Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?


  • Antal röstningar
    0

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Känns som att trenden för bakbromsbruk står runt hörnet.
Under min senaste provkörning av en hoj så träffa jag en Tjeck som körde på sladd in i svängarna. Såg fräckt ut och han körde fort! Han snacka om att SBK-hojar skall köras på det sättet.. Verkar även som att dom använder bakbroms i Moto2, av det jag sett. Fråga inte vilka, men såg lite moto2 race i helgen, reflekterade över detta.

Är det många av ER som använder bakbroms? Logiskt sett borde ju fler bromsar vara till en fördel...

Vad tror Ni?

OBS: Syftar givetvis på bankörning (tävlande)
 
Last edited:
Det är en fråga lika kontroversiell som den är berättigad.
Jag har alltid kört med både fram och bakbroms både på gata och bana och därför lärt mej använda bakbromsen (tycker iaf jag).

De flesta kommer garanterat svara att man ABSOLUT INTE ska använda bakbromsen på en sporthoj... Oftast av anledningen att det är större risk att man soppar till det med en felanvänd bakbroms än att inte använda den alls. Eftersom bakbromsen har väldigt lite inverkan så kan jag köpa argumentet.

Dock finns ju ändå bakbromsen där och som jag ser det så om man lär sej behärska den så har man ju en mer "komplett palett" att leka med :)

Men man gör som man vill.
 
Last edited:
Såg en intressant intervju med Mat Mladin och summan av hans erfarenheter var att man inte tjänar någon tid på att ställa upp hojen in i kurvorna (är väl knappt någon i MotoGP som går in med ställ). Ut ur kurvorna använde han kopplingen för att justera bakhjulsspinn med motiveringen att handen var mycket känsligare än foten.

Teoretiskt borde en extra broms vara positivt men på just en motorcykel vid hård inbromsning fyller den ingen större funktion för bromsverkan, hjulet befinner sig ju i princip i luften.
 
Har inte slirkopplingen en bromsande effekt?

Jag använder den aldrig, kännsalan i fötterna är ju 0,000 men inte så konstigt med tanke på att den aldrig har andvänts.
 
Såg en intressant intervju med Mat Mladin och summan av hans erfarenheter var att man inte tjänar någon tid på att ställa upp hojen in i kurvorna (är väl knappt någon i MotoGP som går in med ställ). Ut ur kurvorna använde han kopplingen för att justera bakhjulsspinn med motiveringen att handen var mycket känsligare än foten.

Teoretiskt borde en extra broms vara positivt men på just en motorcykel vid hård inbromsning fyller den ingen större funktion för bromsverkan, hjulet befinner sig ju i princip i luften.

Jag kuggade min första uppkörning pga av att jag inte använde fotbromsen (privatist:näsblod). Jag körde samma argument att vid en hård inbromsning är ju ändå kontakten nära noll med bakhjulet varvid han svarade "genom att använda bakbromsen så skapar man ett motstånd för bakdäcket som hjälper till att hålla hojen i backen med båda hjulen".

Han menade alltså att man kan till och med bromsa hårdare med frambromsen om man använder fotbromsen samtidigt. Jag har aldrig lyckats få till detta... Nå´n annan kanske?
 
Har inte slirkopplingen en bromsande effekt?

Jag använder den aldrig, kännsalan i fötterna är ju 0,000 men inte så konstigt med tanke på att den aldrig har andvänts.
Nja, slirkopplingen gör väl precis tvärs om, den tar ju bort motorbromsen.

Jag använder aldrig någonsin fotbromsen, dels har jag inte motoriken, dels brukar jag möta med kopplingen istället och motorbromsar med bakhjulet.
 
Bara vid skjutsning ... börjar med bakbromsen lite lätt, sen fram. Har fått för mej att hojjen inte "dyker" lika mycket fram då.

Och ALDRIG på banan .... är väl ett stort ajabaja !
 
Eftersom det är racingforumet har väl inte landsvägsåka så mycket med saken att göra, men där finns det åxå situationer när bakbromsen kan vara användbar.

På bana använder jag den inte helt enkelt för att jag tycker det är en sak till att hålla koll på, jag har inte uppnått nivån att jag sladdar in i böjarna. Visst kan jag, men då för att se "frän" ut, det går knappast fortare...

Ett snurrande hjul har dessutom mer gyroverkan och stabiliserar på så sätt bättre än ett låst. Förutsatt att man inte ville sladda nu då... Beror på situation och personlig vana helt enkelt.
 
Ja. Använder den både vid gat och bankörning.
När vi körde ERF för några år sen, så pajjade bakbromspedalen vid ett tillfälle. Satan i gatan va uselt (uslare) jag körde sen..
Bromsar absolut inte mycket med den, utan det är mer att jag balanserar inbromsningarna mer då tror jag. Känns bra iallafall.
Sitter säkert i huvudet, men har man en gång börjat så..
 
Vid bromsning rakt fram.
Skall man lätt börja med bakbromsen för att då trycks både fram å bakfjädringen ihop, sedan klämmer du med frambromsen som då får fördelaktigare tryck mot underlaget med framhjulet.
Man sänker tyngdpunkten totalt och det blir en stabilare inbromsning.
Visst finns det kontakt mellan bakhjul å underlag, hur skulle man annars kunna accelerera?

Skiter man i detta så han man inte ihoptryckt fjädring, dvs, du dippar nosen när man bara använder frambromsen, man har högre tyngdpunkt och du lyfter bakhjulet i värsta fall. Det blir aningen svajjigare inbromsning jmf med göra det "By the book" enligt körskolan.

Men de är en annan sak att köra på bana då man har andra saker att ta hänsyn till. Och på bana är de ju mest för att sakta in hojen inför kurvor och inget annat.

Och så finns de 1 miljon olika synpunkter att de ena är att föredra framför de andra, de e valfritt iaf.

Men ta å testa å se OM ni får nån skillnad i bromssträcka beroende på om ni kör på "körsklolesätt" jämfört med att bara klämma ihop frambromsen.

Jag kuggade min första uppkörning pga av att jag inte använde fotbromsen (privatist:näsblod). Jag körde samma argument att vid en hård inbromsning är ju ändå kontakten nära noll med bakhjulet varvid han svarade "genom att använda bakbromsen så skapar man ett motstånd för bakdäcket som hjälper till att hålla hojen i backen med båda hjulen".

Han menade alltså att man kan till och med bromsa hårdare med frambromsen om man använder fotbromsen samtidigt. Jag har aldrig lyckats få till detta... Nå´n annan kanske?
 
Vid bromsning rakt fram.
Skall man lätt börja med bakbromsen för att då trycks både fram å bakfjädringen ihop, sedan klämmer du med frambromsen som då får fördelaktigare tryck mot underlaget med framhjulet.
Man sänker tyngdpunkten totalt och det blir en stabilare inbromsning.
Visst finns det kontakt mellan bakhjul å underlag, hur skulle man annars kunna accelerera?

Skiter man i detta så han man inte ihoptryckt fjädring, dvs, du dippar nosen när man bara använder frambromsen, man har högre tyngdpunkt och du lyfter bakhjulet i värsta fall. Det blir aningen svajjigare inbromsning jmf med göra det "By the book" enligt körskolan.

Men de är en annan sak att köra på bana då man har andra saker att ta hänsyn till. Och på bana är de ju mest för att sakta in hojen inför kurvor och inget annat.

Och så finns de 1 miljon olika synpunkter att de ena är att föredra framför de andra, de e valfritt iaf.

Men ta å testa å se OM ni får nån skillnad i bromssträcka beroende på om ni kör på "körsklolesätt" jämfört med att bara klämma ihop frambromsen.

Hur menar du att det här skulle gå till? Du får inte större krafter nedåt om du bara bromsar bak och större krafter nedåt är precis det som krävs för att BÅDA dämparna ska tryckas ihop.

När du bromsar bak och bara kör rakt fram kommer samma sak hända som om du bromsar fram. Du får ett rotationsmoment på motorcykeln som vill vrida upp bakhjulet och ner framhjulet. Bakhjulet kommer få lägre tryck mot asfalten medan framhjulet får högre tryck. Dämparn bak kommer inte tryckas ihop lika mycket medan dämparen fram kommer tryckas ihop mer.

Det som gör mig något skeptisk till min egen förklaring är BMW:s Telelever som minskar dykeffekten genom att låta bromskraften gå via motorblocket istället för styrlagren.
 
Hur menar du att det här skulle gå till? Du får inte större krafter nedåt om du bara bromsar bak och större krafter nedåt är precis det som krävs för att BÅDA dämparna ska tryckas ihop.

När du bromsar bak och bara kör rakt fram kommer samma sak hända som om du bromsar fram. Du får ett rotationsmoment på motorcykeln som vill vrida upp bakhjulet och ner framhjulet. Bakhjulet kommer få lägre tryck mot asfalten medan framhjulet får högre tryck. Dämparn bak kommer inte tryckas ihop lika mycket medan dämparen fram kommer tryckas ihop mer.

Det som gör mig något skeptisk till min egen förklaring är BMW:s Telelever som minskar dykeffekten genom att låta bromskraften gå via motorblocket istället för styrlagren.

Kanske dags för dig att testa det till sommaren........

Jag använder både bakbromsen och fram bromsen......först lite bakbroms, så att man känner hur baken sätter sig, sen frambromsen.
Inte så att jag sitter och "känner" efter, det bara händer.....

Kanske beroende på många års erfarenhet av att "bara" bromsa med bakbromsen......enkeltrumma med enkelverkande backar fram......Norton 650SS -68, det var spännande.

/KentW
 
Hur förklarar du då att hojen "sätter sig" både fram och bak då man använder bara bakbromsen?
Eller beteer sig din hoj olika mot alla andra då bakbromsen används?

Och jag sade INTE att man BARA skulle använda bakbromsen, du ska använda bakbromsen initiellt för att klämma ihop fjädringen både fram & bak en aning, innan du klämmer i frambromsen.
Detta är allmän kunskap om hur ett fordon typ MC beteer sig under inbromsning enligt det som angivits ovan. Trodde jag iaf...

Och om samma sak händer samma sak om man bromsar med bak, som med fram, då kan man väll skrota frambromsen alltså?

Det är ju rotationsmomentet som trycker ner både bak å framdelen, vilket INTE inträffar då du BARA använder frambromsen.
Och när både bak å framdelen trycks ner så får du automatiskt bättre tryck mot underlaget på både bak & framhjul.


Hur menar du att det här skulle gå till? Du får inte större krafter nedåt om du bara bromsar bak och större krafter nedåt är precis det som krävs för att BÅDA dämparna ska tryckas ihop.
När du bromsar bak och bara kör rakt fram kommer samma sak hända som om du bromsar fram. Du får ett rotationsmoment på motorcykeln som vill vrida upp bakhjulet och ner framhjulet. Bakhjulet kommer få lägre tryck mot asfalten medan framhjulet får högre tryck. Dämparn bak kommer inte tryckas ihop lika mycket medan dämparen fram kommer tryckas ihop mer.

Det som gör mig något skeptisk till min egen förklaring är BMW:s Telelever som minskar dykeffekten genom att låta bromskraften gå via motorblocket istället för styrlagren.
 
........
Han menade alltså att man kan till och med bromsa hårdare med frambromsen om man använder fotbromsen samtidigt. Jag har aldrig lyckats få till detta... Nå´n annan kanske?

Om man håller på att göra en ofrivillig bakåtvolt i grusgropen så bromsar man ju för att få hojen att nicka till framåt (alt. gasar satan för att komma runt). Rent teoretiskt så borde ju detta fungera på samma sätt och betyda högre tryck på framdäcket så du kan bromsa hårdare med det.

"Johan spånar.. "

Fick oxå lära mig att använda bakbromsen under utbildningen och jag använder den ofta.

Hur förklarar du då att hojen "sätter sig" både fram och bak då man använder bara bakbromsen?
Eller beteer sig din hoj olika mot alla andra då bakbromsen används?
 
Last edited:
Ber Mr Lind om ursäkt för att jag kommer med teorier

Visst sätter sig baken lite när man använder bakbromsen. Vridmomentet som blir på bakhjulet blir ju i förlängningen en nedåtriktad kraft på svingarmsaxeln.

I motocross utnyttjas det till och med lite extra gonom att man samtidigt också gasar vid inbromsningen så att man tvingas trampa ännu hårdare på bromsen. Därmed hjälper även kraften i kedjan till att dra ner fjädringen lite och hojen går därmed stabilare vid inbromsningen. Sänkt tyngdpunkt vid inbromsningen är ju inte fel och särskillt inte bak.
 
På tal om Mat Mladin. Så gav han lite gas påväg in i kurvan för att få ordning på bakhjulet.
Och när han pratar om varför man inte ska använda bakbromsen så låter det som han vet.

Vi får inte glömma att använda luftbromsen också :D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top