Aprilia Factory SuperCharged

Lite mer uppdateringar efter helgens "grottning"....

Justerbara kamdrev måste man ju ha när man ändrat höjden på cylinder/topp.
Trådgnisten fick göra jobbet.
 

Bifogat

  • Gnistning 1.JPG
    Gnistning 1.JPG
    111.3 KB · Visningar: 441
  • Gnistning 2.JPG
    Gnistning 2.JPG
    98.9 KB · Visningar: 500
  • Kamdrev 1.JPG
    Kamdrev 1.JPG
    129.8 KB · Visningar: 398
Sjukt imponerande bygge :yoparty

Ska bli fantakstiskt skoj att se färdigt och höra dina jublande kommentarer om hur fint hojen går :D :tummenupp
 
färnbo har en kompis som åker Falco o den kan släpa i ,, men det är ja falco o inte mille.

Får man i kåpan på en Aprilia vid nerlägg så är man antingen på väg ut i sanden eller så är knät inte tillräckligt långt ut. Aprilian har en väldigt smal kropp tack vare v-twinnen som sitter högt upp i chassit så det blir nog inga problem.

Swedie kanske kan ge lite synpunkter på nerläggningsvinkeln, eller nån annan som kört Aprilian på bana. Kan bara säga att fotpinnarna sitter längre ut än kåpan........

/J
 
[J....r vicket coolt bygge... Kul med nån som går mot strömmen:) Detta skall följas:tummenupp .. Får du bra snurr på hojen så är vi tre factoryägare i bekanskapskretsen som vill lämmna våra motorer till dig för lite arbete nästa vinter::D D . Blir projektet dyrt LR?? Gissar på rätt många arbtimmar i verkstan:gnissla ??
Keep up the good work:tummenupp
 
[J....r vicket coolt bygge... Kul med nån som går mot strömmen:) Detta skall följas:tummenupp .. Får du bra snurr på hojen så är vi tre factoryägare i bekanskapskretsen som vill lämmna våra motorer till dig för lite arbete nästa vinter::D D . Blir projektet dyrt LR?? Gissar på rätt många arbtimmar i verkstan:gnissla ??
Keep up the good work:tummenupp

Tack!

Det kommer att finnas möjlighet att få sin Factory eller RSV omgjord med kompressor i framtiden om detta blir bra.........vilket jag tror det blir. Priset på en sådan "konvertering" blir ungefär vad ett EVO6,PCIII,luftboxkit och en fotpinnesats. Inte såå många timmar som man kan tro men visst det gör sig inte av sig självt...:tummenupp Effektvinsten gentemot de saker jag räknade upp blir väl ungefär (15-20 för "vanlig trimmning") 35-50hk...minst..bra pris per hästkraft...

/J
 
Tack!

Det kommer att finnas möjlighet att få sin Factory eller RSV omgjord med kompressor i framtiden om detta blir bra.........vilket jag tror det blir. Priset på en sådan "konvertering" blir ungefär vad ett EVO6,PCIII,luftboxkit och en fotpinnesats. Inte såå många timmar som man kan tro men visst det gör sig inte av sig självt...:tummenupp Effektvinsten gentemot de saker jag räknade upp blir väl ungefär (15-20 för "vanlig trimmning") 35-50hk...minst..bra pris per hästkraft...

/J

Fi fan :yoparty :tummenupp

Låt se.... mobile.de ...... :D

Fatta en Tuono R (finns dagens generation RSV som Tuono förresten???) med kompressor och fatbar osv. oj oj oj.
 
Fi fan :yoparty :tummenupp

Låt se.... mobile.de ...... :D

Fatta en Tuono R (finns dagens generation RSV som Tuono förresten???) med kompressor och fatbar osv. oj oj oj.

RSV Touno från och med 2006 är samma grundram som RSV1000R -04 och framåt. Det går oxå att göra om de äldre millarna om man vill, de är ju nästan helt identiska i motorn. Styrsystemet till motorn däremot är annorlunda men jag tror inte det ska vara några problem. De är ju lite effektsvagare än -04 men det blir fortfarande en jefla massa HK!!

En Touno-02 med en kompressor och man har mycket hoj för pengarna......även en RSV Mille äldre än -04 är förhållandevis billiga i inköp.

/J
 
Det kom lite mer grejor idag till projektet.

En bränsletrycksregulator och en 2bar mapsensor.

/J
 

Bifogat

  • Bränsleregulator.JPG
    Bränsleregulator.JPG
    87.8 KB · Visningar: 196
  • Map sensor 2bar.JPG
    Map sensor 2bar.JPG
    83.8 KB · Visningar: 146
Otroligt snyggt bygge!

Ännu än beundrare av ditt arbete ansluter sig här, mycket snyggt utfört arbete! Jag ser fram emot fortsättningen av bygget och är otroligt nyfiken på slutresultatet.

Ang nerlägg och risk för att kåpan tar i så är det möjligen underkåpan nedanför fotpinnarna som kan ta i. Jag har en RSV Mille 02a som dock har varit sänkt i gaffelbena och jag lyckades slipa lite på dekalerna på underkåpan men orsaken var att vänster knäpuck var utsliten och i min iver att spara på skinnstället så höll jag in knät, lite väl mycket tydligen. En annan tydlig signal att inte lägga ner mer är att sidostödet kan ta i på vänster sida, men då är gränsen nådd!!!

Lycka till med fortsättningen av projektet!
 
Ser bra ut...kul att du fortsatt på projektet själv, har du pratat med han på af1 forumet något mer?, eller mår han dåligt fortfarnade m.m :( ?
 
Ser bra ut...kul att du fortsatt på projektet själv, har du pratat med han på af1 forumet något mer?, eller mår han dåligt fortfarnade m.m :( ?

Jag pratade med Ceros47 senast i slutet på April förra året. Efter hans "stroke", vilken jag inte fick verifierad, så har jag bara pratat med hans tvillingbror Toni. Det tog mig 6mån att få tillbaka mina £1000 som jag skickade i förskott. Detta har motiverat mig att göra den här motorn själv eftersom han inte ville prata mer med mig efter sin stroke. I dagsläget vet jag inte ens om han lever faktiskt......har inte hört ett ord från honom sedans slutet på April 2006. Från att ha skickat pm var och varannan dag till ingenting....

/J
 
Ännu än beundrare av ditt arbete ansluter sig här, mycket snyggt utfört arbete! Jag ser fram emot fortsättningen av bygget och är otroligt nyfiken på slutresultatet.

Ang nerlägg och risk för att kåpan tar i så är det möjligen underkåpan nedanför fotpinnarna som kan ta i. Jag har en RSV Mille 02a som dock har varit sänkt i gaffelbena och jag lyckades slipa lite på dekalerna på underkåpan men orsaken var att vänster knäpuck var utsliten och i min iver att spara på skinnstället så höll jag in knät, lite väl mycket tydligen. En annan tydlig signal att inte lägga ner mer är att sidostödet kan ta i på vänster sida, men då är gränsen nådd!!!

Lycka till med fortsättningen av projektet!

Tack!

Jag har höjt min hoj bak istället för att sänka fram.......blir bättre då.

/J
 
[J....r vicket coolt bygge... Kul med nån som går mot strömmen:) Detta skall följas:tummenupp .. Får du bra snurr på hojen så är vi tre factoryägare i bekanskapskretsen som vill lämmna våra motorer till dig för lite arbete nästa vinter::D D . Blir projektet dyrt LR?? Gissar på rätt många arbtimmar i verkstan:gnissla ??
Keep up the good work:tummenupp

Jag e nog en av dom tre då:D

Fantastiskt fint jobb, hoppas resultatet blir som du tänkt dig o att i snart får se den rulla på en videosnutt.

Keep up the good work!
 
Instämmer till 100%! Jävligt coolt bygge. Kanske man kan bygga en såndär kompressorsats till en Superduke? :va :)
 
Jag pratade med Ceros47 senast i slutet på April förra året. Efter hans "stroke", vilken jag inte fick verifierad, så har jag bara pratat med hans tvillingbror Toni. Det tog mig 6mån att få tillbaka mina £1000 som jag skickade i förskott. Detta har motiverat mig att göra den här motorn själv eftersom han inte ville prata mer med mig efter sin stroke. I dagsläget vet jag inte ens om han lever faktiskt......har inte hört ett ord från honom sedans slutet på April 2006. Från att ha skickat pm var och varannan dag till ingenting....

/J

Tack för infon.... Tragiskt det där han var väldigt duktig m.m. Får hoppas allt går bra utan hans hjälp också.

Sålde själv min Mille i söndags och har en 06a på ge :) , mer effekt är alltid välkommen...får hoppas du får allt klart till början av sommaren nudå :)
 
Tack för infon.... Tragiskt det där han var väldigt duktig m.m. Får hoppas allt går bra utan hans hjälp också.

Sålde själv min Mille i söndags och har en 06a på ge :) , mer effekt är alltid välkommen...får hoppas du får allt klart till början av sommaren nudå :)

Tror nog jag klarar mig utan hans hjälp (hann ju inte få nån direkt hjälp heller för den delen)..........gått bra hittills...:tummenupp

En 06'a låter fint.......vi syns på vägarna kanske?

/J
 
Modigt att sätta kapen i en så ny hoj:tummenupp

Är du inte klok..:va ......Nä nä här gäller fräsning,svarvning och trådgnistning till hundradels och tusendels precision......:D

/J

Fick en del till min hoj idag.....rena julafton just nu....

STM Slirkoppling med 160kg fjäder och 45 graders ramp. Hoppas fjädern klarar effekten annars får jag gå upp i kg. Har inte riktigt pejling på hur mycket den tål.......nån som har?
 

Bifogat

  • STM 3.JPG
    STM 3.JPG
    113.8 KB · Visningar: 113
  • STM 2.JPG
    STM 2.JPG
    92.9 KB · Visningar: 104
  • STM 1.JPG
    STM 1.JPG
    87.9 KB · Visningar: 82
  • STM 4.JPG
    STM 4.JPG
    91.2 KB · Visningar: 89
  • STM 6.JPG
    STM 6.JPG
    112.6 KB · Visningar: 92
Back
Top