Använder ni bakbromsen på bana?

Använder ni bakbromsen på bana?

• Antal röstningar
    0
Never ever ever...har provat det med gammel zx6:an och har "nästan" nosat i gräset p.g.a. det.
På den nivån jag befinner mig på så funkar det bäst (för mig) utan bakbroms
Som någon annan skrev, Cralle (bl.a.) kör utan och det går väl rätt OK för honom!?
Annars ser jag det som en smaksak, smaken är som baken, prova och känn efter själv om det passar eller inte.
/Lasse

Jag använder bakbromsen i stort sett bara när jag vill ställa upp den i sladd, då oftast in i riktigt tajta kurvor med extremt hård inbromsning som kräver att man skickar ut bakan för att inte bara stå på näsan.
I andra kurvor använder jag emellertid sällan bakbroms. I snabba, långa kurvor, that is.

WestW skrev:
Hur mycket använder ni bakbromsen?

Någon speciell teknik som används?
Berätta lite.

Jag använder inte bakbromsen alls, som Magnus #22 600STD sade tidigare så är oftatst bakhjulet väldigt lätt eller uppe i luften.
Kör man fyrtakt har man ju automatiskt bakbroms via motorbromsen iaf upplever man det så när man går från 2T till 4T.
Jag personligen bromsar rätt tidigt, men inte speciellt hårt för att gå in med så hög fart som möjligt och ha med mig fart genom hela kurvan. Sista inbromsningen (någonstans i kurvan) försöker jag göra med själva nedlägget. Om det är rätt fel är en annan sak. Men så länge jag är före min långe vän (läs Torkel) så är jag glad!

/JPS

Det är ganska lätt att låsa upp bakhjulet, därför undviker jag bakbroms, dessutom har jag fullt upp med att hålla mig på hjulen.

Imponerande många som verkar kunna, trots att man sällan ser det på bana.

GSXR1100R skrev:
Det är ganska lätt att låsa upp bakhjulet, därför undviker jag bakbroms, dessutom har jag fullt upp med att hålla mig på hjulen.

Använder Inte alls bakbromsen.... :)
Trodde att de flesta banåkare o rr skulle säga det, men det var överväldigande många som använder dem ändå!!!... enligt inläggen här. Majoriteten av Röstande medlemmar ser fortfarande ut att Inte använda bakbromsen.

Vågar nog säga att nästan alla mina rr kompisar här i usa, samt instruktörer jag kör med, e emot att använda bakbromsen... o jag känner lite folk som kör AMA, o måååååånga i amatör o expert klasserna. Så med andra ord så lyssnar jag gärna på deras råd.
Men de e bara jag o mina kompisar... verkar inte va normen hemma i svea-land om jag skall förstå denna tråden rätt.

Man gör vad som passar en bäst såklart! :tummenupp Kan förstå att gamla dirtbike riders kör annorlunda... e såklart vana vid ett helt annat sätt att styra mc´n.

Last edited:
ridingdragon skrev:
Använder Inte alls bakbromsen.... :)
Trodde att de flesta banåkare o rr skulle säga det, men det var överväldigande många som använder dem ändå!!!... enligt inläggen här. Majoriteten av Röstande medlemmar ser fortfarande ut att Inte använda bakbromsen.

Vågar nog säga att nästan alla mina rr kompisar här i usa, samt instruktörer jag kör med, e emot att använda bakbromsen... o jag känner lite folk som kör AMA, o måååååånga i amatör o expert klasserna. Så med andra ord så lyssnar jag gärna på deras råd.
Men de e bara jag o mina kompisar... verkar inte va normen hemma i svea-land om jag skall förstå denna tråden rätt.

Man gör vad som passar en bäst såklart! :tummenupp Kan förstå att gamla dirtbike riders kör annorlunda... e såklart vana vid ett helt annat sätt att styra mc´n.

Jag fattar inte detta alls :va Trodde alla andvände bakbromsen?? Jag tycker att man får en riktigt hårig bromsning i slutet på en raka om man inte andvänder den. Särkilt på ojämna banor :confused: Falkenberg tex är det som natt och dag, iaf för mig. Men det är väll som du säger att det är olika körstilar :)

GSXR1100R skrev:

För mig känns det naturligt å är inget jag behöver tänka på, det gör inte heller så mycket att det börjar kana litegranna. Tyckte såhär innan jag började köra motard också. Fast jag kan inte har den där bakbromstekniken som proffsen använder som verkar vara så svår?

Vad jag lärt mig på senare dar är att man slipper bakhjulsstuds genom att använda kopplingen när man bromsar med bakbromsen. Jag gör även detta på stora twinnar... (dock har jag inte tage en sådan och hårdkört på bana)

ridingdragon skrev:
Kan förstå att gamla dirtbike riders kör annorlunda... e såklart vana vid ett helt annat sätt att styra mc´n.

Där har vi anledningen till att min bromsskiva bak alltid är blå :D som sagt jag använder bakbromsen väldigt mycket och har alldrig haft problem med att jag låst bakhjulet vare sig på bana eller gata

GSXR1100R skrev:

HAHA, många kan när de sitter bakom tangentbordet.. :D

(Har du förresten hört att GulsnabbJohan har en 35cm´s...)

Quitte skrev:
HAHA, många kan när de sitter bakom tangentbordet.. :D

(Har du förresten hört att GulsnabbJohan har en 35cm´s...)
Vad då en bromsskiva eller :va

Men... Om man bromsar ordentligt och precis så hårt som går och som leder till kortast möjliga bromssträcka så har ju bakhjulet ingen kontakt med marken. Det är bara när man fegbromsar man kan ha nån nytta av bakbromsen.

Jag brukar justera fenomenet med att hojen vill vrida sig runt sig själv med kopplingen. Slira lite lagom på den när ni släpper ut efter nerväxling så går det fint. Dessutom ska det dansa runt - ser ball ut ;)

NIX.

2 anledningar till att jag inte använder bakbromsen.

1. Bakbromsen SUGER på Ducati. Det finns knappt någon verkan i den alls.(Hypermodellerna)
2. Motorbromsen på L-twinnen duger mer än väl i kompensation för bakbroms.

Bakbromsarna på hypern är dåliga även fast de är nyluftade och inkörd..
Multin jag körde tidigare var det ok verkan på, men det är ju ännu mer motorbroms i den än i min. Kör man Twin behövs det ingen bakbroms om det inte går ruskigt fort eller ruskigt långsamt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman