Alkohol och bankörning...är det OK?

Och jag som trodde tråden skulle handla om huruvida reglementet i nån klass tillät E85 som bränsle. Tänk så fel man kan ha. :)

Min åsikt i ämnet är att man inte dricker mer än på sin höjd ytterst lite kvällen före fordonskörande och jag gör ingen skillnad på om det gäller bana eller vanlig trafik.
Men jag åker ju inte rr så jag har väl egentligen inte i det här forumet att göra. :)

G`natt på er boys and girls!

Mad Moose skrev:
Med risk för att inte bli så populär tycker jag det borde införas obligatorisk alkotest innan man släpps ut på banan.

De största motståndarna till detta är nog de som har något att dölja...

Jag tycker det är bra! På en tom bana så får du vurpa bäst de vill så kanske de lär sig en läxa: att alkohol och motorsport inte hör ihop.

Eller så fixar man ett flygfällt där man under kontrolerade former låter berusade förare köra för att de ska inse att det är inte så smart att köra, helst med bil då det inte kan få lika förödande konsekvenser.

Har gjorts många sånna aragemang. I utlanden?

Last edited:
P-E skrev:
Har gjorts många sånna aragemang. Boland skolan här i Uppsala är en skola som utbildar bland annat fordonselver, tror de lät elever från tredje rng testa köra berusade under kontrolerade former.
OT i tråden, sorry för det men...

Det är inte tillåtet att i Sverige framföra fordon med mer än 0,2 promille alkohol i blodet, inte ens under "ordnade former". Varför tror du C.I Perstad och Aschberg åkte till utlandet för att göra sina TVprogram där de visade hur en förare påverkas av alkohol?

Enligt dopingreglerna så finns förbud mot alkohol på tävlingar.

Anti-doping code

Substances prohibited in particular sports

P.1 ALCOHOL

Alcohol (ethanol) is prohibited in-Compition only, in the following sports.
Detection will be conducted by analysis of breath and/or blood. The doping violation threshold for each Federation is reported inparenthesis.

Aeronatic ( FAI ) ( 0,20 g/L )
Archery ( FITA ) (0,10 g/L )
Automobile ( FIA ) ( 0,10 g/L )
Billiards ( WCBC ) ( 0,20 g/L )
Boules ( CMSB ) ( 0,10 g/L )
Karate ( WKF ) ( 0,10 g/L )
Modern Pentathlon ( UIPM ) ( 0,10 g/L )
for diciplines involving shooting
Motorcykling ( FIM ) ( 0,00 g/L )
Skiing ( FIIS ) ( 0,10 g/L )

Reglerna finns bl.a på FIM:s hemsida. Står även varför dom finns och vad man kan få för bestraffningar.

hållundan skrev:
OT i tråden, sorry för det men...

Det är inte tillåtet att i Sverige framföra fordon med mer än 0,2 promille alkohol i blodet, inte ens under "ordnade former". Varför tror du C.I Perstad och Aschberg åkte till utlandet för att göra sina TVprogram där de visade hur en förare påverkas av alkohol?

Okej då var det väl vara skitsnack.

No1 skrev:
Måste göra dig enormt besviken då jag vid flera tillfällen mötte mina värsta konkurenter under rookie säsongen 2003 mer än onyktra dagen (läs-kvällen) innan race, tråkigt men sant!!!

Patrik...

Jag skrev "ganska ovanligt", vilket inte utesluter att det händer från gång till gång. Givetvis har jag också sett mer än lovligt berusade förare dagen före ett rejs.

Hur som helst, oavsett om det är en förare eller tio som är onyktra, så är det ett problem. Obligatorisk nykterhetskontroll precis före tävling kanske vore något? Det kräver inte så mycket, varken ur ett ekonomiskt eller tidsmässigt perspektiv.

No1 skrev:
Frågan är klart berättigad och kan bara besvaras med ett rungande NEJ!!!

Har under många år inom Svensk roadracing blivigt förvånad hur många det är som dagen innan är så fulla så att dom knappt kan stå för att sedan dagen efter ställa upp och köra, och då gäller detta inte bara i rookie serierna utan även våra toppförare har haft det beteendet utan att någon inkl mig själv reagerat...

Patrik...

Blir milt sagt rent förbannad att det sker på så hög nivå som du beskriver, helt otroligt....
Mina egna upplevelser sträcker sig inte inom tävlingsverksamheten utan enbart bandagar men det räcker med det jag sett.

"Är detta en allvarligt menad fråga? Ingen är väl så pantad så han riskerar livet på det viset? Stoppar du inte en kompis som druckit innan han kör på bana så hoppas jag att du sover gott den dagen han kraschar hårt......"

Jooodu, många är så pantade och vad gäller kompisar så är det inget problem, vi åker dit för att köra hoj och tar man sig några öl så är det till en grillad stek på kvällen punkt!!
Hoppas att du själv sover gott nu när du vet vad det finns för folk på bandagar och även inom tävlingsverksamheten, alternativt så har du aldrig sett det vilket samtidigt känns skönt att höra då det isåfall finns tillfällen då det inte dricks och körs hoj.

Anledningen jag tar öl kvällen innan dagen efter inom depån är för att kunna sova lättare. T.ex 2-3 öl sen går det att sova lite lättare och tidigare än normalt (går vanligtsvis o lägger mig 2-3 på natten, det går inte i under en RR-helg). Rent sprit håller iaf jag mig borta ifrån då det påverkar Mig mer än vanlig Öl.

Dock har jag sett vissa som verkligen blir fulla kvällen innan... Borde inte tillåtas. Men en öl eller två kvällen innan borde vara tillåtet enligt min mening. Så för gärna in alkotest, hellre än totalförbjud på alkohol.

Är väl ingen stor grej att pröva, precis som på mcträffar när alla blåser innan man drar hemmåt på Söndagen för man alltid varit mer än lovligt full kvällen/natten innan... blås o åk, enkelt!

Det är väl en rätt enkel diskussion...

Reglerna säger 0,0 promille i kroppen då är det väl bara att hålla sig till det, drick inte mer kvällen innan än att du garanterat har 0,0 dagen efter....
Reglerna likställer ju alkohol med doping dvs är du inte nykter riskerar du 2 års avstängning.

Det borde ju inte vara svårt att ha obligatorisk alkotest på alla förarna om förarkollektivet kräver det, kostnaden för 2 alkomätare och ett par hundra munstycken är ju försummbar......

Swedie skrev:
Anledningen jag tar öl kvällen innan dagen efter inom depån är för att kunna sova lättare. T.ex 2-3 öl sen går det att sova lite lättare och tidigare än normalt (går vanligtsvis o lägger mig 2-3 på natten, det går inte i under en RR-helg). Rent sprit håller iaf jag mig borta ifrån då det påverkar Mig mer än vanlig Öl.

Dock har jag sett vissa som verkligen blir fulla kvällen innan... Borde inte tillåtas. Men en öl eller två kvällen innan borde vara tillåtet enligt min mening. Så för gärna in alkotest, hellre än totalförbjud på alkohol.

Om du har svårt att sova finns det sömnpiller i form av naturmedecin som går att köpa på apoteket, tycker att drickande i någon form inte ska finnas med på världskartan vid en tävlings helg eller träningsdagar vid banan.
Tror däremot att förbjuda drickande inte går för nån får alltid in öl och vem ska kolla det? Finns ju knappt resurser som det e nu. Däremot att få blåsa innan man hoppar upp på hojen är inte svårt att fixa.

För några veckor sen i Idrotts Bladet stog det om supande i rally svängen, att nån ens får ihop motorsport och alkohol tycker jag e konstigt att nån ihuvudtaget får ihop sport och alkohol!?

Sen verkar det av det jag läst att en del inte tar det här riktigt allvarligt, det är väl bara en tidsfråga tills nån kör av nån eller skadar sig själv allvarligt om man har alkohol i kroppen och den där finnen som söp varje dag före ett race, han borde ju fan bli avstängd för all tävlan i några år!

Det är vad jag tycker! :7peta

Självklart ska man vara nykter vid bankörning. Tycker dock det är talibanvarning på att totalförbjuda alkohol. :D

...någon som kan svara på hur länge en 33cl starköl alt en folkis sitter kvar i blodet ?
Själv försvarar jag rätten att iaf kunna dricka 1-2 st folköl som kvällsmys !

I vissa friidrotter så kräver tränarna att idrottarna ska avhålla sig från alkohol 10 dagar innan tävling.

Var något idrottsförbund som lämnade in dispans på att få ha lite högre promille vid tävlande. Tror det var bl.a biljard. Vet inte om det är den siffran som fanns med i den listan jag kopierade för jag hittar inte den infon som kom i höstas om det. Roadracing har det iaf alltid varit nollgräns på dom flesta ämnena på dopinglistan, även på alkohol. Brukar stå nått om det i kuväret man får ihop med licensbrickan.

Detta borde ju egentligen inte vara ett problem...alla vet ju att kroppen inte fungerar riktigt bra när man är bakis och RR ÄR riktigt fysiskt jobbigt. Man blir riktigt uttorkad och sliten efter ett race. Ja eller alla utom Rossi då som är helt torr i frillan och lika krullig som vanligt efter ett race.

Det känns ju som att...det borde inte vara möjligt att vinna eller ligga i toppen bakfull. Det borde innebära att svensk RR inte riktigt är på så hög nivå som den skulle kunna vara eller det är för dålig konkurrens i toppen.

Självklart borde man ha alkotest VARJE tävling även om det förtar lite av kvällsnöjet :) .

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph