på TLR) så tar framhjulet i kylaren vid mkt kraftig inbromsning.
Men, det är mest det att man kan köra i kåpan på bankörningar om man sänker kronan fram för mkt. jag har sänkt 5mm och då tar inte kåporna i.

:hej
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top