AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

1 timme var normal träningstid för mig som 40-årig motionärsgubbe, som slutat tävla. Nu är jag fet 50 och har nästan slutat köra så en timme skulle nog göra mig halvdöd dagen efter, men skulle jag börja träna 1 gång i veckan så tror jag nog att efter 2-3 månader skulle jag nog återigen skulle lägga mig på 1h/pass.

Dito.
Fast jag brukade oftast köra ett antal lite kortare pass typ 2-30 minuter, men med en sammanlagd tid på kanske 90 minuter.

Alltså är det en perfekt hoj för oss som är för fetgubbiga för att köra ordentligt längre.
 
Vardagsträning för samma målgrupp som köper 80% av KTMs hojar. Såna som du och jag mao.
Att det inte finns laddning behöver inte vara skrivet i sten och absolut inte omöjligt att lösa. Den kräver inte laddning i paritet med en Tesla X. En vanlig trefas per hoj är mer än nog.

Angående strömmen så kan det fort bli ansenliga mängder ström som behövs. Tänk dig en crosstävling med 30 man på grinden, kort paus sen ska 30 nya förare ut osv....

Ett flertal olika klasser som kör om var annat så har du väl 60-100 hojar i depån som ska laddas mellan heaten.

30 hojar på banan som bränner 15 kWh/h blir ju 450 kW kontinuerligt förbrukning i genomsnitt under hela dagen.

Edit: Jag kollade och en vanlig 16A trefas ger 39 kW, det behövs alltså 12 såna ledningar för att hinna ladda hojarna i samma takt som energin bränns ute på banan.
 
Last edited:
Dito.
Fast jag brukade oftast köra ett antal lite kortare pass typ 2-30 minuter, men med en sammanlagd tid på kanske 90 minuter.

Alltså är det en perfekt hoj för oss som är för fetgubbiga för att köra ordentligt längre.

Ja, om man vill köra elverket i depån mellan körpassen men vad är då meningen med elmotor?
 
Ja, om man vill köra elverket i depån mellan körpassen men vad är då meningen med elmotor?

50 och fet va det som gällde nu. Då skall man va glad att något ursäktar en för att inte köra mer än en halvtimme i moderat tempo.

För tävlingssammanhang kommer det att som du säger kräva en del i infrastruktur, men inte mer effekt än en enda snabbladdare för elbil för att hantera nästan en hel depå.
Men för träning i närtid är det absolut ingen omöjlighet att få upp några 400V 16A-uttag (11kW) i många depåer.


Oklart vad det var för spec på deras "standardladdare"?
 
50 och fet va det som gällde nu. Då skall man va glad att något ursäktar en för att inte köra mer än en halvtimme i moderat tempo.

För tävlingssammanhang kommer det att som du säger kräva en del i infrastruktur, men inte mer effekt än en enda snabbladdare för elbil för att hantera nästan en hel depå.
Men för träning i närtid är det absolut ingen omöjlighet att få upp några 400V 16A-uttag i många depåer.

Oklart vad det var för spec på deras "standardladdare"?

Har du sett depån på Bökeslund crossbana under en träning? Det spelar inte så stor roll att man är 50 och fet, strömmen för laddning ska väl räcka åt alla?
Motionsgubbar har ju sällan egna träningstider utan de är ju begränsade till samma banor under samma träningstider.

Sen finns förstås småbanor där knappt någon tränar, men där brukar tillgången till ström totalt lysa med sin frånvaro.
 
1 timme var normal träningstid för mig som 40-årig motionärsgubbe, som slutat tävla. Nu är jag fet 50 och har nästan slutat köra så en timme skulle nog göra mig halvdöd dagen efter, men skulle jag börja träna 1 gång i veckan så tror jag nog att efter 2-3 månader skulle jag nog återigen skulle lägga mig på 1h/pass.

Kocken på ett visst stötdämpartillverkande företag i Upplands Väsby var i alla fall en hårding. Han körde cross själv och inspirerad av VM-heaten så körde han alltid 45 minuter plus två varv, även vid 50 års ålder.

Alltså vila 45 minuter och köra två varv...
 
Har du sett depån på Bökeslund crossbana under en träning? Det spelar inte så stor roll att man är 50 och fet, strömmen för laddning ska väl räcka åt alla?
Motionsgubbar har ju sällan egna träningstider utan de är ju begränsade till samma banor under samma träningstider.

Sen finns förstås småbanor där knappt någon tränar, men där brukar tillgången till ström totalt lysa med sin frånvaro.

Tror du att det på riktigt är ett problem att bygga ut möjligheten till laddare snabbare än vad folk byter till elhojar?
Man behöver inte nödvändigtvis ha det klart för att klara 100% dag ett. Att bygga elnät är inte vare sig nytt, svårt eller särskilt dyrt i jämförelse med en hel del annat.
 
För tävlingssammanhang kommer det att som du säger kräva en del i infrastruktur

Strömmen som finns tillgänglig på de flesta av Europas roadracingbanor verkar i alla fall inte räcka till för att underhålla tjugotalet elhojar. MotoE-depån har alltid med sig ett antal gigantiska dieselgeneratorer. Kameramän och TV-producenter är naturligtvis tillsagda att absolut inte visa dessa på TV...
 
Kocken på ett visst stötdämpartillverkande företag i Upplands Väsby var i alla fall en hårding. Han körde cross själv och inspirerad av VM-heaten så körde han alltid 45 minuter plus två varv, även vid 50 års ålder.

Alltså vila 45 minuter och köra två varv...

Du kanske ska upplysa honom om att inte ens VM-heaten är 45 +2 längre. :rofl

Fast jag antar att han vet det men vägrar ändra sig.
 
Tror du att det på riktigt är ett problem att bygga ut möjligheten till laddare snabbare än vad folk byter till elhojar?
Man behöver inte nödvändigtvis ha det klart för att klara 100% dag ett. Att bygga elnät är inte vare sig nytt, svårt eller särskilt dyrt i jämförelse med en hel del annat.

Ja, 12 stycken 16A trefaskablar kan ju vara ett visst problem till banor som idag ofta är långt ute i skogen.

Nu kan väl elhojar göra att sporten kan flytta närmare centralorterna men det lär ju ta sina år innan kommunerna ordnat med mark och de banorna byggts.
 
Strömmen som finns tillgänglig på de flesta av Europas roadracingbanor verkar i alla fall inte räcka till för att underhålla tjugotalet elhojar. MotoE-depån har alltid med sig ett antal gigantiska dieselgeneratorer. Kameramän och TV-producenter är naturligtvis tillsagda att absolut inte visa dessa på TV...

Det finns inte ström eller elnät färdigt där man nyetablerar byggprojekt heller men det betyder inte att man avstår från projekten.
Självklart kommer det behövas infrastruktur, men det är ärligt talat ett litet problem.
 
Ja, 12 stycken 16A trefaskablar kan ju vara ett visst problem till banor som idag ofta är långt ute i skogen.

Nu kan väl elhojar göra att sporten kan flytta närmare centralorterna men det lär ju ta sina år innan kommunerna ordnat med mark och de banorna byggts.

Det räcker inte, en 16A 400V ger 11kW.
Men det är inget problem att gräva ner kabel. Vare sig praktiskt eller ens ekonomiskt på sikt.
 
Angående strömmen så kan det fort bli ansenliga mängder ström som behövs. Tänk dig en crosstävling med 30 man på grinden, kort paus sen ska 30 nya förare ut osv....

Ett flertal olika klasser som kör om var annat så har du väl 60-100 hojar i depån som ska laddas mellan heaten.

30 hojar på banan som bränner 15 kWh/h blir ju 450 kW kontinuerligt förbrukning i genomsnitt under hela dagen.

Edit: Jag kollade och en vanlig 16A trefas ger 39 kW, det behövs alltså 12 såna ledningar för att hinna ladda hojarna i samma takt som energin bränns ute på banan.
*Host*.....Det är väl bara lastbalansera lite va.... *Host*
Då klarar man sig på ett motorvärmaruttag har jag hört.

:hihi
 
Fast hela diskussionen om STARK VAAARG kanske borde flytta över till dess egen tråd:

HIttade denna på tuben med lite närbiler på Cake Kalk och den känns väldigt överdesignad?
(Stäng av ljudet. Det är bara en dålig musikslinga)
 
Det finns inte ström eller elnät färdigt där man nyetablerar byggprojekt heller men det betyder inte att man avstår från projekten. Självklart kommer det behövas infrastruktur, men det är ärligt talat ett litet problem.

Jo, men jag menar att ifall ström och elnät redan är en begränsning på flera av Europas största roadracingbanor - alltså gigantiska anläggningar där man kör F1 och MotoGP, vad kommed det då inte att bli på Hamptjärnsbanan, Vikbanan och andra aningens mindre anläggningar i Sverige...?

Någon förutspår en snabb nedläggning av många crossbanor på grund av ljudet från fyrtakts stånkor. En omedelbar övergång till eldrivna crosshojar må råda bot på ljudet, men de flesta banorna kommer lik förbannat att läggas ner då ägarna knappast har råd att bekosta den infrastruktur som krävs för att underhålla hundratals eldrivna crosshojar.

Jag tror i alla fall inte att min lokala crossklubb har budget för ett sådant projekt, och då ligger de ändå tacksamt till bara en dryg kilometer ut i skogen från ett gigantiskt ställverk.
 
Jo, men jag menar att ifall ström och elnät redan är en begränsning på flera av Europas största roadracingbanor - alltså gigantiska anläggningar där man kör F1 och MotoGP, vad kommed det då inte att bli på Hamptjärnsbanan, Vikbanan och andra aningens mindre anläggningar i Sverige...?

Någon förutspår en snabb nedläggning av många crossbanor på grund av ljudet från fyrtakts stånkor. En omedelbar övergång till eldrivna crosshojar må råda bot på ljudet, men de flesta banorna kommer lik förbannat att läggas ner då ägarna knappast har råd att bekosta den infrastruktur som krävs för att underhålla hundratals eldrivna crosshojar.

Jag tror i alla fall inte att min lokala crossklubb har budget för ett sådant projekt, och då ligger de ändå tacksamt till bara en dryg kilometer ut i skogen från ett gigantiskt ställverk.

Tror du att avsaknaden av laddmöjlighet på banorna beror på att det är för svårt att lösa rent tekniskt eller prioriteringar?
Eller menar du att det är svårare att fixa laddning till Moto E än att fixa belysning för hela Abu Dhabis bana?

Det finns mängder med saker som gör det svårt med en övergång till eldrift på motorcyklar, men att få till elförsörjning nog för en i sammanhanget mycket begränsad effekt för laddning är inte en av dom.
Är det något som är väl beprövat och har en god grund är det just elnät.

Varför skulle det vara svårare att få el till en crossbana än en tennishall, bibliotek, köplada, bostadshus eller ridhus?

För motionären i enduroskogen är möjligheten att ladda hojens lilla batteri från sin elbils betydligt större redan här och kommer inte att försvinna.
 
Det kan ju bli en förflyttning av motorbanorna. I framtiden kanske Norrbottens enda crossbana ligger i centrala Luleå, är privatägd öppen kl 7:00 till 23:00 och har väl utbyggt elnät så att alla som kör kan ladda utan problem.

Enduron lär väl vara död som sport den dagen. 3 timmars endurotävlingar kommer ju ändå vara omöjliga de närmaste 30 åren. Och miljömupparnas framfart kommer knappast heller gynna den sporten.
 
Det kan ju bli en förflyttning av motorbanorna. I framtiden kanske Norrbottens enda crossbana ligger i centrala Luleå, är privatägd öppen kl 7:00 till 23:00 och har väl utbyggt elnät så att alla som kör kan ladda utan problem.

Enduron lär väl vara död som sport den dagen. 3 timmars endurotävlingar kommer ju ändå vara omöjliga de närmaste 30 åren. Och miljömupparnas framfart kommer knappast heller gynna den sporten.

Som sagt, vad hindrar dig från att den dagen ladda hojen från bilen? Du kan göra det redan idag.
Möjligen kan vi vara glada att människor som jobbar med utveckling av elhojarna har en lite annan inställning till vad som är ett stort respektive litet problem...
 
Som sagt, vad hindrar dig från att den dagen ladda hojen från bilen? Du kan göra det redan idag.
Möjligen kan vi vara glada att människor som jobbar med utveckling av elhojarna har en lite annan inställning till vad som är ett stort respektive litet problem...

Jag har för liten generator i bilen.

Och det finns för närvarande ingen elbil som är särskilt lämpad som racebuss heller, och från den dagen dom finns lär det dröja ytterligare många år innan dom är nere på prisnivåer som passar crossfolket.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top