Alla dessa olyckor - unga grabbar på sporthoj

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kvällen den 4'e juli -06 gick det lite för hårt. Hade jag varit på bana hade jag glidit ut i sandfållan å svurit i skamkärran tillbaka till depån. Men eftersom jag var på bulten blev hojen sopor, och jag slogs medvetslös och slutade andas och hade ingen puls en kort stund. Nu slapp någon möta mig, just där, och jag fick en chans att tänka över vad fan jag höll på med, egentligen. När jag hörde om krocken på bulten förra veckan så såg jag lätt mig på den ena hojen.

Fantastiskt bra skrivet!:tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Utan att läsa hela tråden så vill jag bara lägga in en fråga. Värderar alla sina liv högt?
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Bevittnat av mig i dag, fredag 6:e juni, på motorvägen i höjd med västerhaninge:
En kille?(kan nästan anta det va?) i vit tröja/jacka och vita byxor, på en svart sporthoj, gasar förbi bilar på motorvägspåfarten därefter kör han om en bil som är på väg att svänga ut på motorvägen samtidigt som en skåpbil ligger i höger körfält - han vet att det är galet för jag ser hur han vinglar till för att därefter gasa förbi, mitt emellan bilarna (där den ena som sagt är på väg att svänga ut) med jackan fladdrandes som en batmankostym... Killen? avslutar sedan med att bakhjula och försvinna bort i mycket hög hastighet mot stockholms hållet.

Kille? Mycket stor sannolikhet för det.
Ung? Mycket stor sannolikhet för det.
Skydd? Nej
Vårdslöshet i trafik? Ja
Ger en positiv bild av sporthojåkare?...
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Bevittnat av mig i dag, fredag 6:e juni, på motorvägen i höjd med västerhaninge: [...]
Som motpol till detta vill jag säga att jag idag träffade på en kille på en svart R1a (hej du som har regplåt GSP **7!) på Essingeleden runt 9:10-snåret som jag följde (nåväl ... såg baken på iaf - på avstånd) nästan ända ut till Södertälje. Nog kördes det på där också, men kontrollerat och ändå ganska lugnt må jag säga. Kudos!


Mycket smarta poster i denna tråd. Synd att vissa inte kan hålla sig från att försöka förstöra den bäst de bara kan - ingen nämnd ingen glömd.


Tror inte det föreligger något "fel" bakom fenomenet - bara en jäkla massa bekräftelsebehov och övertro på den egna förmågan. Ser vi inte egentligen samma sak när samma personer 1-2 år tidigare sätter sig för första gången bakom ratten och börjar leka allan? Enda skillnaden är väl att leka i farsans v70 inte är i närheten så farligt som att leka med sin nya R6, R1, Gixxer eller vad det nu må vara. Ungarna - och det inkluderar väl kanske även mig själv då jag inte är äldre än 23 - kör dessa hojar som de kör bilen (vilket jag inte tänker göra!); skillnaden är ju bara att risken för att förolyckas är så mycket högre på det förra av de två transportmedlen då man kan ta ut svängarna och pressa så mycket mer med dem.


Tyvärr finns det nog inte så mycket man kan göra åt detta heller. Kids will be kids, och det finns tyvärr ingen som kan hindra dem från att köra på bakhjulet på de mest korkade platser.
 
Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Hoztic...

Lysande :klappar


Dark_Messenger:
"Ingen kommer ihåg en fegis" Så sant, så sant. Men, med tanke på alla vådliga stolleprov jag har lyckats prestera i mina dar (utan hoj) så har jag redan ristat mitt bomärke på historiens canvas. Jag kommer att skaffa den där raketen och jag kommer att pressa den hårt. Men, jag kommer inte att göra det föränn jag har ytterligare några hundra (tusen ?) mil under arslet så jag vet när, hur och om jag kan köra som satan.


(faaaan, jag har blivit gubbe !!!)
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Skulle vilja säga det beror på att ingen vill vara en medelmåtta, en grå, trist, osynlig typ i mängden. Alla trävar vi mer eller mindre efter att få en stud i strålkastarljuset. Vissa får det på gymmen med svällande muskler, visa får det på salsagolvet, vissa får det på arbetsplatsen med en bra karriär, visa får med sin märkes handväska, visa får det genom att snacka högt och tydligt när folk finns omkring för att visa hur intellektuell han/hon är, osv osv osv. Med andra ord, nästan alla personer har ett behov att vara lite bättre och mer speciella än sina medmänniskor och oftast finner de sin lilla plats att vara det på. En del finner det från rödljusen på ett bakhjul...

26 år, kört sen jag va 23. Kör 1000cc sportis om det nu har något att säga.

Tror faktiskt inte kombination av 21 år och R1 är det som är faktorn. Snarare åldern. Jag ser ofta, oavsett cykel (sportis, caféracer, motard mm) folk som kör som idioter inne i stan.

Att man ligger och kör bakhjul fram och tillbaka på gatorna inne i city är endast en bekräftelse på att man behöver visa upp sig. Oftast är det väl personer med just dålig självkänsla och låg impulskontroll som just råkar ut för olyckorna.

Jag tror inte impulskontrollen kommer med åldern, snarare att många tappar behovet av att hävda sig. Själv känner jag att jag har blivigt mycket bättre på det. Självklart tycker jag det är kul att söka uppmärksamhet ibland.

Då och då kör jag om bilar på bakhjulet för att se deras reaktioner och få vara lite "häftig". Nån gång har jag kört bakhjul från rödljusen framför folkmassorna som står och väntar vid övergångsstället. Kanske en gång i månaden när mitt ego behöver boostas.

Jag har även träffat äldre herrar runt fyrtio som också dem har lite problem med att hålla hojen på två hjul.

Frågan är då om det beror på att man har liten penis, dåligt självförtroende eller avsaknad av hjärna. Snarare beror det kanske på att alla är olika och alla har olika behov. Vissa har en hoj som transportmedel, andra har det för att tävla och vissa andra har det för att köra som svin på vägarna. Kanske inte för att vara tuffa, utan för det faktiskt är roligt.

Bara mina tankar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
På vägen till jobbet idag, Nynäsvägen vid påfarten från Trångsund, så kommer en kille i t-shirt och jeans och ylar upp på motorvägen och försvinner i horisonten.

Jag blir inte sur på sånt, jag hoppas så innerligt att jag inte behöver komma ikapp såna killar i nästa kurva...
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Är 43 nu och har haft hojkort sen jag var 16, bil sen 18 och har varit i trafik hela tiden utan något värre än parkeringsbucklor och någon enkel dikeskörning på vintern.

Har haft ett långt uppehåll med hojen och plockade upp det igen förra året.

Kommer dock ihåg enormt väl hur jag var som ung med hoj, på den tiden (ja ja, jag är gammal) gick behörigheten direkt över från 125:a utan effektbegränsning till tungt kort utan begränsningar.

Som alla andra körde jag först otrimmad moppe med stumt överallt, sen trimmad moppe med stumt överallt. Sen 125:a med stumt överallt, vadå? Jag hade ju full koll... Sen hade jag inte råd att skaffa en literhoj när jag blev 18, men jag vet att jag hade kört likadant, även om värstingarna "bara" hade 100 hk då så är det ett hyfsat stort steg från 22 kusar i en 125:a.

Jag är tyvärr inte ett enda dugg förvånad över att det sitter 20-åringar som tussilago i bergväggar, stenrösen, bilsidor, skogsbryn med mera så fort säsongen drar igång. Ledsen ja, men absolut inte förvånad.

Man blir fruktansvärt blind på fart och accelleration, och jag kan garantera att ingen av oss kör så bra som dom tror att dom gör.
Ja, vissa har mer skinn på näsan efter att ha haft hjärtat i halsgropen och lyssnat på den känslan, andra får en ren adrenalinkick av ett close call och trycker sig närmare gränserna.

Jag kanske har blivit en rädd gammal gubbe med åren, men jag känner mig naken när jag kör hoj i trafik, den dag jag inte längre gör det ska jag fundera på om jag verkligen vill fortsätta med hoj i trafik, för jag vet att jag då kommer att krypa närmare dom där gränserna.

Jag tror att familj och barn gör något med dom flesta normalt funtade människor. Hoppas ni alla hinner nå den punkten i livet.

/Danne
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Finns det någon som har kolla på vilken åldersgrupp som är den mest drabbade i mc olyckor. Sist hörde jag 50+...erfarenhetsmässigt säger 18-25
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Förutom allt klokt som redan är skrivet:

-Talet om privatrisk och eget ansvar är så jäkla naivt och obetänksamt! Så länge anhöriga drabbas, medtrafikanter berörs, blåljusarna måste ta risker vid utryckning samt skattebetalare och försäkringskollektiv betalar, finns ingen privatrisk!
-Vägarna är ett transportsystem för att förflytta gods och människor. Att använda dem till annat leder automatiskt till rena galenskapen. Å andra sidan kan man ha roligt under tiden man transporterar sig också...

Det kunde man ju ge sig på att ett sådant inlägg skulle komma från en som kör BMW:arsele
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Jadu....det roliga är ju att det här skrevs bara timmar innan han beslöt sig för att åka lite lugnt och säkert åt fel håll på E20 (i 200), men han blinkade ju i alla fall med helljuset, så det var ju safe. :rolleyes:

Killen har inte körkort, och inte nog stake att bara ta det jäkla kortet heller, det är mera coooooolt att köra utan tydligen, för körkortet är bara en enda stor konspiration för att skolorna skall tjäna storkovan (det verkar vara den allmänna åsikten bland de som kör utan behörighet, är det så att de inte är lämpliga, klarar inte av det eller har hjärnkapacitet nog att greja teorin?).. :tummenupp :rolleyes:

jag är 21, och jag kan köra lugnt också :)


drar bara på litegran när jag är själv på en stor väg någonstans,

men alldrig där det är mycket trafik, vill ju inte blåsa om en civil snut i 170kmh
få snutjag i onödan, är ju bara drygt. :tungan


Jag formligen baxnar av hans brist på insikt i vad det är han gjort, och vilka risker han utsatte sig själv, och alla i hans närhet för, och det är så sjukt tydligt att han lever i sin egen lilla bubbla av total förnekelse och skuldförskjutning - men det är väl svaret på min fråga, det finns precis noll självinsikt, empati och förmåga till ansvarstagande bland yngre grabbar.

Var det verkligen så jäkla illa för säg 20 år sedan, var det inte mer ordning bland grabbarna? Jag vill påstå att det var det.

/J
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Jadu....det roliga är ju att det här skrevs bara timmar innan han beslöt sig för att åka lite lugnt och säkert åt fel håll på E20 (i 200), men han blinkade ju i alla fall med helljuset, så det var ju safe. :rolleyes:

Killen har inte körkort, och inte nog stake att bara ta det jäkla kortet heller, det är mera coooooolt att köra utan tydligen, för körkortet är bara en enda stor konspiration för att skolorna skall tjäna storkovan (det verkar vara den allmänna åsikten bland de som kör utan behörighet, är det så att de inte är lämpliga, klarar inte av det eller har hjärnkapacitet nog att greja teorin?).. :tummenupp :rolleyes:




Jag formligen baxnar av hans brist på insikt i vad det är han gjort, och vilka risker han utsatte sig själv, och alla i hans närhet för, och det är så sjukt tydligt att han lever i sin egen lilla bubbla av total förnekelse och skuldförskjutning - men det är väl svaret på min fråga, det finns precis noll självinsikt, empati och förmåga till ansvarstagande bland yngre grabbar.

Var det verkligen så jäkla illa för säg 20 år sedan, var det inte mer ordning bland grabbarna? Jag vill påstå att det var det.

/J

För det första tycker jag att alla kan sluta skylla på åldern, jag är själv 23 och skulle aldrig få för mig att "brassa satan från snuten". Men det som förvånar mig allra mest ändå är att killen fortfarande inte kommit till insikt med vad han har gjort utan försöker idiotförklara polisen som "rammade honom av vägen". Jag är helt stum alltså. Har man inte mer vett i skallen än så?? :confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...men man kör nog som en korgosse jämfört med merparten här...
Haha, om du bara visste... Merparten här snackar stort men kör som höns :hihi
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Alla vill jö kanske ha ut olika av livet,vissa gillar att leva d på gränsen o i d extrema!(jag)
O kanske tycker d är värt att köra som en dåre för kickens skull,istället för att hitta kickar på andra mer olagliga sätt!
O allt snack om att smutkasta sporthojjåkare? Kan väll ine inte dra alla över samma kant? Vissa klara inte av alkohol o andra gör d? Vi är jö alla olika o har olika syner på livet...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Någon som vet om det finns någon statistik på
dödsolyckor med sporthojar där förarna
Akivt kör på bana( långsam grupp räknas inte utan de ska ha tempo och köra snygg med)
Mot dem som bara har körkort?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Någon som vet om det finns någon statistik på
dödsolyckor med sporthojar där förarna
Akivt kör på bana( långsam grupp räknas inte utan de ska ha tempo och köra snygg med)
Mot dem som bara har körkort?

Jag tror inte det, men det finns en hel del på VV:s sida, bl a en något uppdaterad MC-OLA. Den det hänvisas till tidigare i tråden är den första som Källa (pdf) kom 2005 och bygger på material från 2000 - 2004.
Den är senare uppdaterad 2007
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top