Apilia RS 250 / Suzuki RGV 250 hjälp

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Snart
Ja, nu är man 18, den heliga åldern för att köra MC med mera fjutt än 50/125 cc. Men jag är fortfarande i spirr åldern och vill höra Röda rpm och tjut. När jag tittade runt så föll jag för en RGV 250 eller en Aprilia RS 250. Framförallt pga av designen, dels för att de slumpas bort för en bra peng i närliggande Deutschland.
Jag resonerat med många MC vänner jag känner och jag har fått samma jävla svar "2-knabbare = 1 vecka kul, 6 veckor verkstad".
Stämmer detta? Är 2-takt så jävla illa. Min moppe nöp aldrig.. =) Sant är juh att de ger ifrån sig hisklig effekt jämfört med 4-taktarna. Vad ska jag göra? Ska jag slå till?

Om vi jämför de två? RGVn och RSn

Vilken är dyrast i underhåll?
Vilken håller bäst? Nyper skiten så är det surt... hur ska man överlag bete sig för att den INTE ska nypa sig? Hur länge håller en sådan motor innan jag måste göra grova ingrepp som t.ex. kolvar eller vevstake? Gör det någon skillnad hur mycket effekt jag tar ut. Får bara ha 25kw/34hp i och med att jag bara får köra Mellan :( . Håller motorn längre innan skiten rasar ihop då?
Vad är det för försäkringsklass på respektive ?
:confused: :confused: :confused:

Berätta gärna erfarenthet man kan råka ut för med en 250 2-takt !

Mvh Filip

Vad ska du ha den till? Ren nöjeskörning på kurviga vägar? Eller pendlar du som jag.. då suger det verkligen. Man sitter bara och väntar på att det ska rasa på riksvängen varenda gång man plågar sönder den till o från avesta. Annars är det täta service intervaller, dock hyffas lättmekat.. tar inte lång tid innan man kan riva den med förbundna ögon ;) Jag hade då sattsat på en med nyrenoverad motor om det är en RGV eller en RS som gått en del. En som är välskött helt o hållet. Annars kan pengarna dra iväg rejälv ganska fort..
Varvar den inte lika mycket strypt och ej är det igenom att avgasportarna står i botten = värmenyper lätt, så lär det hålla betydligt bättre.

Last edited:
aj

Naä, det låter inte direkt som dagens höjdare om man "väntar på att den ska rasa". Kanske får tänka om lite innan köpet. Jag ska juh inte direkt pendla men den ska fungera. :5sure

Ja.. men då är det 125cc som ständigt går för fullt. Riktigt så farligt är det inte.. får du tag på en i mkt bra skick så lär du få många trevliga mil.

Jag har en rgv,

Det är ju inte direkt problemfritt. Jag har pajat två topplockspackningar under 100 mil ungefär, en var visserligen fel från min sida.

På kurviga vägar är den skitskoj men på landsvägen och vid rödljus så saknar man vridmoment. Gillar du att ligga mella 8-11000 rpm så är det väl ok.

Dom dricker ganska mycket soppa också tycker jag. Ca 0,8l/mil. Oljan måste min vara fel på för jag kör upp en liter olja på 12 liter soppa och pumpen är ändå rätt inställd. Nånstans läcker det lite men jag vet inte var heller.

mjäää...

Detta såg inte ljust ut. Får väll titta lite mera på 4-taktare som ZXR 400 och CBR 400. Finns också i tyskland för en bra peng. Vet bara inte försäkrings klassen på dem? Vad är det för klass på RGVn???

Re: mjäää...

AkUsBike skrev:
Detta såg inte ljust ut. Får väll titta lite mera på 4-taktare som ZXR 400 och CBR 400. Finns också i tyskland för en bra peng. Vet bara inte försäkrings klassen på dem? Vad är det för klass på RGVn???

Man ska ha 2-taktare!! :tummenupp Brorsan köpte en Rgv -91 förra våren, och den skar (Avgasportarna ramlade in) efter 200 meter :rolleyes: ... Men kollar man bara portarna ibland så är det inga större problem... Efter raset kunde han köra hela sommaren med den... Och dom går bra! Iallafall på höga varv, men det är ju där man ska köra....

Så köp du en Rgv/Rs, Kolla portarna m.m. så kan du få många roliga mil! :fakta

Skillnaden på en Rgv och en Rs är inte så stor... Rs:en har väl lite bättre chassie eftersom den är nyare, men jag skulle nog satsa på en Rgv... (Pga att jag tycker Rs:en har helt fel stuk, men vill du inte skruva SÅ mycket, så köp en fin RS....)

Slänger med en liten bild vad man kan göra om man sedan tröttnar på effekten i RGV:n.... 4 cyllar istället för 2... :tummenupp
Och du, Titta på den fina blåröken... Inte kan man köpa en hoj utan blårök!....

HA DE GÔTT

Bifogat

• blårök....2.jpg
    blårök....2.jpg
    98.5 KB · Visningar: 201
Re: Re: mjäää...

Ludde skrev:
Man ska ha 2-taktare!! :tummenupp Brorsan köpte en Rgv -91 förra våren, och den skar (Avgasportarna ramlade in) efter 200 meter :rolleyes: ... Men kollar man bara portarna ibland så är det inga större problem... Efter raset kunde han köra hela sommaren med den... Och dom går bra! Iallafall på höga varv, men det är ju där man ska köra....

Så köp du en Rgv/Rs, Kolla portarna m.m. så kan du få många roliga mil! :fakta

Skillnaden på en Rgv och en Rs är inte så stor... Rs:en har väl lite bättre chassie eftersom den är nyare, men jag skulle nog satsa på en Rgv... (Pga att jag tycker Rs:en har helt fel stuk, men vill du inte skruva SÅ mycket, så köp en fin RS....)

Slänger med en liten bild vad man kan göra om man sedan tröttnar på effekten i RGV:n.... 4 cyllar istället för 2... :tummenupp
Och du, Titta på den fina blåröken... Inte kan man köpa en hoj utan blårök!....

HA DE GÔTT

Men du, vad är det för försäkringsklass på RGVn?

Mvh Filip

Jag har oxo vart me om ett litet ras med min RD, men det var nog inte så konstigt me tanke på att den e nästan 20 år gammal. Nu när jag har fixxat till den ltie så e det en helt underbar hoj. Har kört lite RGV oxo, å visst e det bra klipp i dom. Dock gillar jag RDns motor bättre. Skulle alltså gärna vilja ha RDns motor i RGVns chassi.

Kort å gott kan vi väl säga att tvåtakt är kul, riktigt kul!! :tummenupp

yo bro

jag kör aprilia rs 250......den går bra, det lovar jag........värsta ketschup effekten på den, as roligt.......kurviga vägar är den kung på, grymt chassie........när jag kör hårt med min drar den 1 liter milen och fyller la på olja var 3:de tank.......jag betalar 730:- halvförsäkring på min, och jag fyller 21 till sommaren..........jag tycker den e grym !!!

Re: yo bro

PacMan skrev:
Jag har oxo vart me om ett litet ras med min RD, men det var nog inte så konstigt me tanke på att den e nästan 20 år gammal. Nu när jag har fixxat till den ltie så e det en helt underbar hoj. Har kört lite RGV oxo, å visst e det bra klipp i dom. Dock gillar jag RDns motor bättre. Skulle alltså gärna vilja ha RDns motor i RGVns chassi.

Kort å gott kan vi väl säga att tvåtakt är kul, riktigt kul!! :tummenupp

Har en länk nånstans till en kille som satte in en RD 350 motor i Aprilia RS chassie.... ska försöka hitta den...

cool_lilja skrev:
jag kör aprilia rs 250......den går bra, det lovar jag........värsta ketschup effekten på den, as roligt.......kurviga vägar är den kung på, grymt chassie........när jag kör hårt med min drar den 1 liter milen och fyller la på olja var 3:de tank.......jag betalar 730:- halvförsäkring på min, och jag fyller 21 till sommaren..........jag tycker den e grym !!!

ketschupeffekt är roligt!! :tummenupp :)... Det var inte du cool_lilja som stog med en RS på flygfältet i Torslanda, för en vecka sen? Det stog en mycket tråkig Blå/vit bil med lampor på taket bakom.... :( usch...

HA DE GÔTT

Last edited:
Re: Re: yo bro

Ludde skrev:
Den var inte du cool_lilja som stog med en RS på flygfältet i Torslanda, för en vecka sen? Det stog en mycket tråkig Blå/vit bil med lampor på taket bakom.... :( usch...

HA DE GÔTT

Haha, jo det var johan den gamle räven som stod där med pappa blå bakom.... Dom gillade inte hans miniskylt =).... Jag var nämligen med oxå =)

Re: Re: Re: yo bro

hållundan skrev:
Haha, jo det var johan den gamle räven som stod där med pappa blå bakom.... Dom gillade inte hans miniskylt =).... Jag var nämligen med oxå =)

Ok... Körde förbi med en silvrig jeep, och glodde lite... :) trodde först att hojen var stulen eftersom snuten hade släpkärra, och jag inte såg nån med hjälm... Fick han böter eller något?

HA DE GÔTT

hahahaha

hahaha, joo, det va jag som stog där med farbror länsman....hehe, se bilden nedan......klarade mig från böter......jag va ju så snäll och trevlig, så kan det gå ibland :cool:

Bifogat

Hallå! du kanske är intresserad av en RGV250 -89 som är strypt till 25kW? jag kan rota fram lite mer fakta om den sen om du är intresserad :)

Re: hahahaha

cool_lilja skrev:
hahaha, joo, det va jag som stog där med farbror länsman....hehe, se bilden nedan......klarade mig från böter......jag va ju så snäll och trevlig, så kan det gå ibland :cool:

Hehe... Men det var väl en snutbil också? Hur såg mc-snuten som stoppade dig ut? Stor, rakad eller mindre å skägg? Om det var den store, Christer, så brukar han sällan ge böter för sånt som inte är trafikfarligt... Men en rejäl utskällning får man ofta... ;)

HA DE GÔTT

hehe

det var både en mc snut o en bil......han va lite mindre och hade skägg.....han va trevlig och sa inget specielt, förutom om skylten, han tyckte att jag körde lite sicksack mellan bilar, men det hade jag faktiskt inte gjort....men jag orkade inte snacka om det, hojen är ju trots allt inte strypt, ännu.....

Re: hehe

cool_lilja skrev:
det var både en mc snut o en bil......han va lite mindre och hade skägg.....han va trevlig och sa inget specielt, förutom om skylten, han tyckte att jag körde lite sicksack mellan bilar, men det hade jag faktiskt inte gjort....men jag orkade inte snacka om det, hojen är ju trots allt inte strypt, ännu.....

Ok... Då hade du nog tur.. Lite mindre och med skägg låter som Perry, (om det var Torslandas Mc-snut) och han brukar ge böter för i princip allt :fakta ...
Ska den strypas? 25kw? Jag tycker att hästarna borde springa fritt! :) :)

HA DE GÔTT

Re: Re: Re: mjäää...

AkUsBike skrev:
Men du, vad är det för försäkringsklass på RGVn?

Mvh Filip

Min RGV ligger i försäkringklass 6...men RGV250SP:n ligger på 70hp, så det är möjligt att de äldre RGV:na ligger i 5:an...men antaligen ligger de också i 6:an...

Betalar dock bara 1600 kr/året för hel/helförsäkring, då Bilsport & MC försäkrar hojen efter strypt effekt, då jag bara har mellanklasskort... :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla