Anledning till depåstöd?

Sen att ha ett depåstöd förenklar ju att sitta å torrbryta i garaget när det regnar eller på vintern :tummenupp

:tummenuppBlev att investera ett depåstöd bak. Fungerade kanon :tummenupp..
Men hur är det tänkt att jag som ensam person ska lyckas få upp hojjen på depåstödet utan att den välter? Försökt några ggr men känns som man inte alls har kontroll på vart hojjen ska ta vägen.. Några tips? :va

Tack för bra&många svar i tråden :tummenupp

Men hur är det tänkt att jag som ensam person ska lyckas få upp hojjen på depåstödet utan att den välter? Försökt några ggr men känns som man inte alls har kontroll på vart hojjen ska ta vägen.. Några tips? :va

Förbered genom att ställa stödet bakom hojen.

Sen blir det en liten balansövning. Första gångerna kommer kännas vingliga men med lite träning går det av bara farten.

För att få lite feeling på hur det funkar kan det vara bra med hjälp dom första gångerna. Upp är lite trixigare än ner.

Lycka till!

Jag brukar stå snett bakom hojen på den sidan stödet INTE finns på, dvs höger.

Jag håller bakdelen på hojen med högerhanden och trycker på depåstödet med vänsterhanden.
Skulle jag tappa hojen åt vänster så tar sidostödet, åt höger finns jag med min starka hand:)

Tryck försiktigt tills hojen reser sig, kolla så att allt ser bra ut innan du sedan lyfter hojen:tummenupp

Kommer säkert minst 10 tips som är bättre:tungan

Code:
Jag brukar stå snett bakom hojen på den sidan stödet INTE finns på, dvs höger. 

Jag håller bakdelen på hojen med högerhanden och trycker på depåstödet med vänsterhanden. 
Skulle jag tappa hojen åt vänster så tar sidostödet, åt höger finns jag med min starka hand

Tryck försiktigt tills hojen reser sig, kolla så att allt ser bra ut innan du sedan lyfter hojen

Gör likadant som ovan med undantag att jag trycker ner depåstödet med foten. Funkar skitbra såväl bak som fram.

Det underlättar ju inte bara, det är skitcoolt också! Visst skulle man kunna ha ett depåstöd bara för att det ser snabbt och fräckt ut.

Jag har haft nytta av mitt idag. Bytte däck. Sparade några hundralappar genom att handla däck på nätet, demontera/montera fälgarna själv. Slängde fälgarna och däcken i bilen och fick de smidigt monterade/balanserade på Lindströms. Nu räckte det att använda depåstödet fram eftersom jag hade hojjen på centralstödet. Biltemas depåstöd fram o bak kostar mindre tillsammans än vad man får betala för ett däckbyte.

Kom på fler användningsområden efter att ha suttit i garaget 19.00 - 23.30 igårkväll :gnissla

Bromsstrul. Satan vad jobbigt att pula med saker som sitter på vänstersidan eftersom hojen lutar åt det hållet. Dessutom när det är bromsar så underlättade det enormt att kunna snurra hjulet så man kunde torrtesta lite innan man rullade ut och körde skarpt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Att få upp hojen. Jag ställer stödet bak tillrätta, står på samma sida som hojen med vänsterarmen över sadeln/kutsen så att jag kan ha tag på handen (greppet) om den och DRA tillbaka hojen om den tippar för mkt (alltså, tryck upp hojen med underarmen, dra tillbaka med handen). Trycker ner stödet med högerhanden och så fort hojen är så rak att stödet står mot svingen på båda sidor så kan man ju hålla balansen med bara stödet. Sen är det bara att trycka upp den.

Feltemas skitstöd fram :mad: däremot är jag osams med varje gång.. Ska beställa nytt av annan modell ASAP!

Skönt med centralstöd. :)
Saknar det till Dr:en så står rakt med hjälp av spännband i taket, men jag borde nog också köpa ett feltemastöd..

Jag har nog haft osis.

Nä jag har sett det på flera hojar. El lowsider och fästet viks in i svingen.

Depåstöd både bak och fram är kanon när man ska byta däck så man slipper hänga upp hojen i diverse halvpålitliga spännbandskonstruktioner.

Man får byta ut upphängningen,

Varför det? Är man inte helt kass eller har fått ett måndagsex så har jag svårt att se varför inte det ska funka som det är. Visst, har man inte hål i botten av gaffeln för peggarna så blir det ju svårt:)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti