Använder ni bakbromsen på bana?

Använder ni bakbromsen på bana?


  • Antal röstningar
    0
Ibland, vid längre och hårigare bromsningar när det finns risk att man bottnar gaffeln tycker jag det är schysst att sätta arslet på hojen med bakbromsen. Blir klart stabilare bromsning då.
 
lite motståndskraft i bakpartiet är väll aldrig fel. så inte fram får all friktion... vettigt å träna in det från grunden? speciellt i håriga kurvor men även i riktigt hårda inbromsningar?

rätta mig om ja har fel.
 
Ingen bakbroms här inte. Men jag är ju ingen riktig räjser :D
 
Jag är alltid först på bakbromsen och sen på fram! då kan man bromsa hårdare och får bättre balans....speciellt på min gamla fireblade...testa!
 
Victor skrev:
Ja, du har fel.

Ingen som kör fyrtakt och jag pratat med har sagt att han använt bakbromsen.
Gills det på internet, eller måste man ses IRL? :3freak

Jag använder då bakbromsen både på R6an och på husan, men speciellt på husan då när man vill gå in sidvägs i kurvorna :hihi

Tekniken: Lägg an mot fotbromsen, lägg an på kopplingen, sätt i frambroms och bakbroms och "smeta ut" med kopplingen så det inte studsar. När man tycker det här funkar bra kan man börja vinkla ut baken lite också, och styra lite mer med frambromsen och fotbromsen :tummenupp (dock inte rekomenderat om man redan bromsar så hårt som det går...)

Jag kan inte direkt säga att jag kört utan bakbroms, jag blev tipsad om det på en bandag å provade några varv men det kändes bara fel! Vill ju att det ska kunna kasa bak när jag vill att det ska göra det!

Sen tycker jag det ser stiligare ut också :tummenupp
 
OlleR skrev:
Gills det på internet, eller måste man ses IRL? :3freak

Du räknas inte.
Men du kan inte seriöst säga att du kör snabbare/bättre när du använder bakbroms på en rad4a? Om du gör det så går det antagligen jävligt fort och sånt är ju alltid häftigt.
Fast jag är mera inne på ecce:s linje.
 
Finns det nån bra anledning till att man inte ska använda bakbromsen?
Jag använder bakbromsen i inför varje kurva, mest i syfte att komprimera bakfjädringen och stabilisera hojen så jag kan bromsa hårdare med frambromsen. Det funkar ju även att använda kopplingen istället för bakbromsen, man använder motorbroms och doserar den med kopplingen.

Men givetvis så är det ju olika på olika maskiner vad som är bästa alternativet.
 
Jag brukar ofta låsa bakhjulet vid hårda inbromsningar på bana, kan kanske bero på att jag skickar ner hojen ett par växlar för mycket :D :tummenupp
//D
 
Victor skrev:
Du räknas inte.
Men du kan inte seriöst säga att du kör snabbare/bättre när du använder bakbroms på en rad4a? Om du gör det så går det antagligen jävligt fort och sånt är ju alltid häftigt.
Fast jag är mera inne på ecce:s linje.
Jo jag tror nog faktiskt jag kan säga det, inte för att jag menar på att jag är snabb på något sätt men jag vågar mer när jag har foten på bakbromsen! Och när det gäller motard så var det först när jag började ställa upp den på sidan som jag lärde mig att hitta rätt bromspunkt! Rätt är man väl kanske inte än, men BETYDLIGT närmare iaf!
 
OlleR skrev:
Jag använder då bakbromsen både på R6an och på husan, men speciellt på husan då när man vill gå in sidvägs i kurvorna :hihi

Tekniken: Lägg an mot fotbromsen, lägg an på kopplingen, sätt i frambroms och bakbroms och "smeta ut" med kopplingen så det inte studsar. När man tycker det här funkar bra kan man börja vinkla ut baken lite också, och styra lite mer med frambromsen och fotbromsen :tummenupp (dock inte rekomenderat om man redan bromsar så hårt som det går...)

Jag kan inte direkt säga att jag kört utan bakbroms, jag blev tipsad om det på en bandag å provade några varv men det kändes bara fel! Vill ju att det ska kunna kasa bak när jag vill att det ska göra det!

Sen tycker jag det ser stiligare ut också :tummenupp

Jag använder nog inte bakbromsen så mycket...
*funderar*
Om jag vill gå på snedden genom kurvan behöver jag oftast en fegisfot i backen... Det innebär att jag inte kan använda fotbromsen. Fick ett tips att peta ner 2 pinnar och ta ut baken med enbart motorbromsen, funkar finfint så länge man kör med någorlunda attack, vilket man alltid gör! :)
(Om ni inte fattade det så kör jag motard...)
 
Linuxs skrev:
Jag använder nog inte bakbromsen så mycket...
*funderar*
Om jag vill gå på snedden genom kurvan behöver jag oftast en fegisfot i backen... Det innebär att jag inte kan använda fotbromsen. Fick ett tips att peta ner 2 pinnar och ta ut baken med enbart motorbromsen, funkar finfint så länge man kör med någorlunda attack, vilket man alltid gör! :)
(Om ni inte fattade det så kör jag motard...)
Ärligt talat så klarar jag inte av att göra det med motorbromsen utan gör det mestadels med foten, och när det handlar om slide trampar jag ner två växlar också :) Jag tycker de e så svårt att få ut den brett när man bara använder motorbromsen...

Angående fegisfot så känns det lite äckligt i början (jag kände som du), men tränar man bara lugnt å sansat så känns det fel att inte göra det med foten på bromsen sen!

Men det där är lite olika på olika förare, speciellt dom som kommer från tvåtakt kör gärna mer fotbroms å mindre motorbroms!

*Edit, utger mig inte för att vara någon specialist då jag lärde mig i sommras... Men de e mina åsikter iaf ;)
 
Last edited:
såklart man gör, annars bromsar det jäkligt dåligt! Har kört med dåliga belägg nångång och försökt att inte bromsa med bakhjulet men jag tycker att det bromsar väldigt dålig då
 
jag använder bara bakbroms........... utan för mc donalds när jag ska sladda :D den som klarar köra riktigt fort och kombinera det med bakbroms på bana e grym, så jag måste säga att så grym är inte jag men tydligen en hel del folk här på sporthoj.
(cralle rör heller inte bak bromsen och det verkar ju funka för honom med.)
 
Victor skrev:
Ja, du har fel.

Ingen som kör fyrtakt och jag pratat med har sagt att han använt bakbromsen.
ja måste fått ett halvt rätt där iaf! spänna upp baken eller få den å sätta sig är väll bra för dem som kör RR/bana.

är det inte bra att få lite vana med skiten om man ändå börjar med RR/banakörning.

menar inte 90/10 bromsningar utan bara veta vart man har den... 95/5 till att börja med.. gör väll varken till eller från...

om man tror sig kunna bli hårigt snabb i futurum... :arsele
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top