Använder ni bakbromsen på bana?

Använder ni bakbromsen på bana?

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Förare som Doohan och Schwantz använde ju också bakbroms av samma anledning. Som sagt lite överkurs för de flesta på forumet, utom Watz då.....

läste nångång nånstans att Rainey brukade slå på fullt ut ur kurvorna tills det började spinna sen släppte han av lite på gasen tills däcket hittade fäste igen sen matade han på gradvis med gas med fullt acc och fäste.
syntes på telemetrin oxå...
lite OT och överkurs samtidigt.

WestW skrev:
Hur mycket använder ni bakbromsen?

Någon speciell teknik som används?
Berätta lite.

Nej, använder inte bakbromsen. Tekniken för att inte använda bakbromsen är att ANVÄNDA den ett par gånger, sen fattar man att man bör ge faan i den !!! Rossi och grabbarna har tumbroms på sina hojar, kanske något att montera ?? Måste vara skitsvår teknik att dosera bromsverkan med tummen (V).

Jag är ju ingen expert alltså.... men bromsar man så hårt det går på torr bana så är ju bakdäcket MYCKET lätt och ofta i luften;alltså KAN det helt enkelt inte gå att överföra såvidare mycket bromskraft.
I regn däremot... då borde det vara en helt annan sak. Då borde det gå att förkorta bromssträckan en del... vilket skall undersökas nästa år.
Magnus Moss
#22 600 räser

För att "stabilisera", "tighta till" och för att hojen ska "sätta sig" förklarar många som använder bakbromsen. Men när man tävlar vill man ju i första hand köra fort. I andra hand stabilt. Innebär ökad "stabilitet" verkligen bättre varvtider?

Nyteknik skrev:
För att "stabilisera", "tighta till" och för att hojen ska "sätta sig" förklarar många som använder bakbromsen. Men när man tävlar vill man ju i första hand köra fort. I andra hand stabilt. Innebär ökad "stabilitet" verkligen bättre varvtider?

Framförallt att använda bakbromsen för tilltightning bör väl ge varvtid.
När det börjar gå på hörntänderna och man bromsar på sig lite lätt är det perfekt som räddare så man slipper driva ut.

Frågan är dock om man inte kommer att minska sin utvecklingstakt då man lägger sin energi på att lära sig bakbromsa istället för att fokusera på viktigare saker :va

Som jag tolkar det har man nytta av att stabilisera hojen med bakbromsen och inte få ner farten (bakhjulet har ju inte direkt mkt kontakt vid inbromsning) :va

Det ska jag använda min bakbroms till iaf och för att få långsamma fina slangningar :banana

Nyteknik skrev:

Har du arslet jazzande in i svängen brukar det vara svårare att ta svängen i bra tempo. Så ja, stabilitet brukar ge bättre varvtider.. Sen kan iofs en sladd vara "stabil" också.

oFFkeFF skrev:
Har du arslet jazzande in i svängen brukar det vara svårare att ta svängen i bra tempo. Så ja, stabilitet brukar ge bättre varvtider.. Sen kan iofs en sladd vara "stabil" också.

Utan annan jämförelse än jazzandet så hindrar ju inte det de flesta GP-förare att köra snabbt.

DanTheMan71 skrev:
Jag lärde mig av Mick Doohan :D Hade för vana att dutta till bakbromsen i slutet av en raka för att få hojen att "sätta" sig.Sen på med frambroms samtidigt som man släpper bakbromsen gradvis.

Är det bakbroms på R1-98??? :rolleyes: :tungan :hihi

Hojen är kvar så jag ser fram emot några vändor på Bulten nästa säsong!

Bakbromsen är bara ivägen, samt att den enbart böjs eller knäcks vid vurpa. Hade man fått enl. reglemente had jag plockat bort skiten.

Mvh// B.akbromsmotståndare

Nyteknik skrev:
Utan annan jämförelse än jazzandet så hindrar ju inte det de flesta GP-förare att köra snabbt.

Man brukar höra GP-förare klaga på "stability under braking" alltsom oftast.
Det är ju inte i varje kurva de kastar ut hojen i ställ. Och det gäller i stort sett bara MotoGP, efter som de kör mer på sladd än både 125 och 250.
Men sen använder ju inte alla bakbromsen ändå.. Tycke/smak/körstil..

Bakbroms kan ställa till det en massa särskilt då du bromsar på dig och "glider" förbi apex. Sen är risken att du går för långsamt in i böjen för att "uppsläppet" mellan slajd o fäste inte skall kännas för dramatiskt. Byta spår om någon gör nåt konstigt framför dig är betyydligt svårare...
Men fördelarna:
*Kan du slajda så VET du att bakhjulet är så lätt det kan o du bromsar max med frambromsen
*Har du rätt vinkel in så behöver du inte svänga lika mkt
*Med rätt balans minskar du risken för bakhjulsstuds
*Ingen vågar komma i närheten av dig (läs bromsa om dig) eftersom de är övertygade om att du kommer gå omkull närsomhelst
*Dessutom känns det gott i själen när den 100´e äntligen sitter perfekt
*Nämnde jag att det skriker coolt och imponerar på de flesta :tuttar ?

Hur man sen (läs Fredde) lyckas få ned tåspetsen på bakbromsen mitt i och i utgången av en kurva övergår mitt förstånd, oavsett om det är höger/vänsterkurva. Å andra sidan är det inte direkt effekten i våra maskiner som gör att det släpper så än behöver jag inte förstå...

Muhaha, kommer du ihåg Midlanda när jag fick byta grupp för de (som var framför) trodde jag skulle köra omkull

Q, du kan sladda phet in i kurvor, har tyvärr inga kort.... :3freak
Quitte skrev:
*Ingen vågar komma i närheten av dig (läs bromsa om dig) eftersom de är övertygade om att du kommer gå omkull närsomhelst
...

Åsså drog du upp grus på banan din buse :kocko :rofl
Man måste vara rätt ointresserad av att köra fort på bana med stor rr-cykel om du på motarden kan smiska ikapp dem med ett brett ställ o passera innanför curbsen, you rule!

Fattar ff inte varför ingen fotograf vill lägga sig på yttern o ingången av en kurva för att dokumentera fler uppställ, även om Soulfly försöker föregå med gott exempel :yoparty :crash

Tom Byron skrev:
Muhaha, kommer du ihåg Midlanda när jag fick byta grupp för de (som var framför) trodde jag skulle köra omkull

Q, du kan sladda phet in i kurvor, har tyvärr inga kort.... :3freak

Fredde var väl tvungen att skaffa en större bromsskiva bak eftersom orginal gick för vam när den skulle hålla emot slddarna ut ur kurvorna..... :crash

När Pallander testade den Honda han skulle köra för ett tyskt team så kom han in med något vilt i blicken och helt utan bromsskiva bak! Tyskarnas före förare på hojen använde aldrig bakbromsen så de hade ersatt skivan med en aluminiumplåt som givetvis inte höll riktigt när han bromsade...
"En bakbroms finns där av en anledning!" (fast på tyska lär han ha sagt i höjt tonläge :hihi )

Själv använder jag bara bakbromsen när jag kört av den go'a greppvänliga asfalten, frambroms i gräs/grus/risgrynsgröt är lika med krasch!

Jag är ju ingen erkänd rejsare :rolleyes: (ingen licens) Men jag andvänder alltid lite av bakbromsen. Tycker hela bromsningen blir mer slät :rolleyes: Eller, det känns som om hojen rätar ut sig när man andvänder den :va Har vid något tillfälle varit med om att bakbromsen pajat på bana, hua vad äckligt när man bromsar. Känns på något sätt som om hojen vill vrida sig runt sin egen axel :va (kan nog vara för att den dyker som attan utan bakbroms) Tycker även att ingången i vissa kurvor fungerar bättre om man andvänder bak bromsen också. Som någon annan sa, varför inte andvända bak bromsen :confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman