Amerikaner och vapen.

Det där tror jag faktiskt inte på med mindre än att du kan presentera seriös vetenskap till stöd för din tes. Jag skulle uppskatta om denna forskning även visar att det är just liberalare vapenlagar som leder till lägre brottslighet. Tack på förhand.

:hihi Liberalare vapenlagar...:hihi

Här kan du peta ihop egna tabeller och dra slutsatser som det passar ditt syfte, vad det beror på vet ingen och man kan vara säker på att experterna inte är överens heller.

http://bjs.ojp.usdoj.gov/dataonline/Search/Crime/State/StateCrime.cfm

Det finns inget rätt och fel i åsikter och få saker går att bevisa så att två parter drar exakt samma slutsats. Vi tolkar helt enkelt vår omvärld olika, inget att ligga sömnlös över.

Här är bra länkar:

http://gunowners.org/
http://www.nranews.com/#/news

:)

Gun owners är ju rätt festliga faktiskt.:lol

De hävdar att Obamas healthcare bill kommer att leda till restriktioner för vapeninnehav.:rofl

http://gunowners.org/a010710.htm

Nu är det natti, natti. :hej

Att ni bara orkar dra den här diskussionen en gång till........

Vem tror ni känner sig mest fri? Den som inte kan skaffa vapen, eller den som kan men väljer att inte göra det? Tro det eller ej, men det finns faktiskt en stor andel amerikaner som inte äger ett endaste vapen...

Vem tror ni känner sig mest fri? Den som inte kan skaffa vapen, eller den som kan men väljer att inte göra det? Tro det eller ej, men det finns faktiskt en stor andel amerikaner som inte äger ett endaste vapen...

Det är ganska lätt att skaffa sig ett legalt vapen i Sverige om man kan påvisa behov.
Vem tror du känner sig mest fri? Den som omges av beväpnade, eller den som behöver ett apen för att skydda sig?
Tro det eller ej, men det finns faktiskt en stor andel svenskar som äger vapen...

Vem tror du känner sig mest fri, den som inte hade tänkt skaffa ett vapen och inte heller får det utan att gå med i en skytteklubb, eller den som tvingas skaffa ett för att han är rädd när alla andra kan köpa vapen utan restriktioner.

Vem tror du känner sig mest fri, den som inte hade tänkt skaffa ett vapen och inte heller får det utan att gå med i en skytteklubb, eller den som tvingas skaffa ett för att han är rädd när alla andra kan köpa vapen utan restriktioner.

Du besvarar en fråga med en annan = oartigt.

:mattias

Att äga vapen har inget med frihet att göra. "Rätt att försvara sig" - jaha mot vem? Mot andra potentiella dårar som kunnat inhandla en picka utan andra krav än att de fått vänta ett par dagar i vissa fall? En stor marknad av legala vapen, ger också en stor marknad med illegala vapen (bara för att det är lätt att köpa legalt, så innebär det inte att kriminella väljer att göra det).

Adekvat utbildning, behovsprövning, koll av mental och fysisk hälsa torde vara minimikrav för att ens överväga innehav. Finns ändå en tillräcklig mängd "halvblinda psykfall" med en arsenal av jaktvapen och bortglömda startpistoler o.d. från tider när kraven var något mildare...

Att det ser ut som det gör i USA beror på deras historia och att ingen vågat (och haft viljan) att ändra systemet, när det egentliga behovet försvann. Med det sagt, så finns det inte garantier för att det skulle bli bättre heller - i alla fall på kort sikt - Australien drog in de flesta vapnen runt -96 och efter det steg våldsbrott relaterat till eldhandvapen. Kanske en tillfällig jojo-effekt eller är det de kriminella generna hos denna nation av f.d. straff-fångar, som gör sig påminda? :)

Vad jag reagerar på i denna tråd är att folk utan att blinka häver ur sig hur enormt galna vapenlagar USA har, men när man frågar efter statistik som stödjer denna tes får man inget svar?!

Om man bildar sig en känsla efter media är det väll klart som fan USA verkar vara ett galet land där folk skjuts varje dag osv, dom är ju ffs 300 miljoner!

Jag förespråkar inte USAs vapenlagar (men jag är inte heller rakt emot dom), jag ifrågasätter hur så många här kan ha så till synes självklara uppfattningar om hur fel och galna USAs vapenlagarna är, utan att ni egentligen verkar ha någon grund för denna tes.

Dödsfall i samband med skolskjutningar är självklart tragiska men det va ju inga enorma siffror direkt, lär väll nästan vara fler som sätter i halsen och kvävs ihjäl ;)
Intressant blir det ju först när man jämför hur vanliga olika brott är i USA jämfört med Sverige, först då anser jag att man kan ha starka åsikter om deras vapenlagar och tycka dom är galna, om man nu anser sig vara en någorlunda intelligent människa.

Dom har ju dock en "hedrande" fjärdeplats i dödade med skjutvapen i världen och en 8:e plats per capita

http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_wit_fir-crime-murders-with-firearms

Kanske inte den absolut säkraste källan men som en fingervisning dock..

Rätt intressant sida...

Om man jämför totala antalet mord respektive mord med skjutvapen i Sverige och USA ser man följande.

USA: totalt 16 204 mord varav 9 369 st med skjutvapen, 57,8 procent
Sverige: 219 mord varav 58 med skjutvapen, 26,4 procent

Andelen mord i USA som förövas med vapen är alltså väsentligen högre än i Sverige. Om tillgången till vapen är en faktor i detta kan man ju undra...

Jag höll på atyt få röven bortskjuten när jag var i USA för ett antal år sedan.
Jag blev hembjuden till killen som var chef över fabriken jag besökte och slog mig ner i hans TV-soffa. Precis när jag satt ner röven skriker han till och rusar fram till mig vevandes med armarna och tjoandes att jag inte får sätta mig där.
Under dynan ligger hans skarpladdade feting-Magnum a'la Dirty Harry. Alla i famlijen vet att den ligger just där ifall någon inbrottstjuv ska komma när man befinner sig i vardagsrummet. Han går sedan runt och visar upp alla andra gömda handeldvapen han har i kåken. Det var väl ett 10-tal laddade som låg på olika strategiska platser.
Den snubben var en välutbildad, smart och lugn kille med fru och två barn. Han hade som största hobby att samla olika handvapen (allt från pilbågar och armborst till den guldbeslagna specialutgåvan an Magnum som jag höll på att bränna av i röven :). Ibland åkte han med sin familj till en shooting range och brassade av en massa ammunition som nöje.

Som jag skrev. Den snubben hade sina hästar i kanoten (i stort) och skulle säkert aldrig göra en fluga förnär. Men min röv kunde ha fått sig en rejäl omgång, och jag undrar vad som händer den gången familjen faktiskt får ett inbrott och tjuven rotar runt lite i hemmet bara för att hitta skarpladdade vapen lite här och var.

En märklig upplevelse var det iallafall!

Last edited:
Jag höll på atyt få röven bortskjuten när jag var i USA för ett antal år sedan.
Jag blev hembjuden till killen som var chef över fabriken jag besökte och slog mig ner i hans TV-soffa. Precis när jag satt ner röven skriker han till och rusar fram till mig vevandes med armarna och tjoandes att jag inte får sätta mig där.
Under dynan ligger hans skarpladdade feting-Magnum a'la Dirty Harry. Alla i famlijen vet att den ligger just där ifall någon inbrottstjuv ska komma när man befinner sig i vardagsrummet. Han går sedan runt och visar upp alla andra gömda handeldvapen han har i kåken. Det var väl ett 10-tal laddade som låg på olika strategiska platser.
Den snubben var en välutbildad, smart och lugn kille med fru och två barn. Han hade som största hobby att samla olika handvapen (allt från pilbågar och armborst till den guldbeslagna specialutgåvan an Magnum som jag höll på att bränna av i röven :). Ibland åkte han med sin familj till en shooting range och brassade av en massa ammunition som nöje.

Som jag skrev. Den snubben hade sina hästar i kanoten (i stort) och skulle säkert aldrig göra en fluga förnär. Men min röv kunde ha fått sig en rejäl omgång, och jag undrar vad som händer den gången familjen faktiskt får ett inbrott och tjuven rotar runt lite i hemmet bara för att hitta skarpladdade vapen lite här och var.

En märklig upplevelse var det iallafall!

Låg den under soffan laddad, osäkrad och med spänd hane? :näsblod

Under dynan ligger hans skarpladdade feting-Magnum a'la Dirty Harry.

Detta är faktiskt olagligt även i USA. Laddade vapen ska inte förvaras så att minderåriga kan få tag i det.

Eftersom vi besvarar frågor med frågor.........

Hur många tror du det är som skaffar vapen för att de är rädda för att andra kan köpa vapen utan restriktioner?

Last edited:
Det var väl ett 10-tal laddade som låg på olika strategiska platser.

Omg

Låter som filmen Im Am Legend där han plockar upp vapen på alla möjliga ställen.

Kanske är ett vapenvirus som USA fått :va

[YOUTUBE-ID]9rOnDAtOobk[/YOUTUBE-ID]

det va ju inga enorma siffror direkt, lär väll nästan vara fler som sätter i halsen och kvävs ihjäl ;)

skulle tro att på den här punkten lät det vara ofantlig skillnad mot ex. Sverige

The latest data from the U.S. Centers for Disease Control and Prevention show that 3,184 children and teens died from gunfire in the United States in 2006—a 6 percent increase from 2005. This means one young life lost every two hours and 45 minutes, almost nine every day, 61 every week.

det finns faktiskt en stor andel amerikaner som inte äger ett endaste vapen...

det har ändrats på senare tid....

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma