Använda framfälg som bakfälg. Bra eller anus?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har funderat på om det är möjligt att använda en framfälg (120-80-17) som bakfälg.
Saken är den att jag gärna hade använt en bredare fälg bak men då blir det en hel massa problem med nersvarvning av drevhubbar, offsetdrev och gud vet vad.
En framfälg med däck med måtten ovan borde passa rakt av i originalsvingen med lite distanser.

Om jag kan fixa fram ett drev som har samma bultcirkel som fälgens skivor och svetsar fast ett fäste på svingen för bromsok så borde det fungera i mitt huvud.

Tänkbara problem jag ser är följande.

1: Fälgen saknar ryckutjämnare.
2: Skruvarna som ska hålla drevet kommer inte klara av kraften från drivningen.

tror inte hållfastheten är ett problem, tänk dig krafterna som blir när du tvärnitar.

vad kommer fälgen ifrån?
vilken motor kommer driva ekipaget? (effekt?)

Tror nog att bromsarna levererar mer effekt/vridmoment på hjulet än vad din motor gör.

Du måste antagligen ändå göra distanser för att drevet skall hamna rätt så det är väl bara att "flytta" bultmönstret via distansen.

tror inte hållfastheten är ett problem, tänk dig krafterna som blir när du tvärnitar.

vad kommer fälgen ifrån?
vilken motor kommer driva ekipaget? (effekt?)

Sant, det är ingen jättemotor direkt. En SR500. Fälgen kan bli i princip vilken framfälg som helst från en sporthoj.

Tror nog att bromsarna levererar mer effekt/vridmoment på hjulet än vad din motor gör.

Du måste antagligen ändå göra distanser för att drevet skall hamna rätt så det är väl bara att "flytta" bultmönstret via distansen.

Det är en variant. En anna är att köpa drevämnen och göra hålen i drevet efter fälgen.

Får jag fråga om man kan göra tvärtom, använda en bakfälg (2,5"x17") som framfälg? :va

Får jag fråga om man kan göra tvärtom, använda en bakfälg (2,5"x17") som framfälg? :va

Det var en smal bakfälg.:D

Men kort sagt, så är svaret ja. Jag skulle dock inte ge mig på att sätta en skiva på drevhubben om den har ryckutjämnare, kan bli en intressant reaktion när ena sidan är stumm och den andra flexar.:gnissla

Nja isf skulle jag använda framnavet till fälgbanan och ekra om det. 2,5" är nog typisk för offroadare eller dylikt.

Jag har gjort tvärtom och satt en bakfälg även fram och det gick bra. :)

framfälg och framdäck är ju optimerade för negativ kraft (läs deacc) i form av broms.

Bakdäck och fälg är ju i första hand optimerade för acc.

Vänder ni på fälgar och däck för att dess huvudsakliga kraft kommer åt rätt håll då?

Nu pratar jag om i första hand ovändbara fälgar och däck. Dvs de som har en pil på sig. När i då använder fel däck och eller fälg sätter ni sakerna i fel rotationsriktning då alltså?

Last edited:
...framfälg och framdäck är ju optimerade för negativ kraft (läs deacc) i form av broms...

Det är ju ett rimligt antagande men har du någonsin skruvat i en hoj eller har du bara suttit vid en skolbänk?

95% av alla hojar jag mekat med de senaste 27 åren har haft rotationssymmetrisk design på hjulen både fram och bak. Men du kanske har andra erfarenheter?

Det är ju ett rimligt antagande men har du någonsin skruvat i en hoj eller har du bara suttit vid en skolbänk?

95% av alla hojar jag mekat med de senaste 27 åren har haft rotationssymmetrisk design på hjulen både fram och bak. Men du kanske har andra erfarenheter?

Haha har ingen vetskap från skolbänken. Snappar upp här och där. Hobbymekar...

Bakdäck och bakfälgar tycks väldigt vanligtvis gå att vända / inte vända om man bortser från mönster och regn på däcken. vid lite googling.

framfälgar och framdäck verkar vara en annan historia.
Varför finns det pilar på flertalet framfälgar som går att montera åt bägge håll med samma centrerering?

Jag gissar att en del framfälgar inte alls är byggda för krafter i form av både acc och deacc. Jag hade bytt rotationsriktning om jag hade tagit en framfälg och satt som bakfälg om jag inte hittar annan info.

Men gör som ni vill. Jag frågade för att jag ville lära mig mera.

Nja isf skulle jag använda framnavet till fälgbanan och ekra om det. 2,5" är nog typisk för offroadare eller dylikt.

Om du ska ekra om det så kan du ju bara byta fälgbana och och ekrar och behålla baknavet.

Haha har ingen vetskap från skolbänken. Snappar upp här och där. Hobbymekar...

Bakdäck och bakfälgar tycks väldigt vanligtvis gå att vända / inte vända om man bortser från mönster och regn på däcken. vid lite googling.

framfälgar och framdäck verkar vara en annan historia.
Varför finns det pilar på flertalet framfälgar som går att montera åt bägge håll med samma centrerering?

Jag gissar att en del framfälgar inte alls är byggda för krafter i form av både acc och deacc. Jag hade bytt rotationsriktning om jag hade tagit en framfälg och satt som bakfälg om jag inte hittar annan info.

Men gör som ni vill. Jag frågade för att jag ville lära mig mera.

Däck har ju allt som oftast rotationsriktning men dom kan man ju lätt vända på fälgen. Sen tror jag det mest handlar om våtgrepp där. Inom motocross såldes ett tag fälgar där man enkelt kunde byta sida på bakdrev och bromsskiva. Tanken var att man lätt skulle kunna vända däcket när det började bli slitet. Det blev dock ingen försäljningshit.

Ja, ibland undrar jag vad japanerna sysslar med för jag har också sett rotationspilar på helt symetriska detaljer ibland men det är knappast nåt att bry sig om. Är det symetriskt så är det.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att sätta en framfälg bak och vice versa. Det är knappast så att belastningarna på en Sr500 är så stora att det kan bli ett problem.

De enda hjul som är verkligt rotationsberoende och jag inte skulle vända är en del racefälgar i magnesium typ Marvic Penta. De är tillräckligt sprickbenägna och tunna i materialet för att det inte skall vara läge att höfta och vända dem...

Härlig tr åd där begreppen blandas friskt....:smasha

Det är i pricip ingen skillnaad på en fälg som sitter bak eller fram, om det är en ekerfälg. Det som kan skilja är naven och hur assymetrisk ekringen blir vid drevet eller skivan.

Gjutna fälgar kan säker ha en Pil som visar rotationsriktningen på hjulet för att man lättare skall montera däcket rätt.

Finare fälgar är nog optimerade för accelerationskrafter eller bromskrafter.

Svaret är alltså ; troligtvis men ändå inte. antagligen inga problem.:rolleyes:

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...