Allt som är billigt är inte stulet!!!!!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Självklart måste man vara mycket försiktig så man inte köper stöldgods, inte minst då paragrafen om "god tro" tagits bort.

Mavve skrev:
Har jag missat bråk?

Fill me in please.....

-----------------------------------------------------------------------

*väntar på varför det inte finns papper*
Jag säger detsamma, vad har jag missat?

arne anka skrev:
Detta hänvisar jag till alla som skrivit en massa lögner under"köpa hoj utan papper?"
Sluta för ... att skriva skit om andra när ni inte vet vad ni pratar om!!
Jag vet hur det ligger till med denna hoj,och den är inte stulen!!
Alla ni präktiga som aldrig skulle köpa en hoj utan papper,bara för att det verkar skumt,ni kan hålla det för er själva.Man hänger väl för sjutton inte ut folk på detta vis?!?!
Vill ni inte köpa den,så gör inte det då,men sköt ert eget!!
Det finns andra anledningar än att det måste vara stulet,bara för att det inte finns papper.
Tänk er för innan ni skriver,tänk om det vore just DU,som ville sälja en billig hoj.
Bara för att ni tror att det är så,så behöver det ju inte vara så,eller vet ni allt om alla?????

Om du kan redogöra för orsaken till att den aktuella hojen inte har några regpapper och allt sålunda är grönt, kan du nog få ett bättre pris för cykeln.
Du måste ju förstå att om man mörkar varför pappren saknas på en hoj av den här kalibern så utgår man ju ifrån att något fuffens föreligger.

Det kan ju vara på det viset som jag råkade ut för. Köpte ett chassi efter att jag ringt Vägverket och kollat upp den. "Har varit inreggad. Skrotad. Ej anmäld stulen." blev utsagan. Enda sättet att få in den igen är att ta en annan hojs ramnummer, t.ex. en smaschad som inte hunnit blivit skrotad.

andersbrink skrev:
Det kan ju vara på det viset som jag råkade ut för. Köpte ett chassi efter att jag ringt Vägverket och kollat upp den. "Har varit inreggad. Skrotad. Ej anmäld stulen." blev utsagan. Enda sättet att få in den igen är att ta en annan hojs ramnummer, t.ex. en smaschad som inte hunnit blivit skrotad.
Är det verkligen enda sättet?
Jag köpte en gång en Olds -59 av en lirare som hade räddat den från pressen på en skrot. Fick tillbaka den gamla identiteten men var tvungen att regbesiktiga eftersom tekniska data (vikt, längd med mer) inte längre fanns kvar i registret. Iofs blev inte det projektet slutfört i in ägo heller men nästa ägare regbesikigade.

Anders, knarren du köpte fick du väl kvitto på, eller hur?

"Allt som är billigt är inte stulet!!!!!!"
Helt korrekt men en knarr utan varken papper eller kvitton luktar skunk lång väg.

Det som är det knepiga i det här fallet är:
1. Det verkar inte finnas papper på den aktuella knarren.
2. Det verkar inte finnas kvitto på den heller. Kvitto får man ju om man så bara köper en liter mjölk!
3. Att döma av bilden på blocket så ser den ju inte direkt ut att vara kraschad och lossköpt från skrot trots att den enligt uppgift skulle vara det. "lossköpt från skrot" låter mer som en konstruktion i efterhand.

Klara papper på bordet avslutar alla diskussioner men den här knarren diskuterades redan i höstas. Det kom inga klara papper då, trots begäran av flertalet SH-anhängare, och det verkar inte komma några nu heller.

Klart vi reagerar, alla knarrar som stjäls leder till ökade kostnader. Att den som drabbas av stölden åker på dyr självrisk (+ ibland dålig ersättning) är väl självklart. Men kostnaderna för stulna hojar slås ut på försäkringstagarna och drabbar därmed alla som har minst halvförsäkring!

Swedie:
SH loggar väl IP-nummer? Du kanske kan kolla om IP-nummer på trådstartaren stämmer med IP-nummer på den där storyn från i höstas? Men det stämmer ju å andra sidan bara om det är en fast lina. Uppringt och ADSL får ju IP dynamiskt. :-(
Men det går ju tillsammans med tidpunkt att kolla hos ISP vem som hade IP-numret just då (tror jag). Kanske overkill?

Det luktar illa!

Det luktar illa tycker man om Arne anka.
Regat sej i dec samt att det är det första inlägget denna person postar.Det är väl inte det första man tänker på när man regar in sej o så tycker man ju eftersom han tycks veta så bör han ju oxå kunna komma med en någorlunda skäligt svar om hojen,om nu killen säger sig veta o "vara seriös" då borde han ju inte ha nån hemligheter.Vill man sälja nåt seriöst på detta sätt som annonsen så bör man oxå kunna redovisa seriöst på frågor som ställs.
Så här stinker det illa om Arne anka kan man lätt tycka.
Om du nu ser detta Anka så bör du kunna försvara dej o denna person men mer troligt är att du förmodligen är en engångs postare som regat dej.

mjo de går o kolla upp ip men då måste dom gjort något brottsligt! d.v.s personen måste polisänmälas!

IP kan man kolla via ICQ.
Om nån har hans så kan man hitta honom.
Alla internetleverantörer har bara ett visst antal adresser att dela ut, visseligen så får man ett nytt varje gång man "går" ut på nätet om man använder modem.
Annars så har man ett fast om man inte skaffar ett prog. så man kan skifta ip undertiden man är ute.

ipbyte har ju inget med modem i sig att göra, de brukar ju förhålla sig så dock

vad jag menade med kolla upp ip va att kolla upp vem som hade just det ip-numret som la suede kan kolla upp vid just det tillfället. Så man kunde få reda på vem de va

Det är ju sjukt ni bedriver typ värsta hetsjackten på en kille som påstår att en hoj ni inte vet någonting om är ok och inte stulen!

som jag har förstått det så är det enda som behövs att skicka ramnummret eller motornummret till svenska polisen och då tar dom reda på hur det ligger till och sedan får du ett papper på att den är stulen eller inte och om den inte är det då så är det väll inga problem om man vill ha den som ban/reservdelshoj eller?

Jag håller med om att man inte ska bedriva hetsjakt utan vidare.
Och det är korrekt att man kan kolla numren hos bylingen. Eller vägverket/bilregistret.
Men hur man än vrider och vänder på saken så är det ju som så att en knarr (eller bil) har _alltid_ papper eller kvitton om det inte är nåt krångel eller fuffens. Och snubben ifråga har inte kunnat förklara sig. Det enda han har gjort är att skicka pm med hot mellan raderna (i samband med första resan i höstas, vi var många som ifrågasatte redan då). Han har ju haft femtioelva chanser att ex vis förevisa ramnummer men sticker bara huvudet i sanden. Vad ska man då tro?
Jag säger alltså inte att _han_ har snott knarren men nåt skumt är det med den där knarren.

Om vi pratar mer generellt istället för just detta specifika fallet så tycker jag att den riktiga jakten på mc-tjyvar _borde_ bedrivas av försäkringsbolagen eller av bylingen. Men de verkar ju mest skita i alltihop.

Robban_C skrev:
Jag håller med om att man inte ska bedriva hetsjakt utan vidare.
Och det är korrekt att man kan kolla numren hos bylingen. Eller vägverket/bilregistret.
Men hur man än vrider och vänder på saken så är det ju som så att en knarr (eller bil) har _alltid_ papper eller kvitton om det inte är nåt krångel eller fuffens. Och snubben ifråga har inte kunnat förklara sig. Det enda han har gjort är att skicka pm med hot mellan raderna (i samband med första resan i höstas, vi var många som ifrågasatte redan då). Han har ju haft femtioelva chanser att ex vis förevisa ramnummer men sticker bara huvudet i sanden. Vad ska man då tro?
Jag säger alltså inte att _han_ har snott knarren men nåt skumt är det med den där knarren.

Om vi pratar mer generellt istället för just detta specifika fallet så tycker jag att den riktiga jakten på mc-tjyvar _borde_ bedrivas av försäkringsbolagen eller av bylingen. Men de verkar ju mest skita i alltihop.

Det är klart att han har skummt mjöl i påsen om han svarar med hot tillbaka på frågor om papper och så vidare! verkar ändå rätt så dumt att försöka kränga en stulen hoj som importerad utan papper då köparen garanterat vill kolla ramnummer mot polisen/vägverket eller annan myndighet innan köpet går igenom, men det är klart det finns väll alltid någon idiot som har lite för brottom någon gång i bland och bara ska ha ska ha och då har han fått pengar fett med pengar!
TJäns dock som att jag skulle alldrig riskera så mycket för så lite stålar! varför inte sno en r1 och sälja den i delar där finns det ju mycket snabba pengar att tjäna! Men att sälja en hel hoj till sådant pris väcker ju en hel del uppmärksamhet!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP