Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Nu har jag kollat försäkring - det verkar inte lätt.
Svedea och LF erbjuder endast Trafik. B & :huvetMC försäkrar inte alls.....:huvet
 
Nu har jag kollat försäkring - det verkar inte lätt.
Svedea och LF erbjuder endast Trafik. B & :huvetMC försäkrar inte alls.....:huvet

Du skall väl ändå bara köra den på bana och då gäller inga försäkringar, så släpp det där nu... :7peta
 
Det var däremot en högoddsare.
 
...fick prova polarns' nya (feta) retta för ett tag sedan, och den är med på listan över potentiella köp till nästa år.
Dock...upplevde jag den lite brysk precis där man rullar på gas i böj (blev bättre i snällare effektlägen), som att man fick 10% direkt, och sedan mattades det av och man fick vrida lite mer för att hitta drivet igen.

Inte riktigt det linjära, elmotorbeteendet jag gillar med radfyrorna då kanske. :crash

Jag antar att det är något miljötrams som ställer till det, någon här som noterat samma, och gjort något åt det?

/J
Det där är bara så fruktansvärt tråkigt att höra för så där verkar det vara ända sedan R1 fick ride by wire trottel (2007)..

Jag gjorde precis allt med min -07 för att åtgärda detta, det enda som fick bukt med det var när jag bytte till YEC programvara i ECUn.

Här kan man se hur spjällen liksom snäpper upp första biten från tomgång oavsett hur långsamt jag försöker vrida på handtaget.... :rolleyes:
https://youtu.be/EizOgrU1kTE
 
Last edited:
Aha! Det är spjällen som snäpper upp. Jag upplevde samma sak när jag körde 09:an när den kom. Ganska otäckt i tex en rondell där man ligger på rull in i rondellen och sedan bara vill smyga och möta med gasen för att hitta driv. Pang så ryckte det till helt utan förvarning. Jag trodde det var insprutningen som var lite felmappad.
 
Lägsta dynoresultatet jag sett hittills för R1:an....
Strypt USA-modell? Måndagsex?

BMW och Panigale verkar ha mer normala resultat. Men det var ju ändå rätt jämnt efter 402m.
 
Det där är så amerikanskt det bara kan bli. Ingen annan mäter vikt i pounds, ingen annan är besatt av att åka dragracing med hojar byggda för roadracing och - ja - den tidningen är amerikansk.

Dynoresultatet är helt i linje med övriga amerikanska R1'or. De har av någon anledning en väldigt restriktiv trottelmappning där hojen inte gasar fullt på höga varv trots att föraren vrider fullt. De amerikanska bromsningar jag har sett verkar ligga på 168-170 hk på bakhjulet. De europeiska hojarna har en helt annan trottelmappning och de bromsningar jag har sett har alla legat på 186-189 hk på bakhjulet. BMW'n bör ligga 5-6 hk högre.
 
Oj! Såg lite trång ut där på autobahn, eller var det nu var.....
 
Läste Bikes senaste test idag och såg att R1:an kom sist:(:(:(
Vet att man inte ska gå efter tester men det känns ändå tråkigt att så pass erfarna förare placerar den sist i ett test. Det händer ju egentligen inte ett skit i literklassen, jag tycker att siffrorna står stilla jämfört mot 7-10 år sedan, dom har bara fått en jävla massa elektronik som bara hjälper vid bankörning. Man kan ju ta en 10 år gammal ZX-10R och köra jämnt med dagens literhojar. Jävla skitsnack med 200hk hit och dit, i verkligheten så har det inte hänt någonting prestandamässigt. Ja jag är bitter bara för att R1:an kom sist!
 
Jag ger tidningarna 0 i betyg... Det är många år sen jag slutade bry mig om vad de skriver.
Här är ett praktexempel:
Mv agusta f4 har inte samma fina kurvtagningsförmåga och styrprecision som BMW, bla bla bla, vi kör låga 48 tider på Anderstorp :va:död, jag kör 40 blankt med en sleten R1 från 2007 , dvs 7 sekunder snabbare per varv. Att diskutera hojens styrgeneskaper i så lågt tempo är patetiskt. Jag kan nog köra ett helt varv med en hand på styret genom alla kurvor i det tempot, och de skall avgöra vilken hoj som är årets roadracing hoj. hahaha, störtlöjligt.
Sen kan jag bara säga att en 10 år gammal mc har ingenting att hämta mot dagens fina hojar från BMV, Aprilia, Yamaha och Kawasaki. Min R1 från 2007/08 står still jämfört mot BMW när man passerar 200km/h.
Min hoj var riktigt grym 2008 men idag,,,hualien vad det har hänt mycket.
Jörgen Fuchs körde faktiskt 2.03 med en STANDARD BMW på BRNO, det fixar man inte med en hoj från 2009 och bakåt.( det är 2 sekunder långsammare än WSBK)
Längtar tills jag har råd och köpa nya R1 , i mina ögon är Yamaha den bästa hojen och det räcker för mig :)
 
Sen kan jag bara säga att en 10 år gammal mc har ingenting att hämta mot dagens fina hojar från BMV, Aprilia, Yamaha och Kawasaki. Min R1 från 2007/08 står still jämfört mot BMW när man passerar 200km/h.
Håller inte alls med, jag hade en R1 Crossplane och körde spikjämnt mot en R1 från 2004, det var efter 260 km/h jag började dra ifrån liiiite.
Jag jämför Yamaha r1 från 2004 mot R1 2014, ZX-10R från 2004 mot ZX-10r från 2014, ja du förstår vad jag menar? Nej det är inte alls så stor skillnad, inte rakt på iaf. BMW S1000RR är ju undantaget förstås.
Jag har en favoritsträcka där jag brukar testa ibland, fick upp en S1000RR 2011 i 278 Km/h och min gamla ZX-10R 2006 i 272 km/h, båda 100% stock. Det är ingen skitsnack utan ren fakta :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top