Använder ni bakbromsen på bana?

Använder ni bakbromsen på bana?


  • Antal röstningar
    0
Du gör väl som du själv vill. Men jag tycker man har tillräckligt att tänka på när man bromsar.
 
Mycket bakbroms (motorbroms+lite fotbroms) på tajta kurvor, typ ejjes på G-åsen, går att stressa folk framför med lite skrik från däcken. :hihi Men jag kör ju på skoj å tävlar inte på asfalt.
 
Victor skrev:
Du gör väl som du själv vill. Men jag tycker man har tillräckligt att tänka på när man bromsar.
Japp, det ska växlas, kopplas, lutas och fan och hans morsa. Bakbromsning får blir om ett par säsonger :D
 
Victor skrev:
Du gör väl som du själv vill. Men jag tycker man har tillräckligt att tänka på när man bromsar.
Det är väl inte direkt nånting man tänker på när man lärt sig, det kommer mer automatiskt...

...jag har det sen jag började köra och var skraj frambromsen (började i 5årsåldern), eftersom man körde i sand/på gräsmatta mest.
 
stavgren skrev:
Förklara det för Christer så kanske han får upp farten lite till nästa säsong:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=956046&postcount=37

Den hjälper Watz att behålla farten. Han använder den när vridet blir så starkt ut ur en del böjar att det skulle sladda bak om han lät bli. Så istället för att pruta på gasen och förlora varv/moment applicerar han bakbroms. Elegant. Som sagt: för dem som är snabba.
 
Både Watz och Miinin ligger väl ett par nivåer över de flesta på det här forumet och de har säkert valt tekniker som passar dem bäst. För bandagsåkare som mig räcker nog frambromsen mer än väl och bakbromsen ställer antagligen till med mer problem än nytta.

BTW: MotoGP-förarna har ju nästan alltid sladd in i kurvorna så är man riktigt snabb så :tungan
 
Nyteknik skrev:
Den hjälper Watz att behålla farten. Han använder den när vridet blir så starkt ut ur en del böjar att det skulle sladda bak om han lät bli. Så istället för att pruta på gasen och förlora varv/moment applicerar han bakbroms. Elegant. Som sagt: för dem som är snabba.

Själv använde jag den tekniken flitigt på gat 125an för att någonsin behöva slå av på gasen....

På asvalt använder jag idag endast bakbroms för att tighta till kurvradien samt för att ge snällare påslag i regn och därmed minska risken för att dra loss bakhjulet. Tumbroms är bara för de med okänsliga fötter :rolleyes:

I cross och enduro använder de flesta (duktiga)bakbromsen just för att stabelisera och säcka ihop baken inför ex. stalp
 
Nyteknik skrev:
Den hjälper Watz att behålla farten. Han använder den när vridet blir så starkt ut ur en del böjar att det skulle sladda bak om han lät bli. Så istället för att pruta på gasen och förlora varv/moment applicerar han bakbroms. Elegant. Som sagt: för dem som är snabba.

crossförare gör en liknande grej vid starter när hojen går upp för mycket på bakhjulet fast dom slirar på kopplingen lite lite istället...men släpp INTE gasen :D

om bakbroms: ja på motard känns det som att man måste ställa upp hojen med bromsen, hojdjäveln styr ju inte in i kurvan annars...

har tyvärr inte kört på bana med RR/sporthoj så det kan jag inte säga nått om, men nog fan borde det gå att slajda lite med en sån.
så om jag körde RR så skulle jag bromsa som fan med bakbromsen bara för att se om det funkar :)
 
Ja, de som åkt motard å köpt kåphoj lägger pheta laktris iaf, in i kurvorna, sedan om det går någe fortare är ju en annan femma.



rejser skrev:
har tyvärr inte kört på bana med RR/sporthoj så det kan jag inte säga nått om, men nog fan borde det gå att slajda lite med en sån.
så om jag körde RR så skulle jag bromsa som fan med bakbromsen bara för att se om det funkar :)
 
Tom Byron skrev:
Ja, de som åkt motard å köpt kåphoj lägger pheta laktris iaf, in i kurvorna, sedan om det går någe fortare är ju en annan femma.

troligen inte...

men dom som ligger bakom kommer bli så impade/skraja att dom aldrig vågar köra om :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Den hjälper Watz att behålla farten. Han använder den när vridet blir så starkt ut ur en del böjar att det skulle sladda bak om han lät bli. Så istället för att pruta på gasen och förlora varv/moment applicerar han bakbroms. Elegant. Som sagt: för dem som är snabba.

Förare som Doohan och Schwantz använde ju också bakbroms av samma anledning. Som sagt lite överkurs för de flesta på forumet, utom Watz då.....
 
Har motorbroms i överflöd, fotbromsen har jag aldrig använt, den är för övrigt helt värdelös på 916/996/998 säger dom som provat

/B
 
Chris Ash skrev:
Förare som Doohan och Schwantz använde ju också bakbroms av samma anledning. Som sagt lite överkurs för de flesta på forumet, utom Watz då.....
Räcker det till på en 500? Visst måste man väl slå av också?

Hursomhelst är det rätt imponerande, aldrig ens tänkt på det! Nu måste man ju prova nästa sommar :P
 
Bj.O.rn skrev:
Har motorbroms i överflöd, fotbromsen har jag aldrig använt, den är för övrigt helt värdelös på 916/996/998 säger dom som provat

/B

Jag är övertygad om att det är en attrapp (vilket är väl lika bra det)
 
OlleR skrev:
Räcker det till på en 500? Visst måste man väl slå av också?

Hursomhelst är det rätt imponerande, aldrig ens tänkt på det! Nu måste man ju prova nästa sommar :P

Jag har inte provat så jag vet inte. Men hursomhelst så blir det ju en minskning av vridet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top