Alkohol och bankörning...är det OK?

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Startar på begäran en ny fråga här på raceforumet ang. en fundering som jag haft under ett flertal år...
Är det bara jag som tycker att det är en hel del som kombinerar en hel del alkohol med bankörning på bandagar?
Har själv varit med flertal år och sett en hel del som ragglat omkring natten innan och sitter dagen efter på hojen och fläskar runt på banan som om inget hänt!?

Tror inte dom skulle satt sig i bilen eller på mc:n ute i den vanliga trafiken men det är som att det är accepterat att göra det på bana.
Jag ser inget fel i att dricka sprit och öl men då borde man inte sitta på hojen dagen efter eller förrän på eftermiddagen, fixa fram alkomätare så man får köra när man är grön.
Med risk för att kasta in en brandfackla så undrar jag vad ni andra tycker?
Är det OK att supa som fan på fredagen och köra dagen efter på lördagen kl. 10:00?
/bemari

bemari skrev:
Startar på begäran en ny fråga här på raceforumet ang. en fundering som jag haft under ett flertal år...
Är det bara jag som tycker att det är en hel del som kombinerar en hel del alkohol med bankörning på bandagar?
Har själv varit med flertal år och sett en hel del som ragglat omkring natten innan och sitter dagen efter på hojen och fläskar runt på banan som om inget hänt!?

Tror inte dom skulle satt sig i bilen eller på mc:n ute i den vanliga trafiken men det är som att det är accepterat att göra det på bana.
Jag ser inget fel i att dricka sprit och öl men då borde man inte sitta på hojen dagen efter eller förrän på eftermiddagen, fixa fram alkomätare så man får köra när man är grön.
Är det OK att supa som fan på fredagen och köra dagen efter på lördagen kl. 10:00?
/bemari

Nej!

Och jag blir grymmeförbannad om jag blir rammad av ett as som är bakis :mad:

Är detta en allvarligt menad fråga? Ingen är väl så pantad så han riskerar livet på det viset? Stoppar du inte en kompis som druckit innan han kör på bana så hoppas jag att du sover gott den dagen han kraschar hårt......

Enkelt svar. NEJ!
Fast vetifanken om det är så utbrett eller så illa som du beskriver det. Jag har sett folk dricka en eller två 33cl starköl eller en folköl kvällen innan, och sen kört, inklusive mig själv. Men har inte sett någon som druckit sig packad och sedan kört dagen efter iaf.

Nr:18 skrev:
Är detta en allvarligt menad fråga?
Japp, jag har sett folk som gjort så blandannat.

Nej, det är inte okay, inte så länge man kör med andra. Sen får väl var å en stå för sina egna val.

Har de alkotester på tillställningar som Bike week i Karlskoga tex? Jag menar innan man skall ut på banan dagen efter.

No1 skrev:
Frågan är klart berättigad och kan bara besvaras med ett rungande NEJ!!!

Har under många år inom Svensk roadracing blivigt förvånad hur många det är som dagen innan är så fulla så att dom knappt kan stå för att sedan dagen efter ställa upp och köra, och då gäller detta inte bara i rookie serierna utan även våra toppförare har haft det beteendet utan att någon inkl mig själv reagerat...

Patrik...
illa, det trodde jag verkligen inte om banrävarna...

Nej det är inte okej. Någon överdriven alkoholkonsumtion i depåerna har jag inte sett. Kanske beror det på att jag själv brukar nöja mig med en eller ett par folköl och att den riktiga festen håller hus någon annanstans? Däremot har jag märkt att vuxna män med samma intresse blir väldigt glada när de träffas och kan sitta uppe sent och väsnas en hel del.
:)

Jag tycker mest att det är depåglinen som dricker. Förarjonen brukar hålla sig relativt lugna.

Finns rykten om icke namngivna personer som lugnar nerverna med en sup innan race. Tycker dock inte man ska ta så hårt på dessa rykten då det är "anonyma" personer som gör dessa utspel.

oFFkeFF skrev:
Enkelt svar. NEJ!
Fast vetifanken om det är så utbrett eller så illa som du beskriver det. Jag har sett folk dricka en eller två 33cl starköl eller en folköl kvällen innan, och sen kört, inklusive mig själv. Men har inte sett någon som druckit sig packad och sedan kört dagen efter iaf.

Två öl var, fem personer vid bordet, lite musik och stoj. Genast ser folk fylla och TIO öl, man ser det man vill se...

No1 skrev:
Har under många år inom Svensk roadracing blivigt förvånad hur många det är som dagen innan är så fulla så att dom knappt kan stå för att sedan dagen efter ställa upp och köra, och då gäller detta inte bara i rookie serierna utan även våra toppförare har haft det beteendet utan att någon inkl mig själv reagerat...

Patrik...

Precis så har jag har uppfattat det.
Att man är halvpackad och lägger sig runt tio är ju inget problem men man har väl en tendens till att vara upp lite längre än så...

Det har väl inte orsakat några olycker hoppas/tror jag men ändå, detär nog något vi alla borde tänka på.

No1 skrev:
Och så tog vi bort skygglapparna, vandrar runt lite en lördags kväll innan race så lovar jag att det är mer än dom sk depåglinen som dricker...

Patrik...

Visst förekommer det förare som dricker, men inte helt okontrollerat. I alla fall är det ganska ovanligt att se en stupfull förare dagen innan tävling, men på fredagen, då tidsträningen hålls sent på lördagseftermiddagen, är det desto vanligare.

Har hört rykten om att det skall ha varit problem på Gelleråsen någon gång för flera år sedan och att de då skakade fram en alkomätare att ha vid depåutfarten. Samma rykte säger att de faktiskt fick hindra någon/några från att åka ut pga för hög promille.

instämmer med fyrsten här, minns speciellt sviesta -03 och speciellt då en herre med viss anknytning till viss organisation som va riktigt berusad på lördagkväll.
självklart är svaret nej, och som stefan sa, stoppa den du ser, precis som i annat fall vad gäller fyllkörning.

Mulles skrev:
Har hört rykten om att det skall ha varit problem på Gelleråsen någon gång för flera år sedan och att de då skakade fram en alkomätare att ha vid depåutfarten. Samma rykte säger att de faktiskt fick hindra någon/några från att åka ut pga för hög promille.

på bikeweek 03 eller 04 (har bara åkt 2 säsonger) vart jag invinkad med bla lacnak(har jag för mig) i besiktnings ladan för alko kontroll på väg ut på ett kval...... överaskad vart man..... hade noll i promille i alla fall :)

Yrjö Salonen förlorade inte ett race i SO eller FM på flera år trots att han söp till han small varje kväll före race. finnarna är hårda pojkar.

Steny skrev:
Yrjö Salonen förlorade inte ett race i SO eller FM på flera år trots att han söp till han small varje kväll före race. finnarna är hårda pojkar.

att han kör fort trots bakfylla är väl inte direkt bra.....bara för att man klarar det ska man inte göra det...... :kocko

tänk om han rammar nån stackare... båda hamnar på sjukhus å de får se på värdena att han är påverkad. jag undrar hur det går rent lagmässigt(straffbart?)

bemari skrev:
/bemari

Absolut inte.
Visst det är väl upp till var och en om man vill hälla i sig en massa sprit dagen innan kval/race. Men när man ska ut och dela banan med andra tycker jag att det inte verkar speciellt bra. För min del är det helt otänkbart. Med risk för att inte bli så populär tycker jag det borde införas obligatorisk alkotest innan man släpps ut på banan.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph