Standard bensinfilter från Roadracingens hovleverantör Biltema har fattiga förare kört med i alla tider och de ställer inte till med några bekymmer. Obstruerad tankventilationen i kanal genom tanken eller klämd slang är en klassiker. Andra möjliga problem är igensatta bränslefilter i förgasarna samt fel flottörnivå. Sen har vi förstås ”Mysteriet med bensinslangen”, alltså när man får en luftbubbla i slangen som inte vill komma ut.
95 oktan är det enda bränslet din hoj ska ha. Etanolinnehåll eller ej, 98 ger sämre bang for the buck. Den dag någon tar fram ett bänkpapper som visar att en sugmotor utan knacksensor och ställbar tändning ger mer effekt på högre oktan kommer jag vara den första att erkänna att jag hade fel, men till dess betraktar jag det som hörsägen.
En del gör olja till religion genom att tillföra den tro på övernaturliga egenskaper. Själv föredrar jag vetenskap, min kyrka heter Naturhistoriska Museet och jag köper min olja hos hovleverantören. Punkt.
Se ut och använd bromspunkter slaviskt. Börja sedan med att försöka släppa bromsen lite tidigare och rulla in i kurvan med högre fart. Detta är det bästa/säkraste sättet att vänja sinnena till den högre kurvhastigheten. Sen kan man börja hålla gasen längre och flytta fram bromspunkterna, men det kräver större mod. Att släppa bromsen tidigare ger magkittel och den där sköna WHOPEEE-känslan, att hålla gasen längre ger den där obehagliga nu-fan-DÖR-jag-känslan.
Hela konstruktionen med de rörliga avgasventilerna ÄR känslig. Vajrarna trivs inte ihop med trissorna, trissorna är gjorda av material som deformeras och ventilerna samlar sot som i bästa fall bildar en klibbig hinna som förhindrar dem från att röra sig, i värsta fall byggs det upp så mycket sot mellan delarna att de börjar separera och kläms fast inne i porten. I alla fall är lösningen att ta ut och rengöra ventilerna.
Hojen går absolut bäst runt 60 grader. Under 40 vill den inte alltid riktigt ta sig och när det närmar sig 90 känns den inte längre lika rapp. Någon risk för värmenyp föreligger knappast, enligt Aprilia ska det finnas gott om marginal, de har en rekommenderad övre gräns på 115 grader. För att undvika kallnyp rekommenderas varmkörning!
Och ja, luftburken är ett as. Antingen är den feldesignad eller så har alla världens Apriliaägare fel när de säger att den är hopplös att återmontera. Det är en lockande tanke att klippa av luftburkens fästen mot ramen för att underlätta montering mot förgasarna, men då lär väl förgasarna hoppa ur gummina och vips så skär det osså trillar man och kan inte jobba och…, äh, det är som Mattias säger, standard är bäst.