Ang. tråden om olyckan på slingerbuten (Sidotråd)

IronMike skrev:
"nollvision" skulle aldrig funka på hojjar, hur mkt dom än gjorde

Eller på bilar, eller på lastbilar, cyklar, trimmade åkgräsklippare... kort sagt, nollvision fungerar inte, har aldrig kunnat fungera och kommer aldrig att kunna fungera. Det är absurt med en ouppnåelig vision som det uttalade målet för ett statligt verk.

Har precis kommit hem efter en tur på Bulten. Ännu en olycka har tyvärr skett där :(
Hoppas det gick bra för föraren på den gröna Kawan.

Victor skrev:
Jag tycker inte det handlar om att det finns några hangarounds. Däremot fungerar jag så iallafall att jag bygger upp ett förtroendekapital för personer under en tid. Jag kan snabbt lista tio personer som jag skarpt gillar utan att jag nånsin träffat dom. Och minst lika många som jag ogillar.
Och hur många här tror att någon moderator behöver support från användarna av forumet, de flesta kan nog svara rätt bra för sig själva verkar det som.
Vill bara klargöra att det INTE var jag som skrev något om hangarounds.
Mattias verkar inte ha några problem att svara för sig själv och stå för sina åsikter.
Sen att jag inte alltid gillar hans åsikter/inlägg och tycker att han borde tänka sig lite för är mitt problem och jag ska försöka lägga band på mig :)

Maranello skrev:
Har precis kommit hem efter en tur på Bulten. Ännu en olycka har tyvärr skett där :(
Hoppas det gick bra för föraren på den gröna Kawan.
Ju fler man känner ju jobbigare blir det att läsa sånt här, det finns ju ett gäng gröna kawor :(

Jag och frugan ute på vår söndagstur stannade precis en par minuter efter olyckan...han hade kanat av vid berömda " 2 björkars sväng", riktning Rosenhill från Tungelsta.
Hade sin kompis med sig och verkade vara i skapligt skick, kollade status med han och han klagade över ont i ryggen samt handen, farten verkade inte varit så hög av skadorna på hojen att döma, men oavsett fart så är det en jävla massa stubbar å skit där vilket är = :3freak

Jag frågade om polaren ringt ambulans för killen verkade vara lite i chock men var klart kontaktbar, nä, det ville han inte ha?
Skit samma, sa jag, nu ringer du ambulans oavsett vill eller vill inte och så skedde.
En ytterligare polare kom med bil och bärgade hans hoj och jag tyckte att nu behöver jag inte stå här å hänga längre, ambulans var på väg och han verkade vara mest mörbultad.
Sa till hans kompisar att se till att han ligger ner, så inte han e upp å ränner med en massa skitfrågor om hojen, sen så åkte jag vidare mot Rosenhill..

Krya på dig ,du ägaren av Kwaken! :tummenupp

Återigen, ta det lungt vid denna böj på Bulten :tummenupp, de är förrädisk om man inte passsar sig och har en aning :rolleyes: för hög fart..
Det räcker med folk som klunsat av där i år redan..

Mike skrev:
Återigen, ta det lungt vid denna böj på Bulten :tummenupp, de är förrädisk om man inte passsar sig och har en aning :rolleyes: för hög fart..
Det räcker med folk som klunsat av där i år redan..

Passa dig, man får inte be folk ta det lugnt på bulten :rolleyes:

OBS: "Fakead flaimbate"

P-son skrev:
Passa dig, man får inte be folk ta det lugnt på bulten :rolleyes:

OBS: "Fakead flaimbate"

För mig personligen, då jag med handen på hjärtat, i viss mån kanske sållar mig till den lite hetsigare :rolleyes: kategorin som far fram över landets vägnät, så får folk köra hur dom vill bara dom respekterar vissa "spelregler":

- Håll dig på DIN sida av vägen, igår var det en jöns som var på väg att skära i en skymd böj på Bulten men mötes av mitt helljus och han vinglade glatt tebax på SIN sida av vägen, vid fritt skottfält är det bara å åk..

- Ska man köra om så gör det SNYGGT, inga jädra "passera dig mitt i böjen med mötande trafiksyndromet"

- Vrid gärna gasrullen så den blir som en skruvmakaron, men lär dig använda bromsen åxå

Finns säkert en hel del man kan utöka denna lista med, men dessa tycker jag är en bra vägledning när det gäller "aktiv" landsvägsåka..

Vidare tycker jag att det är ganska anmärkningsvärt att fortfarande rasar det av folk i "2 björkars sväng", hur många har det inte trillat av där igenom årens lopp och hur många är det inte redan iår?
Man tycker att vid detta laget att ordet har spridit sig om denna kurva på Bulten?
Bara kolla hur många inlägg här på SH som passerat igenom åren om detta.

Är man rookie på Bulten, hur svårt är det att åka en "rek.runda" och kolla böjjarna och grus/ hål i backen innan man sätter tempo?

Mike skrev:
För mig personligen, då jag med handen på hjärtat, i viss mån kanske sållar mig till den lite hetsigare :rolleyes: kategorin som far fram över landets vägnät, så får folk köra hur dom vill bara dom respekterar vissa "spelregler":

- Håll dig på DIN sida av vägen, igår var det en jöns som var på väg att skära i en skymd böj på Bulten men mötes av mitt helljus och han vinglade glatt tebax på SIN sida av vägen, vid fritt skottfält är det bara å åk..

- Ska man köra om så gör det SNYGGT, inga jädra "passera dig mitt i böjen med mötande trafiksyndromet"

- Vrid gärna gasrullen så den blir som en skruvmakaron, men lär dig använda bromsen åxå

Finns säkert en hel del man kan utöka denna lista med, men dessa tycker jag är en bra vägledning när det gäller "aktiv" landsvägsåka..

Vidare tycker jag att det är ganska anmärkningsvärt att fortfarande rasar det av folk i "2 björkars sväng", hur många har det inte trillat av där igenom årens lopp och hur många är det inte redan iår?
Man tycker att vid detta laget att ordet har spridit sig om denna kurva på Bulten?
Bara kolla hur många inlägg här på SH som passerat igenom åren om detta.

Är man rookie på Bulten, hur svårt är det att åka en "rek.runda" och kolla böjjarna och grus/ hål i backen innan man sätter tempo?

...ett av de vettigare inläggen i denna tråd! :Bugar

Jag har åkt hoj sedan 16 års ålder - är 31 år idag och har alltså mång mil i arslet (ja naturligtvis har jag åkte moppe långt innan dess). Men denna bultväg söder om hufvudstadenstaden har för mig varit helt ointressant fram tills igår (söndag) då jag fick, just arslet, ur vagnen för att besöka denna ryktbara väg.

Det som gör mig mest "ledsen" är att det fortfarande finns killar (och tjejer) som skär skymda kurvor och sätter både sitt och i det här fallet mitt liv i fara. Kör hur fort du vill, det skiter jag i, men ge fan i min vägbana för nästa gång sitter du i min front på min sportbil :fatta! och du kommer inte hinna veja - jag lovar - för jag kommer sikta på dig... :tungan

Kör förnuftigt och försök att inte sätta någon annans liv i fara, det är farligt nog att köra mc ändå...

Man kan ju sammanfatta.
Kör gärna fort! men klokt.

Riskera ingen annans säkerhet.

Nu fattas bara P(anik)-sons instämmande så står det klart att vi var överens hela tiden :)

Caffe skrev:
Nu fattas bara P(anik)-sons instämmande så står det klart att vi var överens hela tiden :)

Hmmmm...

Var det inte du som hade BMW förut? :va

Ja vi är överens. Klart man ska ta det lugnt och inte köra över sin förmåga. SÅ långt är vi överens. Inget mera. Bulten är fortfarande ingen racebana...

Last edited:
P-son skrev:
Hmmmm...

Var det inte du som hade BMW förrut? :va

Ja vi är överens. Klart man ska ta det lugnt och inte köra över sin förmåga. SÅ långt är vi överens. Inget mera. Bulten är fortfarande ingen racebana...

Jupp, det var han. Han använde bulten som racebana och planterade den stackare bumsen i ett träd. Och han lär sig tydligen aldrig :mad:

Victor skrev:
Jupp, det var han. Han använde bulten som racebana och planterade den stackare bumsen i ett träd. Och han lär sig tydligen aldrig :mad:

Nej nej, det var ju en touringhoj, jag tourade...
Höll på att byta kanal på radion, justera in lutningen på kåpglaset samt höja sadelvärmen ett snäpp när jag fick ett videosamtal på mobilen.
Skitväg att svänga vänster JUST DÅ!! :mad:

Nåja, det var fel färg på den hojen iaf.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8