Alla dessa olyckor - unga grabbar på sporthoj

  • Thread starter Thread starter SGM
  • Start date Start date
Vore ju bra om man kunde få folk att inse att de är häftiga ändå på sina motorcyklar, utan att för den sakens skull posera och spela allan.

Jag vet själv hur jag funkar. Vill man vara lite extra cool så kanske man gasar på lite snabbare än vad man brukar, bara för att det ska låta lite och man får uppmärksamhet. Oerhört korkat, men alla är vi nog så att egot måste få lite uppåttjack ibland.
 
Tror tyvärr att det kan vara väldigt svårt att förändra vissa attityder inom sporthojs kollektivet.

Det ÄR kul att gazza helvete, så enkelt är det bara och att övertyga en nybliven körkortsinnehavara på R-hoj om att avstå det nöjet är inte lätt..

Så vad göra?Jo,lär folk köra hoj!

Den som tror att han/hon kan köra motorcykel efter ha klarat vägverkets förarprov är enligt min mening ganska snett ute och detta i kombination med tidigare nämda attityder kan i många fall tyvärr bara sluta på ett sätt.

Tycker därför man borde införa obligatorisk bankörning med nån form av prov vid körlektioner och uppkörning. Visst det kommer att bli dyrare men det kan det väl vara värt?

Sen blir man ju givetvis inte Rossi bara för att man lagt några varv runt en bana, men det kan ju inte skada iaf..

Mina två cent.
 
Sen blir man ju givetvis inte Rossi bara för att man lagt några varv runt en bana, men det kan ju inte skada iaf..

Mina två cent.
Det lär knappast hjälpa heller utan bara fördyra körkortet.

Det är som sagt inte körskicklighet som saknas utan felaktig attityd och bristande impulskontroll. Attityden kan påverkas både till det sämre och bättre i mötet mellan motorcyklister både in real life och på¨nätet men hur man kan ändra en bristande impulskontroll är värre. Kanske psykologitest innan uppkörning?
 
Det viktigaste man lär sig på bana är hur fort det går åt helvete när man missbedömmer.
Går även att lära sig på allmän väg.
Men då har man inte alltid tillfälle att använda sin nya erfarenhet..
 
.... får mig att istället för ålder föredra att man reserverar de värsta hojarna för de som haft hojkort i minst fem år.

Även med en femårsregel kommer folk att köra ihjäl sig och vi kommer säkert få en liten "puckel" på grafen där "femåringarna" plötsligt skaffat sig tokräser men jag tror totalen skulle skilja sig rätt markant mot dagens statistik.

Det var min tanka oxå när jag läste det tidigare inlägget. Det spelar ingen roll om man är 24 eller 45, första hojen man kör bör inte vara en fullblodsräser ala´modern sporthoj. Det är många hästar att tygla på få kilon och dom är tunga att hantera när farten ökar om man inte är van /inte vet hur man skall göra.
 
Alla fordon är livsfarliga i rätt händer men endast ett fåtal i rätt. Sporthojjar är direkt ofarliga om man jämför dem med andra lok, ofta av amerikanskt ursprung. Felet på dem är att de inspirerar till hög fart och det är kontrasten mellan din rörelseenergi och den som du träffar som är farlig. Mao det är inte en mc eller fart som dödar utan det plötsliga stoppet. Kör med förstånd så är det ofarligt och kör som en vettvilling och alla fordon är farliga.

därför är de så bra med våra R6or, de går inte så fasligt fort å de är rätt å slätt boring å bomba motorväg med dem roligare å köra kurviga vägar å bana med dem...
 
Ut och kör istället för att gnälla. Trött på såna här trådar. Alla är väl vuxna och kan avgöra själva hur mycket man vill riskera sitt egna liv.

Varje dag i sig är en risk. Men att inte ens leva sitt liv är ju sorgligare än att dö ung.

Det sånna som du med den iställningen som skapar problem för många andra! Det ÄR INTE BAR DITT EGET LIV DU LEKER MED!!! FATTA DET! Jag lovar dig att mina barn vill att jag kommer hem. Skit i mig, tänk på mina barn!
 
Det lär knappast hjälpa heller utan bara fördyra körkortet.

Det är som sagt inte körskicklighet som saknas utan felaktig attityd och bristande impulskontroll. Attityden kan påverkas både till det sämre och bättre i mötet mellan motorcyklister både in real life och på¨nätet men hur man kan ändra en bristande impulskontroll är värre. Kanske psykologitest innan uppkörning?

Jo, jag håller med om att attityd och impulskontroll är det största problemet, MEN, det blir ju knappast bättre av att personen i fråga inte har en aning om hur hojen han sitter på fungerar när man börjar närma sig gränsen så att säga.

Många har inte en aning om hur mycket man faktiskt kan lägga ner eller hur hårt man faktiskt kan bromsa o.s.v, så när man missbedömer farten in i en kurva t.ex inträder istället "likstelheten" och det går åt helvete i en situation som faktiskt hade gått att rädda.

Nu gäller väl detta inte alla, många bombarpiloter är ju ganska jäkliga på att köra hoj och det gåt åt skogen ändå, men jag är helt övertygad om att en betydande del av mc olyckorna hade kunnat undvikas med bättre förarutbildning.:)
 
Det är som sagt inte körskicklighet som saknas utan felaktig attityd och bristande impulskontroll.
Kanske psykologitest innan uppkörning?
Det är nog kärnan.
Sporthojsförare är nog inte ett statistiskt genomsnitt av befolkningen utan mer ett urval för de som vill ha ett "lite vassare utmanande pyssel".
Om så inte vore fallet skulle de kanske spelat biljard istället, med minimal skaderisk.:rolleyes:
Jag har kört hoj längre än 90% av er här - och jag lever ännu. Alla ben är hela och jag tycker jag har haft kul ändå, hela tiden :tummenupp
Nu innefattar lagret 50cc till 1200cc så det är bara att bestämma vad man vill hämta ur garaget.

(Förstahoj köptes på 60-talet..och hade redan då alltså ett äkta lätt-KK)
 
Att man är duktig på att köra bakhjul, framhjul, bana eller vad fan det nu kan vara, spelar ingen roll om man inte kan förutse situationer i trafiken!
 
Respekt för varandra.
Jag har haft mitt kort i ca 3 år och avverkat flertal hojar.(500-1000cc)
Nu har jag nått en gräns där vansinnet tar vid med 184 hk+ i maskinen.
Drömmen har blivit en oro för vad som kan hända och hur djävulsk maskinen verkligen är. Cool faktorn har inte längre samma betydelse och polare som kör sina maskiner med tankar på tider och posörnivå har inte längre samma tjusning.
När man nämner orden: -Du kanske ska ta det lite lungt. Får man snabbt svar som: -Jag har ju inte köpt sporthoj för att fisköra!!
Sakligt försöker man förklara att det inte handlar om att de inte kan köra men att andra orsaker kan påverka deras framfart. (djur, punka, mm)
Jag är ju ingen RR förare och har kraschat med hojar och vet att det GÖR ONT!
På något sätt vill man gärna berätta och få dem att förstå detta men man riskerar alltid att framstå som en kärring. Sådan är ju många gånger mentaliteten när man har de fetaste hojarna och de stekigaste utrustningarna.
"Nu ska vi gasa satan" ekar på rastplatsen.
Kanske har man blivit för gammal och tänker för mycket på sin fru och 3 barn man har där hemma när mätaren pekar på 260km/h.
Varför är det så tabu att tala om för en polare att man faktiskt bryr sig?
Jag vill ju bara köra mer med dem och INTE besöka en sten på en välansad gräsyta. Inte heller vill jag att någon annan skall stå och titta på en bit granit med mitt namn, på samma välansade gräsyta.

Får man bry sig om andra och ändå köra monstermaskiner?

/Dimman
 
Respekt för varandra.
Jag har haft mitt kort i ca 3 år och avverkat flertal hojar.(500-1000cc)
Nu har jag nått en gräns där vansinnet tar vid med 184 hk+ i maskinen.
Drömmen har blivit en oro för vad som kan hända och hur djävulsk maskinen verkligen är. Cool faktorn har inte längre samma betydelse och polare som kör sina maskiner med tankar på tider och posörnivå har inte längre samma tjusning.
När man nämner orden: -Du kanske ska ta det lite lungt. Får man snabbt svar som: -Jag har ju inte köpt sporthoj för att fisköra!!
Sakligt försöker man förklara att det inte handlar om att de inte kan köra men att andra orsaker kan påverka deras framfart. (djur, punka, mm)
Jag är ju ingen RR förare och har kraschat med hojar och vet att det GÖR ONT!
På något sätt vill man gärna berätta och få dem att förstå detta men man riskerar alltid att framstå som en kärring. Sådan är ju många gånger mentaliteten när man har de fetaste hojarna och de stekigaste utrustningarna.
"Nu ska vi gasa satan" ekar på rastplatsen.
Kanske har man blivit för gammal och tänker för mycket på sin fru och 3 barn man har där hemma när mätaren pekar på 260km/h.
Varför är det så tabu att tala om för en polare att man faktiskt bryr sig?
Jag vill ju bara köra mer med dem och INTE besöka en sten på en välansad gräsyta. Inte heller vill jag att någon annan skall stå och titta på en bit granit med mitt namn, på samma välansade gräsyta.

Får man bry sig om andra och ändå köra monstermaskiner?

/Dimman
inget dilemma jag vill hamna i, dem de mognar nog, hoppas bara de hinner mogna innan de händer något.

har väll aldrig förstått varför de ska vara 1000cc å fläska motorväg, hyffsat boring, jag väldigt nöjd med 600cc å maxfart på 274 på mätarn. de är roligare å svänga på krokiga vägar å på bana än maxa 300 knutar med en 1000+cc maskin..

men för att åter komma till ditt ämne så är de inte fel, bara dina polare som behöver mogna till sig eller rätt å slätt tvinga dem å byta maskiner, visst de är kul å bomba men när man står å skriker de på rastplatsen så undrar jag iaf vad de är för mental ålder på dem.. hoppas du får styrning på dem.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top