Aprilia RS250SP - Top 5?

Dra bort slangarna från förgasarna och kika ner i rören där de satt. Är de kvar så ser du små vita plastbitar i rören. Om du verkligen orkar plocka av tank och luftburk kan jag peka mer exakt.

Jag hade bort luftburken igår. Det var inte supersmidigt att få tillbaks den om man ville få det nedre insuget till förgasarna helt tätt! :gnissla Eller så är det jag som har centraltummar. :rolleyes: Jag fick ta bort locket till burken tillslut. Passade då på att tvätta filtret och olja in det igen. Det borde göra en 10-20km på toppfarten (minst)! :yoparty

Jag byter bensinfiltret först. Hjälper det inte får jag kolla förgasarslangarna sen i vinter. Om jag kör med full tank eller ej tror jag inte kommer påverka så mycket med tanke på de tider jag harvar runt på än så länge. :)
 
Jag hade bort luftburken igår. Det var inte supersmidigt att få tillbaks den om man ville få det nedre insuget till förgasarna helt tätt! :gnissla Eller så är det jag som har centraltummar. :rolleyes: Jag fick ta bort locket till burken tillslut. Passade då på att tvätta filtret och olja in det igen. Det borde göra en 10-20km på toppfarten (minst)! :yoparty

Jag byter bensinfiltret först. Hjälper det inte får jag kolla förgasarslangarna sen i vinter. Om jag kör med full tank eller ej tror jag inte kommer påverka så mycket med tanke på de tider jag harvar runt på än så länge. :)
Mjo, men är det stopp i de små filtren kan du nog göra hur du vill med resten, det kommer inte att funka ändå. Har du ett soppafilter på vägen ner till förgaseriet kan du ta bort de små helt.
 
Mjo, men är det stopp i de små filtren kan du nog göra hur du vill med resten, det kommer inte att funka ändå. Har du ett soppafilter på vägen ner till förgaseriet kan du ta bort de små helt.

Sant! Det tar ju iofs inte så lång tid att plocka bort tank och burk.

Kan man bara ta bort de små rackarna eller måste man byta slangarna?
:va
 
Standard bensinfilter från Roadracingens hovleverantör Biltema har fattiga förare kört med i alla tider och de ställer inte till med några bekymmer. Obstruerad tankventilationen i kanal genom tanken eller klämd slang är en klassiker. Andra möjliga problem är igensatta bränslefilter i förgasarna samt fel flottörnivå. Sen har vi förstås ”Mysteriet med bensinslangen”, alltså när man får en luftbubbla i slangen som inte vill komma ut.

95 oktan är det enda bränslet din hoj ska ha. Etanolinnehåll eller ej, 98 ger sämre bang for the buck. Den dag någon tar fram ett bänkpapper som visar att en sugmotor utan knacksensor och ställbar tändning ger mer effekt på högre oktan kommer jag vara den första att erkänna att jag hade fel, men till dess betraktar jag det som hörsägen.

En del gör olja till religion genom att tillföra den tro på övernaturliga egenskaper. Själv föredrar jag vetenskap, min kyrka heter Naturhistoriska Museet och jag köper min olja hos hovleverantören. Punkt.

Se ut och använd bromspunkter slaviskt. Börja sedan med att försöka släppa bromsen lite tidigare och rulla in i kurvan med högre fart. Detta är det bästa/säkraste sättet att vänja sinnena till den högre kurvhastigheten. Sen kan man börja hålla gasen längre och flytta fram bromspunkterna, men det kräver större mod. Att släppa bromsen tidigare ger magkittel och den där sköna WHOPEEE-känslan, att hålla gasen längre ger den där obehagliga nu-fan-DÖR-jag-känslan.

Hela konstruktionen med de rörliga avgasventilerna ÄR känslig. Vajrarna trivs inte ihop med trissorna, trissorna är gjorda av material som deformeras och ventilerna samlar sot som i bästa fall bildar en klibbig hinna som förhindrar dem från att röra sig, i värsta fall byggs det upp så mycket sot mellan delarna att de börjar separera och kläms fast inne i porten. I alla fall är lösningen att ta ut och rengöra ventilerna.

