Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var har du hört att detta diskuteras av politiker?
är det bara på mc man diskuterar eller även på bilar?Av min fru som är politiker och deltar i debatten.
Ok, trodde det bara gällde MC. Går det att få till hyffsat små lås så har jag inget emot det.Det skulle gälla alla fordon.
Troligtvis skulle ägarna bära kostnaderna.
Hade det inte funnits risk för andra att skadas på grund av dessa påverkade förare så hade man nästan kunnat se detta som naturens sätt att rensa ut lite men tyvärr skadas andra också.Jag har för mig att 20% av de som dödades på MC 2006 var påverkade!
17-18% av alkohol och några få % av narkotika, så det är ju minst sagt ett stort problem!!!
Men det hjälper säkert mer att sänka hastighetsgränsen eftersom de antagligen körde för fort med![]()
sänkt hastighetsgräns är väl knappast något en berusad person bryr sig om.Men det hjälper säkert mer att sänka hastighetsgränsen eftersom de antagligen körde för fort med![]()
På vilket sätt straffas man?vilka jävla påhitt varför ska alla straffas för att några jävla alkoholister/missbrukare inte kan sköta sig??
På vilket sätt straffas man?
Hade det inte funnits risk för andra att skadas på grund av dessa påverkade förare så hade man nästan kunnat se detta som naturens sätt att rensa ut lite men tyvärr skadas andra också.
sänkt hastighetsgräns är väl knappast något en berusad person bryr sig om.
Jag har för mig att 20% av de som dödades på MC 2006 var påverkade!
17-18% av alkohol och några få % av narkotika, så det är ju minst sagt ett stort problem!!!
Men det hjälper säkert mer att sänka hastighetsgränsen eftersom de antagligen körde för fort med![]()
Men en grej som jag tror skulle hjälpa var att göra hojarna svårare att stjäla eftersom väldigt många kör ihjäl sig på stulna hojar! Tänk på att tjuven kan dö när ni låser hojen!!
(Eller inte låser hojen)
Saab gjorde ju en nyckel med inbyggt alkolås för några år sedan!
Vet någon hur det gick med den sen? Det hade ju varit en kanongrej på en hoj!
Dessutom skulle ju alkolåset få klara en och annan regnskur och mycket hårdare klimat än ett i en bil!
Och det GARANTERAT utan att krångla med tanke på konsekvensen om det gör det!
Vet någon om det t.ex. skulle kunna stänga av tändningen i farten vid ett internfel så det tror att det har fått i sig alkohol?
Och på äldre hojar utan dgitalt tändningssystem och insprutning är det nog rätt harmlöst! Men rätt installerat på en modern hoj hjälper det nog, även om det skulle bli relativt lätt att koppla förbi ändå!
ja blir det så att man själv måste bekosta det så är det taskigt, har man tidigare haft några liknande regler där man har tvingat folk att betala något liknande?Du "straffas" genom att betala ett par tusen extra för ett alkolås - direkt eller indirekt, via skatter (vilket kostar dubbelt så mycket eftersom den statliga administrationen kostar).
Du "straffas" genom att varje gång du vill iväg, måste du blåsa och vänta någon minut på att starta.
Och sen är frågan hur sådan utrustning skulle se ut på sporthojar...
Tekniken är fortfarande under utveckling och jag vet inte hur länge ett alkolås håller, hur ofta man måste göra service och byta ut det.
Du "straffas" genom att betala ett par tusen extra för ett alkolås - direkt eller indirekt, via skatter (vilket kostar dubbelt så mycket eftersom den statliga administrationen kostar).
Du "straffas" genom att varje gång du vill iväg, måste du blåsa och vänta någon minut på att starta.
Och sen är frågan hur sådan utrustning skulle se ut på sporthojar...
Tekniken är fortfarande under utveckling och jag vet inte hur länge ett alkolås håller, hur ofta man måste göra service och byta ut det.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |