Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så blev servicen gjord igår kväll. Fick hem ett gäng oljefilter i små originalaskar, där någon varit på samtliga och pillat bort etiketten (!?), så att nu kan jag serva på i några år.

IMG_6245.JPG

Nya filtrena ser ut så här

IMG_6246.JPG

Och det gamla så här

IMG_6257.JPG

.. med svart gummi kring hålet, istället för rött.

IMG_6258.JPG


Och så här smutsigt var gamla filtret.

IMG_6259.JPG

Gamla oljan såg rätt smutsig ut genom glaset, men inte så smutsig när jag tappade ut den i fatet.

IMG_6249.JPG

Den lilla silen som sitter nertill i mitten av motorn, och den andra oljepluggen, samt påfyllningslocket.

IMG_6253.JPG

Jag rengjorde silen under varmt vatten, och blåste den torr sen.

IMG_6256.JPG

Fyllde på Biltemas nya 34-040 olja och körde runt lite i kvällsfukten.

Gamla olja, ca 1,6 eller 1,7 liter blev det. Tror jag kan ha fyllt på lite för mycket ny olja så jag ska tappa ut nån deciliter idag.

IMG_6268.JPG
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Frågan gäller olja till bil, men hoppas det är ok ändå. Ska byta olja i en dieselbil där C3 är specad. Såg en olja lokalt där det står Allison C4. C4 är ju en högre klassning än C3 men vad betyder Allison?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du menar nog automatlådor, men kan inte förstå varför det står Allison C4 på en motorolja?
Tomatlåda. Allison klassar sina oljor. Finns även oljor med ford-klassning osv. Har också sett den klassningen för motoroljor men vet inte heller varför.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Låter märkligt att benämna den med "Allison".
Nu var det ett tag sen jag sysslade med det, men benämningen får mig att tänka på automatväxellådor och "Dexron" samt "ATF".
Är du säker på att det är en motorolja?
Det finns motorolja med allisonklassning. Varför? Ingen aning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om jag byter olja/filter och sen inte kör med hojen, när blir oljan gammal och måste bytas igen? Efter ett år? Aldrig?
Är tillverkarnas årsservice bara ett sätt att håva in pengar, eller finns det en gnutta sanning bakom?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om jag byter olja/filter och sen inte kör med hojen, när blir oljan gammal och måste bytas igen? Efter ett år? Aldrig?
Är tillverkarnas årsservice bara ett sätt att håva in pengar, eller finns det en gnutta sanning bakom?
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tiden blir relevant i samband med sporadiska körningar kortare sträckor under lång tid.
Kör du 100 mil om året så skulle jag inte vänta till tusen mil före oljebyte. Filtret skulle kunna få sitta kvar vart annat byte.
Men parkerad i skyddad miljö med färsk olja så är det inga bekymmer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
Tiden blir relevant i samband med sporadiska körningar kortare sträckor under lång tid.
Kör du 100 mil om året så skulle jag inte vänta till tusen mil före oljebyte. Filtret skulle kunna få sitta kvar vart annat byte.
Men parkerad i skyddad miljö med färsk olja så är det inga bekymmer.
Håller med er.
De flesta av mina reliker fick oljebyte när de ställdes in för tio år sen och är sedan inte startade skulle kännas fånigt att byta oanvänd olja bara för att. Ville bara höra den allmänna meningen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
Jag googlade lite snabbt då jag blev nyfiken, och det jag hittade får mig faktiskt att tro motsatsen. Sökte på termer som "does motor oil go bad", does engine oil degrade with time", "does engine oil go rancid" och så vidare, och jag testade även med att vända på argumentet och googla påståendet att olja inte blir dålig med tiden i olika formuleringar. Det jag fick fram var en massa artiklar som alla påstår att olja faktiskt blir dålig med tiden, har än så länge inte hittat en enda som påstår att det bara är falskt försäljningssnack att olja skulle bli dålig med tiden så det får mig att luta åt att det faktiskt råder någon slags konsensus i att olja faktiskt blir dålig med tiden. Hade det varit tvärtom, att mer eller mindre alla var överens om att det är skitsnack som syftar till att få folk att serva sina fordon även då de inte används, så kan man ju tycka att det borde speglas i sökresultatet... Och det kan jag inte påstå att jag tycker att det gör, utan snarare tvärtom.

Bland annat listades oljans egen oxidering och ansamling av kondensvatten som orsaker till varför olja blir dålig och bör bytas med vissa tidsintervall även om man inte uppnått oljans potentiella antal körda mil, och det låter faktiskt lite vettigt för en okunnig och oinsatt som jag själv... Jag menar, i princip allt utom möjligen guld kan ju oxidera så varför skulle inte en olja kunna göra det? Och oxidering brukar ju innebära någon slags märkbar förändring i ämnenas egenskaper, så det känns inte helt osannolikt att olja som oxiderat får sämre smörjegenskaper...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag googlade lite snabbt då jag blev nyfiken, och det jag hittade får mig faktiskt att tro motsatsen. Sökte på termer som "does motor oil go bad", does engine oil degrade with time", "does engine oil go rancid" och så vidare, och jag testade även med att vända på argumentet och googla påståendet att olja inte blir dålig med tiden i olika formuleringar. Det jag fick fram var en massa artiklar som alla påstår att olja faktiskt blir dålig med tiden, har än så länge inte hittat en enda som påstår att det bara är falskt försäljningssnack att olja skulle bli dålig med tiden så det får mig att luta åt att det faktiskt råder någon slags konsensus i att olja faktiskt blir dålig med tiden. Hade det varit tvärtom, att mer eller mindre alla var överens om att det är skitsnack som syftar till att få folk att serva sina fordon även då de inte används, så kan man ju tycka att det borde speglas i sökresultatet... Och det kan jag inte påstå att jag tycker att det gör, utan snarare tvärtom.

Bland annat listades oljans egen oxidering och ansamling av kondensvatten som orsaker till varför olja blir dålig och bör bytas med vissa tidsintervall även om man inte uppnått oljans potentiella antal körda mil, och det låter faktiskt lite vettigt för en okunnig och oinsatt som jag själv... Jag menar, i princip allt utom möjligen guld kan ju oxidera så varför skulle inte en olja kunna göra det? Och oxidering brukar ju innebära någon slags märkbar förändring i ämnenas egenskaper, så det känns inte helt osannolikt att olja som oxiderat får sämre smörjegenskaper...

(y)Just så, men i en sluten behållare som inte släpper in luft för oxidation klarar sig olja desto längre. Den har ju klarat sig miljoner år nere i marken. Dock kan additiver möjligen sedimentera på botten så en oljeflaska som stått 1 år eller mer skadar nog inte att skaka om innan man häller den i motorn.

Vevhuset på en motor har ventilation och är inte någon sluten behållare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top