Aprilia RSV 1000 Mille

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Hej,

Är på jakt efter ny hoj och har börjar kolla lite på Millen, verkar vara en skoj maskin.

Innan man ger sig iväg och provkör en sådan, är det något speciellt om cykeln man bör känna till som fabrikationsfel på vissa årsmodeller etc?

Har efter lite googlande och sökning här på SH sett att många avråder folk att köpa -99, vad är fel på dessa modeller?

Service skulle också vara bra att veta.

/Padde

frågan har varit uppe 1000 ggr.

Bläddra och sök lite i denna tråd så får du svar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1956&highlight=aprilia

Frågan är hur roligt det är att lägga 1h på att finna svaren när någon lätt kan skriva dom på 2 minuter. Saker och ting förändras också, nya fel kan lätt dyka upp på en modell från -99 när den gått upp mot 5000 mil 5-6 år senare som då inte finns med i tråden från -03.

Du exempelvis har ju en Mille -99, vilka risker var du medveten om när du köpte den och varför valde du ändå att köpa hojen?

Det var väl lite problem med den första månaderna, fast de åtgärdade väl felen omgående (garanti ärende) hörde jag. Tvekar inte på att det är en kanon bra hoj, lite över min ekonomi dock, därför jag kollar på tidigare årsmodeller.

Kalasbåge, enda standardfelet på dem är väl startrelät, som brinner om man kör ner batterispänningen för lågt.
Men det är enkelt att lösa, och Yamaha har ett relä som passar rakt på, utan modifikationer, och kostar ~800:- nytt.

Den enda bågen som kanske kunde ersätta min som det känns just nu, är antingen en 1098/1198 eller RC8:an - men det blir en bunt slantar mellan det...kanske mest kännbart på försäkringen, för den är fasen billig för mig på millen (5500 hel/hel efter shk med smc).

/J

Kalasbåge, enda standardfelet på dem är väl startrelät, som brinner om man kör ner batterispänningen för lågt.
Men det är enkelt att lösa, och Yamaha har ett relä som passar rakt på, utan modifikationer, och kostar ~800:- nytt.

Är detta felet som många anmärker på just -99?

Tack för bra svar.

Kan tillägga att samma relä kostar en tvåhundring på skroten. Jag har ett i min eftersom det originalreläet brann upp på parkeringen utanför den förra ägarens hus när jag skulle köra hem den... :gnissla

Kopplingen har en tendens att slira på 99-00, åtgärdas med kit från Barnett.

jag har precis köpt min. Har inga problem alls med den. De fel jag vet om är att kopplingen är känslig mot vissa helsyntetiska oljor. Detta åtgärdas tydligen lätt och billigt med nya lameller och fjädrar. Har läst mkt mer positivt om långmilare av Mille än andra cyklar. Därför drog jag slutsatsen att det var ett ganska säkert köp. En nackdel kan ju vara att få tag på delar snabbt om ngt skulle krångla eller en krash. Men det finns en del på e-bay. Jag köpte ett K&N filter därifrån igår för 500 inkl frakt förresten.

Det är en hoj med grymt drag när fabriksstrypningarna är bortpillade, nackdelen vid körning är att den vibrerar en del. Kan bli lite trött i händerna pga detta.

Köper du en med ett Acraslipon så måste du sälja det till mig billigt:hihi

Startrelä
Kopplingsslir
läckage på slavcylindern till kopplingen

Det är väl de stora grejerna att kolla.

Mindre allvarligt:
Stödkontakten ger upp för många.
P-boxar i gaffeln på R-modellen (Öhlinsgaffeln) gillar inte wheelisar.

Det var väl lite problem med den första månaderna, fast de åtgärdade väl felen omgående (garanti ärende) hörde jag. Tvekar inte på att det är en kanon bra hoj, lite över min ekonomi dock, därför jag kollar på tidigare årsmodeller.

Det där är en ganska bra förklaring då. Oavsett vad solid sagt så är det en klockren hoj:tummenupp

Startrelä
Kopplingsslir
läckage på slavcylindern till kopplingen

Det är väl de stora grejerna att kolla.

Mindre allvarligt:
Stödkontakten ger upp för många.
P-boxar i gaffeln på R-modellen (Öhlinsgaffeln) gillar inte wheelisar.

*check
*check
*check
:gnissla

Massa nyttiga tips på saker man kan kolla upp om man hittar en hoj, bra!

Dock har jag inte riktigt fått koll på vad exakt -99orna skulle ha för problem jämfört med senare årsmodeller. Någon som vet?

Ang :
Koppling. På en hoj som är från 99 -så bör en slirande koppling vara byt. Ingen dyr historia.

Finns säkert många fler fel kända problem på andra hojar från de års modellerna.

Helt underbar hoj.

jag har precis köpt min. Har inga problem alls med den. De fel jag vet om är att kopplingen är känslig mot vissa helsyntetiska oljor. Detta åtgärdas tydligen lätt och billigt med nya lameller och fjädrar. Har läst mkt mer positivt om långmilare av Mille än andra cyklar. Därför drog jag slutsatsen att det var ett ganska säkert köp. En nackdel kan ju vara att få tag på delar snabbt om ngt skulle krångla eller en krash. Men det finns en del på e-bay. Jag köpte ett K&N filter därifrån igår för 500 inkl frakt förresten.

Det är en hoj med grymt drag när fabriksstrypningarna är bortpillade, nackdelen vid körning är att den vibrerar en del. Kan bli lite trött i händerna pga detta.

Köper du en med ett Acraslipon så måste du sälja det till mig billigt:hihi

Nackdelen vid körning är att den vibrerar en del.
Du bör kolla upp det. Har haft en 99 nu 03 samt min kamrats 02 vibrerar inte.
mvh

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP