Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
någonstanns köper ju biltema oljan ifrån, dom tillverkar ju ingen egen som sagt :) skillnaden är att dom inte lägger på lika många hundra procent till konsument.

samma med märket Starta som jula säljer, det är bara en ny etikett på flaskor som kostar det dubbla på annat ställe

Olje-röntgen kallades det för då. Pryade på Cat, när jag var 17 och gick på Fordon. Det var facinerade kommer jag ihåg.

Mats

Det var inte Ferrogram då ?

Slitage partilar från i princip alla material blir svagt magnetiska i en tex bilmotor eller hydraulsystem. Man tar ett prov på oljan och löser upp den i tex toulen. Sen låter man lösningen rinna längs ett lutande labglas med magneter under, Då "fastnar" olika stora partiklar av olika material längs labglaset. Man torkar sen glaset och fixerar det med en typ av lack. Man har fått ett Ferrogram. Om an sen lägger Ferrogramet i ett microskop så får man en mycket god uppfattning om maskinens tillstånd och var och hur onormalt slitage förekommer. Man ser dessutom oftast om partiklarna kommit från oljan man hällt i eller är orsakade av slitage.

Rätta mig gärna om jag har fel, men nu har jag för mig att man dopar motordelar/växellådsdelar med radioaktiva isotoper, och på så sätt kan avgöra genom oljeanalys exakt var slitaget finns.
Inte bara vart det slits. Dessutom går det att fastställa slitagehastigheten.

http://www.iavf.de/de/index.php?page=Motorenentwicklung&index=060302&show=not&index_old=060301

Googleöversättning
"Ha på sig
IAVF utför under drift av mekaniska system med hjälp av kontinuerliga slitage mätningar Radionuklidtechnik. Förslitningsdelar är markerade för svaga radioaktiva och införlivas testenhetens. Speciella verktyg eller sköldar inte är nödvändigt på grund av låg radioaktivitet. Beroende på applikation olika mätmetoder används.

Koncentration Metod
Bäras av friktion med smörjmedlet partiklar i flödet och Filtermesskopf vidtas för att fastställa om halterna av radioaktiva detektorer slitage partiklar: flödesmätning eller filtrera / flödesmätning. I enlighet med tidigare utförda kalibreringar kan beräknas utifrån koncentrationen av radioaktiva partiklar från slitage Absolutverschleiß hastigheter. Resolutionen är typiskt i storleksordningen 1 nm / h och kan ökas vid behov. Det finns också två slitytor samtidigt.
Thin Difference Method
Minskningen radioaktiviteten hos de undersökta komponenten medföljer maskinen kör genom bostäder väggen i systemet genom en detektor. Denna metod används för komponenter som inte är anslutna till smörjning av motorn, såsom ventiler eller ventil skär säte."

Har ofrivillig genomfört ett dyrt prakiskt test som onekligen visade att den dyra mcolja som endast uppfyller standard inte var lika bra som en racing esterolja som har en högre spec.:död

Har ofrivillig genomfört ett dyrt prakiskt test som onekligen visade att den dyra mcolja som endast uppfyller standard inte var lika bra som en racing esterolja som har en högre spec.:död

fungerar duccarna i tex superbike utan denna esterolja så borde nog din göra det också :D tror dessutom shelloljan kostar runt halva priset mot din estersås :krama

var på hydraulikutbildning nyligen och då tog dom upp ämnet oljor (även om det nu var hydraulolja) esteroljorna var mycket temperaturstabila men dom tålde inte hög belastning, gäller det även motorolja så..... :rolleyes:

fungerar duccarna i tex superbike utan denna esterolja så borde nog din göra det också :D tror dessutom shelloljan kostar runt halva priset mot din estersås :krama

var på hydraulikutbildning nyligen och då tog dom upp ämnet oljor (även om det nu var hydraulolja) esteroljorna var mycket temperaturstabila men dom tålde inte hög belastning, gäller det även motorolja så..... :rolleyes:

Nej det är esteroljor dom använder vid racing.... och dessa tål mycket hög belastning.... allt annat är bara BS.... nu har jag desutom praktiskt fått lära mig skilnaden. Jag lägger mig inte i den här touringoljesnacket, då det går att hälla vilket skit som helst i motorn om den inte belastas hårt. slitaget får nog nästa ägare leva med i dessa fall.

står ju att dom använder Shell Advance Ultra 4 och det är väl ingen esterolja, iaf inte vad jag kan se

"The all-new carbon-fibre frame, weighing in at just 148kg dry, houses Ducati's Desmosedici power plant that has impressed since its inception. Shell Advance Ultra 4 motor oil lubricates the 90 degree V4 four-stroke engine, generating over 200 horsepower from just under 800cc."

tillägga att den ligger på 119kr/liter :tummenupp

Last edited:
hahaha, du får oljan att låta så magisk :) är ju självklart att dom ljuger om vilken olja det är i motorerna, det gör alla sponsorer för då får dom bra rykte och tjänar en massa pengar, japp så är det :tummenupp det är väl likadant med din Motul då, det är inte alls den dom igentligen kör med mer än på papper, du har också blivit blåst :FU

ja dom har haft en olja dom kallade foggy oil, gick rykte om att den kostade 600kr/l, sålde nog rätt dåligt med tanke på priset så den försvann från sortimentet rätt fort, nu har dom en racing olja som inte säljs i svergie, den är dyrrrr och är inte mineral baserad...... men du har säkert rätt att dom går in på shell macken och hämtar sin olja:D:D:D

ja du den oljan använder dom inte....... är du så lätt lurad

Det skulle vara VÄLDIGT kontraproduktivt att påstå att dom kör på en sponsorolja och sedan hälla något annat i motorn.

Det var väl i något vinterrally Pirellidäcken var helt hopplösa och någon förare som skulle ha kört Pirelli skaffade fram Michelindäck istället, teamets Pirellianställda däckssnubbe klistrade direkt över alla loggor på den bilen för att det var bättre att köra utan dekaler än att ertappas med att inte köra på sponsorns däck.

Samma sak skulle nog gälla oljan i det här fallet, fatta vilken dålig reklam det skulle vara om det uppdagades.

Kan ingen tidning, Motorrad, Bike, MCN eller någon göra ett test på oljor så vi alla kan få ett test på hur fantastiskt bra eller dåliga oljor är... Gärna med Biltemas olja så kan vi ju få svar på hur den står sig. Här spekuleras det ju bara runt vad tillverkarna säger.

/JPS

Det skulle vara VÄLDIGT kontraproduktivt att påstå att dom kör på en sponsorolja och sedan hälla något annat i motorn.

Det var väl i något vinterrally Pirellidäcken var helt hopplösa och någon förare som skulle ha kört Pirelli skaffade fram Michelindäck istället, teamets Pirellianställda däckssnubbe klistrade direkt över alla loggor på den bilen för att det var bättre att köra utan dekaler än att ertappas med att inte köra på sponsorns däck.

Samma sak skulle nog gälla oljan i det här fallet, fatta vilken dålig reklam det skulle vara om det uppdagades.

den heter säker shell advance blablabla...... men vi kan inte köpa den.... och varför skulle dom åka på en olja dom säljer för 119kr/l när dom inte ens använder den 3 gånger så dyra raceoljan som inte säljs i svergie.

den heter säker shell advance blablabla...... men vi kan inte köpa den.... och varför skulle dom åka på en olja dom säljer för 119kr/l när dom inte ens använder den 3 gånger så dyra raceoljan som inte säljs i svergie.

Maila ett superbiketeam och fråga då?

Jag är övertygad om att dom kör på den olja dom anger och att det är samma som vi kan köpa hos våra MC butiker.

Maila ett superbiketeam och fråga då?

Jag är övertygad om att dom kör på den olja dom anger och att det är samma som vi kan köpa hos våra MC butiker.

Men vad bra att du är övertygad, försök lyfta på luren och inhämta fakta först. jag kan då informera om att så inte är fallet, du kan inte köpa deras bästa olja i butik i svergie.
sen får du skilja på om vi pratar motogp vilket tidigare inlägg var eller WSBK då det absolut inte är samma oljor då det är till 2 skilda motor typer. hinka vilken olja du vill i dina motorer, jag har dyrt testat och fattat att det är skilnad på olja till landsvägshojar och rena racemotorer.

Last edited:
sen får du skilja på om vi pratar motogp vilket tidigare inlägg var eller WSBK då det absolut inte är samma oljor då det är till 2 skilda motor typer.

Jag svarade på "fungerar duccarna i tex superbike utan denna esterolja så borde nog din göra det också"

Har du MotoGP motor i din då eller, jag tänkte den som rasade för att du inte hade hokuspokusolja?

Jag svarade på "fungerar duccarna i tex superbike utan denna esterolja så borde nog din göra det också"

Har du MotoGP motor i din då eller, jag tänkte den som rasade för att du inte hade hokuspokusolja?

Läser du vad jag har skrivit:va du skiter ju fulständigt i att ta reda på fakta, dom kör på esterolja, shell har i alla år haft racing oljor som inehåller esterbasoljor för racing

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti