Aprilia rs250 banhoj

Ser sjukt ren ut, hoppas jag får lika bra ordning på min. Hur blev den att köra utan avgasportarna då?
 
Ser sjukt ren ut, hoppas jag får lika bra ordning på min. Hur blev den att köra utan avgasportarna då?

Det blev inget bra faktiskt, tror dock att det skulle gå bättre om man bestyckade efter det. Varvade jag ur 2'an (då max 11500rpm) hamnade jag under register på 3'an.

Funkar säkerligen bättre om man kan höja toppvarv med ca 500rpm.

Jo försöker hålla den ren men det är mycket jobb. :)
 
Nu har det äntligen börjat hända lite igen!

Pressar i nya bussningar till pedalerna så de blir tighta och fina. (Tack Jocke för det fina jobbet!)
main.php


Klart!
main.php


Byter mellanläggen i avgasportarna så de inte skall riskera att gå av, man ser de olika modellerna nere till vänster.
main.php



Monterat, tvättat och färdigt.
main.php
 
Härligt, Har funderat på att göra bussningar jag med, Har du möjligtvis några mått på dom?
 
Har idag monterat cylindrar och kolvar med nya lager och pinbultar.

Suzuki originaldelar.
main.php


Börjar se ut som en motor igen.
main.php
 
Vad valde du för kolvar? pris och lev-tid ?
skulle behöva byta på min rgv också.

Ser bra ut, den blir fräsh den där hojen!
 
Härligt, Har funderat på att göra bussningar jag med, Har du möjligtvis några mått på dom?

Till växelpedal:

innemått 14.8mm
yttermått 16.4mm
längd 20.1mm

Men jag skulle rekomendera att mäta exakt på dina, har bara skjutmått hemma.

Vad valde du för kolvar? pris och lev-tid ?
skulle behöva byta på min rgv också.

Ser bra ut, den blir fräsh den där hojen!

Köpte av Tuningworks i England.
Väldigt prisvärt, hade ganska lång lev tid dock men han rekomenderade mig att vänta till efter Jul för han hade varit med om att paket försvann i posten då. Annars så skall det gå på en vecka.

Gå in på hemsidan och kolla, finns mycket fint.
 
Last edited:
Till växelpedal:

innemått 14.8mm
yttermått 16.4mm
längd 20.1mm

Bussningarna gjorde jag med måtten:

Innerdiameter: 14.88 (0.03 större än axeln),
Ytterdiameter 20.12 (som den ursprungliga)
Längd: 16.4

De blev tighta som en tonåring, men pedalen löpte lätt.

Originalbussningarna hade 0.15 i spel mot axeln på fotpinnen som den löper på, och då såg varken axel eller bussning slitna ut. Italienska toleranser måste vara ganska grovhuggna. Det var ju glappt som fan.

Är det inte samma bussning på bromssidan Magnus?
 
Last edited:
Klockrent med måtten.. Tackar mjukast.
BTW vad drar du topparna med för moment??
 
Klockrent med måtten.. Tackar mjukast.
BTW vad drar du topparna med för moment??

23-25nm

Samma med cylindrarna.

Bussningarna gjorde jag med måtten:

Innerdiameter: 14.88 (0.03 större än axeln),
Ytterdiameter 20.12 (som den ursprungliga)
Längd: 16.4

De blev tighta som en tonåring, men pedalen löpte lätt.

Originalbussningarna hade 0.15 i spel mot axeln på fotpinnen som den löper på, och då såg varken axel eller bussning slitna ut. Italienska toleranser måste vara ganska grovhuggna. Det var ju glappt som fan.

Är det inte samma bussning på bromssidan Magnus?

Den är lite annorlunda då returfjädern sitter i bussningen, vet dock inte om det funkar. Skall kolla på det.
 
Last edited:
Perfekt. Jag har oxå fått en bussning tillverkad, vi borrade samtidigt ett smörjhål i växelpedalen/bussningen.

Måste passa på att berömma/tacka för den klockrena gaffelrenoveringstråden du länkade till. Trevliga små hojar att skruva i.
 
main.php


Nu är gaffel och bakdämpare renoverade, ny framruta, bättre upphängning till avgassystem och allt är kontrollerat. Tyvärr lite dåligt med bilder men nu är det redo för träning!

Det som återstår är att fundera ut en passande grafik till Porsche karminröd. Denna manliga färg. :)
 
main.php


Nu är gaffel och bakdämpare renoverade, ny framruta, bättre upphängning till avgassystem och allt är kontrollerat. Tyvärr lite dåligt med bilder men nu är det redo för träning!

Det som återstår är att fundera ut en passande grafik till Porsche karminröd. Denna manliga färg. :)
Ljusblå elefanter som går på led ?
 
Back
Top