Använde såpvatten på ett däck som inte satt sig rätt

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
Ducati 848 Evo -13
Hej jag la på ett däck för ett tag sedan hos däckia, men det visade dig att däcket inte kom på rätt för framändan började hoppade upp och ner.

Ja tog ut luften och sprayade med såpvatten längs fälgkanten, samt bankade med gummihammare på däcket.

Denna metod fungerade och däcket hoppar inte länge, dock läste jag sen att det inte är bra att använda såpvatten (Yes) på detta vis då vattnet kan stängas in i fälgen.

Fälgen kan tydligen börja korrodera trots aluminiumfälg samt hjullagret kan ta skada.

Ska jag be däckia göra om monteringen och se så det inte är fukt i däcket, eller är jag överdrivet noggrann.

Överdrivet noggrann…

Man kan få däcket att sätta sig också genom att sänka däcktrycket till typ 0,3 och rulla lite på det, sedan pumpa till rätt tryck.

Var har du läst att det där lilla diskmedlet kan hamna i hjullagret? Bara så att vi andra kan undvika källan…

Kör snyggt!

Jag använde såpavatten på banhojarna, och inte en enda fälg hade oxidering. Möjligtvis att det var lite hårdare att få däcket att släppa från fälgen än med däckpasta.
Har inte sett några problem på några av fälgarna till gathojarna som monterats med såpavatten heller.

Säger inte att det inte kan hända, men risken är nog extremt liten.

Överdrivet noggrann…

Man kan få däcket att sätta sig också genom att sänka däcktrycket till typ 0,3 och rulla lite på det, sedan pumpa till rätt tryck.

Var har du läst att det där lilla diskmedlet kan hamna i hjullagret? Bara så att vi andra kan undvika källan…

Kör snyggt!
Okej det var betryggande! Lät som ett bra tips att sänka till 0,3 och rulla hojen lite ska prova det om det händer igen.

Ja ska kolla upp min historik så ska jag lägga upp det senare, tack för svaret i alla fall.

Jag använde såpavatten på banhojarna, och inte en enda fälg hade oxidering. Möjligtvis att det var lite hårdare att få däcket att släppa från fälgen än med däckpasta.
Har inte sett några problem på några av fälgarna till gathojarna som monterats med såpavatten heller.

Säger inte att det inte kan hända, men risken är nog extremt liten.
Men på banhojar sitter däcken aldrig på sp värst länge, mitt framdäck kanske sitter på i 2-3 år, men jag oroar mig nog bara i onödan.
Tack för svar i alla fall!

Såpavatten är inget bra har jag själv erfarit. Blev som gravrost på min bakfälg.

Inte fungerar det särskilt bra heller.

Last edited:
Såpavatten är inget bra har jag själv erfarit. Blev som gravrost på min bakfälg.

Senast använde jag silikonspray för det blir sjukt halkigt, både till att få av och få på med vanliga järn.

Men jag vet inte om jag vill rekommendera andra till att använda det eftersom man bör rengöra däcket från allt sådant när man är klar.
Silikon kan ju bara blondiner stoppa upp i arslet!!!!! :hihi
Det är ju liksom meningen att gummit ska fastna mot fälgkanten för att det inte skall kunna rotera på fälgen när man brassar satan...... :fakta
Outspädd YES (fö så tillverkas YES i Göteborg, det står "nu ännu drygare" på etiketten) ;) kan funka som glidmedel vid montage/demontage, jag har inte testat Glidex som rörisar använder till avloppsrörskarvar med O-ringar men det verkar sitta ordentligt fast när man ska lossa såna.
Däckpasta är bäst, klincha av, smörj, kräng av och sedan montera det nya efter att ha rengjort fälgen, kom ihåg ny ventil avsedd för MC och se till att hatten skruvas fast.

Det är ju liksom meningen att gummit ska fastna mot fälgkanten för att det inte skall kunna rotera på fälgen när man brassar satan...... :fakta
Outspädd YES (fö så tillverkas YES i Göteborg, det står "nu ännu drygare" på etiketten) ;) kan funka som glidmedel vid montage/demontage, jag har inte testat Glidex som rörisar använder till avloppsrörskarvar med O-ringar men det verkar sitta ordentligt fast när man ska lossa såna.
Däckpasta är bäst, klincha av, smörj, kräng av och sedan montera det nya efter att ha rengjort fälgen, kom ihåg ny ventil avsedd för MC och se till att hatten skruvas fast.
Däckpasta är billigt och en hink räcker hur länge som helst annars.

Däckpasta är bäst, klincha av, smörj, kräng av och sedan montera det nya efter att ha rengjort fälgen, kom ihåg ny ventil avsedd för MC och se till att hatten skruvas fast
Mina däck sitter fast. Aldrig några problem med det. Det är inget gammalt crossdäck som glider runt på fälgen.

Det VAR/Är ingen rekommendation.
Men vissa läser bara vad de vill läsa.

Tänkte däremot testa ditt tips nästa gång med krympslang (dubbla lager på däckjärnen) och prova att skippa fälgskydd eftersom de till stor del gör jobbet tyngre eftersom fälgen blir större.

Outspädd YES fungerade inget bra det heller. Har provat.

Last edited:
Däckpasta är billigt och en hink räcker hur länge som helst annars.
Tycker det borde vara svårt att få in däckpasta när däcket redan är monterat, därför trodde jag att vatten med lite diskmedel i var bättre.

Det funkade denna gång i alla fall blir kanske däckpasta om det händer igen.

Senast använde jag silikonspray för det blir sjukt halkigt, både till att få av och få på med vanliga järn.

Men jag vet inte om jag vill rekommendera andra till att använda det eftersom man bör rengöra däcket från allt sådant när man är klar.
Var det efter att du använt diskmedel en gång, samt var det rent eller några droppar diskmedel?

Mina däck sitter fast. Aldrig några problem med det. Det är inget gammalt crossdäck som glider runt på fälgen.

Tänkte däremot testa ditt tips nästa gång med krympslang (dubbla lager på däckjärnen) och priva att skippa fälgskydd eftersom de till stor del gör jobbet tyngre eftersom fälgen blir större.

Att ha en racerbåt tillsammans med en rörpulare var spännande, han monterade brandsläckaren på durken med plugg och skruv och kom sen ihåg att det var taket på bensintanken oxå, han tätade med mycket silikon....... :död
Vi kom ett par distansminuter och sen dog motorn, filtrena var igensatta och munstyckena i webrarna också, tur att det var vindstilla och hyggligt nära land, 21 fot båt och två paddlar är jobbigt...

Men silikon till däckmontage ska du undvika :fakta glidet försvinner "aldrig"!!!!

Tycker det borde vara svårt att få in däckpasta när däcket redan är monterat, därför trodde jag att vatten med lite diskmedel i var bättre.

Det funkade denna gång i alla fall blir kanske däckpasta om det händer igen.
Det går ju att enkelt tillverka ett pressverktyg. Har sett varianter gjorda med träklossar och hävstång av lämplig design.

Om man inte vill köpa ett.

Om man inte har en hink däckpasta som räcker en livstid. Eller om det är trångt att få dit det om däcket redan är på plats.

Då är fönsterputs på sprayburk riktigt bra och det dunstar/torkar bort ganska snabbt.

Tänkte däremot testa ditt tips nästa gång med krympslang (dubbla lager på däckjärnen) och prova att skippa fälgskydd eftersom de till stor del gör jobbet tyngre eftersom fälgen blir större.

Slanglösa däck upplever jag som lättare att kränga än slangdäck - crossdäck glider inte runt på fälgen 😂vill du testa så har jag ett par finndubb lösa du kan få lägga på 👋då får du jobba 😉yes/vatten funkar och blir ingen gravrost av det däckpasta är naturligtvis bättre .
Dragit nog många ventiler på hjulning så silikonspray är nono i min värld - pssss följt av svajig bakända när man hjular är inte kul

Kör med däckspasta och som många säger, en burk räcker LÄNGE. Drygare än Yes!

c08d1ed6cc1bf5b9dbb4abb3ed0e3702.jpg

Kör snyggt!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back