Chris Ash skrev:Både ja och nej. Det beror på vad man menar med religiösa förklaringar. Du har fullkomligt rätt i att "hypoteser" som "Vi kommer till eldsjön när vi dör" är meningslösa rent vetenskapligt då de inte kan prövas. Däremot behöver inte tex Smoots uppfattning om drivkraften bakom universum vara meningslös.Gud är ju i detta fall inget annat än en metafor för något(en kraft eller whatever) som vi inte känner till eller kan förstå idag. Om man någon gång fångar den i en teori så suddas ju bokstavligen gränserna ut mellan vetenskap och religion.
Som Stephen Hawking säger, han förnekar inte att det finns en gud men han har hittills inte kunnat bevisa att han/den/det finns.
Ja men den religion som du är inne på är ju inte det som de flesta av världens religioner beskriver. Det du säger baserat på vissa andrar personers uppfattning är ju i praktiken att det "lilla" som vi ännu inte förstår skulle kanske kunna vara nåt som man kan kalla Gud. Men det är knappast något bygga en religion på utan snarare något för den envist religiöse forskaren att klamra sig kvar vid. Detta pga, som jag skrev tidigare, att religiösa förklaringar hela tiden fått ge vika för ny kunskap. Men varför ska vi kalla det vi fortfarande inte förstår för en Gud. Låt oss kalla det för vad det är "okunskap". Imorgon kanske vi vet men idag vet vi ännu inte.
Jag resonerar på samma sätt som Hawkins rörandes någon form av Gudsexistens. För min del blir slutsatsen oundvikligen att sådant som varken kan bevisas eller motbevisas kan aldrig bli kunskap och kommer således inte heller att besvara mina existensiella frågor.
Om man inte vet så tror man, vilket rent hypotetiskt skulle innebära: Ja, det skulle bli vetenskap från att ha varit en religiös uppfattning.Chris Ash skrev:Om man bevisar att "gud"(vad det nu skulle vara) finns, är det då vetenskap eller religion?
/Olzki