Aprilia RSV MILLE-R Erfarenheter???

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Igår va jag ute och la några mil på lite kurviga små vägar.

Träffade på en kille som åkte Aprilia RSV MILLE-R tittade lite på den och såg att den va riktigt snygg ju....

Har alltid tyckt att V-Twin hojar ser ut som feta grisar...:tungan

Men sen så startade han den ojojoj fy fan va gött de låter igentligen...
Suttit och kollat lite på blocket nu på förmiddagen och hittat några intessanta objekt.

Så då lite frågor till er som kanske har eller har haft en MILLE....

*Köregenskaper VS Japs???

*Service intervaller VS Japs???

*Hållbarhet VS RAD-4:a???

*Service ställen nära Jönköping???

*Priser på reserv delar och service VS Japs hojar???

*Skriv gärna vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter av Aprilia...

///Micke

Tjena!

Satsa på en sväng förbi MC-Kompaniet i Väring norr om Skövde, det är väl 11 mil från dig. Dom kan berätta mer och dom är återförsäljare med både bra pris och dom är mycket mycket trevliga! Kan varmt rekomendera dom!

Igår va jag ute och la några mil på lite kurviga små vägar.

Träffade på en kille som åkte Aprilia RSV MILLE-R tittade lite på den och såg att den va riktigt snygg ju....

Har alltid tyckt att V-Twin hojar ser ut som feta grisar...:tungan

Men sen så startade han den ojojoj fy fan va gött de låter igentligen...
Suttit och kollat lite på blocket nu på förmiddagen och hittat några intessanta objekt.

Så då lite frågor till er som kanske har eller har haft en MILLE....

*Köregenskaper VS Japs???

*Service intervaller VS Japs???

*Hållbarhet VS RAD-4:a???

*Service ställen nära Jönköping???

*Priser på reserv delar och service VS Japs hojar???

*Skriv gärna vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter av Aprilia...

///Micke

*Köregenskaper VS Japs??? :Smidig och bra motorkaraktär,har testat ZX10R,GSX750R gillar Millen bättre smalare låter skönare m.m behöver inte varva lika mycket för att det ska va kul.

*Service intervaller VS Japs??? : Byta olja filter var 750mil eller varje sommar om man kör mindre, vintilerna brukar aldrig ändra sig.(Har haft en 01 från 960 mil tills den hade gått 4400mil inga problem alls), Byt till en 06a nu.

*Hållbarhet VS RAD-4:a??? :Håller bättre tycker jag...har inte gått sönder något åt mig.

*Service ställen nära Jönköping??? : ingen aning....Arboga har ett bra ställe men det kanske är lite långt.

*Priser på reserv delar och service VS Japs hojar??? : Bilig service eftersom den går och går med bara byta filter o olja, reservdelar kan va lite svårare men inget går ju sönder :) "finns många tips på bra ställen att köpa delar ifrån om du behöver)

*Skriv gärna vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter av Aprilia... : Haft min aprilia i 3 år helnöjd därför fortsätter jag med aprilia ett tag till...har haft cbr600f innan m.m, testat kompisars 1000cc rad4 men känner inte som jag vill byta till en sådan.

Bara o köpa!

Tjena!

Satsa på en sväng förbi MC-Kompaniet i Väring norr om Skövde, det är väl 11 mil från dig. Dom kan berätta mer och dom är återförsäljare med både bra pris och dom är mycket mycket trevliga! Kan varmt rekomendera dom!

Ja fast att åka 11mil för att serva en hoj känns ju sådär... men delar och sånt kan man ju handla därifrån ifall det blir Aprilia...

Men man vill ju inte lägga en hel dag för att få hojen servad...

///Micke

Hur är det med reservdeltillgången numera för aprillia, har det inte vartit lite si o så med det sista åren.

Bara vad jag hört inga fakta på hand.

Hur är det med reservdeltillgången numera för aprillia, har det inte vartit lite si o så med det sista åren.

Skulle vara kul att få veta... Och om det kostar skortan me... Iofs är väl Yamaha rätt så dyra om man jämför med Suzuki, honda och Kawa me har jag uppfattat det som iallafall...

Föresten skaparen av sporthoj har väl köpt sig en Aprilia så han borde väl kunna svara "SWEDIE"

///Micke

Jag hade en Mille i två säsonger och den hojen är grym...
Jag gillar twin-muller:yoparty och som någon skrev är de "smalare" än radfyran vilket kan anses som bekvämt.. Ang. hållbarhet tror jag inte det skilljer sig från radfyran utan det beror nog mer på personen som äger hojen (körstil, omvårdnad m.m )..

Beroende på vilken årsmodell du söker så kan det vara problem med slirande koppling på tidiga årsmodeller.. detta går att fixa om man köper annan koppling (kommer inte ihåg vad den heter..)

Det är en helt annan grej att köra twin tycker jag... karaktären är det stor skillnad på.. Jag kör för tillfället radfyra men får jag för mig att köra bottendrag-hoj igen blir det definitift en Mille... från 05 och nyare skulle jag köra på...

Gör som du känner för... det är lite speciellt att köra twin.. garanterat blick-och-öron-godis...

Det blev problem med reservdelar när Piaggio tog över och omstrukturerade företaget.
Men, det ska ha varigt ett tillfällit problem. Om än ett relativt långt "tillfälle"...

Sedan så är ju vissa lokala återförsäljare bättre än andra.

:hej

Beroende på vilken årsmodell du söker så kan det vara problem med slirande koppling på tidiga årsmodeller.. detta går att fixa om man köper annan koppling (kommer inte ihåg vad den heter..)

Barnett fjädrar styvar upp. Relativt billigt då man i övrigt använder alla övriga orginal delar. :)

Last edited:
Ja fast att åka 11mil för att serva en hoj känns ju sådär... men delar och sånt kan man ju handla därifrån ifall det blir Aprilia...

Men man vill ju inte lägga en hel dag för att få hojen servad...

///Micke

som jag sa innan det är mest bara byta filter + olja :tummenupp , och det klarar du nog själv(väldigt enkelt att göra det själv på millen)..tyvär får du ingen stämpel i boken men sånt får man leva med.

En varningen finger bara om du köper en med Öhlins.... de har en tendens att läcka om de står en längre tid eftersom de är gjord för bana med så låg friktion som möjligt. Därimot orginal gafflarna tål jätte mycket...jag hade inget läcka under mina 3500mil +

Enligt den här bänkningen (Mille och ZX10R) är det ingen större skillnad på bottendraget och från 5000 varv drar radfyran ifrån: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1867600&postcount=185

Kurvor säger en sak, värkligheten bör testas också Sandis :)

Jag har testat båda, Jag tyckte det alltid va lika roligt när en gam retta <-02 hade stora problem att komma ikapp eller köra ifrån min Mille i tophastighet....rettan ska ju ha 20hk mer men vad hjälper det den :arsele , allt handlar ej om siffror.

Last edited:
Kurvor säger en sak, värkligen bör testas också Sandis :)

Jag har testat båda, Jag tyckte det alltid va lika roligt när en gam retta <-02 hade stora problem att komma ikapp eller köra ifrån min Mille i tophastighet....rettan ska ju ha 20hk mer men vad hjälper det den :arsele

:nicka
Två hojar med samma siffror kan ha helt olika karaktär när de körs.
Bänkning visar ju inte hur en hoj beter sig vid "vanlig" körning.

Finns säkert någon som kan ge en teknisk förklaring till det dära.
:)

Enligt den här bänkningen (Mille och ZX10R) är det ingen större skillnad på bottendraget och från 5000 varv drar radfyran ifrån: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1867600&postcount=185

Men då till annat toppfarten hur är den på en sådan här hoj??? Hinner man med en R1 på T.ex Anderstorps långa raka ???

Så du menar att Kawan har samma botten vrid som en Mille??? Låter ju skumt då skulle man ju junna åka på lika höga växlar på en rad-4:a som en twin i kurvorna:va

///Micke

Men då till annat toppfarten hur är den på en sådan här hoj??? Hinner man med en R1 på T.ex Anderstorps långa raka ???

Så du menar att Kawan har samma botten vrid som en Mille??? Låter ju skumt då skulle man ju junna åka på lika höga växlar på en rad-4:a som en twin i kurvorna:va

///Micke

Gamma rettorna ska du nog hinna med med en 04a+ ivarjefall om svänghjuls vikten är bort tagen(lätt ingrep som bara ger+) , Nya rad4 2004+ kommer du få lite problem med men de tar du i kurvorna sen istället :)

Kollade bara på Aprilias sida o dom står med där men vad vet jga.Kanske nån i j-köping kan bättre..:tummenupp

Va på Ejfa igår och det enda de har är ju typ MOPPAR och lite KTM hojar... Tycker de har ett rätt kasst sortiment för att vara en mc affär bättre att kalla det moppe affär...

///Micke

En varningen finger bara om du köper en med Öhlins.... de har en tendens att läcka om de står en längre tid eftersom de är gjord för bana med så låg friktion som möjligt.
Det har nog inte så mycket med bankörning att göra. De där gafflarna skall servas ofta (var 900 mil?).

Att de börjar läcka och skall servas "ofta" är alltså inget fel utan det pris man betalar för de fina toleranserna (och egenskaperna) i gaffeln.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti