Aprilia RSA 125

Om man jämför den första prototypmotorn på en RSA som kom ut 2007 mot prototypen från 2010 så ser man att dom ändrat en del på motorblocken med.

moteur%20rsa.jpg


Engineers Engine´s motor, som dom kommer köra med i Mahindra i år (tidigare som Loncin och Lambretta) påminner lite om den första RSA prototypen. Fast ser ut att kunna passa rakt i en Honda-ram och ha Hondas växellåda?

Senaste versionen med egen cylinder.
20091110.jpg


Deras första version som hade aprilias RSW cylinder.
3985109527_1c1372c5d3_b.jpg
Vad är grejjen med den där skivan? Snurrar den runt och täcker för insuget och fungerar som en slags reedventil?
 
Anders, har du tänkt på att detta är en svåruppnåelig perversion som man inte bör utsätta vanligt folk för, skapar bara oreda i huvet!

Leve gixxxer o retta! Mycket längre serviceintervaller..

MVH Jonas.
 
Ramarna till RSA är tillverkade i England. Där har aprilia oftast fått sina ramar till sina racers gjorda genom åren då England haft några av dom bästa ramtillverkarna i världen. Finns några undantag med där aluminiumsvingar till aprilias 250 gjorts i Tyskland och kolfibersvingar gjorts i Italien. Men England har varit största leverantör av ramar till dessa Italienska tävlingsredskap.


rsaframe.jpg



En sving till en RSA 125 kostar 8.000 euro.

rsasving.jpg
 
Last edited:
Föregångaren till aprilia RSA 125 var denna Derbi.
gilera%20.jpg


Denna hojen utvecklades av Derbi och användes bara en gång av dom på finalen på Valencia 2005. Eftersom Derbi på den tiden körde med en egen cykel som var reedmatad så var det ingen som såg skillnaden att det var en ny hoj som dom körde den finalen med. Båda hade avgasrör som gick ut på höger sida tex. Detta racet lyckades dom köra utan att få någon uppmärksamhet för sin nya hoj. Derbis gamla reedmatade motor gav 47,6hk och denna slidmatade gav direkt 52hk. aprilia RSW 125 låg då på ca 53hk.

2005 hade aprilia stora ekonomiska problem och höll på att gå i konkurs. Dom blev då uppköpta av Piaggio Group. Dom bestämde i sin tur att alla deras märken aprilia, Gilera och Derbi skulle tävla med samma cyklel men under deras olika namn för att spara pengar. Iom det köpet så kom aprilia över Derbis motor och fortsatte utveklingen på den under aprilias namn och den har nu över 56hk. Bl.a så förbättrade aprilia drivningen till sliden. Den hade stora tillförlitligproblem i början i dom första versionerna.

Alla som köper delar till en RSA får fortfarande sina delar i kartonger märkta Derbi..
 
Last edited:
kan bara säga att jag tids nog kommer jag att köpa på mej alla fräna 2T motorer o bygga ett stativ sedan skall jag ställa dom i fin rummet med belysning, Tänk en v4 utan pipor med föggar o allt blank svart:rolleyes: uhhhhu eller rgv tz :Bugar .

Måtte alla 2T gudar straffa alla 4T tokar så vi kan vrida klockan rätt igen.

titta på dyno pappret kan man få ur dessa hästkrafter ur 350cc 4T?
 

Bifogat

  • DYNOSHEETWEBPAGE-488x519.jpg
    DYNOSHEETWEBPAGE-488x519.jpg
    30.4 KB · Visningar: 511
Kåpor till RSA från det Spanska företaget Speedfiber. Den firman gör kåpor till flertalet andra team i GP. Bl.a till Repsol Honda.

captur10.png
 
Last edited:
Hej

det finns inga bilder på hur cylindern ser ut i Ex avgas porten sedan ser det ut som om transfer ligger långt bak i cyl, det betyder att sec transfer borde ha en redig örn näbb som spolar framåt.

Jag skulle ge nästan vad som helst för att få hålla o titta o kanske mäta bara lite granna i en sådan cylinder.

mvh:mattias
 
Inget illa menat men för mig är det på gränsen till helgerån att posta en bild på en kantarellharv med respirator i en tråd om en så vacker skapelse som en RSA125. :)
 
Inget illa menat men för mig är det på gränsen till helgerån att posta en bild på en kantarellharv med respirator i en tråd om en så vacker skapelse som en RSA125. :)
Förlåt:kramadet var inte ment att uppröra er.Fy på mig:huvet
 
Ramarna till RSA är tillverkade i England. Där har aprilia oftast fått sina ramar till sina racers gjorda genom åren då England haft några av dom bästa ramtillverkarna i världen. Finns några undantag med där aluminiumsvingar till aprilias 250 gjorts i Tyskland och kolfibersvingar gjorts i Italien. Men England har varit största leverantör av ramar till dessa Italienska tävlingsredskap.

Kolfibersvingar har väl gjorts i Linköping på Acab också?
 
Nej det går inte att få ut +100hk ur 350cc 4-t utan överladdning

Visst går det, F1 hade högre liter effekt än det innan varvbegränsningen.
Moto gp har väl också högre än det?

Peter

P.S skulle också vilja se port layouten på RSA cyllen.
 
Last edited:
Visst går det, F1 hade högre liter effekt än det innan varvbegränsningen.
Moto gp har väl också högre än det?

Peter

P.S skulle också vilja se port layouten på RSA cyllen.


MotoGp hojarna har 240-270 literhästar.

En Gp 125 har +440 literhästar.

Så lite svårt att få en kantarellharv utan överladdning att nästan dubbla effekten :va
 
MotoGp hojarna har 240-270 literhästar.

En Gp 125 har +440 literhästar.

Så lite svårt att få en kantarellharv utan överladdning att nästan dubbla effekten :va

Ja, men nu var det tal om 100+hk på en 350 4t.
Att man inte får ut 440 literhästar på 4t är jag fullt medveten om.

Peter
 
Visst går det, F1 hade högre liter effekt än det innan varvbegränsningen.
Moto gp har väl också högre än det?

Peter

P.S skulle också vilja se port layouten på RSA cyllen.
Ursäkta att det blir OT nu, vill helst inte förorena tråden med kantarellprat....

I princip alla racemotorer de senaste 50 åren har ett BMEP maximum kring 13,5-14.(Moderna MotoGP motorer når ungefär samma BMEP som Norton Manx). Under dessa ideala betingelser skulle en 350cc motor behöva varva 19000 RPM vid maxvrid för att ge 100hk på veven.

F1 varvade väl som mest kring 21kRPM och de hade inga BMEP 14 vid 19kRPM så vi befinner oss i gränslandet för vad dagens motorteknologi tillåter....
 
Back
Top