Anledning till depåstöd?

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Vad är egentligen syftet med ett depåstöd för oss som inte kör bana, är syftet att underlätta vid kedjesmörjning m.m eller för att avlasta fjädern? Kikar man på depåstöd vid racebanan sitter det med däckvärmare sv osv.. Vad är egentligen det "stora" syftet med att klämma på ett depåstöd på hojjen efter varje rundtur? :rolleyes:

Nybörjaren. :tummenupp

Lättare att pilla på hojen när den står rakt och helt klart lättare att smörja kedjan.

Sen är det inte riktigt så att depåstödet avlastar fjädern. Det enda är väl om du har depåstöd fram som fäster i styrkronan.

För att det underlättar väldigt mycket när man skruvar med den.
Det är ganska jobbigt att demontera hjulen om hojen står på sidostödet :pangihuve

Depåstöd är alldeles ypperligt bra även för gatåkaren när man tex ska:

Byta däck

Kolla bromsar

Smörja kedjan mm

Bra att ställa upp hojen på under vinterförvaringen för att avlasta
däcken och slippa "4-kantiga däck"

Blir jämnare dammlager på hojen om den står på depåstöd, står hojen snett blir den ju snedbelastad och går bara att svänga till höger med sen :död

Sen är det bra att ha när man meckar

Sen ser det även cooolt ut inför grannar och polare

Varför ska detta bli en popcorn tråd? Tycker det är en helt befogad tråd med en bra fråga.
Jag har själv depåstöd men bara till bakändan, har varit guldvärt om man ska justera kedjespel och sådant.

Jag var oxå skeptisk innan jag hade ett.. men för att göra ett undantag från sporthojs-andan så testade jag själv innan jag började såga idén.

Nu kommer jag på mig själv med att ha användning för det för fler grejer än jag kunde tro.

Kan vara allt från att smörja/spänna kedjan, ta loss bakhjulet till när man av nån anledninge ska demontera något.

Fördelarna med att ha hojen "rakt" när man gör något med den är underskattade.

Perfekt att ha hojen ståendes rakt när man skall pilla, kleta på lite olja på kedjan osv. Jag har centralstöd så jag behöver inte depåstöd men så kör ju jag gubbtouring hoj :tungan

jag rekomenderar starkt att du fixar ett depåstöd bak iaf, det är så värt det!

"Sen ser det även cooolt ut inför grannar och polare" Exakt! Nytvättad och nyvaxad och bort med regskylten och upp på depåstödet, sen är det bara att ljuga för grannarna att du tävlar!:tummenupp

depåstöd sägs avlasta hjullager!

Jag finner det nyttigt när jag tvättar hojen då det är lite lättare att snurra hjulen när den står på depåstöd.... Så jag kan tvätta fälgarna :). Snyggt och smidigt med depåstöd..

Ett strålande exempel är när man ska byta däck. Jag har haft CBR:en stående utan hjul i 2 dagar nu, bakhjulet är fortfarande inte på.

Jag använder bakstödet nästan varje vecka. Smörja kedja utan depåstöd är ju som att äta filmjölk med fingrarna. Sen är det skönt att enkelt få bort hjul så att man kan komma åt ordentligt om det är nåt man ska göra.

Det mesta har väl nämts... Har man dessutom bobbiner med kraschpuckar så kan det skydda svingen om olyckan skulle vara framme.
SuzukiGSR600SwingArmStand.jpg

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...