Akut hjälp med luftning av bakbroms

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Håller på att byta vätska men får aldrig upp något tryck och det kommer luft överallt. Som om att det drar in tjuvluft från någon annanstans än nippel.

Vad göra???
 
Använd en spruta för att suga eller trycka bromsvätskan genom nippeln, sök lite så hittar du nog ett par dussin lufta-bromsar trådar.
 
Kan ta sin tid ibland om man haft en helt tomt system. Bara att fortsätta antar att du vet hur man gör(utgår från att du gjort det tidigare) , om inte fråga någon med erfarenhet och utför luftningen på ett korrekt sätt.
 
Den drar tjuvluft. När jag stängde av radion om pumpa kunde man höra att det pös och surpla från huvudcylindern.
Tog loss skiten och hela armen som skjuter membranet är total rostat och har gnagt i packningarna.
Suck skulle ha renoverat både fram och bak när jag ändå höll på.
 
har nu tagit isär skiten och det går 2 hål från där själva behållaren är ansluten som va i princip ihop geggade. men den verkar sluta tätt och allt annat såg fint ut???!!
Får montera igen och testa. Men jag är övertygad om att det är där den drar tjuvluft.
vad skulle det annars kunna vara?
 
har nu tagit isär skiten och det går 2 hål från där själva behållaren är ansluten som va i princip ihop geggade. men den verkar sluta tätt och allt annat såg fint ut???!!
Får montera igen och testa. Men jag är övertygad om att det är där den drar tjuvluft.
vad skulle det annars kunna vara?

Bromssystemet arbetar under tryck så det kan inte dra tjuvluft.. Det som kan hända är att du har en luftficka någonstans.
Rengör och lufta ordentligt och återkom.
 
Last edited:
Bromssystemet arbetar under tryck så det kan inte dra tjuvluft.. Det som kan hända är att du har en luftficka någonstans.
Rengör och lufta ordentligt och återkom.


??? om nippeln är öppen och man pumpar suger den ju luft från nippeln = "tjuvluft" typ

Vad kan det vara som pyser och sörplar från huvudcylindern då?
 
??? om nippeln är öppen och man pumpar suger den ju luft från nippeln = "tjuvluft" typ

Vad kan det vara som pyser och sörplar från huvudcylindern då?

Om du håller lite tryck på handtaget medans du öppnar nippeln kan det inte komma in luft den vägen eftersom det ligger tryck i systemet.
Har du bubblor i koppen när du pumpar eller bromshandtaget känns svampigt så är det en luftficka någonstans. Har du otur så ligger den på ett ställe som är en "topp". De kan vara överjävliga att få bort eftersom när du pumpar så åker luftbubblan en liten bit, och sen när du tar nästa tag hinner bubblan åka tillbaka.
Om du har en läcka på systemet kommer det att sippra ut bromsvätska när du bromsar.

Jag köpte mig en sån här för att få snabbt flöde hela tiden, då hinner inte bubblorna sippra tillbaka http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/
 
Last edited:
Om du håller lite tryck på handtaget medans du öppnar nippeln kan det inte komma in luft den vägen eftersom det ligger tryck i systemet.
Har du bubblor i koppen när du pumpar eller bromshandtaget känns svampigt så är det en luftficka någonstans. Har du otur så ligger den på ett ställe som är en "topp". De kan vara överjävliga att få bort eftersom när du pumpar så åker luftbubblan en liten bit, och sen när du tar nästa tag hinner bubblan åka tillbaka.
Om du har en läcka på systemet kommer det att sippra ut bromsvätska när du bromsar.

Jag köpte mig en sån här för att få snabbt flöde hela tiden, då hinner inte bubblorna sippra tillbaka http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Jag vet hur man luftar systemet. Jag tror följande:
Det går två kanaler från anslutningen till bromsvätskebehållaren till själva cylinderna.
Utloppen i cylinder ligger på olika höjd. Själva mekaniken i cylinder består ju av en fjäder, en "gummihat" som sluter tätt, sen själva pinnen med gummipackninglängst ut.
OM nu den yttersta packningen in sluter tätt eller löper fritt kan det ju skapas hålrum för luft att ta sig in när man pumpar, blir ju undertryck allternativt övertryck om den är på väg upp eller ner. Tänker mig att det då kan smyga in luft via den nedre kanalen upp i systemet.

Låter det helt befängt?
 
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.
 
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.

Ska hänga det förbannade oket i taket, högre kommer jag inte :-P
Men jag fattar inte vad det är som sörplar vid cylindern.
 
TJOHEJ då va alla problem lösta (vad jag upptäckt än så länge)
Blev mega rengöring och smörjning som gjorde susen. Gamla vätskan hade legat och geggat ihop hela systemet i 10+ år, så bromsrenovering var enda alternativet :)

klar för besiktning, får se vad jag får för nedslag :tungan
 
Tar en en gammal tråd, för där fanns ju bra tips. Trots att man läser om detta ämne, så fattar jag fortfarande inte hur det kan komma luftbubblor efter en timmes pumpande, även om det samlas luftbubblor när man byter bromsslang såklart så kommer det ju luft ur slangen på oknippeln tillsammans med vätskan, och d en måste ju ta slut? För ingen ny luft kommer in i ett slutet system!!

Jag håller på med en bakbroms, får väl bli en kanyl modell större snart:gnissla
 
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.

Komplement till detta inlägg , se till att oket ligger nedåt så man har rak slang/rör och ingen böj på väg upp igen en liten liten bit (ett s som det kan fastna bubblor i) också - små böjar vid även framok har gett dessa problem åt många beroende på vilket håll styret legat åt:crash

Blir mycket skitjobb om man inte tittar på detaljer:tummenupp.

Följer man detta regler är det inga problem att fylla ett bromsok från koppen.

Alltså bromsokenasluftpunkter högt upp i oket och rakt fall utan att slanegn korvar sig och gör nått som liknar vattenlås som det kan fastna luftbubblor i
 
Fast hur kan det fortsätta komma luft ur ett slutet system? Oavsett luftfickor och slangböjar. Luften i fickorna måste ju ta slut någongång?
 
Fast hur kan det fortsätta komma luft ur ett slutet system? Oavsett luftfickor och slangböjar. Luften i fickorna måste ju ta slut någongång?

Ja det kan man fråga sig.

För egen del valde jag vid service på frambromsarna att ta loss vänster bromsok som matades av en slang över framhjulet från det högra bromsoket (fin luftficka i den slangen !) och hänga det vänstra bromsoket under höger styre.
Och från nippeln på det vänstra bromsoket en plastslang upp mot taket och sedan ner till golvet till en hink.
Så det var rak strömning av bromsvätska uppåt från höger bromsok till vänster bromsok och vidare från vänster bromsok rakt uppåt i "luftningslangen" från nippeln.
Trots det här arragemanget så var det ett evigt pumpande innan det slutade komma små luftbubblor ur nippeln på det vänstra bromsoket , det högsta, hängande under höger styre.
Tror jag hällde i nära en halv liter bromsvätska i den lilla bromsbehållaren.
I omgångar så klart.
Innan jag fått ut all luften.
Och inga problem med luft i den frambromsen. Bromsade omkull mig nästa dag.
Tänk på att efter en sådan här manöver måste du kanske trycka på bromsen ett antal gånger innan bromsen tar. När bromsoket är monterat med bromsbeläggen på skivan.
Bäst göra innan du rullar iväg.
Så du slipper som jag när jag glömt det upptäcka noll broms när jag närmar mig ett rödljus.
Det grejade sig med en 4 eller 5 tryckningar innan bromsen tog.
Men i första ögonblicket fattade jag nada :confused:
och kände paniken komma....
 
Last edited:
Jag måste haft tur i mitt liv, som aldrig haft problem med att lufta bromsar. Men nu är turen slut. Har dock bara pumpat igenom en knapp deciliter, så jag får sätta mig bekvämt och fortsätta pumpa:)
 
Håller med MiggeG, Biltemas spruta, trä på en transparant slang på sprutan och fyll på nedifrån oket har funkat ypperligt för mig. Man slipper allt j-a pumpa, öppna, stäng, pumpa, öppna, stäng...
 
Upptäckte att kopplingen på bromspumpen var otät, den läckte inte och lät inget, men sög ändå luft. Bytte till nya kopparbrickor och då tog det 15 sek att lufta klart. Skönt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top