Jag höll på atyt få röven bortskjuten när jag var i USA för ett antal år sedan.
Jag blev hembjuden till killen som var chef över fabriken jag besökte och slog mig ner i hans TV-soffa. Precis när jag satt ner röven skriker han till och rusar fram till mig vevandes med armarna och tjoandes att jag inte får sätta mig där.
Under dynan ligger hans skarpladdade feting-Magnum a'la Dirty Harry. Alla i famlijen vet att den ligger just där ifall någon inbrottstjuv ska komma när man befinner sig i vardagsrummet. Han går sedan runt och visar upp alla andra gömda handeldvapen han har i kåken. Det var väl ett 10-tal laddade som låg på olika strategiska platser.
Den snubben var en välutbildad, smart och lugn kille med fru och två barn. Han hade som största hobby att samla olika handvapen (allt från pilbågar och armborst till den guldbeslagna specialutgåvan an Magnum som jag höll på att bränna av i röven

. Ibland åkte han med sin familj till en shooting range och brassade av en massa ammunition som nöje.
Som jag skrev. Den snubben hade sina hästar i kanoten (i stort) och skulle säkert aldrig göra en fluga förnär. Men min röv kunde ha fått sig en rejäl omgång, och jag undrar vad som händer den gången familjen faktiskt får ett inbrott och tjuven rotar runt lite i hemmet bara för att hitta skarpladdade vapen lite här och var.
En märklig upplevelse var det iallafall!