Alperna imorgon!

Ha det gott! inte alls avundsjuk, min egen hoj ska stå och samla damm och inte åka runt massa onödiga böjar i veckat landskap :P

Rent praktiskt gick allt mycket bra. Det kommer dröja ett tag innan mina anteckningar har materialiserats till en reseberättelse. Lite bilder här.

Denna är från sista dagen. Den enda med sol från klarblå himmel. Två mycket små vägar som på kartan såg ut att förenas över ett 2.000 m högt pass fångade vår nyfikenhet.

– Det ser ut som om de där två vägarna möts på toppen...

Vägen som ledde fram till bergets fot visade sig gå längs en dalgång vars obeskrivbara skönhet framkallade...vördnad. Bröderna Lejonhjärta med uppkavlade byxben och fiskespön hade kunnat vinka åt mig från bäcken som ringlade ett hundratal meter nedanför utan att jag hade blivit förvånad. Kolafärgade kossor med ljudande bjällror runt halsen betade omkring mig.

Efter någon mil på en annan osannolik väg hamnade vi vid en grusplan/parkering. Översiktskartor visade att detta var ett naturreservat som kunde utforskas via två vägar och ett otal vandringsleder. Det var alltså både möjligt och tillåtet att köra upp i bergen. Något som förstås hade varit strängt förbjudet i Sverige. Men vi utnyttjade den liberala naturlagstiftningen i Italien och brummade iväg längs vägen på bilden nedan. Där bilden är tagen är vägen ännu bred, jämn och lättkörd. Detta skulle förändras...

Bifogat

• n619138230_204079_428.jpg
    n619138230_204079_428.jpg
    81 KB · Visningar: 181
Last edited:
Sjukt läckert ! Nästa år är det vår tur... Började planera vår Alp-semester redan under tiden vi var i Norge:D . Men vi fuskar... Vi tar biltåget till Munchen...Knyter fast hojen , tar en bärs o sen lägger oss i en sovkupé..:tummenupp

Efter passet - vägens högsta punkt - blev vägen direkt mer svårkörd. Vid 1.850 möh rörde sig hela underlaget så att upplevelsen påminde om den då man går längs en plan "rulltrappa" på flygplatser. Eller som på T-centralens blå linje i Stockholm. Vägen kändes som om det bestod av 20% av vatten, 40% lera och 40% mycket grovt grus. Därtill blev den snö som på uppfärden bara hade kantat vägen nu i allt större grad en permanent del av den. Men det skulle väl snart bli bättre...?

Bifogat

• n619138230_204083_1375.jpg
    n619138230_204083_1375.jpg
    84.5 KB · Visningar: 183
Strax innan vi passerade point-of-no-return. Jannes hoj gjorde ett halvbra jobb i att leva upp till sitt namn.

Bifogat

• n619138230_204080_649.jpg
    n619138230_204080_649.jpg
    49.4 KB · Visningar: 154
Tjusigt :tummenupp

Vad är det för cyklar ni kör? Ser att den ena är en Transalp iallafall.
Transalp -03 och Deauville -00.

Den senare ca 30 kg tyngre men med högre toppfart (176 km/h enligt GPS:en) trots enorm framruta. Förvånade mig. Min Deauville drog även konstant 15% mindre soppa. Transalpen hade ändå ett kugg större framdrev än original.

:va

Det hade varit fint om du kunde skriva upp vilka ortet du körde mellan nere i bergen. Eller peka ut på en karta eller något. Om du vill/orkar förstås :)

Hade varit kul att se var du körde lite mer exakt : )

fint där nere, jag va förbi Salzburg förra veckan, dock ej på hoj.

vy från Odersalzburg mot Brechtesgarden

Bifogat

• Dsc00530small.jpg
    Dsc00530small.jpg
    72.1 KB · Visningar: 102
Obersalzburg. Berchtesgaden. :mattias

.

your on a mission, motsätta sig allt och alla tydligen.
nog kan jag stava till det där om jag bryr mig, men näää, budskapet va helt annat.

Last edited:
Så du var upp på toppen och beundrade Örnnästet oxå?

Jodå, vackert där...

Nej tyvärr hann jag inte det, kort utflykt före ett jobbmöte bara.
obersalzburg va en klar besvikelse, jag trodde det fanns kvar så att säga, men det va bara en utställning (turistfälla)
tydligen bombades allt bort.

Nej tyvärr hann jag inte det, kort utflykt före ett jobbmöte bara.
obersalzburg va en klar besvikelse, jag trodde det fanns kvar så att säga, men det va bara en utställning (turistfälla)
tydligen bombades allt bort.

Jepp - tror det var Ryska ingenjörsförband som smällde allt i luften där nere.
Man anade väl redan då att det annars skulle bli en helig vallfärdsplats för brunskjortorna.
Märkligt nog blev "toppstugan" kvar...

Hursomhelst: Vackra omgivningar, och betalvägen NO från Obersalzberg var det bästa med hela trakten. SÅ DEN ska du inte missa nästa gång!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard