Allmänbildning: Något man bör ha, men ingen vet vad det är bra för?

Har du kommit till Filosofi och Psykologin ännu? Det är bra mycket värre än Svenska C eller vad det där nu är för kurs!

Ja, jag valde till och läste Psykologi A. Filosofi A kommer jag däremot inte läsa (går Teknik program). Psykologi A var ju däremot intressant. Kanske mest för att läraren knappt använde boken och lade upp allt på ett sätt som var väldigt kopplat till "verkliga livet".

Svenska B f.ö.

Jag tror mig ana ett uns ironi. Men:

"Till sista fick togs han till nåder och fick bo ett vindskyffe i Paris. Där dog han efter ett par månader, jagad, utfattig och nervsvag."

Var vad vi fick höra både på genomgången och står i utskicket från läraren :va
Ja, felstavningen ska vara där.
Ja, dokumentet från läraren har den ordföljden.

Det där med "vem vill bli miljonär" var lite smått ironiskt ja :gnissla
Men inte det där med att han INTE dog på en vindsvåning. Om vi talar om samma Rousseau som har använt sig av Thomas av Aquino's "Tabula rasa" när han diskuterar huruvida vi kan forma ett barn hur vi vill.
Men jag skiter i vilket, han är ett avslutat kapitel för mig numera då jag hatar min lärare *svenska* för allt hon utsatte mig för :mad:
Och hon gav mig dåligt betyg fast jag hade haft MVG alla år tidigare :kulspruta

Edit/ Stavfel på lite namn...

Tja, håller inte helt med då begreppet kultur är ett så brett ord som kan innegripa så mycket/många betydelser.
Om du syftar på ordet kultur det i syftet att benänma tex konst, litteratur, dans, teater, musik, film, dvs estetiska alster, så håller jag med dej.

Men:
detta ord används också flitigt utanför den humanistiska sfären då som benämning på ett sätt att leva/etik/moral/lagar/trosuppfattning/traditioner/beteenden etc..

Man kan tex tala om våldskulturen inom polisen eller hederskulturen,
eller den svenska julmatskulturen.
Då används ordet på ett helt annat sätt och syftar på något helt annat än humansistiska aktiviteter.
Så nej, humanister har inte ockuperat ordet "kultur".

Jag menade förstås inte när man använder kultur som ändelse som tex i bakteriekultur :D

Jag menade när man definierar vad som är just kultur och inte, Här har humanisterna (dvs de som anser sig hålla på med humaniora, dvs de som tex håller på med historia, estetik, arkeologi, språk, litteraturvetenskap, religionsvetenskap, teologi mm) gafflat in vad som är kultur. Det är iaf dessa som anser sig ska ha pengar av staten för att tvinga på andra sitt värv.

Jag menade förstås inte när man använder kultur som ändelse som tex i bakteriekultur :D

:rofl

Jag menade när man definierar vad som är just kultur och inte, Här har humanisterna (dvs de som anser sig hålla på med humaniora, dvs de som tex håller på med historia, estetik, arkeologi, språk, litteraturvetenskap, religionsvetenskap, teologi mm) gafflat in vad som är kultur. Det är iaf dessa som anser sig ska ha pengar av staten för att tvinga på andra sitt värv.

Jag blir nästan rörd till tårar över detta vackra och konservativa synsätt. :)

Allmänbildning är till för att impa på nya tjejens föräldrar o visa dem att man kan mer än o bara besula deras älskade dotter, utan man kan även för en intressant konversation med dem.

Allmänbildning är till för att impa på nya tjejens föräldrar o visa dem att man kan mer än o bara besula deras älskade dotter, utan man kan även för en intressant konversation med dem.

Haha det har vare flera gånger under morgonen jag tänkt skriva nått i den stilen men du vred det till nått bra :P Det impar tyvärr inte på tjejerna o vet man mycket blir man snabbt kallad Mr. Onödigt vetande, Man ska tydligen inte kunna så mycket och vara ett svin så lockar man tjejer det fick jag bevisat i helgen också ^^ sen får man väll plocka fram allmänbildningen vid släcktmidagen :P

Men de tjejer jag varit hemma hos har jag blivit kallad svärmorsdröm och en tjej som jag dejtade i stockholm vart jag så omtyckt av hennes föräldrar så dom vart knäckta när det inte blev nått o snackar fortfarande med hennes far ^^ så finns fördelar och nackdelar med allt :D

Men de tjejer jag varit hemma hos har jag blivit kallad svärmorsdröm och en tjej som jag dejtade i stockholm vart jag så omtyckt av hennes föräldrar så dom vart knäckta när det inte blev nått o snackar fortfarande med hennes far ^^ så finns fördelar och nackdelar med allt :D

Du får ragga på svärmodern istället. :brynad

Allmänbildning är kunskap som man egentligen inte behöver till nåt. Tex kunskap om tändföljd är tändföljdkunskap men tex vetan om hur tändföljden påverkas av typ färgen på cylinderna skulle falla under allmänbildning.

Man har nytta av allmänbildning då man spelar Trivial Pursuit eller bara allmänt vill spela besserwisser. Om en lärare beskriver det han lär ut som allmänbildning kan man lugnt stänga av hjärnan och spara den till det kommer vettig info.

Haha det har vare flera gånger under morgonen jag tänkt skriva nått i den stilen men du vred det till nått bra :P Det impar tyvärr inte på tjejerna o vet man mycket blir man snabbt kallad Mr. Onödigt vetande, Man ska tydligen inte kunna så mycket och vara ett svin så lockar man tjejer det fick jag bevisat i helgen också ^^ sen får man väll plocka fram allmänbildningen vid släcktmidagen :P

Tja jag kan inte påstå att jag var ngt bra på det, så jag är ganska nöjd om jag accepteras av tjejens föräldrar :rofl

Huvudet på spiken, eller vad säger man?

Börja aldrig skruva Ford då :brinnerup

Det har jag redan gjort. Jag har skruvat och kört Fords legendariska sidventils-V8:or sedan 1989. Sista motorn ritad av Henry Ford himself. Det är förvisso inte allmänbildning, det är mer självförverkligande att hålla på med sånt :D

Fast det borde även kunna kallas kultur

Last edited:
Det jag reagerade över var att jag inte kunde få svar på något praktiskt användningsområde av vetskapen att Fjodor skottade grus i Sibiren, eller att Rousseau dog fattig som ett hjon på en vind i Paris.

Just det där är ju ändå saker som kan tillskrivas allmänbildning av den lite högre skolan. Kul att kunna, men inte så ofta man har nytta av kunskapen. Men man vet aldrig när det kommer väl till hands (kanske precis den där frågan dyker upp när man spelar TP och du kan impa på någon brutta :D eller ska vinna en massa pengar på TV).

Att ha lite koll på läget oavsett vilket ämne som tas upp till diskussion, är inte så tokigt. Man känner sig inte helt vilsekommen vare sig i lok-motorverkstaden, frisersalongen eller fikarummet på partikelfysikinstitutionen...

Allmänbildning... Frågan är om man vill vara lika (o)bildad som allmänheten i allmänhet...? :va

Sunt förnuft däremot, det är inte vanligt idag tyvärr... :(

Istället för att göra någonting med sina jävla liv, liksom.

Finns ju exempel på begåvade personer som inte gillat läroverken.

"Det är allmänbildning. Sånt här ska man kunna. Det har alltid varit så. Jag lovar dina föräldrar kan det."

Ja vad vet dom stofilerna om dagens utveckling, Internet m.m.

Om man står på en yrkesförberedande utbildning och säger saker som "vad ska jag med den här kunskapen till när jag jobbar sedan?" så undrar jag hur det kommer sig att man vill snäva in sitt vetande till sådant som bara rör ens jobb.

Men jag håller med Jörgen om att motorrelaterad kunskap också borde betraktas som allmänbildning.

Allmänbildning... Frågan är om man vill vara lika (o)bildad som allmänheten i allmänhet...? :va

Sunt förnuft däremot, det är inte vanligt idag tyvärr... :(

Men frågar man vem som helst här inne så har de ju ett IQ långt över medel och är minsann lika bildade som Carl Bildt. Minst.
Jag kan hellre litet om mycket, istället för mycket om litet. Jag har kommit långt på det än så länge.

förmodligen för att man vill vara effektiv och inte ser någon större poäng med att ödsla tid på sådant man inte har behov/intresse av.

Nog är yrkeskunskaperna viktiga, det är ju de som kommer att ligga till grund för ens uppehälle. Men kunskapen som ofta kallas "allmänbildning" är ju sånt som gör att vi blir en del av samhället eller en viss grupp i samhället.

En viss mängd "allmänbildning" gör ju att vi kan snacka med andra svenskar om annat än våra jobb. Sånt tycker jag är viktigt. Det är en del av en gruppgemenskap.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti