Amerikaner och vapen.

Det finns exempel på länder med liberala vapenlagar där man inte skjuter varandra.

Amerikaner är rädda om sina friheter. Oftast väljer vi i Europa att förfasas istället för att förstå att amerikaner har ett annat sätt att se på saker och ting. Här verkar folk snarare bli glada över varje ny reglering.

Det finns exempel på länder med liberala vapenlagar där man inte skjuter varandra.

Amerikaner är rädda om sina friheter. Oftast väljer vi i Europa att förfasas istället för att förstå att amerikaner har ett annat sätt att se på saker och ting. Här verkar folk snarare bli glada över varje ny reglering.

Jo, men Amerika är inte ett av dom länderna där man inte skjuter...

Amerikanarna är säkert jätteglada över sitt "Homeland Security"

Vad som stör mig är att de flesta svenskar verka tycka att vi bor i paradiset jämfört med usa. Hur kan vi göra det när det är gansters som har total makt över oss pga vapen? Obalans!

Ursäkta, men sen när har gangsters total makt över oss (svenskar)?? Och på vilket sätt skulle en obalans i maktfördelningen kunna rättas till med fler skjutvapen?

Det är jävligt svårt att de hur fler vapen skulle kunna leda till ett mer fridfullt samhälle. Förklara gärna ni som vet.

Svenska polisen hade en drive för ett par år sen när man fick lämna in vapen utan att bli åtalad.
Tror de fick in 5 ton vapen, det mesta var arvegods men också en hel del suspekta pjäser.

Svenska polisen hade en drive för ett par år sen när man fick lämna in vapen utan att bli åtalad.
Tror de fick in 5 ton vapen, det mesta var arvegods men också en hel del suspekta pjäser.

tror de har haft så några drivar, det är ju bra ifall folk ändrar sig efter att ex. som ung skaffat sig ett vapen och numera inte vet vad de ska göra av vapnet.

Ursäkta, men sen när har gangsters total makt över oss (svenskar)?? Och på vilket sätt skulle en obalans i maktfördelningen kunna rättas till med fler skjutvapen?

Det är jävligt svårt att de hur fler vapen skulle kunna leda till ett mer fridfullt samhälle. Förklara gärna ni som vet.

Gangsters har så klart ingen total makt över svenskar men det är en principiell fråga, att kriminella har vapen är illa, ännu sämre om de har ensamrätt.

Till sist så är det en frihetsfråga, det hade man ju kunnat tro att ni IPRED- och FRA-kritiker skulle uppskatta? :confused:

:D

Men ändå. Amerika i ett nötskal:

"Det är inte vapnet som dödar. Det är handen som håller i vapnet"
Sagt av vapenlobbyisterna.

Sen att, om det aldrig hade funnits ett vapen, så hade den arga handen inte begått ett mord, utan det hade blivit ett slagsmål istället...

Dubbelmoralens högborg - Amerikatt!
Jaha du,bättre att knyta näven i fickan som vi gör här i svealand?Vad e Sverige i ett nötskal?Kan du förklarara?Please,mister Bike...

Vad som stör mig är att de flesta svenskar verka tycka att vi bor i paradiset jämfört med usa. Hur kan vi göra det när det är gansters som har total makt över oss pga vapen? Obalans!
Jag tycker att du ska polisanmäla gangstern som har total kontroll över dig.
Generellt tycker jag att det är bättre ju färre vapen det är i omlopp. Fler skjutvapen leder definitivt till att mycket fler kriminella beväpnar sig. Några av dessa kanske blir skjutna av folk i självförsvar eller avstår från ett brott pga rädsla för att bli skjuten. De övriga beväpnade kriminella kommer att trappa upp våldet för att överleva.
Alltså fler vapen leder till att fler personer dör, både kriminella och oskyldiga.

Hur många idioter känner du som absolut inte borde få ha ett vapen?

Hur många vettiga och förnuftiga människor som skulle kunna ha ett vapen känner du?

Nu till hemligheten: Blir det fritt kommer ENBART idioterna att skaffa vapen!

Hur blir man fri av få inneha vapen? Skulle inte känna mig speciellt fri om kreti och pleti fick bära vapen lite hur som helst.

Jag förstår om du tycker det vore jobbigt, å andra sidan är ju du urtypen för en sådan som vill att staten skall bestämma allt, reglera allt, sköta allt.

Man blir fri av eget ansvar, man blir ofri av överförmynderi. En pickadoll är inte farligare än en bil eller en bensindunk, det är bara politik att vapen är reglerade. Fel politik dessutom.

Måste säga att det är härligt att det blev så starka reaktioner på mitt inlägg, en gnutta komiskt att folk tar mitt exempel om gansters bokstavligen, men jag tar det som en läxa att lära mig formulera mig bättre. Vill tacka Markus för att han hjälper till att formulera mitt budskap på ett sätt som folk inte missuppfattar över internet! (en dag ska jag med bli lika skicklig som Markus ;) )

Jag kan mest gå till mig själv och tänka mig in i hur jag själv hade resonerat om jag planerade att tex göra inbrott i nåns hem.
I dagsläget vet jag att dom inte har några vapen så jag kan bara knalla in och ta vad jag vill och vifta lite med en pistol (vilket självklart kan leda till att jag skjuter nån om det blir en pressad situation).
Hade jag vetat att folk har vapen hemma och är beredda att skydda sig hade jag inte tyckt det varit värt risken för att begå inbrottet! Och jag hade knappast varit så kallsinnig att jag först skjuter ihjäl dom bara för att kunna råna deras hem, det tror jag väldigt få människor är beredda att göra, men här kanske min syn på inbrottstjuvar inte stämmer överens med verkligheten? Visa gärna att jag har fel!

Om det är enkelt att råna sig till pengar kommer ju fler göra det, och tvärtom.

Jag får en känsla av att folk inte värderar frihet på samma sätt som jag och Markus verkar göra, så ännu en gång kan jag verkligen rekommendera boken "i trygghetsnarkomanernas land" för att första vikten av frihet, dumheten med alla förbud, fördelen eget ansvar och uppmuntran till tänkande individer bättre!

Hade jag vetat att folk har vapen hemma och är beredda att skydda sig hade jag inte tyckt det varit värt risken för att begå inbrottet!

Det händer ju att tjuvar möts av en hagelbössa etc. man kan ju möta mycket annat som inbrottstjuv också så att de kallt räknar med att de inte möts av vapen är nog inte realistiskt

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman