Aprilia RSV MILLE-R Erfarenheter???

Har bara kört min Mille i en månad men körde Falco innan och kan bara hålla med om kvaliteten. Allt känns gediget och man får en känsla att allt är väk ihopskuvat och dimensionerat.

Ok instrumenteringen innan 04:orna ser lite tråkig ut men finsn ju en del roliga funktioner.

Service är ett problem om vi snackar auktoriserade verkstäder, i en halvmiljon stad som Göteborg finns det vad jag vet bara 1 :huvet

Delar kan ta lång tid om du beställer genom genaralagenturen, men det finns många bra firmor i USA och UK som säljer över nätet. Bättre priser och snabbare leveranser!

Service kostnaderna är annars helt ok, som nämnts innan så behövs ventilerna sällan justeras.

Tycker försäkringskostnaderna är hyfsade, en Factory är dyrare men sett till vad man får så är den prisvärd tycker jag.

Många frågar efter just RSV R och den är ju klart ball med alla Öhlinare :tummenupp
Men många har fått problem med läckande packboxar till framgafflarna, verkar som det snarare är regel än undantag att man får byta dem inför varje säsong om hojen stått orörd under vintern :va

Detta gjorde att jag valde en RSV "utan" R
Ärligt så tror jag inte att den är så mycket sämre på landsväg :)

/BW

Service kostnaderna är annars helt ok, som nämnts innan så behövs ventilerna sällan justeras.

/BW

Det har du rätt i... MEN bara för att de ej behöver justeras så behöver de ju kontrolleras... och det är ju det som är bökigt (läs dyrt)

Annars håller jag med ang priset på försäkringen och att välja en "vanlig" istället för en R om modellen är äldre än 04...

Stigefeldt motor i Anderstorp både meckar och för reservdelar till Aprilia.
Om du vill kan du få prova min Tuono vid tilfälle den är ungefär som Millen men med crosstyre istället för Clip-on.

:va :va :va

"Motorsport AB Landskrona
Stuverigatan 1 - 261 35 Landskrona
Tel. 0046 418 411 300 Fax 0046 418 411 600
E-Mail: motorsport@telia.com"

De säljer väll inte Aprilia längre. :va

De har mopparna på lager men servar och beställer in delar och hojar om man skulle vilja det. De hade en RS125 -06 stående för ett par veckor sen (eller om det var ännu längre sen? :va), lätt och utan undantag världens snyggaste 125:a..! :yoparty

Ang. tråden: Körde själv Mille förra sommaren men sålde den till förmån för nåt som kostade under 400 kr/mån i försäkring. Skulle jag köpa sporthoj igen skulle jag inte ens titta åt nåt annat håll.

Oljefiltret har jag för mig kostade 80 kr och drivpaketet betalade jag 2200 kr för, D.I.D.-kedja och JT-drev.

Stigefeldt motor i Anderstorp både meckar och för reservdelar till Aprilia.
Om du vill kan du få prova min Tuono vid tilfälle den är ungefär som Millen men med crosstyre istället för Clip-on.

Vore riktigt gött att få testa den... Åker du mycket och samåker du med några???

Jag har inga jag kan åka med här uppe pga att jag precis flyttat hit...

De har mopparna på lager men servar och beställer in delar och hojar om man skulle vilja det. De hade en RS125 -06 stående för ett par veckor sen (eller om det var ännu längre sen? :va), lätt och utan undantag världens snyggaste 125:a..! :yoparty

Ang. tråden: Körde själv Mille förra sommaren men sålde den till förmån för nåt som kostade under 400 kr/mån i försäkring. Skulle jag köpa sporthoj igen skulle jag inte ens titta åt nåt annat håll.

Oljefiltret har jag för mig kostade 80 kr och drivpaketet betalade jag 2200 kr för, D.I.D.-kedja och JT-drev.

Iofs men vad är de för Mc-Affär om de inte har några hojar hemma så man kan prov köra???:va

Ne man måste ju kunna testa en hoj innan köp inte precis köpa grisen i säcken kanske...

Men 400kr månaden är väl rätt så lindrigt... Jag pröjsar just nu ca 1000kr månaden halv/halv för min retta...

Last edited:
Vore riktigt gött att få testa den... Åker du mycket och samåker du med några???

Jag har inga jag kan åka med här uppe pga att jag precis flyttat hit...

Jag har precis skaffat en Hoj efter 15 års abstinens:gnissla så det har blivit en hel del åka av redan jag samåker en del med två av mina grannar men oftast själv det verkar vara lite klent med samåkning i j-kping:mad:
men vi får väl se till att fixa till detta:tummenupp .
En varning bara efter 15 år är man ganska ringrostig så tempot ligger någonstans mellan rullator fart och 90+ med hatt fart:D
Men förhoppningsvis släpper gasrullsfobin snart så att prillan kan få visa upp hela sitt register.
Vi ska ut en sväng imorgon i lungt tempo vart vet jag ej ännu men skicka ett pm så kan du haka på.

Iofs men vad är de för Mc-Affär om de inte har några hojar hemma så man kan prov köra???:va

De skyltar inte med att de säljer Aprilia MC - endast moppar - de säljer bara Suzuki-hojar förutom om nån skulle beställa då.

Jag betalade faktiskt 1200 kr i månaden halv/helår på min Mille men då var jag 21, haft körkort i två veckor och bor mitt i centrala Landskrona. KTM:en jag har nu kostar dock under 400 kr... :)

Det har du rätt i... MEN bara för att de ej behöver justeras så behöver de ju kontrolleras... och det är ju det som är bökigt (läs dyrt)

Annars håller jag med ang priset på försäkringen och att välja en "vanlig" istället för en R om modellen är äldre än 04...

Absolut ska ventilspelen kollas men har man inte tummen mitt i handen och en manaual har jag hör t att man kan göra det själv :)

/BW

Kollade bara på Aprilias sida o dom står med där men vad vet jga.Kanske nån i j-köping kan bättre..:tummenupp

De står fortfarande kvar som en aktoriserad verkstad för Aprilia.. fast de tar inte emot några Aprilia Motorcyklar längre .. bara moppar.. Så de borde tas bort från deras hemsida tycker jag!
(Ville nämligen ha min hoj servad där)

De står fortfarande kvar som en aktoriserad verkstad för Aprilia.. fast de tar inte emot några Aprilia Motorcyklar längre .. bara moppar.. Så de borde tas bort från deras hemsida tycker jag!
(Ville nämligen ha min hoj servad där)

Ring igen, de servade min Mille utan att klaga.

Sen å andra sidan så är ju mopparna det som Aprilia tjänar pengar på och de tillhör Aprilia lika mycket som MC-delen så det vore nog dumt att ta bort dem som ÅF med tanke på hur mycket Aprilia-moppar de säljer.

Men då till annat toppfarten hur är den på en sådan här hoj??? Hinner man med en R1 på T.ex Anderstorps långa raka ???
Jag var på Anderstorp och körde i söndags. Båder Mårtensson (som ska tävla i Pro Superbike) och DQ här på SH körde Aprilia och de hade inte mycket att hämta på rakorna mot nyare radfyror på 1000 kubik. Att DQ trots det kör skjortan av mig för att han är en mycket bättre förare är en annan potatis :D
Så du menar att Kawan har samma botten vrid som en Mille??? Låter ju skumt då skulle man ju junna åka på lika höga växlar på en rad-4:a som en twin i kurvorna:va
Ja, jag menar att Kawan har samma bottenvrid och det är likadant för alla moderna radfyror på 1000 kubik. De finns en myt om att twinnar automatiskt har bättre vrid än radfyror men det är först när man tar exklusiva hojar som tex Ducatis 999R för mer än dubbla priset man kan få bättre vrid än i en radfyra. Vill du fördjupa dig i ämnet så sök på twin eller radfyra så finns det ett gäng trådar.

Jag var på Anderstorp och körde i söndags. Båder Mårtensson (som ska tävla i Pro Superbike) och DQ här på SH körde Aprilia och de hade inte mycket att hämta på rakorna mot nyare radfyror på 1000 kubik. Att DQ trots det kör skjortan av mig för att han är en mycket bättre förare är en annan potatis :D
Ja, jag menar att Kawan har samma bottenvrid och det är likadant för alla moderna radfyror på 1000 kubik. De finns en myt om att twinnar automatiskt har bättre vrid än radfyror men det är först när man tar exklusiva hojar som tex Ducatis 999R för mer än dubbla priset man kan få bättre vrid än i en radfyra. Vill du fördjupa dig i ämnet så sök på twin eller radfyra så finns det ett gäng trådar.

Trist att DQ kör ifrån dig med en gam Mille :pannkyss , man behöver tydligen inte va snabbast på rakt fram....Millen är gjord för att gå så snabbt runt en kurvig bana som möjligt rad fyrorna är gjord för att gå fort rakt fram...visst i kurvorna också men v-twinarna går lite fortare där men tapar på rakorna istället.

Sen vet jag inte om du pratar i nattmössan om 999R varför just den ska ha så mycket mer vrid än andra v-twinar.

Vill man ligga i 250km/h rakt fram på raka vägar så köper man en rad4 vill man köra fort på roliga kurviga vägar köper man en Mille.

Last edited:

Gissningsvis är ju det som kallas vrid subjektivt. En hoj som är så smal som en twin med ett styvt chassie som är stabilt och fint i kurvorna gör att man kan dra på tidigare och då känns det som att det är mer vrid. Samma med motarden jag har nu, den upplevs ha ett helt brutalt vridmoment jämfört med t.ex. Millen jag hade trots att den på papper har knappt 2/3 så mycket.

Om du tar en twin och en rad4 som har samma toppeffekt så kommer twinnen att ha högre vridmoment, på grund av konstruktionen.

För diskussionen, så saknas det några bra definitioner:

Vridmoment -- en persons subjektiva känsla från kombinationen av bom-bom från avgasröret och g-kraft erhålld på stjärten vid acceleration.

Vrid -- samma som ovan men med snygg gardering för eventuella tankefel.

Bottenvrid (BV) -- det lägsta uppmätta 'vridet' vid ett lågt varvtal som sannolikt är lägre än något annat varvtal.

Brutalt vrid-faktor -- (Vrid + upplevdKurvsäkerhet) / Vridmoment

Last edited:
Kapar tråden lite och frågar vad skillnaden är på R mod? är det bara öhlinarna? eftersom jag gillar att leka lite bakhjul även om jag inte är så bra på det undrar jag hur öhlinarna står pall för det?

.....Vill man ligga i 250km/h rakt fram på raka vägar så köper man en rad4 vill man köra fort på roliga kurviga vägar köper man en Mille.
Hehe, du får det att låta som att t,ex en R1a skulle vara totalt omöjlig att ens kunna kasta ner i en kurva, kunde lika gärna vara spårgående(?) :pannkyss

Trist att DQ kör ifrån dig med en gam Mille :pannkyss , man behöver tydligen inte va snabbast på rakt fram....Millen är gjord för att gå så snabbt runt en kurvig bana som möjligt rad fyrorna är gjord för att gå fort rakt fram...visst i kurvorna också men v-twinarna går lite fortare där men tapar på rakorna istället.
Har du läst DQ:s tråd om Jimmy Lindström i racingforumet? Om inte så ta och gör det så kanske du förstår att tiden runt en bana inte har så mycket med hojen att göra om man som förare ligger på helt olika nivåer.
Sen vet jag inte om du pratar i nattmössan om 999R varför just den ska ha så mycket mer vrid än andra v-twinar.
Den brukar tas med i twin vs radfyra diskussioner eftersom den har en uppgiven effekt på 150 Hk och är på runt 1000 kubik. Nattmössan verkar passa bättre på dig ;)
Vill man ligga i 250km/h rakt fram på raka vägar så köper man en rad4 vill man köra fort på roliga kurviga vägar köper man en Mille.
Oj då, här har vi någon med mindervärdeskomplex som försöker övertyga sig själv om ett bra köp :rofl
Om du tar en twin och en rad4 som har samma toppeffekt så kommer twinnen att ha högre vridmoment, på grund av konstruktionen.
Det kan säkert stämma men problemet är att det knappt finns några 1000-kubiks twinnar med 160 bakhjulshästar, därav att jag tog den exklusiva Ducati 999R som exempel.

Det kan säkert stämma men problemet är att det knappt finns några 1000-kubiks twinnar med 160 bakhjulshästar, därav att jag tog den exklusiva Ducati 999R som exempel.

1000 cc var inte på tal, det var endast likvärdig toppeffekt som var fråga... ;)

Per Gustavsson - rätt duktig hojförare - berättade en anekdot om när han körde ZX10:an under ett ERF - tror jag det var - på Mantorp där han körde om en Mille på långrakan. Millen höll tätt längs hela banan men tappade en del på långrakan igen men efter ytterliggare ett varv var han ikapp igen, tappade på långrakan och körde ikapp i kurvorna och så vidare.

Man kan snacka mycket om effekt hit och dit men fortfarande är det ett faktum att twinnens smalare chassie och mindre motorstorlek ger andra fördelar som med rätt förare kan kompensera för lägre effekt. Jag tror knappast att Ducati skulle fortsätta göra v-twinnar och tävla med dem om det inte fanns stora fördelar - som t.ex. högre kurvhastighet som jag tycker man ser rätt ofta i bl.a. WSBK.

... Man kan snacka mycket om effekt hit och dit men fortfarande är det ett faktum att twinnens smalare chassie och mindre motorstorlek ger andra fördelar som med rätt förare kan kompensera för lägre effekt. Jag tror knappast att Ducati skulle fortsätta göra v-twinnar och tävla med dem om det inte fanns stora fördelar - som t.ex. högre kurvhastighet som jag tycker man ser rätt ofta i bl.a. WSBK.
Kan även ha endel med effektleveransen från en twin att göra (läs big bang VS screamer), det där har jag dock ingen egen praktisk erfarenhet av så det är en halvkvalificerad gissning :)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back