Alkolås på MC

Vad tycker du om obligatoriskt alkolås på alla MC?

• Antal röstningar
    0
Det är väl c:a 50 st mcförare som dör i olyckor per år och 20% av dessa är drogpåverkade. Alltså kan vi teoretisk som mest spara 10 liv om året med ett alkohollås på hojen. (om alla gamla hojar också utrustas med det.)

Det känns som om det borde finnas andra åtgärder som både är billigare och bättre och som borde kunna spara fler liv. Till exempel så tror jag att en lag om ABS-bromsar på mc skulle vara effektivare.

Last edited:
huga...

Dom som begår den typen av trafikbrott som att köra påverkad av alkohol eller andra droger måste redan före drog intaget vara "originaldum" i huvudet. Om dom då sätter sig & kör hoj så är det föga troligt att man med ett i sammanhanget rätt så funktionsbegränsat alkolås skulle kunna sätta stopp för en sådan färd eftersom varken dumhet eller droger som inte innehåller alkohol skulle ge utslag i alkolåset. Bortkastade pengar & engagemang att pådyvla oss en sådan uppfinning som verkar rätt så kass. Om det sätts in som åtgärd åt en som redan har problem med sina dryckesvanor så kanske det tjänar ett syfte men för alla övriga normalfuntade människor som inte mixar alkohol & trafik så behövs det knappast. Tryck på stora spolknappen på dasset & spola ner den där alkolåsidèn vet jag.:arsele

Staten

Ser att många tycker att det är ok så länge staten betalar. Var tror ni statens pengar kommer ifrån?

Skulle tro att majoriteten som kör hoj även äger en bil. Har djävligt svårt att tro att någon hoppar på hojen i fyllan när bilen står bredvid. Sålänge bilen inte är utrustad med alkolås dvs...

Men visst varför inte börja med alkolås på åkgräsklippare istället för det är ju JÄTTESTOR risk att man åker med den istället för bilen...

Alkolåskrav blir en stor kostnad för fordonsägarna och om ett allmänt införande verkställs kommer alla att drabbas ekonomisk, tillgänglighetsmässigt mm. Jag kör aldrig eller kommer någonsin att ens tänka tanken på att köra alkoholpåverkad så jag vill inte ha alkolås på mina fordon, däremot tycker jag att de som dömts för rattfylla skall ha som krav att de själva måste få alkolås installerat för att de skall få köra ett fordon och om de skulle stoppas under färd körandes ett fordon utan alkolås skulle deras KK innehav omprövas.

Rattfylleri drabbar ofta oskyldiga och det känns okej att de som kört i fyllan straffas genom att samhället visar att det inte har tilltro till dem utan att de genom alkolås förhindras köra onyktra, denna spärr kanske bör användas ett antal år och återfall skulle då kunne leda till längre tid med alkolås. Hela grejen med alkolåset skulle även verka avskräckande:tummenupp

Jag tror att fortkörning är ett större och vanligare problem än att köra berusad på motorcykel men jag kanske har förstått fel :rolleyes:

vilka jävla påhitt varför ska alla straffas för att några jävla alkoholister/missbrukare inte kan sköta sig??

Precis, varför "straffa" (belasta) alla i samhället bara för att några svin förstör. Skärp straffsatsen i stället & ge 1 års fängelse minimum + höga böter.

När kommer alkolås på cykel & barnvagn?
Tänk vad många som vinglar hem på cykel i natten efter att ha besökt krogen.:näsblod

Tycker det är menigslöst då dom som vill köra med sprit i kroppen ändå kan göra det fritt utan problem, det ställer bara till de för oss laglydiga mäniskor som vanligt, finns massa knep att gå förbi lås, tex luft från kompisar, uppblåsta ballonger dagen innan, trycklufts maskiner, cykel pumpar m.m jea sedan kan man garanterat tjuv koppla skiten ochså,

så det blir vi laglydiga mäniskor som drabbas som vanligt & det är vi som får betala priset

Dessa åsikter överensstämmer med mina.

Dessutom skulle jag aldrig komma på tanken att sätta mig på hojen när jag druckit, alltså behöver jag den inte. Är inte intresserad att betala tusentals kronor för någonting som blir en papperstiger. Kom inte dragande med något "om du skulle få för dig..." för det får jag fan inte.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka