Aprilia RS660

Vad tycker ni som möjligheten att åka på längre turer med RS660? Tänker främst på vindskyddet, sittpositionen har jag testat och den tror jag att jag kan hantera även längre dagar. Är på väg tillbaka till MC-livet efter tio år och har i princip bestämt mig för en RS660 men jag har tyvärr börjat intressera mig för längre roadtrips också. Jag kan tänka mig att ha flera hojar, exempelvis nåt att köra runt i stan med, men att dels köpa en ny RS och sen kolla på en nyare touringhoj också känns lite väl överdrivet. Om jag ska åka på turer i europa vill jag inte ha någon äldre touring utan nåt modernt driftsäkert typ 1000SX eller GSX-S1000GT.

Det var en lång utläggning för en enkel fråga. Jag är dock ganska säker på att Aprillian kommer passa mina övriga behov för kortare turer samt lite prova på banåka.
 
Vad tycker ni som möjligheten att åka på längre turer med RS660? Tänker främst på vindskyddet, sittpositionen har jag testat och den tror jag att jag kan hantera även längre dagar. Är på väg tillbaka till MC-livet efter tio år och har i princip bestämt mig för en RS660 men jag har tyvärr börjat intressera mig för längre roadtrips också. Jag kan tänka mig att ha flera hojar, exempelvis nåt att köra runt i stan med, men att dels köpa en ny RS och sen kolla på en nyare touringhoj också känns lite väl överdrivet. Om jag ska åka på turer i europa vill jag inte ha någon äldre touring utan nåt modernt driftsäkert typ 1000SX eller GSX-S1000GT.

Det var en lång utläggning för en enkel fråga. Jag är dock ganska säker på att Aprillian kommer passa mina övriga behov för kortare turer samt lite prova på banåka.
Har inte kört på några riktiga långturer, men väl åtminstone 35 mil på en dag vid ett par tillfällen. Inga som helst problem, tvärtom rätt komfortabelt trots fjädringen inställd för banåka. Vore nog knäppet bekvämare med standardinställd fjädring, men orkar inte justera då jag primärt kör bana med den.
Varierande små och medelstora asfaltsvägar samt ett par mil grus. Bara att köra och vara glad. :)
 
Vad tycker ni som möjligheten att åka på längre turer med RS660? Tänker främst på vindskyddet, sittpositionen har jag testat och den tror jag att jag kan hantera även längre dagar. Är på väg tillbaka till MC-livet efter tio år och har i princip bestämt mig för en RS660 men jag har tyvärr börjat intressera mig för längre roadtrips också. Jag kan tänka mig att ha flera hojar, exempelvis nåt att köra runt i stan med, men att dels köpa en ny RS och sen kolla på en nyare touringhoj också känns lite väl överdrivet. Om jag ska åka på turer i europa vill jag inte ha någon äldre touring utan nåt modernt driftsäkert typ 1000SX eller GSX-S1000GT.

Det var en lång utläggning för en enkel fråga. Jag är dock ganska säker på att Aprillian kommer passa mina övriga behov för kortare turer samt lite prova på banåka.
Jag har en rsv4 och en tuono. Kan säga att jag väljer rsv4:an för långturer 10 gånger av 10.
Det enda tuonon är bättre på är bakhjulsåka och stadskörning.
 
Får jag passa på att fråga om du provkört RS660? Jag kommer från att bara kört offroadhoj tidigare, Yamaha XT660 för tio år sedan, och några hundra mil på en Kawa Z750 förra året. Är riktig novis alltså. Är dessutom liten, 176, 70kg och lockas av smidigheten på RS. Tänker väl att jag eventuellt kommer tröttna på den en RS660 för eller senare och att det finns vissa fördelar med RSV4, men att RS660 känns mer lagom. Jag kommer köra många lokala turer, testa track day och förhoppningsvis ta en europatur under 2022. Jag försöker cementera att RS660 är rätt hoj ☺️
 
Får jag passa på att fråga om du provkört RS660? Jag kommer från att bara kört offroadhoj tidigare, Yamaha XT660 för tio år sedan, och några hundra mil på en Kawa Z750 förra året. Är riktig novis alltså. Är dessutom liten, 176, 70kg och lockas av smidigheten på RS. Tänker väl att jag eventuellt kommer tröttna på den en RS660 för eller senare och att det finns vissa fördelar med RSV4, men att RS660 känns mer lagom. Jag kommer köra många lokala turer, testa track day och förhoppningsvis ta en europatur under 2022. Jag försöker cementera att RS660 är rätt hoj ☺️
Skulle inte varit bekymrad på en Europa-tur med RS660.
Hegåfiint!
 
Nu har jag fått hem hojen och satt 25 mil på den i helgen. Lite ovant med qick shift men jag gillar det verkligen när man ska uppåt. Känns så brutalt att växla ner utan att koppla men man vänjer sig väl. Hörde nånstans att man inte ska använda mellan 1an och 2an, är det bara trams eller?

När jag hämtade ut hojen sa säljaren att dom som gör avgassystemen till RS660 cup skulle göra en gatmodell som har samma formfaktor som orginal. Någon som vet vad tillverkaren heter? Svensk tydligen.
 
Nu har jag fått hem hojen och satt 25 mil på den i helgen. Lite ovant med qick shift men jag gillar det verkligen när man ska uppåt. Känns så brutalt att växla ner utan att koppla men man vänjer sig väl. Hörde nånstans att man inte ska använda mellan 1an och 2an, är det bara trams eller?

När jag hämtade ut hojen sa säljaren att dom som gör avgassystemen till RS660 cup skulle göra en gatmodell som har samma formfaktor som orginal. Någon som vet vad tillverkaren heter? Svensk tydligen.
Inga problem mellan 1 och 2. Var inte mesig bara.
 
Nu har jag fått hem hojen och satt 25 mil på den i helgen. Lite ovant med qick shift men jag gillar det verkligen när man ska uppåt. Känns så brutalt att växla ner utan att koppla men man vänjer sig väl. Hörde nånstans att man inte ska använda mellan 1an och 2an, är det bara trams eller?

När jag hämtade ut hojen sa säljaren att dom som gör avgassystemen till RS660 cup skulle göra en gatmodell som har samma formfaktor som orginal. Någon som vet vad tillverkaren heter? Svensk tydligen.
Swedish raceparts kanske ?
 
Jag har börjat klura på att byta bort min 701 Rally och RS660 ser både snygg ut och är lätt och med bra lagom effekt. Har ni haft några barnsjukdomar på era 660s?
Det står mellan rs660, Monster 950+ och Vespa Sei Giorni 300....den sista är en ren gubbleksak:)
 
Behöver lite resonemang hjälp. Jag har två rs660 att välja på, en fabriksny 2021 med 24 månaders garanti för 119 900 och en demohoj som gått 130 mil så 100 mils servicen är gjord och den är med fullt akra system som är mappad, för 132 000 med lite andra schyssta mods men 24 månaders garantin går ut april 2023. Själva akrasystemet går på ca 25 med aprilia mappning, så jag tänkte om jag går på den för 119 och köpa akrasystemet till den nästa år? Eller ska jag chansa och ta den som redan är inkörd och med akrasystemet? Den har även varit återkallad med motorbytet som behövdes göras med vissa 2021 modeller.
 
