Aprilia rs250 banhoj

Hej:)

Skit! ingen vacker syn när jag tog bort främre cylindern o kollade
avgasventilen:confused:
Olja upp till locket,ventilen satt fast rörde sig inte mm.
Jag har inte kollat det här sen jag köpte hojen.Hur ofta ska man
göra rent ventilerna när man kör gata?

Kan kolla i manualen eller om du vill ha den som fil så PM'a, skulle personligen kolla varje vinter iaf.

thetuningworks eller tyga har lock färdiga med nippel.
 
It's alive!
Iaf en stund till jag insåg att den började vilja koka, glömt att lufta vattenpumpen :huvet
Efter det så gick den dock fin fint men högra cylindern/avgasröret blir varmare än vänstra iaf snabbare. Kan det bero på något speciellt, eller är det bara för att tomgångsjusteringen sitter i högra så den står öppet lite mer mellan torrgasningarna?
23.jpg


Riktigt fint gassvar men det var väl 110db på banorna i år? :brinnerup
 
Last edited:
Dom där insugsgummina på RGV/RS har långa slangar som dras framåt i ramen. Dessa kan man plugga eller kapa av och dra så kort som möjligt. Dom ska gå tillbaka till samma insug isf. Dom finns för att man ska få lite bättre gång på väldigt låga varv. Men man får pyttelite bättre effekt utan dom! :)

Solonioderna sitter där bara för att få bättre avgasvärden i typbesiktningen.

Jag har bromsbelägg till dig nästa gg vi ses i nån depå. Hittade lite smått som kåpfäste och munstycken med som passar sån hoj.
 
Dom där insugsgummina på RGV/RS har långa slangar som dras framåt i ramen. Dessa kan man plugga eller kapa av och dra så kort som möjligt. Dom ska gå tillbaka till samma insug isf. Dom finns för att man ska få lite bättre gång på väldigt låga varv. Men man får pyttelite bättre effekt utan dom! :)

Solonioderna sitter där bara för att få bättre avgasvärden i typbesiktningen.

Jag har bromsbelägg till dig nästa gg vi ses i nån depå. Hittade lite smått som kåpfäste och munstycken med som passar sån hoj.

Har gjort så samt kopplat bort solenoid för pilot air. Dock sitter en solenoid för main jet kvar fast den nu är kopplad till bägge förgasarna.
22.jpg



Det var trevligt, smågrejer kan man inte få förmycket av, får kolla och köpa det som kan komma till nytta eller baka en hög med bullar :)
 
Last edited:
Kul bygge, jag skulle själv vilja köpa mig en rs250 när jag får sålt min 125a har jag tänkt.. tycker det verkar vara en kul hoj för lite pengar så kan man ju vara med o köra lite i 250sp när man har tid över :)
 
Kul bygge, jag skulle själv vilja köpa mig en rs250 när jag får sålt min 125a har jag tänkt.. tycker det verkar vara en kul hoj för lite pengar så kan man ju vara med o köra lite i 250sp när man har tid över :)

Tyvärr är inte SP-klassen kvar, det har varit för få förare tyvärr. Men det är helt klart en kul hoj som funkar även på gata.


Kagnus - Jag luktar fortfarande blårök :yoparty
Längtar tillbaka till -03
 
Blir inte sugen aaaaaaaaaaaalls på lite 2 takts revelj :P
Synd som F----N att SP försvann för det var riktigt kul!

va ska man gör nu då liksom?
Köpa en RS igen o göra ett Magnus projekt o köra SM eller bara åka o träna o ha skoj :P

Gött mos o gärna en liten film snutt Mr 90 så vi får höra den arga 2 takts getingen xD

/ Nr 78
 
Blir inte sugen aaaaaaaaaaaalls på lite 2 takts revelj :P
Synd som F----N att SP försvann för det var riktigt kul!

va ska man gör nu då liksom?
Köpa en RS igen o göra ett Magnus projekt o köra SM eller bara åka o träna o ha skoj :P

Gött mos o gärna en liten film snutt Mr 90 så vi får höra den arga 2 takts getingen xD

/ Nr 78

Film kan jag lägga upp ifall det finns intresse :)





Fundering:
Hur känslig är en 2t på utformning av ljuddämpare?
Skulle vara ganska enkelt att plocka dit en ljuddämpare med bafflar efter expansionkamrarna och rent flödesmässigt så borde inte en 2t ha mycket mer flödesbehov än en fyrtakt då de kanske har mer gasmassa pga färskgaser som följer med men samtidigt kallare avgaser men från exempelvis en 100hp hoj så har man tagit höjd för det. Med tanke på att piporna idag är av perforerat rör som har sämre flöde än en (rätt utformad)dämpare med bafflar som sänker ljudtrycket lika mycket men man kanske inte vill riskera att vågor studsar in mot expansionskammaren?

Finns inte mycket info om detta på internet eller i de böcker jag har hittat utan de tar mest upp design av själva kammaren inte dämparen.
 
Last edited:
Back
Top