Aprilia RS250SP - Top 5?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag är en nybliven ägare av en aprilia rs250 (standard) banhoj.

Vad är de fem viktigaste sakerna att tänka på för att sköta underhållet och slippa onödiga haverier?

Ex. har jag fått lite olika bud på om man skall köra med oljepump eller blanda oljan i bensinen. :va Vilka oljor är mest prisvärda? Hur ofta skall man byta växellådsoljan. Hur länge skall man varmköra innan man ger sig ut på banan... frågor frågor.... :confused:

En top 5 på de viktigaste punkterna att tänka på skulle uppskattas! :Bugar

Tack på förhand!

// Johan
 
Se till att kolvarna inte har gått för långt. Jag byter mina varje vinter, så gångtiden kan bli allt från 200 till 500 mil.

Varva inte för långt. Sätt växellampan på 11300 rpm så hamnar du in the sweetspot och kör inte sönder nånting.

Plocka ur de rörliga avgasportarna och gör rent dom så ofta du orkar. I praktiken blir det väl vid varje kolvbyte, men oftare gör inget. Kolla också att pinnarna i mittbiten sitter fast och att det inte finns några skador på några delar.

Avgasportvajrar. De, ihop med vajerhjulen slits ganska fort. Kolla på de du har, är de slitna, byt. Det finns en nyutvecklad metod att rädda slutkörda vajernipplar, som involverar mässingör och en dremel eller bågfil.

Oljepumpen funkar i 98% av fallen. Det går ett rykte om att man inte ska blanda olika oljor, för då kan man få gelébildning i tanken och stopp i försörjningen men det är inget jag själv har upplevt. Lösningen på det borde ju vara att tömma tanken, pumpen och slangarna och sedan bara köra på en sorts olja. Blandar du olja i bensinen är du ju säker på att motorn smörjs, men då får du ingen direktsmörjning på bommarna i avgasporten. Så länge du är bra på att mellangasa gör inte det så mycket.

Jag varmkör till 40 grader. Gläd dina depågrannar med pumpgasande tills du har 40 grader på displayen. Klart. Jag pumpar från 6000 till 8000 rpm när jag varmkör.

Jag kör på Q8 RS Extreme till motorsmörjningen. Köper man en 20-litersdunk blir det billigt per liter. Växellådsoljan kan du okynnesbyta så ofta du vill. Det går i 7 deciliter, så det är ingen stor utgift. Vanlig motorolja till fyrtaktsmotorcyklar ska du ha i växellådan.

Det allra viktigaste är nog att du förstår vad alla grejor gör och inte improviserar. Hojen funkar bäst helt standard. Ändra inget.
 
Mycket bra tips! Är det Q8 som gäller för växellådsoljan med?

Nu skall man bara försöka lära sig att hitta rätt spår runt sviestad. Inte helt lätt när man är invallad på en speed triple 1050. :gnissla

Stort tack! :tummenupp

// Johan




Se till att kolvarna inte har gått för långt. Jag byter mina varje vinter, så gångtiden kan bli allt från 200 till 500 mil.

Varva inte för långt. Sätt växellampan på 11300 rpm så hamnar du in the sweetspot och kör inte sönder nånting.

Plocka ur de rörliga avgasportarna och gör rent dom så ofta du orkar. I praktiken blir det väl vid varje kolvbyte, men oftare gör inget. Kolla också att pinnarna i mittbiten sitter fast och att det inte finns några skador på några delar.

Avgasportvajrar. De, ihop med vajerhjulen slits ganska fort. Kolla på de du har, är de slitna, byt. Det finns en nyutvecklad metod att rädda slutkörda vajernipplar, som involverar mässingör och en dremel eller bågfil.

Oljepumpen funkar i 98% av fallen. Det går ett rykte om att man inte ska blanda olika oljor, för då kan man få gelébildning i tanken och stopp i försörjningen men det är inget jag själv har upplevt. Lösningen på det borde ju vara att tömma tanken, pumpen och slangarna och sedan bara köra på en sorts olja. Blandar du olja i bensinen är du ju säker på att motorn smörjs, men då får du ingen direktsmörjning på bommarna i avgasporten. Så länge du är bra på att mellangasa gör inte det så mycket.

Jag varmkör till 40 grader. Gläd dina depågrannar med pumpgasande tills du har 40 grader på displayen. Klart. Jag pumpar från 6000 till 8000 rpm när jag varmkör.

Jag kör på Q8 RS Extreme till motorsmörjningen. Köper man en 20-litersdunk blir det billigt per liter. Växellådsoljan kan du okynnesbyta så ofta du vill. Det går i 7 deciliter, så det är ingen stor utgift. Vanlig motorolja till fyrtaktsmotorcyklar ska du ha i växellådan.

Det allra viktigaste är nog att du förstår vad alla grejor gör och inte improviserar. Hojen funkar bäst helt standard. Ändra inget.
 
Mycket bra tips! Är det Q8 som gäller för växellådsoljan med?

Nu skall man bara försöka lära sig att hitta rätt spår runt sviestad. Inte helt lätt när man är invallad på en speed triple 1050. :gnissla

Stort tack! :tummenupp

// Johan
Q8 SBK Racing funkar bra i lådan, ja.

Stora svängar med mycket fart är nyckeln. Lätt att säga, svårt att göra. Kör du redan 1.07-or har jag nog inga matnyttiga tips att komma med.
 
Q8 SBK Racing funkar bra i lådan, ja.

Stora svängar med mycket fart är nyckeln. Lätt att säga, svårt att göra. Kör du redan 1.07-or har jag nog inga matnyttiga tips att komma med.

nä, 1,15.... men till mitt försvar skall sägas att det var första träningspasset på en 250. Sen var inte däcken de bästa paret i högen. :gnissla

Nåja, Rom byggdes inte på en dag! ( det tog minst en vecka )

// Johan

EDIT: Första RR träningspasset någonsin
 
Last edited:
På tisdagsträningarna brukar det finnas en del RS250 med förare och folk som ägt och kört RS250 tidigare så där finns erfarenhet:)
Följer du Mattias lista så kommer du klara dig fint, vad jag förstått är han nästan sjukligt noggrann (va tänkt som en komplimang Mattias) och hans RS är riktigt fin :tummenupp
 
Se till att kolvarna inte har gått för långt. Jag byter mina varje vinter, så gångtiden kan bli allt från 200 till 500 mil.

Oljepumpen funkar i 98% av fallen. Det går ett rykte om att man inte ska blanda olika oljor, för då kan man få gelébildning i tanken och stopp i försörjningen men det är inget jag själv har upplevt. Lösningen på det borde ju vara att tömma tanken, pumpen och slangarna och sedan bara köra på en sorts olja. Blandar du olja i bensinen är du ju säker på att motorn smörjs, men då får du ingen direktsmörjning på bommarna i avgasporten. Så länge du är bra på att mellangasa gör inte det så mycket.


Värt att veta att vev- och ramlager inte är evighetsgrejor vid bankörning. Håller ganska länge dock.

Bästa vad gäller oljan är att minska mängden pumpen ger en aning, OCH blanda 2-3 % i bensinen.
 
Värt att veta att vev- och ramlager inte är evighetsgrejor vid bankörning. Håller ganska länge dock.

Bästa vad gäller oljan är att minska mängden pumpen ger en aning, OCH blanda 2-3 % i bensinen.
Mjo, fast då är man lite inne på improvisation. Hur mycket är "en aning", liksom? Så länge man inte kör i rekordfart och rekordofta tycker jag att man gott kan förlita sig på pumpen.
 
Mjo, fast då är man lite inne på improvisation. Hur mycket är "en aning", liksom? Så länge man inte kör i rekordfart och rekordofta tycker jag att man gott kan förlita sig på pumpen.

Fast den här hojen vi pratar om tycker om pumpblandningen eftersom den som du mycket riktigt påpekade smörjer bommen och vevlagrerna. Men även 2% i bensinen vilket den är van vid ifrån säsongerna -05,06.

Jag vet, det är nämligen min gamla hoj.

Ps. Framgaffeln är fixad, jag var den ända som inte behövde dra förspänningen i botten när vi racade. Ds.
 
Fast den här hojen vi pratar om tycker om pumpblandningen eftersom den som du mycket riktigt påpekade smörjer bommen och vevlagrerna. Men även 2% i bensinen vilket den är van vid ifrån säsongerna -05,06.

Jag vet, det är nämligen min gamla hoj.

Ps. Framgaffeln är fixad, jag var den ända som inte behövde dra förspänningen i botten när vi racade. Ds.

Ja den kändes riktigt bra i gaffeln! :yoparty

Så då är det bara att hälla i olja i bensinen med? :va Tyckte att det blårykte ganska mycket om den trots att jag inte kryddat bensinen något extra. Vad jag fattade på Joachim hade han kört hojen enbart med pumpsmöjningen. Han har alltid använt 98okt. Tror det handlade om att den soppan innehåller mindre sprit och därmed gör hojen lite mindre vinglig. :wiggle Eller om det hade något med oljehinnans beständiget att göra.....

Det verkar finnas en hel del olika skolor vad gäller oljan. Vilken falang skall man sälla sig till tro? :confused:

// Johan
 
ingen soppatillförsel under halv tank...

Flottörnivå? Har du kollat filtren i förgasarna (om dom nu sitter kvar)?

Jag tog bort soppakranen men det såg inte ut som det satt nån flottör i den bara två olika långa rör med metallnät-filter. Verkar rinna på bra när jag testar utan att ha tanken inkopplad.

Jag har inte öppnat förgasarna och några filter till förgasarna såg jag inte förutom ett extra(?) insatt bränslefilter efter soppaslangen. Det såg rent och fint ut.

// Johan
 
Flottören sitter i förgasaren. ;)

Hur rinner det från slangen inklusive ditt extra filter? Det ska vara rätt bra flöde för att räcka till. Problem med tankventilationen? Testa utan tanklock och se om det gör skillnad.
 
Flottören sitter i förgasaren. ;)

Hur rinner det från slangen inklusive ditt extra filter? Det ska vara rätt bra flöde för att räcka till. Problem med tankventilationen? Testa utan tanklock och se om det gör skillnad.

Tack för svar!

Jag tänkte lite för mycket bilbensintank där...flottören som indikerar bränslemängd. :rodnar

Det borde vara det extra filtret som den tidigaere ägaren satt dit som trögar till soppatillförseln. Kollade inte hur det flöt på efter filtret utan bara innan. Nu har jag något att skita ner fingrarna för imorgon med! :yoparty
 
Tack för svar!

Jag tänkte lite för mycket bilbensintank där...flottören som indikerar bränslemängd. :rodnar

Det borde vara det extra filtret som den tidigaere ägaren satt dit som trögar till soppatillförseln. Kollade inte hur det flöt på efter filtret utan bara innan. Nu har jag något att skita ner fingrarna för imorgon med! :yoparty


E det ett gammalt hederligt vit plast eller klar plastfilter med en 8mm anslutning i varje ände?
Har sådant på min hoj med lite mer effekt och det begränsar inte flödet, däremot fångar det ibland upp lite skräp (synligt).
Så byt filtret om det är igentäppt men ha det kvar, trevligare att få skräpet där än i förgasarna. :tummenupp
 
E det ett gammalt hederligt vit plast eller klar plastfilter med en 8mm anslutning i varje ände?
Har sådant på min hoj med lite mer effekt och det begränsar inte flödet, däremot fångar det ibland upp lite skräp (synligt).
Så byt filtret om det är igentäppt men ha det kvar, trevligare att få skräpet där än i förgasarna. :tummenupp

Mjölkvit plast med anslutningar i båda ändar. Det känns lite onödigt att kånka runt på full tank när man bara skall ett par tre mil åt gången.

Jag skall se om jag hittar ett annat filter som inte kräver så hög bensinpelare för att inte hålla tätt. :D
 
Filtren i förgasarna är lätta att missa. De sitter istuckna i röret där du trär på slangen på förgasaren. De är alltså ungefär 4-5 millimeter i diameter och 2 cm långa. Jag har skrotat mina såna och kör med vad jag antar är ett likadant filter som Rolle. Klar plast med gult filterelement. Inga problem med flödet.
 
Filtren i förgasarna är lätta att missa. De sitter istuckna i röret där du trär på slangen på förgasaren. De är alltså ungefär 4-5 millimeter i diameter och 2 cm långa. Jag har skrotat mina såna och kör med vad jag antar är ett likadant filter som Rolle. Klar plast med gult filterelement. Inga problem med flödet.

Har du köpt dem på OK så är det säkert samma lika :D
 
Tankventilation finns det så den kan försörja en jetmotor. Har borrat extra hål i tanklocket bara för att utesluta det problemet när jag hade den.
Fast det kan ju vara byt iofs.
 
Filtren i förgasarna är lätta att missa. De sitter istuckna i röret där du trär på slangen på förgasaren. De är alltså ungefär 4-5 millimeter i diameter och 2 cm långa. Jag har skrotat mina såna och kör med vad jag antar är ett likadant filter som Rolle. Klar plast med gult filterelement. Inga problem med flödet.

Om det blir tid över imorgon kanske du kan peka ut var man skall leta? När jag kollade var det bara vanliga svarta slangar in till förknasarna. Dräneringen var inte dragen så jag flyttade över den från min reservdelshoj. Konstigt att de godkänt det vid alla inspektioner. Det satt en massa klisterlappar med utförda besiktningar. :va

Jag skall köpa ett annat filter och byta ut det som sitter. :)
 
Om det blir tid över imorgon kanske du kan peka ut var man skall leta? När jag kollade var det bara vanliga svarta slangar in till förknasarna. Dräneringen var inte dragen så jag flyttade över den från min reservdelshoj. Konstigt att de godkänt det vid alla inspektioner. Det satt en massa klisterlappar med utförda besiktningar. :va

Jag skall köpa ett annat filter och byta ut det som sitter. :)
Dra bort slangarna från förgasarna och kika ner i rören där de satt. Är de kvar så ser du små vita plastbitar i rören. Om du verkligen orkar plocka av tank och luftburk kan jag peka mer exakt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top