Behöver lite resonemang hjälp. Jag har två rs660 att välja på, en fabriksny 2021 med 24 månaders garanti för 119 900 och en demohoj som gått 130 mil så 100 mils servicen är gjord och den är med fullt akra system som är mappad, för 132 000 med lite andra schyssta mods men 24 månaders garantin går ut april 2023. Själva akrasystemet går på ca 25 med aprilia mappning, så jag tänkte om jag går på den för 119 och köpa akrasystemet till den nästa år? Eller ska jag chansa och ta den som redan är inkörd och med akrasystemet? Den har även varit återkallad med motorbytet som behövdes göras med vissa 2021 modeller.
Tycker du på riktigt att det är värt 25” för ett helsystem på en 660 ? hade köpt en ny och möjligtvis slipon året efter eller på en gång men 25 nej inte jag du får liksom inte nån enorm effektökning med det ändå och speciellt inte på en så liten motor och dom 25” hade jag lagt på däck och bensin och bandagar isåfall
Ska du köra bana är det inte ens säkert du klarar ljudkraven då
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Tycker du på riktigt att det är värt 25” för ett helsystem på en 660 ? hade köpt en ny och möjligtvis slipon året efter eller på en gång men 25 nej inte jag du får liksom inte nån enorm effektökning med det ändå och speciellt inte på en så liten motor och dom 25” hade jag lagt på däck och bensin och bandagar isåfall
Ska du köra bana är det inte ens säkert du klarar ljudkraven då
Nej det är sant, slipon påverkar inte garantin då?
 
Hittar inte ens några slip-on till den. Varför det kostar 25 tusen är att det ingår aprilias mappning som måste göras för att bibehålla 24 månaders fabriksgarantin. Man kan ju köpa billigare Akra rör för t ex 12 tusen med grenrör och utan mappa om cykeln men då gäller inte garantin längre.

det är det jag funderar över, om det är värt att ha garantin eller inte. Är hojen så pass pålitlig ändå så vill jag helt klart ha akra röret för ljudet är enorm skillnad.
 
Hittar inte ens några slip-on till den. Varför det kostar 25 tusen är att det ingår aprilias mappning som måste göras för att bibehålla 24 månaders fabriksgarantin. Man kan ju köpa billigare Akra rör för t ex 12 tusen med grenrör och utan mappa om cykeln men då gäller inte garantin längre.

det är det jag funderar över, om det är värt att ha garantin eller inte. Är hojen så pass pålitlig ändå så vill jag helt klart ha akra röret för ljudet är enorm skillnad.
Om det är Aprilias standard extrapaket är det fler saker än Akra-systemet som ingår. Kolla Aprilias hemsida.

Om det är värt pengarna kan nog bara du avgöra. Orginal är ljudet klent, jag hade bytt till Akra plus tagit ur db-killer.

Nu tycker säkert nån på forumet att det är larv men jag vill gärna det låter. Man behöver inte varva fullt bland folk o djur, det är jag noga med.
 
Nej det är sant, slipon påverkar inte garantin då?
Hittar inte ens några slip-on till den. Varför det kostar 25 tusen är att det ingår aprilias mappning som måste göras för att bibehålla 24 månaders fabriksgarantin. Man kan ju köpa billigare Akra rör för t ex 12 tusen med grenrör och utan mappa om cykeln men då gäller inte garantin längre.

det är det jag funderar över, om det är värt att ha garantin eller inte. Är hojen så pass pålitlig ändå så vill jag helt klart ha akra röret för ljudet är enorm skillnad.

finns slipon om man kikar runt också


även mivv har slipon mappa med pc5 eller så behöver du om du tar bort katten men det är ju rätt fet extrapeng för acra finns ju för 11-12” utomlands och gabro har säkert racecdi till rs660 också som till dom större

3,6 hästar verkar helsystem ge i en del bromsbänkar och då är 25tusen jävligt dyra hästar 7000 per ponny och lite bröligare ljud
 
Första årsmodellen är alltid en chansning, oavsett om det är garanti eller inte så riskerar du att den blir stående på verkstad under en del av den korta mc-säsongen.
Om jag skulle köpt en ny hoj, vilket jag aldrig skulle göra iofs, så skulle jag vänta nån månad och prutat hårt på en överbliven 2022.
Det lär dyka upp fler och fler eftermarknadslösningar för avgas och flashning av ecu:n med tiden. Kör ett tag och fundera på om det verkligen är värt att slanta upp 25000 till.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top