Alla dessa olyckor.......

• Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Tycker att Hoztics inlägg ovan slår huvudet på spiken ORDENTLIGT.

Vissa situationer kan man inte göra något åt som hojåkare beroende på att medtrafikanter helt enkelt gör något fel/missar. Men väldigt mycket kan vi påverka. De allra flesta gånger man är ute med hojen så dyker det upp någon form av incident. Med rätt fart på rätt ställe och körning med insidan så löser sig dock problemet oftast. Men om man INTE kör med insidan och har rätt fart på rätt ställe så kan en hojåkare LÄTT råka illa ut.

Och nu ska jag skriva något riktigt provocerande. Ni MED begåvningsreserv kommer nog att förstå, alla ni här på SH som saknar densamma får väl göra som vanligt, skrika moralkärring och föreslå mer bakhjulsåka i 250 blås framför kamerorna ;)

Efter att ha varit reggad ett drygt år här på SH så har jag insett att det verkar väldigt viktigt med ballhetsfaktorn här. Att köra fort överallt är självklart och det skrivs gärna, att hjula överallt funkar på samma sätt, den stackars äldre mannen som råkar missa en hoj i 200 blås är en idiot som dom borde ta körkortet av o.s.v, någon med liten begåvningsreserv skrev en gång att en fartkontroll på just DET stället var idiotisk, att det sen framkom att det fanns ett dagis 150-200 m därifrån och att ungarna ofta passerade den vägen förändrade inte den UNGE mannens åsikt, fel att ha fartkontroll där.
Att köra ifrån farbror blå är ballt, skulle kunna fortsätta länge men poängen är helt enkelt att dessa inlägg OFTAST skrivs av UNGA gossar som så här långt uppnått ganska liten mogenhet.
Nu till saken och poängen, är unga människor verkligen mogna nog att åka hoj med dagens fartresurser? Personligen så har jag ofta funderat på detta när jag läst inlägg här på SH. Visst minns jag själv att man var odödlig i den åldern, visst gjorde jag dumheter även om jag ALLTID försökt att köra med insidan. Och jag minns även att man var rebellisk och ogillade farbror blå.
Men jag kan inte minnas att jag var bråkdelen så outlaw i trafiken att jag bara såg på MIN rätt oavsett vad jag gjorde.
Dags att höja körkortsåldern till minst 25 år för att åka hoj med viss prestanda??

Så unga män, skrik på nu ;)
Jag instämmer helt!!
Men jag höjer ett varningens finger och påpekar i all vänlighet att du nog inte bör ta strid för din åsikt.
Du är på tunn is.

Jo det insåg jag redan när jag skrev inlägget, tror isen är ganska hal också ;)

Och jag ska inte ta strid får mitt "förslag", är inte ens säker på att det verkligen är min åsikt heller men ibland så funderar man ju när man hör om olyckor och läser inlägg här.

Jo det insåg jag redan när jag skrev inlägget, tror isen är ganska hal också ;)

Och jag ska inte ta strid får mitt "förslag", är inte ens säker på att det verkligen är min åsikt heller men ibland så funderar man ju när man hör om olyckor och läser inlägg här.

Tror inte att ett förslag att höja åldersgränsen för mc med hög prestanda hjälper så mycket. Jag håller med SMC att det snarare finns farliga förare än speciellt farliga mc. De som gillar kicken av utmaningar och att tänja gränser väljer det värsta. Om det förbjuds så väljer de bara det näst värsta och kör sedan på samma farliga sätt. Så ett sådant förslag får nog mycket begränsad effekt.
Huvudskälet till att folk skadas och dödas på mc är ju att man är så oskyddad, oavsett hur mycket skydd man använder och att det är lättare att tappa kontrollen över en mc i jämförelse med en bil. Så igen, motorcyklar passar inte in i nollvisionen!
Om man tycker att motorcyklar ska få finnas kvar så måste man kämpa mot nollvisionen och för ett samhälle som har ett mindre ångestladdat förhållande till död och sjukdom!
Därmed inte sagt att man inte ska ha något trafiksäkerhetsarbete. Självklart ska man ha det. Men det är fel att sätta upp mål som max 270 döda 2007 och noll på lång sikt. Sådana dogmer leder endast till ett övervakningssamhälle, som i alla fall jag inte vill ha.

När jag läste rubriken trodde jag att det skulle handla om alla hojbröder som dör/skadar sig men det var tydligen premien som var det största problemet enligt trådskaparen...:va
Absolut inte ! Premien va inte alls största problem , största problem va att GÖRA nånting att minska alla dessa olyckor och få folk att tänka innan man vrider fullt...om du fattar?? Du som kör hayabusa ska du väl fatta vad jag menar? Sen att du är nån slags it-nisse som har pengar att betala sina premier skiter jag i , men det finns ju vanliga svenssonpappor som vill oxå köra hoj utan att bli ruinerad är en annan sak ! Ha en bra dag!!!

håller med att det är inte motorcykeln som i sig är farlig utan den som använder den, samma sak med en kökskniv .. hanteras den rätt är den ofarligt ,men kan snabbt bli ett vapen ... samma hypotes ..

frågan är bara vad man kan göra åt det , försäkringspremierna ligger redan skyhögt, polare här på forumet (Tazadar) fick ett bud från ett bolag på sin ZX10R på 300 000:- helförsäkrad ... endel bolag har redan visat vad dem tycker!

regeringen kommer snart göra sin utrensning med skattehöjningarna för att sponsra stadskassan, och få bort sporthojarna ..!

finns säkert många bra ideér om vad man kan göra, ett samarbete mellan SMC o vägverket? den som precis fått kort får rabatt på medlemskap o en BKK kurs när kortet är klarat ?? .. bara ett exempel ..

sen känns det som att den sk. Nollvisionen bara förstör mer än den gör nytta! man hade tydligen som mål att endast?? 270 skulle sätta livet till i trafiken iår, redan har 260 dött om jag inte minns fel ... då är man helt ute o cyklar anser jag! läste i lokaltidningen idag att man hittat en kvinna som voltat med bilen utanför Skurup, ingen som vet vad som hänt, men ytterliggare en till i statistiken :( visst är det bra att göra vägar o sånt säkra, men att ha ett mål .. känns bara så fel det kan bli !! så länge det finns fordon på vägarna så finns risken.. bara att inse fakta .. sen är man mer oskyddad som hojåkare, men det är en risk man får ta, men man måste köra med skallen .. har bara haft kortet 1 år nu och anser mig inte som en van förare så därför tar man det lite lugnare .. även därför jag ska byta hoj till kommande säsong .. lite väl många Hp på slangen :) ..

nu fick man avreagera sig .. tror sambon börjar bli trött på mitt gnäll om skatter o politik nu ;)

Last edited:
håller med att det är inte motorcykeln som i sig är farlig utan den som använder den, samma sak med en kökskniv .. hanteras den rätt är den ofarligt ,men kan snabbt bli ett vapen ... samma hypotes ..

frågan är bara vad man kan göra åt det , försäkringspremierna ligger redan skyhögt, polare här på forumet (Tazadar) fick ett bud från ett bolag på sin ZX10R på 300 000:- helförsäkrad ... endel bolag har redan visat vad dem tycker!

regeringen kommer snart göra sin utrensning med skattehöjningarna för att sponsra stadskassan, och få bort sporthojarna ..!

finns säkert många bra ideér om vad man kan göra, ett samarbete mellan SMC o vägverket? den som precis fått kort får rabatt på medlemskap o en BKK kurs när kortet är klarat ?? .. bara ett exempel ..

sen känns det som att den sk. Nollvisionen bara förstör mer än den gör nytta! man hade tydligen som mål att endast?? 270 skulle sätta livet till i trafiken iår, redan har 260 dött om jag inte minns fel ... då är man helt ute o cyklar anser jag! läste i lokaltidningen idag att man hittat en kvinna som voltat med bilen utanför Skurup, ingen som vet vad som hänt, men ytterliggare en till i statistiken :( visst är det bra att göra vägar o sånt säkra, men att ha ett mål .. känns bara så fel det kan bli !! så länge det finns fordon på vägarna så finns risken.. bara att inse fakta .. sen är man mer oskyddad som hojåkare, men det är en risk man får ta, men man måste köra med skallen .. har bara haft kortet 1 år nu och anser mig som en van förare så därför tar man det lite lugnare .. även därför jag ska byta hoj till kommande säsong .. lite väl många Hp på slangen :) ..

nu fick man avreagera sig .. tror sambon börjar bli trött på mitt gnäll om skatter o politik nu ;)
:tummenupp kloka ord och lycka till med hojåkande , jag har bara kört 27 år utan olyckor (knack knack) ...tänk med insidan bara , så du får många härliga mil med hojen!!!

Dags att höja körkortsåldern till minst 25 år för att åka hoj med viss prestanda??

När man ändå är igång så kan man då passa på att höja åldersgränsen för att köpa sprit till 65 år så löser det sig med :tummenupp Men då kanske bara för sprit upp till en viss styrka :rolleyes:

så äldre män skrik på nu :D

lite fakta: syrran å hennes "kille" officiellt inte tillsammans ye right, körde upp samma dag å klarade uppkörningen :) så när man kom hem på kvällen fick man ut å åka me de där 2 hela kvällen lång, men när de böjrade skymma å mörkna så hade de 2 ingen respekt alls för att de börjat skymma på 70väg i skogen, tänkte hela tiden fan snart smäller det. de går för fort med tanke på alla djuren.. men vi kom alla 3 hem utan marksyning eller någe... så de var ju skönt..

å sen måste jag svära lite om dessa bilister.. jag ligger bakom de 2 när vi kör på en stor 90väg "kapellskärsvägen" den är stor för att lastbilar från finlandsfärjorna ska ha lite space till övers när alla vill köra om osv.

där gör de en snygg å regel rätt omkörning av 2 bilar var på den andra bilen i ledet inte kollar spegel döda vinkeln öht. så klart så uppmärksammar de bilen i tid men jag kokar i hjälmen bakom kör brevid bilen å lägger mitt pekfinger på vänster sidobackspegel å skestikulerar använd den här skiten! å så ett finger.. vet att de var ett omoget betende men man blir både rädd å förbannad när man ser 2st som just tagit lappen håller på å bli prejjade av en bilist som är för slö att kolla i spegeln, och nej de körde inte vansinnigt fort så hon i bilen hade gott om tid att uppmärksamma dem om hon användt spegel å döda vinkeln

hon i bilen satt helt oförstående till en början hade godlust å bromsa ner na å ta ett redigt snack men de slapp hon..

slutsats: vi MC förare är mer utsatta men vi har även ett betende i trafiken som inte är "lämplig" så att de blir många olyckor är något vi får räkna med.. nollvion funkar inte riktigt..

.....Dags att höja körkortsåldern till minst 25 år för att åka hoj med viss prestanda??.....

Jag håller helt med i beskrivningen i övrigt men att höja körkortsåldern hjälper tyvärr inte.

Hela samhället genomgår en förändring mot egoism och individen i centrum vilket ger problem på flera områden.
Detta har pågått i flera år och har därför ganska lite att göra med vilken politisk majoritet som bestämmer.

Det är helt enkelt en attitydfråga som grundläggs genom det sätt vi väljer att uppfostra våra barn.

Jag håller helt med i beskrivningen i övrigt men att höja körkortsåldern hjälper tyvärr inte.

Hela samhället genomgår en förändring mot egoism och individen i centrum vilket ger problem på flera områden.
Detta har pågått i flera år och har därför ganska lite att göra med vilken politisk majoritet som bestämmer.

Det är helt enkelt en attitydfråga som grundläggs genom det sätt vi väljer att uppfostra våra barn.

kan väll bero på att förr så fick man inte så mycke av att vara den bussige som alltid hjälper (är väll så fortfarande) och folk har väll hajjat att de är dags å göra som de rika gör, roffa åt sig.. en teori ja har..

kan väll bero på att förr så fick man inte så mycke av att vara den bussige som alltid hjälper (är väll så fortfarande) och folk har väll hajjat att de är dags å göra som de rika gör, roffa åt sig.. en teori ja har..

Tyvärr har du rätt i din teori.

slutsats: vi MC förare är mer utsatta men vi har även ett betende i trafiken som inte är "lämplig" så att de blir många olyckor är något vi får räkna med.. nollvion funkar inte riktigt..

En rimlig slutsats, men som issåfall tyvär i det byråkratiska sverige stärker ett totalförbud mot blandannat motorcyklar. Vilket inte kan godtas.

Jag har svårt att se nollvisionen som reell. Ingen med alla hästar hemma kan påstå att man verkligen tror på en vision att NOLL personer skall omkomma i trafiken under ett år?

Om vi så skulle sätta maxhastighet till 70, förbjuda hojar, förbjuda vänstersvängar, införa regelbunden lämplighetskontroll på äldre (och yngre?) osv osv så skulle folk kolavippen i trafiken. Fattar man inte det?

En pundare (som aldrig haft körkort) gör inbrott på 7-eleven, roffar åt sig Agdas bil och kör vasagatan i full fart, svänger vänster (fast han har rött) upp mot kungsbron och kör ihjäl en mötande motorcyklist (som har grönt). Är det en mc-trafikolycka? Om inte motorcyklismen vara tillåten hade han ju inte dött!? Hur ser den olyckan ut i statistiken? Slutsatsen av statistiken i det fallet blir väl att bilister har (vid vänstersväng) svårt att se mötande motorcyklister.

Den så kallade visionen måste vara en riktlinje. En önskan. Vi HOPPAS att vi kan komma så nära noll som möjligt, men förstår att det inte är möjligt samtidigt som vi har ett samhälle där vi vill att människor skall kunna ha en egen fri vilja och utvecklas fritt. Men vi skall göra allt vi kan för att komma så lågt som möjligt.

Men Det är billigare med förbud än att faktiskt lägga ner arbete på att göra förbättringar. "Titta, vi börbjöd ditt och datt, och nu har olyckorna minskat. Vi lyckades. Bonus".
Fel personer på fel plats !

Åkte ganska nyligen E4 mellan Gävle och Uppsala. Kom så till Mehedeby (vid den där kinesiska borgen) där man snart kommer att öppna den nya vägen. Ser jättefin ut. Men vad har dom satt upp som kantar vägen? Jo, vajrar med skarpa pinnar. Har man verkligen inte kommit längre än att man på en av sveriges nyaste och modernaste vägar ändå sätter upp sådana? Hoppas innerligt att dom var tillfälliga eller att jag såg fel.

Mina 50 öre.

Den så kallade visionen måste vara en riktlinje. En önskan. Vi HOPPAS att vi kan komma så nära noll som möjligt, men förstår att det inte är möjligt samtidigt som vi har ett samhälle där vi vill att människor skall kunna ha en egen fri vilja och utvecklas fritt. Men vi skall göra allt vi kan för att komma så lågt som möjligt.

0 visionen är just det..... bara politiskt korrekt formulerad vision.
Vad skulle det heta om inte 0 visionen? 12-visionen?
Snacka om liv det skulle bli när det då ska redas ut vilken sammhällsgrupp dessa 12 hade tänkt tas ifrån.
Det finns väl ingen som säger att det kommer bli 0 döda i trafiken. någonsin.
Med 0 visionen i ryggen ska arbetet styras åt rätt håll.
Frågan är om nuvarande åtgärder är rätt? Dödandet ökar ju lavinartat i år. Kvoten är redan fylld.
Fast vi vet ju inte hur det skulle sett ut om man gjort annorlunda. Det kanske skulle varit ännu värre då?

Last edited:
annan rolig grej ang. olyckor här på jobbet är de många som åker hoj, men av de som är yngre är de ingen som vart med om nån olycka, bara de som är äldre. en avd chef kom just in efter sin vurpa i våras med krossat lårben, kryckor å hela kittet, va åker han? jo stor tung BMW som han laggt om kull i 90blås..

när alla klagar på yngre förare så är de den äldse av oss alla på jobbet som går om kull å nästan dör... lite skoj, dock inte skoj att han har massor med rehab kvar för sitt lår.

Någon kanske redan skrivit det men när jag åker längst vägarna blir jag alltid irriterad över att det är så mycket skog nära vägkanterna. Varför plockar man inte bort all skog och stubbar 0-50 meter från vägen. Då skulle man ha betydligt större chans att upptäcka en älg eller annat vilt samt om man kör omkull/av skulle chansen att klara sig vara betydligt större. Skog avverkas ju ändå så varför inte ta den runt vägarna först?

Någon kanske redan skrivit det men när jag åker längst vägarna blir jag alltid irriterad över att det är så mycket skog nära vägkanterna. Varför plockar man inte bort all skog och stubbar 0-50 meter från vägen. Då skulle man ha betydligt större chans att upptäcka en älg eller annat vilt samt om man kör omkull/av skulle chansen att klara sig vara betydligt större. Skog avverkas ju ändå så varför inte ta den runt vägarna först?

en mycket god idé

instämmer med föregående talare.
En mycket god ide.
Men i landet där man tom. ligger efter med röjandet av ledningsgator?
vad ska man förvänta sig då?

Fast det borde ju vara lätt ordnat att få ut virket till väg iallafall.

Är det ingen som har bra kontakt med vägverket här på forumet som kan lägga det som förslag till dom? Man tycker iof att redan borde tänkt på det men vad vet jag. Smc kanske man borde snacka med...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT