Aprilia Factory SuperCharged

Seriöst och genomtänkt bygge ser det ut att vara.

Var kommer kompressorn att hamna, nedanför/framför främre cylindern eller under motorn???

Kompressorn hamnar rakt under motorn. Det finns skapligt med plats och endast grenrör och en olje-slang från motorn till oljekylaren behöver flyttas.

Kolla på bilden och du ser på ett ungefär var den hamnar. Pappret är i skala 1:1 så man får en känsla hur stor kompressorn är. Skulle den komma för långt ut åt vänster och riskera ta i kåpan så kan man alltid lägga i en "tårtbit" i botten där sidåkåporna skruvas ihop och på sätt vinna lite mera utrymme. Jag tänker inte såga i några kåpor, punktslut, och syftet är att det inte ska synas att den är kompressormatad.

/J
 

Bifogat

  • Placering i ramen.JPG
    Placering i ramen.JPG
    126.7 KB · Visningar: 1,274
Kompressorn hamnar rakt under motorn. Det finns skapligt med plats och endast grenrör och en olje-slang från motorn till oljekylaren behöver flyttas.

Kolla på bilden och du ser på ett ungefär var den hamnar. Pappret är i skala 1:1 så man får en känsla hur stor kompressorn är. Skulle den komma för långt ut åt vänster och riskera ta i kåpan så kan man alltid lägga i en "tårtbit" i botten där sidåkåporna skruvas ihop och på sätt vinna lite mera utrymme. Jag tänker inte såga i några kåpor, punktslut, och syftet är att det inte ska synas att den är kompressormatad.

/J

Klarar du bredden utan att få problem med markfrigången vid nerlägg, vid banörning går det ju att få i kåpan på den sidan.
 
Klarar du bredden utan att få problem med markfrigången vid nerlägg, vid banörning går det ju att få i kåpan på den sidan.

Får man i kåpan på en Aprilia vid nerlägg så är man antingen på väg ut i sanden eller så är knät inte tillräckligt långt ut. Aprilian har en väldigt smal kropp tack vare v-twinnen som sitter högt upp i chassit så det blir nog inga problem.

Swedie kanske kan ge lite synpunkter på nerläggningsvinkeln, eller nån annan som kört Aprilian på bana. Kan bara säga att fotpinnarna sitter längre ut än kåpan........

/J
 
Har varit och fixat lite idag....det sista med motorn innan montering.
 

Bifogat

  • Shims 1.JPG
    Shims 1.JPG
    136.3 KB · Visningar: 322
  • Shims 2.JPG
    Shims 2.JPG
    109.7 KB · Visningar: 290
Last edited:
hojen

Har varit och fixat lite idag....det sista med motorn innan montering.

Vad har du för yrke i grunden ?
Med tanke på din mekaniska kunskap.
Liten fråga till har du tillgång vatten eller laserskärare med tanke på schimsen
 
Vad har du för yrke i grunden ?
Med tanke på din mekaniska kunskap.
Liten fråga till har du tillgång vatten eller laserskärare med tanke på schimsen

Verktygsmakare med ett stort intresse för motorer.......lite för stort enligt vissa.:D

Shimsen är trådgnistade, tar lite längre tid än vatten/laser men blir på hundradelen rätt.....man är ju noga..:tummenupp

/J
 
hoj

Verktygsmakare med ett stort intresse för motorer.......lite för stort enligt vissa.:D

Shimsen är trådgnistade, tar lite längre tid än vatten/laser men blir på hundradelen rätt.....man är ju noga..:tummenupp

/J

Bra yrkesval själv så är jag maskinbyggare och har också lite turbo projekt bakom mig men är väldigt sugen på ett nytt bygge av något slag:yoparty
 
Bra yrkesval själv så är jag maskinbyggare och har också lite turbo projekt bakom mig men är väldigt sugen på ett nytt bygge av något slag:yoparty

Bara att börja....noga planering är en bra start. Har funderat och konstruerat på detta i 4 månader innan jag "slog till". Fast trots det så kan man inte förutse allt.......:näsblod

/J
 
Jag tänkte snarare säga imponerande maskinpark!

Antingen är du förmögen, egen företagare eller så blir det mycket "övertid" för din del??? :tummenupp

Allt ser kanon ut, imponerande!
 
Jag tänkte snarare säga imponerande maskinpark!

Antingen är du förmögen, egen företagare eller så blir det mycket "övertid" för din del??? :tummenupp

Allt ser kanon ut, imponerande!

Tack!

Min arbetsgivare har låtit mig vara där hur mycket jag vill......tur det för annars skulle det inte ha funkat.

/J
 
Mkt nice tråd! Vill bara tacka för underhållningen ska bli roligt att se resultatet har själv ägt en factory -05. En svart en!:yoparty
 
Bara att buga sej och stämma in i lovsången :Bugar
Grymt tänkt och stilrent bygge på en underbar hoj :tummenupp
Lycka till mannen :yoparty
Mvh Magnus
 

Tackar..!

Bara att buga sej och stämma in i lovsången :Bugar
Grymt tänkt och stilrent bygge på en underbar hoj :tummenupp
Lycka till mannen :yoparty
Mvh Magnus

Roligt med uppskattning i slitet...:) Tack!

Tanken är att få en Aprilia med det där lilla extra utan att tulla på körbarheten. Skulle det sen kosta som ett EVO6,luftbox och luftfilter så är det ju bara bra........:tummenupp

/J
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top