Akut teknikfråga! Hojen startar inte...

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag har garagekört hela vintern och startat kanske 10 ggr, tutat runt i det stora garaget i 5 min, burnat lite på låga varv, garagesvängt osv... larvat mig för att hindra abstinensen. Ibland har den startat direkt, ibland mindre direkt. Ibland lite choke, ibland mycket.. samma med gasen.

MEN! Idag när jag skulle starta den, för att faktiskt köra ute för första gången i år, så startar den ej. Startmotorn o bateriet var precis som vanligt och gick runt... jag hade halv choke o ingen gas, men "we we we we we we we".... startar inte... Den ligger liksom o puttrar precis som den ska gå igång, men gör aldrig det... Jag testar gasa lite, inget, mycket... samma med choken... ingen, medium mycket... Men den startar liksom inte. Bateriet dog efter 15 sekunder, sen får jag vänta 20 min och testa igen då batteriet laddat upp sig själv. Jag har nu gjort såhär 4 ggr, och till och med försökt putta igång den i ettans växel med en polare... men den puttrar bara och tänder aldrig ordäntligt.
sista gången jag skulle starta med startknappen som beskrivet innan, så small det till som en kinapuff i avgassystemet, men startade inte. Vad är det som ska göras? Hur startar jag elendet så jag kan komma ut o blåsa systemet ordentligt och ladda upp batteriet? Hjälp!
 
Kan den inte bara ha blivit sur då? Låt batteriet vila någon dag och försök igen. Om du har kallgarage så prova nån dag då det inte är alltför många minusgrader... spruta in lite startgas om det behövs.
 
teknikfrågor i teknikforumet, det borde du veta Kay.

Gör som ovan säger, om det ändå inet går så är det läge att kolla om det finns gnista och om den får soppa.

Ladda på batteriet lite, det lät risigt det där.
 
Kan bli sådär när man bara småkör ett antal ggr! Motorn hinner int riktigt bli varm, stiften kommer int upp i självresningstemp. bla bla bla. Blev så på crossen min oxå, småkörde 10-15 ggr sen ville den int va me längre, byte stift och körde den riktigt varm (alltså ingen småkörning) efter de krångla den int nå! De är va jag tror... rätt lr fel e ju ba prova!
 
Vart ska jag skjuta startgasen? Jag har 2 ingångar i framkåpan som går in i ramsidan, liksom "ram air"... är det dom hålen jag ska spraya i?
Ska byta stift me.
Tack för svaren.

Silwer: Vet, men jag ska ut nu och det var akut. Nån moderator får gärna flytta. Ursäkta.
 
Allra först kollar man så att det inte är soppatorsk. Det är alldeles för vanligt att folk glömmer det.

Sen börjar allvaret.
 
Kay skrev:
Vart ska jag skjuta startgasen? Jag har 2 ingångar i framkåpan som går in i ramsidan, liksom "ram air"... är det dom hålen jag ska spraya i?
Ska byta stift me.
Tack för svaren.

Silwer: Vet, men jag ska ut nu och det var akut. Nån moderator får gärna flytta. Ursäkta.

frågan är om dina ramair verkligen sitter i luftburken, det är i den du ska få in startgasen.
 
Frågan är om det är så nyttigt med startgas....nått måste ju vara fel inte att den behöver explodera igång sig! :7peta
 
byt tändstift så lovar jag 100% att den går igång...
hade samma symtom på min hoj ..det blir så när man håller på att
små kör och maskinen kommer inte upp i arbetstemperatur....
bätrre att hojen står orört hela vinter än att hålla på starta...i korta stunder...
 
Twin Peaks skrev:
Frågan är om det är så nyttigt med startgas....nått måste ju vara fel inte att den behöver explodera igång sig! :7peta
Startgas är farligt,,

Höll på och elda upp en gammal bil för nån månad sen tackvara det!!
 
jojje skrev:
byt tändstift så lovar jag 100% att den går igång...
hade samma symtom på min hoj ..det blir så när man håller på att
små kör och maskinen kommer inte upp i arbetstemperatur....
bätrre att hojen står orört hela vinter än att hålla på starta...i korta stunder...

