Aprilia RS660

Är det vettiga försäkringskostnader på den?
 
Igår, vädret kanon och vägarna torra. Kollegan hörde av sig, ”Köra en runda?”
-Precis vad jag behövde efter en lång kontorsvecka!

Han, med en ny Ducati supersport s och jag med RSen. Ut på en riktig kanonrunda, vägar krokiga som en hög med ostbågar. RSen känns som om den vore direktkopplad till talamus. Kurvorna är i 99 fal av 100 med dold utgång. Omgivningen är klassiskt landsväg, dvs helt oförlåtande och trafiken (av andra hojåkare) plötsligt uppdykande. Lite fel ingång? Inga konstigheter, en liten korrektion och hojen byter spår som en leopard på jakt, smidigt och helt odramatiskt. Efter 8 mil, obligatoriskt stopp för kaffe. Två lokala piloter har gått av och an runt RSen. Pekar, hukande, utforskande och kommer sen förbi med en rad frågor. När det är dags igen frågar kollegan ; Byta hojar nu?
Check på den! Vidare längs en myriad av s-kurvor med en lite större tvåcylindrig maskin. Gick fantastiskt fint! Sittställning påminde väldigt mycket om min tidigare VFR800. Klart mer touring än RSen. Kikar i backspegeln; Kollegan, en hyggligt välvuxen svensk ser ut som han lånat grabbens moped :hihi . 5 mil, kort stopp för byte igen. Jäklar så skönt det var att vara tillbaka på den lille! Kollegan mäkta förvånad över hur stadig och lätt den var att hålla spår med, inte en tendens till oro. Trots mycket enklare komponenter än hans Öhlinsdraperade Bolognadonna. Ett gott betyg!

Den lille 660n förtjänar sitt varmgarage.
 
Är det vettiga försäkringskostnader på den?
Jag betalar 4.3K per år på Svedea. Märkesförsäkringen. Jag är då snart gubbe (50) men trodde ändå knappt att det var sant när handlaren frågade om det lät ok när han ringde bolaget i samband med att jag hämtade hojen. Tänkte att allt under kanske 10K är acceptabelt.

Det var iofs 15 år sedan jag senast jagade försäkring till Sporthoj men då var det för mig omöjligt att komma under 12-15K per år....
 
Hur sitter man på en RS 660 om man är 185-186 cm lång?
Jag är 1.86 och väger minst 15 kilo "för mycket" för min längd men sitter som handen i handsken. Det enda negativa är väl att med stort arsle så finns det inte mycket till utrymme att flytta fram och tillbaks. Jag kommer inte ner ordentligt bakom originalkåpan utan lär få montera den högre kåpan om man skall komma bort från vinden lite bättre....

Den *känns* dock betydligt mindre än min GSXR-750 SRAD som jag hade en gång i tiden. På ett positivt sätt. Det är ingen extrem ställning heller. Men det är som vanligt med sporthojar att det är tryck på armarna och känns efter en timme eller två. Åker man långt så finns dock farthållare som ju lär hjälpa en hel del. Inget jag behövt använda än dock!
 
Aprilia har en deal mellan svedea och handlarna men även utan handlarna brukar svedea bli billigast
 
Kan man köpa sig en 660 Trofeo och köra i svenska 660 cupen, eller är den för mycket modifierad?
 
Kan man köpa sig en 660 Trofeo och köra i svenska 660 cupen, eller är den för mycket modifierad?
ABS är ju borta på Trofeo och det är väl inte OK i 660 Cupen...till att börja med.
 
Kan man köpa sig en 660 Trofeo och köra i svenska 660 cupen, eller är den för mycket modifierad?
Tyvärr inte, en del du får modda tillbaka för att få tävla i cupen.
Bättre att köpa en ny hoj, eller beggad från årets säsong.
 
Tyvärr inte, en del du får modda tillbaka för att få tävla i cupen.
Bättre att köpa en ny hoj, eller beggad från årets säsong.
Tack för tipsen! Tog dem till mig, sedan gjorde jag slag i saken! Handlade hos min lokala handlare, vilket är ett nöje om man bor i Halland. Så nu väntar mitt garage på Aprilia nummer 3, eller 4....sonens står ju där också! I köpet ingår lite nödvändigheter för att bygga en räcer för cupen! Men först och främst blir det licens och lite bandagar 2022, men 2023 då..:)
 
Tack för tipsen! Tog dem till mig, sedan gjorde jag slag i saken! Handlade hos min lokala handlare, vilket är ett nöje om man bor i Halland. Så nu väntar mitt garage på Aprilia nummer 3, eller 4....sonens står ju där också! I köpet ingår lite nödvändigheter för att bygga en räcer för cupen! Men först och främst blir det licens och lite bandagar 2022, men 2023 då..:)
Kul!
Det är dock inget att vänta på. Bygg hojen i vinter, ta licens i april och var med när vi kör säsongens första rejs 1:a maj på Anderstorp.

:)
 
Kul!
Det är dock inget att vänta på. Bygg hojen i vinter, ta licens i april och var med när vi kör säsongens första rejs 1:a maj på Anderstorp.

:)
Bara det att det ska byggas ett nytt hus här också (Inte av mig dock)! Men vi får se vad man hinner med! (Inte rejsat sedan 1991. Du vet, Rossi gick ju nästan i blöjor då :)) Är det licenskurs ihop med den helgen ungefär som i år då?
 
Bara det att det ska byggas ett nytt hus här också (Inte av mig dock)! Men vi får se vad man hinner med! (Inte rejsat sedan 1991. Du vet, Rossi gick ju nästan i blöjor då :)) Är det licenskurs ihop med den helgen ungefär som i år då?
Det har jag inte koll på, men mycket möjligt. Arrangeras väl i så fall av Anderstorp Racing Club?
 
Det har jag inte koll på, men mycket möjligt. Arrangeras väl i så fall av Anderstorp Racing Club?
Skulle tro att det är planen, men nu vet man ju ingenting om hur saker och ting blir! Är ju lite elektronik som ska till när man monterar bort "lamporna". Så om jag inte är raceklar så får jag skylla på halvledarbrist, som alla gör nuförtiden:)
 
Skulle tro att det är planen, men nu vet man ju ingenting om hur saker och ting blir! Är ju lite elektronik som ska till när man monterar bort "lamporna". Så om jag inte är raceklar så får jag skylla på halvledarbrist, som alla gör nuförtiden:)
Har byggt om 2 hojar till cupen, så jag har lite tips om du önskar. Kan ta det separat. Skickar mitt telnummer via pm.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top