Amerikan bränner bok - svensk halshuggen

Funkar inte, för få kristna som tar sin hittepågud på så pass stort allvar att de skulle elda upp sig (bwahahaha:rofl) över att någon bränner deras sagoböcker...

Du såg inte avsnittet av Mythbusters när dom skulle se om en bibel kunde stoppa en kula?

Dom var tvungen att ersätta bibeln med en annan bok med liknande antal sidor OCH TALA OM DET NOGA för att inte någon religiös knäppskalle skulle flippa ur.

Funkar inte, för få kristna som tar sin hittepågud på så pass stort allvar att de skulle elda upp sig (bwahahaha:rofl) över att någon bränner deras sagoböcker...

Nja... Saxat och klippt från Wikipedia angående "Ecce Homo"-utställningen:

Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev.

Så, vad har alla ni hobbyreligionsprofessorer kommit fram till? att religion faktiskt ÄR roten till allt ont?

Är varken för kristendom, judendom, islam, buddism eller hinduism.

Det är mer en fråga om hur mycket folk är kristna, islamister etc.

Desto mer troende, desto större problem. :)

Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev.

Hur mycket säposkydd lever hon under nu? :va

Finns det någon här som tror att Lars Wilks inte kommer bli mördad?

Så, vad har alla ni hobbyreligionsprofessorer kommit fram till? att religion faktiskt ÄR roten till allt ont?
Jag ser det snarare som att religion kan vara något som lyfter och motiverar ens liv. Problemet kommer först när man hävdar sin religion som den enda rätta och försöker sprida den även till folk som inte vill ha den.

Själv drar jag nog mot ateism.

Beror på var du drar gränsen för religion, vissa gröna tenderar att närma sig religiös fanatism. Så att begränsa det till att endast gälla en vedertagen religiös tro tror jag inte funkar.

Men att människan är roten är nog närmare sanningen, oavsätt påstådd anledning.

Hur mycket säposkydd lever hon under nu? :va

Finns det någon här som tror att Lars Wilks inte kommer bli mördad?

Inte en aning om hon lever under beskydd eller ej idag.

Du skrev i ett tidigare inlägg, att det inte spelar så stor roll vilken religion man tror på, utan hur mycket. Ligger ju en del i det, även om just buddhister sällan väl gör något ont? Om religion är opium för folket så får kristna sin fix varje söndag, en gång i veckan, medan muslimer får sin fem gånger om dagen. :gnissla

Jag tror det mer har med kultur att göra än religionstillhörighet. I Sverige brukar vi knyta handen i fickan, medan i andra länder ligger våld närmare till hands, som till exempel USA. Det är väl antagligen därför "vi" skriver insändare om aborter medan "de" skjuter läkare som utför dem.

Du såg inte avsnittet av Mythbusters när dom skulle se om en bibel kunde stoppa en kula?

Dom var tvungen att ersätta bibeln med en annan bok med liknande antal sidor OCH TALA OM DET NOGA för att inte någon religiös knäppskalle skulle flippa ur.

Sant, amerikanarna är lite speciella med det där... Glömde skriva något om det. Men jag tror ändå, trots de religiösa fanatikerna i staterna, att kristna är "lugnare" i största allmänhet. Men visst, det finns såklart kristna fanatiker också som säkerligen skulle bli väldigt upprörda om man driver med deras religion. Men jag har då aldrig hört talas om exempelvis kristna självmordsbombare, eller heliga kristna (moderna) krig för den delen... Och väldigt många kristna länder är väl precis som Sverige, dvs kristna till namnet men inte särskilt religiösa. Däremot anhängare av Islam har jag fått intrycket av att de allra flesta är ganska djupt troende, åtminstone till en större del än vad gäller för kristna...
Vete fan det. Historiskt sett så är väl kristendomen den religion som tagit flest liv?

PK-mode avaktiverat, fördomsmode aktiverat.

Det är sant att kristendomen har varit väldigt blodtörstig av sig. På medeltiden... Men visst, invasionen av det heliga landet, korstågen och så vidare och så vidare var ju också ganska illa... Men, det var som sagt bra länge sedan. Vi har utvecklats. De där borta i mellanöstern verkar däremot inte riktigt vilja krypa ut ur sina grottor riktigt ännu...:gnissla

Och en gång till.

Men hon lever trots allt. Tror inte hon hade blivit långlivad i en strikt troende muslimsk stat... Där hade det nog inte varit frågan om några bombhot och hatbrev, det hade utställningen blivit sprängd i luften och hon hade stenats. DirekCt. Tror jag i alla fall:)

Last edited:
För du menar väl inte att Islam propagerar för egna lagar i Sverige/USA som bara gäller muslimer?

Du har helt rätt. Det propageras för egna lagar som gäller ALLA i Sverige/USA eller annat civiliserat land. Om nu det skulle vara bättre.

Vill du ha exempel så finns det tonvis av dem. Säg bara till. Senast var det vår kära arbetsmarknadsminister Hillevi Engström som vägrade ta avstånd ifrån detta när hon deltog i och talade på ett torgmöte, utanför Riksdagen, där det propagerades för muslimska lagar i Sverige. Utanför samma Riksdag där förövrigt shariaförespråkaren Abdirasak Waberi sitter och representerar det nya Moderaterna. :näsblod

Jävlar vad jag kommer garva när Filippa blir offentligt stenad på Sergels torg för att ha vågat sig på att gå enbart tre steg bakom Fredde. :D

Att det finns idioter, galningar och psykfall som är muslimer tvivlar ingen på. Problemet är att så fort en muslim gör sig skyldig så skyller västvärlden på Islam, inte individen. Och med en religion med ca 1/5 av världens befolkning blir det inte så... "modernt".

Så du menar på allvar att andelen våldsamma fundamentalister inte är större inom Islam än kristendomen? Ok, vi säger så. :tummenupp

Last edited:
Nej, 99,5% av den muslimska världen har möjligen slagits för egen jord att bruka. Problemet är att obildade väst-världsbor fördömer en religion och en helig skrift baserat på hur en halv procent agerar.

Och "urminnes tider" visste muslimerna inte ens att det fanns vita på andra sidan vattnet.

Är det några som har rasism och religionshat i blodet så är det de kristna.

Det är helt ok att fördöma en religion baserat på en halv procents uppförande, det är ju en religion och där med sagt så är det idiotiskt till 100% och förtjänar fördömande. Dock inte från andra troende, de kan gå och rövknulla sig själva också och förhoppningsvis tar de sitt förnuft tillfånga någon dag och slutar upp med dumheterna.

Men hon lever trots allt. Tror inte hon hade blivit långlivad i en strikt troende muslimsk stat... Där hade det nog inte varit frågan om några bombhot och hatbrev, det hade utställningen blivit sprängd i luften och hon hade stenats. DirekCt. Tror jag i alla fall:)

Det var ju en brittisk lärarinna som blev arresterad i Sudan efter att hon låtit barnen i klassen döpa en nallebjörn till Muhammed. Anklagelsen skulle enligt BBC kunna leda till sex månaders fängelse, 40 piskslag eller böter, så de är minst sagt lite stingsliga.

Undrar om de straffar föräldrar, som döpt sina barn till Muhammed, där barnen kanske gått med i ett ungdomsgäng som misshandlar och rånar folk. Det om något är väl en hädelse mot profetens namn? :va

Undrar om de straffar föräldrar, som döpt sina barn till Muhammed, där barnen kanske gått med i ett ungdomsgäng som misshandlar och rånar folk. Det om något är väl en hädelse mot profetens namn? :va

Det beror helt på vem de misshandlar, rånar eller våldtar.
Hört talas om en gruppvåldtagen muslim på sistone eller? :confused:

Det beror helt på vem de misshandlar, rånar eller våldtar.
Hört talas om en gruppvåldtagen muslim på sistone eller? :confused:

Du menar att om de rånar västerlänningar så har de sitt privata lilla Jihad, som gör det inte bara ok, utan hedervärt? :näsblod

Gruppvåldtagna muslimer finns det alldeles säkert, men kanske inte så många i Sverige. Det förekommer tyvärr nog mer i krigsdrabbade länder, men de kanske bara våldtar kristna tjejer? :confused: I krig så verkar det förekomma våldtäkter oavsett religion i och för sig. Är väl ett sätt att visa makt och demoralisera fienden.

Det är helt ok att fördöma en religion baserat på en halv procents uppförande, det är ju en religion och där med sagt så är det idiotiskt till 100% och förtjänar fördömande. Dock inte från andra troende, de kan gå och rövknulla sig själva också och förhoppningsvis tar de sitt förnuft tillfånga någon dag och slutar upp med dumheterna.

Det skrämmer mig lite att du har rösträtt.

Sannerligen en annorlunda tolkning av de "svenska" gruppvåldtäkterna.

Att vända det föraktet mot Islam är fortfarande fel. Att rikta det mot invandrare i ghettona - absolut. Där är det en skrämmande stor andel som "har sig". Där finns en kultur där "coolt" är fel. Så är inte fallet bland världens muslimer.

Last edited:
Att vända det föraktet mot Islam är fortfarande fel. Att rikta det mot invandrare i ghettona - absolut. Där är det en skrämmande stor andel som "har sig". Där finns en kultur där "coolt" är fel. Så är inte fallet bland världens muslimer.

I min strävan efter ett tolerant samhälle så tolererar jag förstås din, från min, avvikande uppfattning. :tummenupp

EDIT:
Däremot tycker jag du skall hålla dig till sanningen, de 0,5% du nämner är i flera länder snarare >50%.

Last edited:
I min strävan efter ett tolerant samhälle så tolererar jag förstås din, från min, avvikande uppfattning. :tummenupp

Men kära, kära, kära lilla Mackelimackan..

Du må va dryg, men du är inte dum i huvet.

Du måste hålla med om att metoden för att döma ut Islam är liksom:

"Jag träffade en snubbe som var dum i huvet en gång, han var från Skåne.

Slutsats: Skåningar är dumma i huvet!"

Nu säger jag inte att Skåningar INTE är dumma i huvet, men det finns å andra sidan bredare statistik för det :D.

Men kära, kära, kära lilla Mackelimackan..

Du må va dryg, men du är inte dum i huvet.

Du måste hålla med om att metoden för att döma ut Islam är liksom:

"Jag träffade en snubbe som var dum i huvet en gång, han var från Skåne.

Slutsats: Skåningar är dumma i huvet!"

Nu säger jag inte att Skåningar INTE är dumma i huvet, men det finns å andra sidan bredare statistik för det :D.

Jag menar dels att det finns stöd i Koranen för det våld muslimer utövar mot ickemuslimer såväl i Rosengård som i Kabul och jag menar att dina siffror om 0,5% är rent löjeväckande.

Din jämförelse med Skåne är förstås fånig.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra