Alkolås på MC

Vad tycker du om obligatoriskt alkolås på alla MC?

• Antal röstningar
    0
Först och främst bör man nog sätta sånt på fordon som orsakar stor skada på oskyldiga. Jag skulle vilja se alkolås på bilar eftersom de oftare skadar oskyldiga men i slutändan skulle man kunna ha det på alla fordon.

Var har du hört att detta diskuteras av politiker?

Är det stort problem med onyktra mc-förare? Tror mer det är bilförare som man skall lägga krutet på,

Det skulle gälla alla fordon.
Troligtvis skulle ägarna bära kostnaderna.
Ok, trodde det bara gällde MC. Går det att få till hyffsat små lås så har jag inget emot det.

Även om folk säger att det finns sätt att komma runt låsen så tror jag att man skulle få bort en hel del fyllerister.

Jag har för mig att 20% av de som dödades på MC 2006 var påverkade!

17-18% av alkohol och några få % av narkotika, så det är ju minst sagt ett stort problem!!!

Men det hjälper säkert mer att sänka hastighetsgränsen eftersom de antagligen körde för fort med:arsele

Men en grej som jag tror skulle hjälpa var att göra hojarna svårare att stjäla eftersom väldigt många kör ihjäl sig på stulna hojar! Tänk på att tjuven kan dö när ni låser hojen!!

(Eller inte låser hojen:D)

Saab gjorde ju en nyckel med inbyggt alkolås för några år sedan!

Vet någon hur det gick med den sen? Det hade ju varit en kanongrej på en hoj!

Dessutom skulle ju alkolåset få klara en och annan regnskur och mycket hårdare klimat än ett i en bil!
Och det GARANTERAT utan att krångla med tanke på konsekvensen om det gör det!
Vet någon om det t.ex. skulle kunna stänga av tändningen i farten vid ett internfel så det tror att det har fått i sig alkohol?

Och på äldre hojar utan dgitalt tändningssystem och insprutning är det nog rätt harmlöst! Men rätt installerat på en modern hoj hjälper det nog, även om det skulle bli relativt lätt att koppla förbi ändå!

Last edited:

17-18% av alkohol och några få % av narkotika, så det är ju minst sagt ett stort problem!!!

Men det hjälper säkert mer att sänka hastighetsgränsen eftersom de antagligen körde för fort med:arsele
Hade det inte funnits risk för andra att skadas på grund av dessa påverkade förare så hade man nästan kunnat se detta som naturens sätt att rensa ut lite men tyvärr skadas andra också.

sänkt hastighetsgräns är väl knappast något en berusad person bryr sig om.

vilka jävla påhitt varför ska alla straffas för att några jävla alkoholister/missbrukare inte kan sköta sig??

vilka jävla påhitt varför ska alla straffas för att några jävla alkoholister/missbrukare inte kan sköta sig??
På vilket sätt straffas man?

I för sig tycker jag man borde kunna lägga lite mer tid på alkoholkontroller istället för att stå och lasra folk hela tiden, just nu vet de som kör fulla att risken att fastna i en kontroll är minimal.

På vilket sätt straffas man?

Du "straffas" genom att betala ett par tusen extra för ett alkolås - direkt eller indirekt, via skatter (vilket kostar dubbelt så mycket eftersom den statliga administrationen kostar).

Du "straffas" genom att varje gång du vill iväg, måste du blåsa och vänta någon minut på att starta.

Och sen är frågan hur sådan utrustning skulle se ut på sporthojar...

Tekniken är fortfarande under utveckling och jag vet inte hur länge ett alkolås håller, hur ofta man måste göra service och byta ut det.

Hade det inte funnits risk för andra att skadas på grund av dessa påverkade förare så hade man nästan kunnat se detta som naturens sätt att rensa ut lite men tyvärr skadas andra också.

sänkt hastighetsgräns är väl knappast något en berusad person bryr sig om.

Nej det var mest ett skämt med hastigheten:tummenupp

Nästan det enda fallet i Sverige där en MC-förare dödat andra än de på den egna hojen var när en drogad kille på stulen hoj körde på två tjejer i Gbg om jag inte minns fel och dödade den ena och skadade den andra....

saabs nyckel var kisel cell,inte bränsle cell så de reagerar på allt även svamp etc..funkade lika kasst som billigare alkometer som innehåller kiselceller.
jobbar med att montera alkolås och alla förekommande alcolås bryter lågspänningssignalen till solenoiden för att inte de ska sätta fel på obd2:an.om de inte har most för då tar man signalen i säkringsboxen.

Men en grej som jag tror skulle hjälpa var att göra hojarna svårare att stjäla eftersom väldigt många kör ihjäl sig på stulna hojar! Tänk på att tjuven kan dö när ni låser hojen!!

(Eller inte låser hojen:D)

Saab gjorde ju en nyckel med inbyggt alkolås för några år sedan!

Vet någon hur det gick med den sen? Det hade ju varit en kanongrej på en hoj!

Dessutom skulle ju alkolåset få klara en och annan regnskur och mycket hårdare klimat än ett i en bil!
Och det GARANTERAT utan att krångla med tanke på konsekvensen om det gör det!
Vet någon om det t.ex. skulle kunna stänga av tändningen i farten vid ett internfel så det tror att det har fått i sig alkohol?

Och på äldre hojar utan dgitalt tändningssystem och insprutning är det nog rätt harmlöst! Men rätt installerat på en modern hoj hjälper det nog, även om det skulle bli relativt lätt att koppla förbi ändå!

Du "straffas" genom att betala ett par tusen extra för ett alkolås - direkt eller indirekt, via skatter (vilket kostar dubbelt så mycket eftersom den statliga administrationen kostar).

Du "straffas" genom att varje gång du vill iväg, måste du blåsa och vänta någon minut på att starta.

Tekniken är fortfarande under utveckling och jag vet inte hur länge ett alkolås håller, hur ofta man måste göra service och byta ut det.
ja blir det så att man själv måste bekosta det så är det taskigt, har man tidigare haft några liknande regler där man har tvingat folk att betala något liknande?

Om det går via skatten så bör man ju kunna se en samhällsvinst ifall man slipper dödade och skadade på grund av rattfyllan och förhoppningsvis blir det en vinst där.

Att man behöver blåsa varje gång jag ska starta ser jag inte som något större straff även om det kanske är svårt att fixa enkelt när man kör med integralhjälm.

Jag hade som helre sett att man hade mer kontroller men lyckas man inte med det så är detta kanske det enda sätt att minska rattfyllerierna.

Konstigt att det inte diskuteras ett förbud mot alkohol... :va
Det är ju inte bara i trafiken det blir elände på grund av alkoholen.
Men det ligger väl för mycket pengar i det.

Det är en vanesak hur man ser på det "egenbetalda straffet".

Hjälmen, den betalar du själv och den är lagstadgad. Inte beklagar du dig över att staten inte tillhandahåller hjälm?

Tycker det är menigslöst då dom som vill köra med sprit i kroppen ändå kan göra det fritt utan problem, det ställer bara till de för oss laglydiga mäniskor som vanligt, finns massa knep att gå förbi lås, tex luft från kompisar, uppblåsta ballonger dagen innan, trycklufts maskiner, cykel pumpar m.m jea sedan kan man garanterat tjuv koppla skiten ochså,

så det blir vi laglydiga mäniskor som drabbas som vanligt & det är vi som får betala priset

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka