Akut hjälp. Besiktning i morgon och det fungerar inte..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag ska besiktiga min bandit i morgon. regbes och kontrollbes. den är nedstrypt till 25kw. När jag försöker starta den verkar det som bensinen rinner rakt ned i 2 av förgasarna.. de 2 längst till vänster om man sitter på hojen. så jag försöker starta i 5sek och sedan dränerar jag fuggarna och det bara strömmar bensin ur dom. någon som vet vad detta kan bero på? Hojjen är ombestyckad med större munstycken och andra nålar..

HJälp mottages tacksamt..

Simp skrev:
Jag ska besiktiga min bandit i morgon. regbes och kontrollbes. den är nedstrypt till 25kw. När jag försöker starta den verkar det som bensinen rinner rakt ned i 2 av förgasarna.. de 2 längst till vänster om man sitter på hojen. så jag försöker starta i 5sek och sedan dränerar jag fuggarna och det bara strömmar bensin ur dom. någon som vet vad detta kan bero på? Hojjen är ombestyckad med större munstycken och andra nålar..

HJälp mottages tacksamt..

Flottören hängt sig?

Simp skrev:
vart ser man det? vart sitter den?

Den sitter i botten, och du kan förmodligen komma åt den genom att lossa botten på förgasaren. Det är en grej som flyter upp när förgasaren är full, och tätar ett hål så att det inte ska komma mer soppa.

Simp skrev:
vart ser man det? vart sitter den?

längst ner på förgasaren sitter flotören för att justera bränsle mängen till flotör koppen. sitter oftast med en bult i botten för att ta bort koppen sen ser du flotören...den som antagligen är gjord i svart plast och går att röra på:)

ok.. ska genast ut och kika på det.. tack så länge.. hur ser jag att den inte fungarar som den ska? jag har aldrig haft i sär dom förut.. är detta något som bara kan uppstå?

Simp skrev:
ok.. ska genast ut och kika på det.. tack så länge.. hur ser jag att den inte fungarar som den ska? jag har aldrig haft i sär dom förut.. är detta något som bara kan uppstå?

Ja, men om det har dykt upp under vintern kanske det har kommit nåt skräp i ventilen som ska täta. Annars brukar dessa ventiler slitas ut med tiden. Den ska se ut som en kon (även på Bandit gissar jag...?), och om formen avviker väldigt mycket från en kon så är det kanske dax att byta ventilen. (Är det den som brukar kallas nålventil..?)

Simp skrev:

Hur fick du i munstycken och nålar om du inte haft isär dom?

Det kan ju vara hål i dom oxå och då flyter dom inte upp och stänger hålet. Om det är hål så ser du det för då är dom fulla med bensin. Om dom bara har fastnat så är det väl inte säkert att du hinner se det ens för dom kanske ramlar ner och går lätt när du plockar bort flottörhuset. Se till så att det inte är något som kärvar bara när du sätter ihop grejerna igen.

det verkar inte ha dykt upp under vintern.. körde med den i onsdags.. när jag sen skulle ut och köra på torsdagen så bara dog den efter 2 kvarter och sedan har det varit så här...

Simp skrev:
det verkar inte ha dykt upp under vintern.. körde med den i onsdags.. när jag sen skulle ut och köra på torsdagen så bara dog den efter 2 kvarter och sedan har det varit så här...

om du har tid och vill få det bra så är det väll bara att slita av dom 2 förgasarna då och göra rent dom med tryckluft eller bara hälla bensin genom dom pensla lite kanske plocka ur munstycken....

Jag ser inget som verkar konstigt i de förgasarkopparna.. Har inte tillgång till tryckluft så jag kan blåsa rent dom... Har inte hittat något som verkar konstigt där. Hur ser man om munstycket är igensatt? det ser man kanske inte.... Mer förslag?

Simp skrev:
Jag ser inget som verkar konstigt i de förgasarkopparna.. Har inte tillgång till tryckluft så jag kan blåsa rent dom... Har inte hittat något som verkar konstigt där. Hur ser man om munstycket är igensatt? det ser man kanske inte.... Mer förslag?

ta och plocka i sär så mycket du kan utan att bruka våld eller att ge dig på nått du inte kommer i håg.. ta i sär det och blås lite med munnen då .. nu vet inte jag riktigt hur dom där förgasarna fungerar men det kan väll vara som tex att det lagt sig skit på munstyckena och då är det ju bara att ta bort dom och blåsa/ tvätta rent ... skriv mindre mäcka mer :D

Hade gärna skrivit mindre och mekat mer om jag hade kunnat meka.. Vågar inte ta isär munstyckena då jag inte vet hur sånt här fungerar...

Testade precis att ta burken med startgas och spruta i de kanalerna som sitter i själva förgasarloppet och då kom det ut ur munstyckena så det verkar vara fritt där...

länken fungerade inte för mig..

så nu tankar jag hem service manualen..

Borde inte munstyckena vara fria om startgas kan passera igenom dom? Vad kan det då vara som felar?

Stäng av soppakran eller ta bort vakumslangen till soppakran och kör förgasarna torr så att hojen stannar. Ha på soppakran igen, då släpper oftast skräpet iom att det är "fullt ös" och ramlar ner i flottörhuset - och kan dräneras ut.

Simp skrev:
så nu tankar jag hem service manualen..

Borde inte munstyckena vara fria om startgas kan passera igenom dom? Vad kan det då vara som felar?

Okej, såhär funkar en flottör:

Bensinen rinner från tanken. Eftersom det bara är en slang mellan tanken och förgasaren så rinner bensinen i en konstant ström. Då är det så fiffigt ordnat att flottören flyter upp och trycker upp en nål som tätar i ett motsvarande säte så att bensinen slutar rinna.

Om flottören hänger sig eller på något annat sätt slutar fungera så flödar förgasaren över. Då brukar oftast bensinen rinna över så att det blir blött runt förgasaren. Om bensinen inte rinner ut på motorn så rinner den in i motorn vilken då surar ner sig.

Om din hoj inte startar alls så skulle jag nog tro att ditt problem ligger nån annanstans. Har du kollat gnistan t.ex.?

Nu har jag avbokat tiden men jag tänkte beskriva min problem lite mer ingående så kanske någon förstår vad som är fel..

Jag försöker starta mcn.. motorn går runt. och i bästa fall hoppar den nästan igång. Kör man med startgas går den igång men så snart man varavar lite dör den.. Efter varje startförsök kan man dränera de 2 vänstra fuggarna då den är proppfulla med bensin. Det sitter nya tändstift i och den gick utmärkt när jag var ute och åkte i förra veckan. Dock har den hela tiden varit svårstartad.

Är på gränsen till att anse mig besegrad och lämna in mcn på verkstad men jag ger det en chans till.. Så snälla om ni har några förslag ge mig gärna dom..

Vad kan detta bero på?

Mvh
Simon

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...