Alla dessa olyckor - unga grabbar på sporthoj

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
:va :va utan att ha bevis påstår jag att dom flesta kraschar för att dom inte kan bromsa....
Jag håller inte med. De flesta som kraschar gör det för att de har försatt sig i en omöjlig situation, det stora felet begicks för det mesta 5-10 sekunder innan det ens blev aktuellt att bromsa och handlade som regel om omdöme och inte körteknik...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...och så tar vi det en gång till...

...eller en fyrtioplussares försvarstal.

Jag brukar inte delta i dessa trådar - helt enkelt för att det inte finns någon möjlighet att kommunicera och ta intryck. Den inledande diskussionen övergår allt som oftast till ett veritabelt ställningskrig där "outlawsanhängarna" och "moraltanterna" överöser varandra med mer eller mindre genomtänkta utskällningar och de intelligentaste inläggen formligen dryper av ironi.

Det är inte en bra grogrund för en meningsfull och fruktbar diskussion.

Målet med denna post är att ge en bakgrund till inställningen hos oss fyrtiotaggare - och kanske ge någon en fördjupad förståelse för våra reaktioner.

Vi har nämligen hört de flesta argument förut och sett konsekvenserna av olika inställningar till livet, medmänniskor och körförmåga. Till och med städat upp efter dessa konsekvenser.

Ibland, men inte ofta, när vi sänkt några kalla och skrutit klart om våra bravader och äventyr kommer samtalen in på dessa erfarenheter - människor vi känt och öden hos de vi vuxit upp med.

Som våra kompisar som vi såg upp till och som alltid drog längsta strået vid våra "mandomsprov". Några av dom har vi begravt.

Ta en av mina bröder, han som alltid körde säkrast av oss alla. Han blir aldrig sig själv helt och hållet igen, och jag träffar ibland Jennys föräldrar i byns affär. Fortfarande står Jennys rum orört sedan den sommarnatten då hennes liv tog slut och min bror fick sina men för livet.

Vi hälsar ibland på föräldrarna till den syskonskara som varit så skickliga på att hantera fordon vad än dom tagit i. Grabbarna fick alltid de snyggaste tjejerna i vilka sammanhang vi än hamnade. Föräldrarna har uppfostrat fem barn, två är fortfarande i livet, resten är siffror i statistiken över trafikoffer...

Vi kommer ihåg festen i fjällen som vi fick avbryta när ett par fullständigt hysteriska tjejer kommer inramlande och bönfaller oss att hjälpa deras vän som åkte av skoterleden med sin nya skoter. Han har faktiskt lärt sig gå riktigt hyggligt igen, fem år efter den natten.

Andra har klarat sig riktigt bra trots ett fullständigt vettlöst beteende, men koncensus av våra samtal blir allt som oftast att vi inte ser varför vissa drabbats så hårt medan andra förefaller att gå genom livet osårbara.

Vi vet dock tillräckligt för att fastslå att det inte finns en chans att nyttja resurserna i en modern sporthoj på ett trafiksäkert sätt. Banträning, reaktionsförmåga eller talang spelar ingen roll - det tar fem sekunder från stillastående att nå en hastighet där Du inte själv kan garantera Din egen säkerhet. Du ställer därefter Ditt hopp till fru Fortuna eller vilken makt Du nu åberopar för att medtrafikanter, barn och djur ska fatta riktiga beslut eller hålla sig undan så att Du ska klara Dig helskinnad från Din "bombrepa".

Har vi då lärt oss någonting? Egentligen inte. De flesta av oss kanske ändå tar en viss hänsyn till att det numera tar minst dubbelt så lång tid för våra kroppar att läka en skada. Några av oss slutar att jaga de där sekunderna med tanke på att kondis och reaktionsförmåga inte är vad de varit. Men de flesta av oss fortsätter vår framfart och försöker låta våra erfarenheter hjälpa oss med den kontinuerliga riskanalys som all fordonstrafik kräver. Men vi uppmanar inte längre folk att följa vårt beteende och inser hur oerhört töntigt det är att publicera våra bravader.

Och vi har sett och upplevt för mycket för att tolerera droger av något slag i samband med vårt riskabla intresse.

När en tråd slutligen skapas som den Ni senast diskuterat (flamebait eller ej) så reagerar vi häftigt. Precis som om det gällde våra barn (vilket det i förlängningen kanske gör). Vi bannar, förbjuder och ironiserar. Sedan blir det skyttegraven igen.

Vårt syfte är egentligen inte att skälla. Vi har bara sett och upplevt konsekvenserna av argumenten (...det är min ensak...jag har kontroll på läget...denna inspelning är gjord av professionella förare...) någon gång för mycket och vet att detta inte är sant, inte kan vara sant.

Då skulle så många fler av våra vänner och bekanta fortfarande ha hälsan i behåll eller vara vid liv.

Ursäkta ett långt inlägg, men det jag ville säga gick liksom inte att komprimera bättre...
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ut och kör istället för att gnälla. Trött på såna här trådar. Alla är väl vuxna och kan avgöra själva hur mycket man vill riskera sitt egna liv.

Varje dag i sig är en risk. Men att inte ens leva sitt liv är ju sorgligare än att dö ung.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ut och kör istället för att gnälla. Trött på såna här trådar. Alla är väl vuxna och kan avgöra själva hur mycket man vill riskera sitt egna liv.

Varje dag i sig är en risk. Men att inte ens leva sitt liv är ju sorgligare än att dö ung.

Tror du verkligen att det är bara ditt egna liv du äventyrar ute i trafiken?
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Håller med dig korvgubbe en 5 år med körkort innan man får köra sporthoj. Jag är för det:tummenupp
Japp, håller också med korvgubben :tummenupp
Men vad hjälper det när puckon som denna är ute på vägarna? Klicka på länken Pucko :dummer
Pucko

Undrar om Dark Messenger är allvarlig i sina inlägg eller om han bara är ironisk, eller så har han slagit i huvudet jävligt hårt :huvet
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ut och kör istället för att gnälla. Trött på såna här trådar. Alla är väl vuxna och kan avgöra själva hur mycket man vill riskera sitt egna liv.

Varje dag i sig är en risk. Men att inte ens leva sitt liv är ju sorgligare än att dö ung.

Nej, tyvärr har du fel tycker jag. Inte alla kan själva bedömma sin egen förmåga.

Det är ALLTID större sorg att begrava en släkting/polare än att densamma hade kanske kunnat hålla igen lite för att kunna uppleva morgondagen. För den som dör, upplever INGET mer. Det är bara vi andra som är kvar som LEVER livet.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Sittar just nu som SMC:s representant på stormöte med 20 andra MC organisationer, borta i Scotland!
- Vi diskuterar hur vi kan hålla myndighetrna på avstånd med olika förbud, restriktioner, etc.. endast för att det är mycket olyckor och en mindre del som håller på med vansinneskörningar - till väsentlig del på anledning av en liten del av MC kollektivet!
(kolla: t.ex dagens annan tråd om underpojken, som tycker det är Ok att dra snutan på i mottsatt riktning på motorvägen!)

Vill du gazza på riktigt - ta på bana. SMC har i helgen över 300 deltagare på bana, som alla har fullt stöd av försäkringsbolagen!

Kolla statistik över olyckor, etc.; http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx - finns även info på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=782 och http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

Läs gärna om riskbilden för yngre män på sporthojer - och det är tankvärdig läsning från VTI! MC-OLA är värd att läsa och fundera över.

Glöm inte att genomsnitts åldern på en svensk motorcyklist är 50 år!


Vi kanske ses på Kinnekulle nästa helg - vart jag ska gazza av mej...
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
Jag håller inte med. De flesta som kraschar gör det för att de har försatt sig i en omöjlig situation, det stora felet begicks för det mesta 5-10 sekunder innan det ens blev aktuellt att bromsa och handlade som regel om omdöme och inte körteknik...
det har du givetvis HELT rätt i.. men när situationen väl uppstår,o det kan va älgar,bilar mm,e det inte fel om man kan stå på hejdaren utan att kanske panikbromsa sig omkull,o i bästa fall hamna i ett dike.... o som dansken sa,gasa hellre av er på en bana,utan bilar,krondiken,träd,poliser mm.:rolleyes:
o till fyrtiotaggaren-synd att man inte kan lära ut livserfarenhet,då skulle du bli en hyllad föreläsare:tummenupp jag e INTE ironisk nu! ditt inlägg var det bästa jag läst här:tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Handlar det verkligen om vilken typ av motorcykel du har eller hur gammal du är?

Jag vågar påstå att det handlar om attityder.

Det gäller att tänka lite längre än att vara häftigast på vägen. Det är kul att köra fort och att känna adrenalinet, men det lämpar sig bättre att köra skiten ur cykeln på bana istället för på Slingerbulten.

Eller hur ska vi göra för att få bukt med alla dödsolyckor och skador?
Hjälper det verkligen med en bana för att minska ner suget att köra hänsynslöst fort på vägarna?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Handlar det verkligen om vilken typ av motorcykel du har eller hur gammal du är?

Jag vågar påstå att det handlar om attityder.
Håller helt med, oavsett ålder eller hoj så är det en attitydfråga. PRECIS som med fortkörning med bil, fyllekörning osv osv.
Det gäller att tänka lite längre än att vara häftigast på vägen. Det är kul att köra fort och att känna adrenalinet, men det lämpar sig bättre att köra skiten ur cykeln på bana istället för på Slingerbulten.
Sant, men man kan få rätt mycket ut av landsvägskörning om man "tänker ett steg till". Vissa kurvor kan man lätt köra "obegränsat" i medans andra är lämpligt att hålla lägre tempo än föreskriven hastighetsbegränsning.
Eller hur ska vi göra för att få bukt med alla dödsolyckor och skador?
Hjälper det verkligen med en bana för att minska ner suget att köra hänsynslöst fort på vägarna?

Ne, det hjälper inte för suget, men man kan kanske bromsa bättre vid fullt nedlägg om man kört en del bana och på så vis klara en uppkommen situation.


Den sista procenten är Darwinism. Vissa är för dumma för sitt eget bästa och kommer således att förolyckas.

Kaka?
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Alla fordon är livsfarliga i rätt händer men endast ett fåtal i rätt. Sporthojjar är direkt ofarliga om man jämför dem med andra lok, ofta av amerikanskt ursprung. Felet på dem är att de inspirerar till hög fart och det är kontrasten mellan din rörelseenergi och den som du träffar som är farlig. Mao det är inte en mc eller fart som dödar utan det plötsliga stoppet. Kör med förstånd så är det ofarligt och kör som en vettvilling och alla fordon är farliga.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag känner att jag ligger i riskgruppen då adrenalinsökandet tar i överhand. Har därför sålt mina plastraketer både till bana och gata.

Vad är jag då? Mogen? :)
profilepic8148_6.gif
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Värderar alla sina liv högt?

Jag värderar kanske inte mitt liv så högt. Men jag värderar andras liv - som min nyblivna fru t.ex. - mycket högre och eftersom jag skulle förstöra hennes liv om jag skulle kola så tar jag det försiktigt. Har nästan helt slutat att köra gata och nästa hoj blir en ren tourer - för gatåkning. Banåkning tänker jag inte sluta med för om mitt liv är miserabelt så blir hennes värre och det har även hon insett... :)

Jag vågar påstå att det handlar om attityder.

Jag vågar påstå att du har helt rätt. Det går att köra ihjäl sig på 50-kubikare, det vet jag exempel på.

Hoztic och korvgubbe har som vanligt väldigt rätt i vad de säger. Problemet vi har - tycker jag - är att politikerna vill ta den lätta vägen ut och införa förbud istället för att satsa långsiktigt på lättillgängliga banor t.ex. där man kan gasa av sig istället. Det funkar faktiskt även om det kanske inte funkar på alla - jag vet en del som faktiskt söker kicken av att veta att man kan dö i nästa kurva och tyvärr är det nog bara döden som kan stoppa dem.

Av de hojåkare jag har begravt, inte så många men några, så har de alla tillhört den skara som kört med stora marginaler och god framförhållning. Det känns ganska hemskt.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag tror åldern är underordnat personlighet och attityd vad avser olyckor. Blir förvånad att det bara är en person (vad jag kan se) som nämner attityd.

Kanske skulle antalet MC-olyckor minska om det vore ett krav att ha kört hoj några år innan man tillåts få behörighet att köra en r-hoj?
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000

Jag känner att jag ligger i riskgruppen då adrenalinsökandet tar i överhand. Har därför sålt mina plastraketer både till bana och gata.

Vad är jag då? Mogen? :)
profilepic8148_6.gif
nix,du e självdestruktiv(svårt ord för vissa här,jag vet)behåll din banhoj,o må bra:tummenupp adrenalinsökare???? ta kontakt me närmaste boxningsklubb...... att stå i sin ringhörna,helt ensam,om va skitskraj för honom i andra hörnet,som inget hellre vill än nita dig,o dessutom tränat mer(tror du) än dig,DET får adrenalinet att pumpa:tummenupp att ta sig så långt bevisar dessutom mkt mer än att klara att wheela framför småtjejerna:arsele
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag har precis börjat läse denna tråd och instämmer med det du har o säga till 100%.
i mitt fall så hände skrotningen på bana och därav orsaken att jag sitter här nu,det sved lite i plånboken men jag lever o mår efter omständigheterna ganska bra.
hade min olycka skett på min favvo väg så hede det nog tagit lång tid innan jag hittats ute i skogen och hade då nog varit förpackad snyggt i mitt skrapade skinnställ som en burk hundmat.

så ni som inte tror på att det är lönsamt att ta det lite lugnare i trafiken har ett timglas som det förmodligen bara är hälften så mycket sand i som någon som tar det lite lugnare.

Jag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom :rolleyes:), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se. Och då avsågs inte det juridiska ansvaret, utan det moraliska, eller sunda förnuftsansvaret. Skrämmande många ansåg att det alltid var bilistens fel, oavsett hur hojen har betett sig. Det ansågs vara upp till bilisten att inte svänga om nån höll på att köra om. Jag skiter i vems fel det var om det gör ont i mig. Antingen har jag klantat mig, eller så har jag inte varit tillräckligt förutseende och defensiv för att kunna hjälpa andra i trafiken för att undvika olyckan. Ja, bilen skulle ha stannat vid lämna företräde-skylten, men hade jag varit alert, å bara hållit +20 över skyltat så hade jag kunnat bromsa och/eller svängt undan. Och framför allt överlevt, eller iaf sluppit mycket smärta och eventuella men.
INGEN i trafiken har några som helst rättigheter, vi har enbart skyldigheter! Ta lämna företräde-skylten tex. Det betyder bara att den som står vid skylten har skyldighet att stanna, inte att den som åker på den andra vägen har rätt att bara köra. Jag har ingen rättighet att köra hoj nykter, men jag har jävlar mig en skyldighet att inte göra det onykter! :fakta
När jag började köra hoj tyckte jag att dom som jagade sekundrar på bulten var ena jävla fån. Köra så, på allmän väg?! Sen köpte jag mig en gixxer, och sommarn efter så var jag en sån där idiot också. Jag tränade spårval, bromspunkter och självklart tog jag tid. Sub fem hägrade, och visst, var det inte så mycket trafik i vägen så var det inte omöjligt. Sannolikhetsinlärningen sa ju att det var inte så farligt, å jag kunde ju vägen, nemas problemas.
Kvällen den 4'e juli -06 gick det lite för hårt. Hade jag varit på bana hade jag glidit ut i sandfållan å svurit i skamkärran tillbaka till depån. Men eftersom jag var på bulten blev hojen sopor, och jag slogs medvetslös och slutade andas och hade ingen puls en kort stund. Antingen hade skyddsänglarna gruppmöte eller så blev Fan själv rädd att jag skulle ta över och skickade tillbaka mig... Men att jag hade lilltån på andra sidan är nog ganska säkert.
Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! Den kostade en halvförsäkrad hoj, och mycket smärta. Men samtidigt tror jag att den räddade mitt liv. Hade jag mött någon (jag störtade på vänster sida av vägen) hade minst jag varit död. Nu slapp någon möta mig, just där, och jag fick en chans att tänka över vad fan jag höll på med, egentligen. När jag hörde om krocken på bulten förra veckan så såg jag lätt mig på den ena hojen.
Vi har ett jävla ansvar där ute, visst, drar jag av vägen helt ensam, då är det bara jag, räddningstjänsten, dom på sjukhuset och mina vänner och familj som drabbas. Men tar jag någon med mig, då är det dennes/deras familjer och vänner som drabbas också. Bara för att jag lekte! För att jag lekte och hade väldigt dåligt omdöme! Det är ju som att sitta på bussen och leka rysk roulette!
Visst, jag står på ganska bra nu också, men på ett helt annat sätt. Jag bromsar nästan aldrig före kurvor, jag har ett jämnt flyt istället, och läser av min omgivning på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag jagade sekundrar hela tiden. Och jag har fan så mycket roligare, jag är hög på endorfin istället för adrenalin, mycket trevligare! Och chansen att jag ska få bli 30, 40, 50 osv har ökat ganska väsentligt också!
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag är 21, och jag kan köra lugnt också :)


drar bara på litegran när jag är själv på en stor väg någonstans,

men alldrig där det är mycket trafik, vill ju inte blåsa om en civil snut i 170kmh
få snutjag i onödan, är ju bara drygt. :tungan
:rofl
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top