Hojen går absolut bäst runt 60 grader. Under 40 vill den inte alltid riktigt ta sig och när det närmar sig 90 känns den inte längre lika rapp. Någon risk för värmenyp föreligger knappast, enligt Aprilia ska det finnas gott om marginal, de har en rekommenderad övre gräns på 115 grader. För att undvika kallnyp rekommenderas varmkörning! :)

Och ja, luftburken är ett as. Antingen är den feldesignad eller så har alla världens Apriliaägare fel när de säger att den är hopplös att återmontera. Det är en lockande tanke att klippa av luftburkens fästen mot ramen för att underlätta montering mot förgasarna, men då lär väl förgasarna hoppa ur gummina och vips så skär det osså trillar man och kan inte jobba och…, äh, det är som Mattias säger, standard är bäst.
 
Last edited:
Kör som sleven sa på både pump och nån procent i soppan så är du säker om pumpen skulle ge upp.

Jag körde B-racet på 4% i soppan + pump som jag är osäker på funktion men det gick åt olja iaf, rätt mängde vet jag inte. Rök vackert när den var kall men lugnade sig sen.

Trots detta spöade jag Mattias i toppfart så olja på bara. Kanske blir lite smetigare avgasventiler man wattafakk, hellre smet än skuret så att säga.
 
Sant! Det tar ju iofs inte så lång tid att plocka bort tank och burk.

Kan man bara ta bort de små rackarna eller måste man byta slangarna?
:va

Filtren sitter i rören på förgasarna. Filtren är bara att ta bort, inget annat behöver bytas.

Trots detta spöade jag Mattias i toppfart så olja på bara. Kanske blir lite smetigare avgasventiler man wattafakk, hellre smet än skuret så att säga.

3 km/h högre toppfart kan vara för att du är mer beredd att dö, iofs. Men jag tror inte att din hoj gick nåt sämre än min faktiskt.
 
Last edited:
Jag sågade bort fästpunkterna mot ramen på luftfiltret ganska så omgående, det underlättar montering betydligt! Sen måste man alltid ta bort locket på luftburken får att vara säker på att man får tätt mot förgasarna. Ett snäppfäste borde Aprilia ha kunnat fixa till i stället för miljarder skruvar.

Vad gäller soppaförsörjningen så ska du alltid köra på reserven, då får du flöde i bägge rören i tanken. Min dog i slutet på långa rakor (t.ex gamla Sviestad) innan jag listade ut den detaljen.

Ytterligare ett tips är att aldrig använda kopplingen när du växlar upp från tvåan och uppåt. Lägg ett lätt tryck (för du kör väl med racelägen?) på växelpedalen, blippa snabbt på gasen och växeln ramlar i hur smidigt som helst! Risken för slirande kopplingen minskar och det går snabbare att växla.
 
Ja fy fasen vad jag fick pilla innan jag fick det tätt! Gick inte utan att lyfta på locket! :huvet Jag skall såga bort fästena jag med nästa gång jag lyft burken!

Reserven får bli defaultläget ute på banan! :tummenupp

Racelägen! Nu pratar vi överkurs! :gnissla...det vågar jag inte ändra till innan jag sålt min speed triple och enbart kör bana med 250n!

Tack för alla bra tips från alla!


Jag sågade bort fästpunkterna mot ramen på luftfiltret ganska så omgående, det underlättar montering betydligt! Sen måste man alltid ta bort locket på luftburken får att vara säker på att man får tätt mot förgasarna. Ett snäppfäste borde Aprilia ha kunnat fixa till i stället för miljarder skruvar.

Vad gäller soppaförsörjningen så ska du alltid köra på reserven, då får du flöde i bägge rören i tanken. Min dog i slutet på långa rakor (t.ex gamla Sviestad) innan jag listade ut den detaljen.

Ytterligare ett tips är att aldrig använda kopplingen när du växlar upp från tvåan och uppåt. Lägg ett lätt tryck (för du kör väl med racelägen?) på växelpedalen, blippa snabbt på gasen och växeln ramlar i hur smidigt som helst! Risken för slirande kopplingen minskar och det går snabbare att växla.
 
Mycket nyttig tråd för oss n00bs detta... :D

När vi ändå är inne på ämnet... Hur pass mycket verbalt våld kan man bruka på tidigare ägare för att denna inte monterat tillbaka / monterat bort wire mellan splitbox och avgasventilstrissa? :gnissla
 
95 oktan är det enda bränslet din hoj ska ha. Etanolinnehåll eller ej, 98 ger sämre bang for the buck. Den dag någon tar fram ett bänkpapper som visar att en sugmotor utan knacksensor och ställbar tändning ger mer effekt på högre oktan kommer jag vara den första att erkänna att jag hade fel, men till dess betraktar jag det som hörsägen.


Något att ha i beaktande vid tankning är att om du kör på 95 och tankbilen innan kört diesel eller tjära eller någon annan skit och inte rengjort perfekt så får du inte 95 oktan utan kanske 92. Har du otur hamnar du utanför den säkra zonen och spikar sönder kolv och cylinder. Hade du tankat 98 och de kört skit i tankbilen hade du haft 95 vilket du minst behöver och ingen trasig motor.

Jag har fått se för många sönderspikade cyllar och alla har i princip kört på 95 oktan (ibland cross, ibland standardhoj etc)
 
Något att ha i beaktande vid tankning är att om du kör på 95 och tankbilen innan kört diesel eller tjära eller någon annan skit och inte rengjort perfekt så får du inte 95 oktan utan kanske 92. Har du otur hamnar du utanför den säkra zonen och spikar sönder kolv och cylinder. Hade du tankat 98 och de kört skit i tankbilen hade du haft 95 vilket du minst behöver och ingen trasig motor.

Jag har fått se för många sönderspikade cyllar och alla har i princip kört på 95 oktan (ibland cross, ibland standardhoj etc)

De extra korvören 98a okt. kostar tar jag gärna!
 
Standard bensinfilter från Roadracingens hovleverantör Biltema har fattiga förare kört med i alla tider och de ställer inte till med några bekymmer. Obstruerad tankventilationen i kanal genom tanken eller klämd slang är en klassiker. Andra möjliga problem är igensatta bränslefilter i förgasarna samt fel flottörnivå. Sen har vi förstås ”Mysteriet med bensinslangen”, alltså när man får en luftbubbla i slangen som inte vill komma ut.

95 oktan är det enda bränslet din hoj ska ha. Etanolinnehåll eller ej, 98 ger sämre bang for the buck. Den dag någon tar fram ett bänkpapper som visar att en sugmotor utan knacksensor och ställbar tändning ger mer effekt på högre oktan kommer jag vara den första att erkänna att jag hade fel, men till dess betraktar jag det som hörsägen.

En del gör olja till religion genom att tillföra den tro på övernaturliga egenskaper. Själv föredrar jag vetenskap, min kyrka heter Naturhistoriska Museet och jag köper min olja hos hovleverantören. Punkt.

Se ut och använd bromspunkter slaviskt. Börja sedan med att försöka släppa bromsen lite tidigare och rulla in i kurvan med högre fart. Detta är det bästa/säkraste sättet att vänja sinnena till den högre kurvhastigheten. Sen kan man börja hålla gasen längre och flytta fram bromspunkterna, men det kräver större mod. Att släppa bromsen tidigare ger magkittel och den där sköna WHOPEEE-känslan, att hålla gasen längre ger den där obehagliga nu-fan-DÖR-jag-känslan.

Hela konstruktionen med de rörliga avgasventilerna ÄR känslig. Vajrarna trivs inte ihop med trissorna, trissorna är gjorda av material som deformeras och ventilerna samlar sot som i bästa fall bildar en klibbig hinna som förhindrar dem från att röra sig, i värsta fall byggs det upp så mycket sot mellan delarna att de börjar separera och kläms fast inne i porten. I alla fall är lösningen att ta ut och rengöra ventilerna.

Hojen går absolut bäst runt 60 grader. Under 40 vill den inte alltid riktigt ta sig och när det närmar sig 90 känns den inte längre lika rapp. Någon risk för värmenyp föreligger knappast, enligt Aprilia ska det finnas gott om marginal, de har en rekommenderad övre gräns på 115 grader. För att undvika kallnyp rekommenderas varmkörning! :)

Och ja, luftburken är ett as. Antingen är den feldesignad eller så har alla världens Apriliaägare fel när de säger att den är hopplös att återmontera. Det är en lockande tanke att klippa av luftburkens fästen mot ramen för att underlätta montering mot förgasarna, men då lär väl förgasarna hoppa ur gummina och vips så skär det osså trillar man och kan inte jobba och…, äh, det är som Mattias säger, standard är bäst.

Skönt att höra att det kanske inte enbart var min centraltumme som strulade när jag skulle få tillbaks luftburken!

Tack även för körtips m.m. :tummenupp

Det är kul här i tvåtaktsforumet. :)

Frågar man två personer får man oftast minst tre(!) olika svar! :D

Det skall bli jäkligt skoj imorgon på VM i KM! Hoppas jag.... :gnissla
 
Last edited:
Något att ha i beaktande vid tankning är att om du kör på 95 och tankbilen innan kört diesel eller tjära eller någon annan skit och inte rengjort perfekt så får du inte 95 oktan utan kanske 92. Har du otur hamnar du utanför den säkra zonen och spikar sönder kolv och cylinder. Hade du tankat 98 och de kört skit i tankbilen hade du haft 95 vilket du minst behöver och ingen trasig motor.

Jag har fått se för många sönderspikade cyllar och alla har i princip kört på 95 oktan (ibland cross, ibland standardhoj etc)

Rätta mig gärna om jag har fel men diesel ökar väl knappast bränslets förmåga till självantändning utan snarare sänker det?
 
Rätta mig gärna om jag har fel men diesel ökar väl knappast bränslets förmåga till självantändning utan snarare sänker det?


Oktantalet på blandningen sänks väl, sedan om dieselmolekyerna eller vad vi ska kalla dem är motståndskraftiga ändå mot självantändning och kanske även antändning och i vilken grad har jag inte forskat så mycket om.
Vi blandar ju även i smörjolja, men den har ju inte riktigt samma kemiska sammansättning som diesel.

Om det gjorde att blandningen motstod spikningar, varför kör inte alla toppteam med en inblandning på 20% diesel?

Det stora problemet är att du inte vet vad tankbilen kört innan, kan ha varit lösningsmedel av någon variant också. Har hängt ganska mycket på en firma som bygger och servar tankbilar, och det är förvånande mycket kvar i tanken ibland på tomma tankar :näsblod (underförstått tänkte inte den föraren göra ytterligare rengöring innan nästa laddning som åkte i tanken, oavsett vad det skulle vara)
 
Bakhjulsmutter?

Var får man tag i en ny bakhjulsmutter?

Det var inte kul att dra sönder gängorna 10 min innan kvalstarten på KM. :gnissla Hjälpte inte att jag använde en momentnyckel. Den var slut som artist långt innan jag var på den tror jag.

Jag har nu plockat muttern som satt på min reservdelshoj men den såg inte heller så rolig ut.

Kan man köpa en "standardmutter" och använda istället? :va
 
Tack för måttet!

Får kolla runt lite vem som kan tänkas ha den utan att det hänger ett kilo stål runt gängan. :D

// J

http://thetuningworks.com/shop/product_info.php?cPath=23_28&products_id=225

M20x1,5 ska det vara. Det lär finnas hos en järnhandel nära dig, men då med gigantiskt yttermått och en vikt på ett halvt kilo.

Edit: Kanske inte i järnhandeln. Det verkar vara ganska vanligt förekommande i framvagnar och släp till lastbilar osv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top