Det tror jag också, stiften är nog både sura av bensin och belagda med sot.
När du ska starta motorn sen ska du ha gasen i botten och ingen choke för att förhindra att mer bensin kommer in motorn som nog redan är rätt sur.
 
Ladda batteriet fullt = 24 TIMMAR, prova sen :tummenupp
 
Det kan bli så när de är kallt ute.
Motorcyklar har så högt ställd tändning, komp m.m.
Så när de börja bli minus grader så börjar dom skjuta istället(Bensinen tänder anntingen förtidigt eller försent)
Prova igen när de e lite plusgrader så ska du se att den knakar igång :)
Änvänd då gärna som sagt lite startgas lr liknande
 
Kay skrev:
Vart ska jag skjuta startgasen? Jag har 2 ingångar i framkåpan som går in i ramsidan, liksom "ram air"... är det dom hålen jag ska spraya i?
Ska byta stift me.
Tack för svaren.

Silwer: Vet, men jag ska ut nu och det var akut. Nån moderator får gärna flytta. Ursäkta.
Hmm.. jag brukade skruva loss tändstiften och spruta startgas direkt in i cylindrarna om inget annat funkade. Kanske lite onödigt jobb på en sporthoj. Vet inte om det är bra att göra så heller. Men det funkade alltid iaf :1pajas
 
SPRUTA INTE IN stargas i de däringa rören som är i framkåpan... De går bara in i ramen, om de ens gör det. Det ser fränt ut. Inget mer typ. Mecka loss tankkåpan, ta loss "locket" på luftburken å spruta in startgas där om du måste göra det. Som sagt, testa ladda batteriet. Är det kass? Byt. Annars byta ut stiften kan som sagt vara ett tips. Vill du veta mer hur du kommer åt kan jag kolla det på fredag när jag är i Götet igen. Min hoj är nerplockad som fan...

Hoppas det löser sig som sagt!

:hej
 
hållundan skrev:
SPRUTA INTE IN stargas i de däringa rören som är i framkåpan... De går bara in i ramen, om de ens gör det. Det ser fränt ut. Inget mer typ. Mecka loss tankkåpan, ta loss "locket" på luftburken å spruta in startgas där om du måste göra det. Som sagt, testa ladda batteriet. Är det kass? Byt. Annars byta ut stiften kan som sagt vara ett tips. Vill du veta mer hur du kommer åt kan jag kolla det på fredag när jag är i Götet igen. Min hoj är nerplockad som fan...

Hoppas det löser sig som sagt!

:hej
Det är min erfarenhet också att luftburken bör öppnas upp till att börja med. Fast det är säkert olika från modell till modell. Och som sagt, i de flesta fall klarar man sig utan startgas.
 
Hade samma problem för ngn månad sedan.. men gör som tidigare skrivits: att ladda batteriet fullt o gör rent täntstiften(--> blivit sur vid kortare "vinterstarter) så löste det sig..
 
biker_dude skrev:
Hade samma problem för ngn månad sedan.. men gör som tidigare skrivits: att ladda batteriet fullt o gör rent täntstiften(--> blivit sur vid kortare "vinterstarter) så löste det sig..

Japp ska göra så. Småjobbigt att komma åt tändstiftet... Får av med båda sidokåporna och sen tanken, men sen löser det sig allt!

För övrigt så står hojen i ett värmegarage så det lär inte vara relaterat till kyla.

Återkommer med hur det gick!
 
Ni ska ge fan i garagekörning :mad:
Förstör mer än gör nytta, hur är det att köpa en hoj som gått lugna 1500mil
men är garagekörd 15tim :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top